Alrik: Konsten att misslyckas

"Det bästa som kunde hända vore om våra bestämmande politiker tog en tur på landsbygden i en gammal Nissan Leaf – då skulle det hända grejer. Då skulle det bli konstruktiva misslyckanden!"

Detta är ledaren ur auto motor & sport nummer 20/2021


Allt som Elon Musk säger är inte tokigheter eller så skruvat att det är svårt att veta hur sant det kommer att bli – som det där med att Tesla kommer att ha helt självkörande bilar i år …

Men ibland säger han exakt som det är, och har helt rätt. Lik förbaskat verkar politiker och bilchefer i hela världen blunda för detta faktum som Elon har konstaterat:

"Laddnätverket måste byggas ut i en snabbare takt än bilproduktionen."

När jag står på en Ionityladdare i Örebro och för fjortonde gången försöker koppla upp mig via en app och kön av bilar växer, eller dagen efter vid en Beechargingstation i Västerås där jag måste ringa tre gånger till kundtjänst för att starta laddningen och får rekommendationen att trycka på nödstoppsknappen när jag är färdig, då har min mentala säkring gått för länge sedan.

Snabbladdningsupplevelsen kan vara bra, men också fruktansvärt frustrerande och usel – och så får det inte vara. Att det fortfarande tar en stund att ladda går att leva med, men grejerna ska fungera och köer måste vara undantag – det ska vara som det brukar vara vid Teslas laddstationer.

Politikerna har lyckats stimulera omställningen till laddbara bilar och industrin hänger äntligen på rätt bra när det gäller att bygga elbilar. På så vis ser målet om nollutsläpp från nya bilar 2035 inte helt verklighetsfrämmande ut. Men när det kommer till infrastruktur är det mycket snack och lite verkstad från båda sidor.

Tyvärr stämmer inte ett annat Elon Musk-citat in på varför det för ofta är så illa med laddsituationen. 

"Om du inte misslyckas satsar du inte tillräckligt hårt." Man misslyckas för att man inte satsar, kanske för att man litar på att det på något vis ska lösa sig tack vare marknadskrafterna.

Sanningen är att politikerna inte skjuter till tillräckligt med pengar. Därtill bör det vara lättare att få tillstånd och nätanslutningen måste bli billigare. 

Enligt en EU-utredning kommer utbyggnaden av elbilsladdning att kosta mellan 29 och 82 miljarder euro fram till 2030 (beroende på hur snabbt den ska gå) – och skattebetalarnas del av kakan lär landa på över 40 procent för att det ska gå tillräckligt snabbt och vara lönsamt för aktörerna. 

Men jag tvivlar på politikernas vilja att slanta upp, titta bara på elbilssubventionerna som fryst inne "för att det inte finns pengar". Skitsnack, det svenska budgetöverskottet från första halvåret landade på över 50 miljarder. Man prioriterar att inte betala ut pengarna i tid.

Ett annat Elon Musk-citat lyder: "Om inte annat kommer vi att misslyckas på ett nytt sätt." Och han syftar givetvis på att när den djärve satsar blir det som det blir.

Regeringen har däremot missat att betala ut subventioner förut, och håller sig till en invand misslyckarlinje. 

När det gäller bilindustrins ignorans kring satsningar på laddning kan man om man är konspiratoriskt lagd ana att den beror på att det är bra för ekonomin om omställningen går lagom långsamt. Man kan sälja den "gamla tekniken" ett tag till, till de som inte tror att det går att ladda på ett smidigt vis – vilket industrin indirekt bidragit till. Häpp!

Men EU kommer med lagkrav. Det ska bli enklare att betala och 2030 ska varje nyregistrerad elbil mötas av en ny publik långsamladdare och var sjätte mil ska det finnas snabbladdningsstationer längs de större Europavägarna. Men kravställningen är mossig. Man kräver en viss andel 150 kW-laddare (om nio år) som om det vore spjutspetsnivå.

Elon Musk har utlovat 300 kW-laddning och kinesiska GAIC har visat en 480 kW-station och laddat sin bil med 35 kWh på fem minuter. Från 10 till 80 procent på tio minuter i deras bil med en räckvidd på 100 mil. Med den tekniken behöver vi inte fler snabbladdare än bensinpumpar!

Att Musk öppnar Teslas nät hjälper upp situationen, och det görs givetvis för att tjäna en rejäl slant och för att det krävs för att få bidrag, det är inte för att vara snäll. 

I ett europeiskt perspektiv är Sverige ett av de bättre länderna. Vi ligger på andra plats när det gäller laddställen per miljoner invånare: 560, och på första plats när det gäller nya elbilar per invånare. Däremot har vi halkat ner till sjätte plats när det gäller tillväxten av nya laddare. Och det är inte bra eftersom det största hotet mot elbilar är dåliga laddupplevelser. Det bästa som kunde hända vore om våra bestämmande politiker tog en tur på landsbygden i en gammal Nissan Leaf – då skulle det hända grejer. Då skulle det bli konstruktiva misslyckanden!

Men det är väl bara en tokig önskedröm, eller? Elon Musk har också sagt att: "Bra idéer är alltid galna – till dess att de inte längre är det."

Till sist en liten perspektivförskjutare. T-Forden, massbilismens startskott, behövde bensinpåfyllning var femte mil. Har bilarna eller människorna utvecklats mest de senaste 110 åren?

Vi ska kanske inte klaga så förbaskat mycket...