Bilköpsguiden: Checklista – för ett tryggare begbilköp

Premium Att köpa begagnad bil kan medföra stor olustkänsla. Följ våra checklistor för ett tryggare bilköp!

Bilköpsguiden: Checklista – för ett tryggare begbilköp

Efter många långa timmar framför datorn har du hittat din drömbil. Då är det dags att leka detektiv.

Alla seriösa bilaffärer börjar med ett registreringsnummer, med vars hjälp du inte bara kan ta reda på väldigt mycket om bilens bakgrund och historia utan även om kostnader för service och reservdelar.

Köp Bilköpsguiden 2021 här!

Den här artikeln kommer ur Bilköpsguiden 2021.

Du kan köpa tidningen som digital utgåva för 79 kronor eller också blir du prenumerant och får därmed tillgång till alla digitala utgåvor.

Börja här!

1. Läs allt om tilltänkt bil i vår Begagnatdatabas.

2. Surfa in på Biluppgifter.se och sök på bilens registreringsnummer. Här hittar du all info gällande antal ägare, datum för första registrering, om det är en importbil, mätarställning vid senaste besiktning och i princip fullständiga tekniska data. Här finns även en del tilläggstjänster som bland annat kan visa om fordonet har skulder, om det är stöldanmält i EU eller Nordamerika med mera.

Du bör även gå till transportstyrelsen.se och söka fordonsuppgifter med registreringsnummret. Här kan du få fram datum för senaste regbevis, ett datum som ska stämma med datumet på det regbevis som säljaren har. 

3. Mer info? Använd dig av tjänsten carfax.se. En bakgrundskoll på en bil kostar från 199 kronor. Tjänsten finns även som app för smidigt användande på fältet. Sajten car.info finns också som ett gratisalternativ, men där får du inte alltid ut lika mycket information – i synnerhet om eventuella tidigare försäkringsärenden.

4. Ring en märkesverkstad. Be om hjälp med att kolla bilens servicehistorik och miltal. Kontrollera även servicekostnader.

5. Kontakta ägaren. Fråga om allt du undrar. Var petigt specifik med frågorna om objektet står långt bort. Det som är bra bruksskick för vissa är renoveringsobjekt för andra... 

Fråga om bilens historik. Det räcker inte med stämplad servicebok – den ska vara ifylld efter tillverkarens rekommendationer om eventuell garanti ska gälla. Har bilen chiptrimmats? Det kan ställa till det vid eventuella garanti- eller försäkringsanspråk gällande motorskador. Finns besiktningsprotokoll och alla nycklar? Fråga även om vilken bank personen/firman har inför en eventuell affär.

Känns allt bra fortfarande? Då är det dags att åka och titta närmare på bilen.

Checklista exteriört

Däck/fälg
Slitna däck? Kolla mönsterdjup och snedslitning. Minimum 3 mm för sommardäck, 5 mm för vinterdäck. Fyra nya däck och hjulinställning är dyrt. Givetvis ska alla däck vara av samma fabrikat, speciellt viktigt på fyrhjulsdrivna bilar som annars riskerar skador på kraftöverföringen. 

Bromsar
Inspektera bromsskivorna som ska vara blanka och fina. Spana efter en hög kant mellan blank och rostig del – det tyder på slitna skivor som kanske snart måste bytas. De bakre bromsskivorna kan vara rostiga då de inte arbetar tillräckligt vid mjuk körning, med kärvande belägg och rost som följd.

Underrede
Visuell inspektion efter skador som kan tyda på att bilen slagit i något. Märken i balkar och revor i underredsmassan kan leda till rostproblem. Fyrhjulsdrivna bilar med terrängförmåga kan ha stora skador undertill.

Avgassystem
Idag håller dessa många mil, men titta noga efter läckage och rost. Starta motorn och lyssna under bilen efter pysljud.

Vindruta/strålkastare
Spricka eller stenskott? Det kan bli dyrt om det lilla stenskottet skenar iväg till en spricka. Glöm inte att kolla strålkastarna – dessa kan också bli otäckt dyra att byta med dagens komplicerade design.

Kaross
Kolla självklart efter spruckna stötfångare, rost och repor, men framför allt efter färgskiftningar. Är bilen omlackad efter en olycka? Öppna dörrar, huv och baklucka och spana efter lackskarvar. Hur är passformen motorhuv/framskärmar och stötfångare/kaross? Även en liten skada kan kosta stora pengar. Kontrollera plåtveck, exempelvis under dörrarna, där tätningsmassan kan spricka med rost som följd även på nästan nya bilar. Är det skador på sidospeglar? Öppna och stäng samtliga dörrar och bagagelucka. Fungerar alla handtag som de ska? Fungerar låset på samtliga dörrar?

