Fräck förvandling: Så fungerar foliering

Premium Tröttnat på din bil? Ge den en chans till, i en ny skepnad. Joakim Dyredand folierar sin Porsche 911 – och bjuder på tankar, tips och förklaringar.

Fräck förvandling: Så fungerar foliering

BAKGRUND

Vi är ombytliga, vi människor. Och ombyte förnöjer som bekant. Ponera att du har köpt en svart sportbil men egentligen hade tänkt dig en blå. Eller en grön. Eller en gul … Ja, du förstår. Det är här foliering kommer in i bilden. 

Företagsbilar har haft dekor eller särskild karosskulör sedan urminnes tider. I början användes målarfärg och pensel, eller omlackering av hela fordonet. I mitten av 80-talet började tyska taxiföretag med den härligt beige folieringen av bilarna, under fanns en kulör som passade bättre på begagnatmarknaden … Sedan cirka 15 år har tillverkare som 3M och Hexis erbjudit klistervinyl på stora rullar i ett färgspektrum som även tilltalar privatbilister. Det senaste decenniet har utbudet av färger, mönster och strukturer formligen exploderat. Struktur? Japp, det går att få bilen folierad med till exempel "krokodilskinn"!

Samtidig har det kommit ett ökat intresse för skyddsfoliering, alltså en genomskinlig film som räddar lacken från lättare stenskott. Den svarta skyddsfilmen framför bakre hjulhusen på Porsche 930 var helt klart före sin tid. Idag sitter samma skydd, fast transparent, på flera Porschemodeller och andra bilar redan från fabrik.

Om trenden inom foliering för tio år sedan mest fokuserade på att byta färg på en hel kaross har den idag svängt till mer personliga skapelser. Med foliens hjälp kan man klä vissa karossytor med mönster uppritade i datorprogram. Det går också att skapa mönster i datorn, trycka detta på en utvald folie och få hela bilen att se rostig ut.  "Tillsammans med designern Skepple gjorde vi 2016 om min Dodge Charger så att den såg ut som en sliten och rostig version av General Lee", berättar Andreas Mikulic på Wrapzone.

Det följdes av en beställning på en Chevrolet Camaro Z/28 med Transformersstuk (ja, det var Peder Karlsson, så klart!). Den uppmärksammades av Top Gears sajt och sedan fullkomligt exploderade det! 

"Vi fick beställningar på liknande tema från hela världen. Vi gjorde några Porsche 911 GT3 RS med samma slitna stuk och med Gulf- eller Rothmans-dekor som bas."

Porsche är för övrigt ett av de vanligaste förekommande märkena hos Wrapzone. Det beror inte bara på ombytliga ägare, folieringsföretaget i Nacka utanför Stockholm har nämligen även hand om dekorarbetet för flertalet tävlingsbilar i Carrera Cup Scandinavia samt för eventbilar för Porsche Sverige.

Minst lika vanligt förekommande är Tesla. "Med tanke på att Tesla bara erbjuder typ en handfull karossfärger, och vissa bara under begränsad tid, finns en stor önskan bland Teslaägarna att göra den egna bilen mer personlig", förklarar Andreas. "Vi har också gjort fler 'chrome delete' på Tesla än vad vi kan räkna till. Det är nästan skönt för oss att Tesla nu börjat byta kromdetaljer mot svart."


Arbetet kan börja! Karossen ska vara rumstempererad och nytvättad, dock varken nyvaxad eller lackförseglad.

MIN BIL

När jag köpte min 911 SC, som du kan läsa mer om här, var målbilden egentligen en grön 911 av G-generationen. Jag har nämligen bara gröna bilar, toppade på sju samtidigt i ett svagt ögonblick. Men jag orkade inte vänta, det fick bli en röd. 

Kommentarerna kring färgvalet haglade i vänkretsen. En bekant i Porsche Club Sverige (@robban_stuttgart på Instagram) lackerade ett nytt emblem i svart varvat med Lizard Green från GT3 RS till frontluckan, så bilen blev i alla fall måttligt grön.

Det tog inte lång tid innan jag ringde Andreas på Wrapzone för att se om det fanns en lösning. "Rött som bas för en ljusare grön folie fungerar inte, det röda går igenom", blev svaret. Faktum är att mörkgrönt inte hade gjort det mycket enklare, den klara Indischrot skulle alltid ge sig till känna i någon karosskarv eller liknande.

Andreas Mikulic på Wrapzone bygger först mönstret i ett dataprogram, sedan tar maskinen hand som beskärningen.

Men där och då föddes en tanke, parallellt med min ökade fascination för Porsche 917. Som av en tillfällighet var den 917 som segrade i Le Mans 24-timmars 1970, rattad av Hans Herrmann och Richard Attwood, just röd med vita stripes. Bilens rödvita dekor, eller
livery, var resultatet att sponsorns kom från Österrike – Porsche Salzburg.

Tidig vår 2020 skickade jag några bilder till Andreas, detta efter att ha googlat "911 Salzburg". Han ringde upp direkt. 

"Vilket sammanträffande! Jag pratade nyss med Raine [direktör på Porsche Sverige] som ville ha Salzburgdekor på Rescue Car och Medical Car till årets Carrera Cup, det är ju 50 år sedan segern på Le Mans i år!"

Varje längd sätts först fast med tejp och magneter. Det ögat uppfattar som rakt är inte samma sak som att sätta linjerna vågrätt. Monteringen sker sedan bakifrån och framåt.

