Koenigsegg CC8S vs Agera S Hundra: 100 procent dröm

Premium Bästa sättet att inse storheten i Koenigsegg Agera? Kör den med första modellen, CC8S, som referens. Som enda mediet i världen kan vi presentera den exklusiva duellen mellan Koenigseggs första produktionsbil och jubileumsbilen Agera S Hundra.

Koenigsegg CC8S vs Agera S Hundra: 100 procent dröm

Detta reportage publicerades första gången i Sportbilbibeln 2013, men återfinns även i ams edtion Sportbilen 3/2021.

Vet du vad det är för likhet mellan en … Nej. det var en gång en kille från … Nope. Accelerationen är helt jävla … näe! Skrivkramp har drabbat mig många gånger under min drygt 15 år långa journalistkarriär, men aldrig så hårt som nu. För hur närmar man sig ämnet Koenigsegg på ett sobert vis? Hur skapar man lite distans till en bil för 13 miljoner och hur återger man en rundvandring i bilvärldens motsvarighet till Willy Wonkas chokladfabrik?

Initialt vill jag att vi bjuder oss själva på lite nationalistisk stolthet. För det som Christian von Koenigsegg och hans team har skapat är så att säga inte illa pinkat.

Jag ska få träffa Christian, köra hans första plus senaste skapelse samt bekanta mig med hans fabrik och hans personal. Jag och fotograf Simon Hamelius ska vara gäster i tre dagar. Och det är inga problem.

Då vill jag bara att du betänker att det är tillverkaren av en rekordbil vi pratar om. Mannen som levt ut en dröm och nu lyckats bygga en bil som miljardärer gladeligen betalar 10–15 miljoner kronor för. Koenigsegg har inte samma historik som Ferrari och Lamborghini.

Men på 15 år har man skapat sig ett gott renommé bland både bilsamlare och fantaster. Koenigsegg gör drömbilar så heta att fordonen har en självskriven plats i flera bilspel, i stora filmproduktioner, oräkneliga Facebook-inlägg och hela vägen till väggen i ungdomsrum världen över.

Självinsikt är viktigt. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att det pirrar rejält i magen när jag svänger av E6 för att köra de sista kilometrarna mot Ängelholm. Kommer på mig själv med att sträcka mig i stolen och leta efter något utanför vindrutan. Oklart vad. Trots detta söker jag med ögonen efter spår. Ungefär som när man kör in i Paris och tittar över stadssiluetten i sökandet efter Eiffeltornet.

Färden genom Ängelholm avverkas i ett nafs och snart är vi ute på öppen landsväg igen. och där, på höger sida, ligger gamla flygflottiljen F10. Idag heter området Valhall Park, Flygvapnets verksamhet här avvecklades 2002.

Tur i oturen för Koenigsegg, för deras charmiga lada/fabrik utanför Ängelholm brann ner vintern 2003. Och nej, det var ingen överhettad motor som satte fyr på anläggningen. Diskmaskinen i personalens kök verkar ha burit skulden.

Lösningen blev en flytt till en gammal flyghangar och sedan den dagen bär alla bilar som byggts i denna lokal flygskvadronens symbol på bakrutan: ett spöke. 

Vet du vad det är för likhet mellan en Koenigsegg och en Ferrari? Jo, båda bilar bär en symbol hämtad från en flygskvadron; Ferraris häst, Koenigseggs spöke.

Vårt besök i Ängelholm kunde inte ha kommit mer lägligt. Just denna morgon har det blivit klart att Koenigsegg ska lämna Valhall Park och Ängelholm. Markägaren Peab ska anlägga logistikcenter. TV4 är på plats och intervjuar Christian. Jag och fotograf Simon står en bit bort och lyckas snappa upp ryktet om att Enoch Thulins flygplats utanför Landskrona är en stark kandidat. 

Den platsen är idag mest känd för Vallåkra-träffen. Och namngivaren Enoch Thulin startade faktiskt AB Thulinverken, som byggt bland annat bilar, så historisk koppling finns. Inte nog med det, Haldex är sprunget ur Thulinverken och har kvar viss verksamhet i Landskrona. Om hur många år får vi se en fyrhjulsdriven Koenigsegg? 

Visioner och spådomar må vara intressant, men låt oss nu förflytta handlingen till bilarna för dagen. Bredvid mig på flygfältet står en CC8S samt unika Agera S Hundra.