Stötdämpare
Testa genom att gunga bilen i varje hörn. Då du släpper ska den sluta gunga direkt. Kontrollera stötdämparna visuellt, finns det oljeläckage? Undersök samtidigt fjädrarna som ska vara hela. Brustna fjädrar är direkt trafikfarliga.

Nycklar
Vanligen ingår två nycklar, emellanåt även en så kallad verkstadsnyckel. Även här kan du kontakta en återförsäljare för verifiering av nyckelhistorik. Påhittiga tjuvar behåller en nyckel och hämtar din nyköpta bil nattetid. Funktionstesta alla nycklar på samtliga dörrar/luckor.

Olja/vätskor
Titta på oljelockets insida och även ner i oljepåfyllningsröret. Finns det gulvit gegga? Köp en annan bil. Kontrollera oljan på stickan som helst ska vara ljusbrun till färgen. Grå olja tyder på vatteninblandning – dyrt att åtgärda. Tänk på att även lågmilade dieslar kan ha svart olja tätt efter oljebyte. Glöm inte att kontrollera eventuellt oljeläckage som kan sluta med en dyr reparation. Automatlådeoljan ska vara röd och inte lukta bränt. Skruva försiktigt av kylarlocket och titta ner. Vanliga färger är grönblå, röd eller gul. Olja ska inte förekomma.

Kamrem
(Gäller ej bilar med kamkedja) Bytesintervallet varierar mellan olika tillverkare och modeller, ibland ändras det till tätare intervall än då bilen var ny. Vissa snålar in vid byte genom att hoppa över byte av spännrullar och/eller vattenpump – kolla bytesintervall med en märkesverkstad och vad som rekommenderas, så slipper du dyra överraskningar.

Checklista interiört

Lösa tillbehör
Finns det lösa tillbehör till bilen? Exempelvis extramattor, lastnät, insynsskydd, nyckel till avtagbar dragkrok, låsbult till fälgarna.

Servicebok
Den kan vara digital om det är en nyare bil. Är det en bok, kolla tryckdatum, är den flera år yngre än bilen finns risk för att du råkat ut för en förfalskning. Om allt är okej:
* Är bilen servad enligt intervall? Stäm av mot mätarställningen. Kontakta en återförsäljare för verifiering av servicedatum och mätarställning.
* Är kamremmen (vissa bilar har kamkedja) bytt enligt intervall? Detta ska då stå i serviceboken.

Mätare/kontrollampor
Sätt dig bakom ratten och slå på tändningen. Många lampor tänds och släcks efter genomfört självtest av exempelvis krockkuddar. Då du startar ska alla lampor slockna efterhand, förutom eventuell belysningsindikering.

* Fungerar signalhornet?
* Går det att reglera sidospeglarna?
* Fungerar alla fönsterhissar?
* Fungerar radion som den ska?
* Om navigation finns, prova att slå in en adress för att testa funktionen.
* Om blåtand finns, testa att parkoppla din telefon.
* Fungerar innebelysningen?
* Fungerar stolsvärmen i alla säten?

Ventilation/AC
Slå på kupéfläkten manuellt och gå metodiskt igenom samtliga spjällägen och känn efter att luftströmmen styrs dit den ska. Byte av spjällens stegmotorer är dyrt. Ställ in på max värme respektive max kyla och känn att luften verkligen är varm respektive kall.

* Högst troligt finns det klimatanläggning/AC. När du drar på full kyla ska kompressorn i motorrummet inte börja väsnas. Men varvtalet på motorn kan kortvarigt påverkas. Det ska komma riktigt kall luft. Fungerar alla knappar/reglage till klimatanläggning/AC?

Elfunktioner
Funktionstesta helljus, blinkers, torkare, spolning, bakrutevärme, stolsvärme och alla andra förbrukare du kan hitta inklusive radio och infotainmentsystem. Nyare bilar har ofta pekskärmar, kontrollera så att de fungerar som de ska. Lägg i parkeringsbromsen medan bilen är på tomgång, sätt på varningsblinkers, kliv ur och kontrollera:

* Fungerar bakljus?
* Fungerar alla blinkers?
* Fungerar strålkastarna?
* Fungerar dimljus fram/bak?