Vad säger man? "Great minds …"? För att göra en lång historia kort, Porsche Sverige hann före mig och i ams 3/2021 hittar du ett reportage när vi kör en 718 GT4 med den klassiska dekoren. För mig var det annat som kom emellan men i år har min 911 och jag äntligen besökt Wrapzone för att genomföra förvandlingen.

När jag rullar in i lokalen snurrar redan den stora folieskrivaren. Vita dekorlinjer och två Porschetexter skärs till och när jag kliver ur bilen lägger Andreas arken på ljus- och beskärningsbordet.

Nästa steg är att fästa linjerna på bilen med temporär tejp och magneter. "En skulptural kaross med rejäla skärmbreddare gör att man inte kan montera linjerna helt vågrätt. Då ser det snett ut när man studerar bilen på avstånd", förklarar Andeas.

En tunn grön tejp med beskärningsfunktion läggs på karossen. Sedan ...

Han har rätt. Den övre linjen strävar mot himlen med den nedre dyker mot asfalten. Därför får arbetet utföras metodiskt, bakifrån och framåt, med hög precision. Vad som på en platt yta skulle ge ett vågmönster ser på karossen ut att vara rakt. Två raka linjer över en bils mitt, ett ganska vanligt livery, är i praktiken komplicerat. Kompenserar man inte genom att göra folien bredare vid karossveck på till exempel motorhuven ser det inte klokt ut, får jag lära mig.

När vi kommer till framskärmarna börjar Andreas med att montera en tunn grön tejp med en beskärningsfunktion. Denna tejp går att forma till de halvcirklar som snart ska skapas. Därefter appliceras ett stort vitt folieark över hela skärmen. Arket värms i omgångar för att sträckas ut och få perfekt kontakt mot karossen.

... applicerar man ett helt ark vit folie. Det värms och sträcks för bästa passorm.

Då detta är klart tar Andreas tag i änden på den gröna tejpen och börjar dra. Mönstret skapas och den vita folien som ska skäras bort följer med den gröna tejpen. Detta är en teknik som används när man inte först kan skära med kniv. För en kniv mot karossen hade givetvis varit förödande. 

På bilar finns det finns ett fåtal komponenter som inte går att foliera. Viss svart vinyl, som den på locken över mina strålkastarspolare är en sådan. Plasten är helt enkelt för fet, folien fastnar inte. Det blir ett pilligt jobb med beskärning och vikning här, samma sak gäller runt dörrhandtag, backspeglar och sidoblinkers – som med fördel plockas bort under arbetet.

"Äldre 911 är extra kluriga eftersom backspeglarna sitter olika långt fram på höger respektive vänster dörr", säger Andreas och uppmärksammar mig på en detalj jag helt missat.

Magi, när den gröna smala skärtejpen dras bort blir den önskade delen av dekoren kvar!

Foliering är ett tidskrävande arbete. Min bils dekor ser inte särskilt omfattande ut men tog en arbetsdag. Bilens vita motorlucka, som faktiskt är röd egentligen men som vi folierade redan förra året på grund av några ytliga repor, har skapat många frågor på bilträffar. Nu känns den inte lika malplacerad, men sticker fortfarande ut på ett härligt störande vis. Som pricken över i printade Andreas nu en 911 SC-logotyp som placerades på luckan.

Sargarna kring strålkastarna ska också bli vita i nästa skede. Men om bilen ska få "tävlingsnummer" är inte bestämt. 

Det är det som är fördelen med foliering. Man kan ändra, utveckla och byta stil efterhand. Att vara ombytlig är ett nöje …


Tänk på det här!

/// Foliering maskerar inte stenskott och djupa repor. Tyvärr går det inte att rädda en dålig lack, filmen är så pass tunn att karossens skavanker ändå framträder.

/// En bil med stark färg är svår att foliera i annan stark färg. Att gå från röd till gul är inte ett alternativ då originalfärgen tränger igenom, och framträder i skarvar, öppningar och veck.

/// Det tar minst två arbetsdagar att göra en hel bil. På vintern ska bilen stå hos folieraren minst dagen innan arbetet påbörjas för att karossen ska vara rumstempererad.

/// Medellivslängden på en foliering är runt tre år. Men mycket beror på hur den sköts, precis som för en lack sliter sol och salt på materialet.

/// Du kan tvätta din bil som vanligt, även i borsttvätt men är det en gammal tvätt med dåliga borstar finns det en risk att folien repas (även om den är tåligare än en lack). Man bör undvika starka avfettningsmedel och om det är en matt folie får man inte vaxa eller polera den. Blanka folier kan du polera och vaxa precis som en lack. Högtryckstvätt är inga problem men man bör hålla ett avstånd på 50 cm med munstycket och inte ha vatten varmare än max 35 grader. Var försiktigt vid skarvar så inte vatten tränger in under folien.

/// Gör inte lackförsegling precis före foliering, efter 1–2 månader går dock bra. Har bilen fått en keramisk lackförsegling kan det vara så att varken foliering eller stenskottsskydd går att applicera.

/// Vid färgbyte genom helfoliering behöver du inte anmäla detta till Transportstyrelsen eller bilprovning eftersom det inte är en permanent förändring.

/// Kolla med ditt försäkringsbolag hur de hanterar skador, vissa ersätter inte folieringsjobb.