Ledaren: Ska man köpa kinesiska bilar?

"Det finns högljudda röster som säger att de aldrig skulle köpa en Volvo..."

Ledaren: Ska man köpa kinesiska bilar?

Detta är ledaren ur auto motor & sport nummer 22/2021


Dags för en tur på minerat område. Vart jag mig än vänder i denna text finns en stor risk för feltramp. Men att blunda för det uppenbara är för fegt.

Fakta: Kina är en supermakt som expanderar sitt ekonomiska inflytande och regimen är inte mycket för det fria ordet.

Ska man köpa bilar från Kina? Ska man köpa bilar från en statlig kinesisk biltillverkare? Ska man köpa varor från länder som inte har demokrati? Ska man köpa saker som tillverkats av barnarbetare eller extremt lågavlönad arbetskraft? Med hjälp av kolkraft? Av företag som inte renar sina utsläpp, eller som har moraliskt tveksamma ägare, som bara bryr sig om pengar...

Var drar man gränsen och hur sitter allt ihop?

En sak är säker: konsumenter runt om denna jord intresserar sig mest för en sak – pengar.

Visst betyder hållbarhet och engagemang mer nu än vad det gjorde för säg tjugo år sedan, men när du sitter där och klickar hem lite grejor – vad vet du egentligen? Bryr du dig om mer än pris, varumärke, design och kanske en "hållbarhetsmärkning"?

Och: Vad är egentligen "ett svenskt företag"?

Beror det på vem som äger det, vilka nationaliteter som jobbar på det, huvudkontorets placering, var man skattar, var fabrikerna står, vilken företagskultur man har, vilket språk man talar, vilken religion eller politisk övertygelse ledningen har eller var utvecklingsavdelningen finns? Eller...

Förmodligen alltihopa!

I vissa fall är det enkelt, i andra väldigt komplicerat, för i denna värld hänger det mesta ihop. I stort sett har alla stora bolag förgreningar över hela världen, med ägande, produktion och avtal. Hur stor del av exempelvis VW:s omsättning sker i Kina?

Jag frågade Polestars vd Thomas Ingenlath om varifrån pengarna kommer och om han ser Polestar som en kinesisk tillverkare. Svaret var glasklart: Polestar är ett europeiskt bilföretag, med skandinavisk design och en lång tradition av bilbyggande, inte "en tillverkare av telefoner på hjul". 

Han uppger att 40 procent av pengarna kommer från Li Shufus (Geelys grundare och ägare av Volvo) privata kapital och det tycker han inte gör företaget kinesiskt. Inte heller att bilarna tillverkas i Kina, och snart även i USA.

I mitt hjärta håller jag med, jag ser absolut Polestar som mer "svenskt" än låt säga MG (som ju är ett brittiskt varumärke...), och Polestar är det givetvis också, med alla de svenskar som jobbar på företaget och det faktum att huvudkontoret ligger i Göteborg. 

Sak samma med Volvo, som kommer med glädjande besked som i min känsla gör det ännu mer "svenskt" i och med att man vill investera stort i en batterifabrik vid Torslanda. Fler svenska jobb och en större förankring i det svenska.

Men att produkterna på något svårdefinierbart vis därmed har en svensk själ, vet jag inte om jag håller med om. Vilket valfritt bilföretag som helst kan bestämma sig för samma grundpelare för varumärket, vilket skulle ge snarlika produkter – blir de då skandinaviska?

Det finns högljudda röster som säger att de aldrig skulle köpa en Volvo eftersom företagets huvudägare är kines och de som aldrig skulle kunna tänka sig en MG eftersom ägaren är den kinesiska staten.

Men vad ska de då köpa?

En VW kanske? Men VW sitter ihop med kinesiska staten, eftersom SAIC (ägare till MG) tillverkar VW-bilar. Då stödjer du indirekt den kinesiska staten...

Min åsikt är att man ska följa sin egen övertygelse, men att man inte ska göra det för enkelt för sig och påstå att svart är svart och vitt är vitt. Gräver man lite sitter det mesta ihop och det tycker jag är bra!

Jag tror inte på handelshinder utan på fri konkurrens och frihet att välja. Jag tror också att det är politikernas jobb att förhandla och försöka påverka utvecklingen genom dialog.

Ingen som lever i ett land där åsikten är fri vill bli av med den rättigheten. Men det betyder inte, tycker jag, att man ska slänga iväg sina åsikter utan att tänka några varv, eller bergfast påstå att alla som inte håller med en har fel.

Jag tror att varumärken blir viktigare än "ursprungsland". Men kungarna heter produkt och pris.