Klädsel/bälten
Ren och hel klädsel? Fäll ryggstöd, dra fram/tillbaka stolar, ryck i alla bälten och kontrollera att de låser. Luktar bilen gott eller väl inrökt? Dålig doft kan åtgärdas men kostar pengar/tid. Acceptera och se det som ett prutläge?

Checklista vid körning

1 Starta motorn med öppen huv och lyssna efter missljud. Ventiltickande och andra ljud ska låta normalt. Tomgångsvarvet ska vara jämnt och inte hacka. Stäng huven och kör iväg.

2 Tar kopplingen högt/lågt? Slirar den? Kör i jämn hastighet på mellanlågt varvtal och ge full gas. Stampa ner kopplingen i golvet och släpp den abrupt. Slirar det till är det snart dags för kopplingsbyte.

3 Hur känns växellådan – inga svårigheter att växla? Sjungande missljud? Accelerera kraftigt upp genom växlarna. Växla sedan ner genom växlarna. Allt ska gå smidigt utan tvekan.

4 En automatlåda ska växla bestämt utan ryck. Testa även kick-down genom att ge fullgas (varm motor).

5 Sväng maximalt åt bägge håll i låg fart, drivaxlarna ska inte knaka.

6 Känn efter om det vibrerar i ratten vid jämn fart i olika hastigheter, gärna hela vägen upp till motorvägsfart. Vibrationer kan vara allt från obalans i däck, via dåliga bussningar till trasiga drivknutar.

7 Vid lätt inbromsning ska du inte känna vibrationer i bilen – det kan tyda på skeva bromsskivor.

8 Lyssna efter malande oljud från hjullager. 

9 Kör gärna på ojämn väg och lyssna efter klonk från fram- och bakvagn. 

10 När du kört färdigt, låt bilen stå med motorn på tomgång och kontrollera att kylfläkten startar om tempmätaren stiger. Detta steg kan vara svårt att locka fram annat än en skapligt varm dag.

KLART! Använd eventuella fel som prutmån. Är priset satt som för en perfekt bil trots att du nu har hittat brister bör säljaren gå med på ett lägre pris. Fundera på om det är problem som du kan lösa själv. Annars är det bara att leta vidare!

LÅNGMILARE ELLER LÅGMILARE?

Hur ska man värdera varje mil som en bil har rullat? Är det smartare att köpa en bil som gått lång eller kort sträcka?

En sak är säker, med milen kommer slitaget. Men det är också lika sant att alla mil inte sliter lika mycket. Det är alltid bättre att köpa en bil som rullat på landsväg än en som körts många korta sträckor i köer. En motor som sällan når arbetstemperatur kan mycket väl betyda trubbel och det kan också påverka avgasreningen negativt, speciellt om du är ute efter en dieselbil – där kan ett byte av partikelfilter bli ett hårt slag i budgeten.

Det självklara när det gäller mil är givetvis att först och främst mycket noga fastställa hur långt bilen har gått – på riktigt. Bilbesiktning och service-kvitton är självklara checkpunkter, men de kan givetvis vara manipulerade. Mätarställningar kan ställas tillbaka mellan service och besiktning.

Blir du tveksam, ring verkstaden som finns i serviceboken och fråga om de gjort den service som finns angiven där. Kontakta också gärna tidigare ägare.

Bilens skick kan vara ett bättre sätt att avgöra hur långt den gått. Hur ser inredningen ut, förarstolen, ratten, pedalerna och så vidare?

Vad kostar bilen per mil som den är körd? Det syns tydligt att milen är högst värderade i början och att skillnaden blir mindre och mindre ju längre bilen har gått. Mellan 5 000 mil och 10 000 mil halveras nästan värdet, men mellan 20 000 och 25 000 mil minskar det bara med drygt 20 procent. Gör gärna samma kalkyl på den bil som du är intresserad av.

När bilarna blir äldre minskar skillnaden i värde på grund av hur långt de har rullat, men det går inte att komma ifrån att bilar slits och att delar behöver bytas. 

Vilket som är bäst, att köpa lågmilare eller långmilare är omöjligt att svara kategoriskt på. Kan du göra reparationer själv kan långmilaren bli en bra affär, men måste du lämna in för minsta lilla kan långmilaren vara en riskabel väg att gå.

Gå gärna in på en bilvärderingstjänst som exempelvis bilpriser.se – där kan du ställa om miltalet för den bil du är intresserad av och se hur milen påverkar priset. 

Viktigt är också att kontrollera vilka garantier som din tilltänkta bil har – maskinskadegaranti kan vara värt en hel del. Viktigt är också att ha en buffert i bilekonomin, köp inte så dyrt att du inte har råd med en större reparation.