TEST: Tio friktionsdäck

Premium Det är extremt viktigt att välja rätt vinterdäck, men det är ingen lätt uppgift. Vi reder ut vilka däck som passar dig och din bil bäst.

TEST: Tio friktionsdäck
Däckens snöegenskaper testas gärna nattetid på grund av konstanta yttertemperaturer. Att ge sig ut i Lapplands skogar i rallyfart kräver högsta koncentration.
Däcken i testet:

• Bridgestone Blizzak LM 005
• BF Goodrich g-Force Winter 2
• Continental WinterContact TS 870
• Falken Eurowinter HS01
• Goodyear UltraGrip 9+
• GT Radial Champiro WinterPro2
• Michelin Alpin 6
• Pirelli Cinturato Winter
• Toyo Observe S 944
• Vredestein Wintrac


Effekt- och vridmomentstinna motorer, sportiga köregenskaper och framför allt långfärder är utmaningar som tvingar vinterdäck i prestandaklassen till kompromisser på snötäckta vägar. För småbilsvinterdäck är detta naturligtvis inga större problem.

Bilarnas begränsade effektuttag tillåter mjukare, mer köldflexibla gummi-blandningar för bättre grepp på snö och is. Den smalare kontaktytan underlättar dessutom undanträngningen av blötsnö och smältvatten vilket motverkar vattenplaning. Det innebär att småbilar oftast har säkrare köregenskaper än större bilar i vinterväglag.

Vilka fritionsdäck som är bäst på snö och is och hur dessa beter sig under andra, mestadels otrevliga väglag (som exempelvis blöta och underkylda körbanor) har vi tagit reda på i vårt senaste, omfattande vinterdäcks-test. För att testa de tio olika fabrikaten utförligt begav vi oss till Lappland, den europeiska bil- och däckindustrins test-Mecka. 

Med oss hade vi fjolårets vinnare Bridgestone Blizzak LM 005, samt BF Goodrich g-Force Winter 2, helt nya Continental WinterContact TS 870, prisvärda Falken Eurowinter HS01, Goodyear UltraGrip 9+ (även det helt nytt), GT Radial Champiro WinterPro2, beprövade Michelin Alpin 6, Pirelli Cinturato Winter, Toyo Observe S 944 och sist men inte minst Vredesteins senaste Wintrac. 

Högt vattenplaningsskydd är en viktig säkerhetsfaktor i slaskväder.

"I södra Sverige krävs det först och främst säkra köregenskaper på vått underlag och där finner man sin mest tillförlitliga reskamrat i Bridgestone Blizzak LM 005."

Vilka däck klarar då det typiska vinterväglaget bäst? Det har vi tagit reda på med hjälp av broms-, grepp- och köregenskapstester på snötäckt underlag.

Resultatet? BF Goodrich g-Force Winter 2 är oslagbart här och leder med mycket god marginal. I snörika områden är däcket därmed definitivt förstahandsvalet. Fina testresultat uppnåddes även av däcken från Pirelli, Continental, Bridgestone och Vredestein – endast Toyo halkade efter på grund av långa bromssträckor och mediokert grepp i kurvorna.

Nu är det ju inte så att vintertid alltid måste betyda omåttliga mängder snö, de flesta regionerna i landet lider inte av ett halvmetertjockt snötäcke. Visserligen måste ett bra vinterdäck besitta utomordentliga snöegenskaper, men det är nästan viktigare att det klarar våta, underkylda vägar. Det viktigaste här är bromsförmågan på hal asfalt och däckets egenskaper i kurvor som tas aningen för fort för bilens och förarens eget bästa. Hur reagerar däcket när spår fylls med vatten och slaskremsor plötsligt börjar töa ytterligare?

Ger däcket även oerfarna förare full kontroll över bilen i vattenplaningssituationer?

Detta kan man inte ta reda på i Lappland och därför åkte vi hela vägen till ett särskilt testområde i norra Tyskland. Där fanns förutsättningarna att testa däckens kanske viktigaste uppgift: Hur klarar de körning i gränsområdet?

Vi mätte bromssträckor, jämförde greppnivån i kurvor och körde i exakt fastställda hastigheter genom konstgjorda vattenpölar, även i kurvor. Dessutom har vi kollat hur förlåtande däcken är när man gör fel bakom ratten. Lyckas man återfå kontrollen över bilen?

I södra Sverige krävs det först och främst säkra köregenskaper på vått underlag och där finner man sin mest tillförlitliga reskamrat i Bridgestone Blizzak LM 005. Inget annat av de testade däcken bjuder på bättre grepp i våta, underkylda kurvor och framför allt slår Blizzaks bromsvärden konkurrenterna med mycket god marginal. Från 80 km/h skiljer det nästan två meter till näst bästa däck. Än större blir skillnaden när man jämför med testets andra deltagare.

Medan vår Bridgestoneskodda Volkswagen Polo står stilla efter inbromsningen, rusar testbilen på GT Radial förbi med cirka 25 km/h. Pirelli Cinturato är ännu värre: här visar hastighetsmätaren nästan 32 km/h. En kollision mellan bilarna hade alltså varit en fullständig katastrof.

På vått underlag är Bridgestone oslagbart, endast Goodyear, Continental och Vredestein kommer (på behörigt avstånd) upp i en liknande nivå. Falken Eurowinter HS01 kan till och med utklassa Pirelli. GT Radial och Toyo kämpar däremot med detaljsvagheter. Dessvärre visar snökungen BF Goodrich och Pirelli att styrkor på snötäckta vägar snabbt kan förvandlas till ansenliga svagheter så fort snötäcket töar.

Hade det endast handlat om ett omfattande vattenplaningsskydd, det vill säga förmågan att tränga undan stora vattenmängder vid starkt regn eller ur vattenfyllda spår, hade Pirelli Cinturato Winter lätt toppat listan – inget annat däck kommer i närheten i den disciplinen. Även Continental och Bridgestone visar prov på ett mycket säkert vattenplaningsskydd, åtminstone under kraftigt, ihållande regn. 

Men hur står sig våra tio deltagare när körbanan är torr men underkyld? Är Bridgestone oslagbart även här?

Nix. Torra, kalla vägar är Pirellis revir tack vare dess överlägsna grepp, höga körprecision och testets bästa bromsresultat. Bridgestone och Vredestein är dock hack i häl, Toyo överraskar med förvånansvärt höga kurvhastigheter och säkra men snabba varvtider, och det är egentligen endast Falken och Goodyear som halkar efter en aning på grund av längre bromssträckor.

Vinterdäck måste även kunna prestera på torr asfalt.

"Det bästa allrounddäcket är dock Bridgestone Blizzak som lämnar konkurrenterna bakom sig med genomgående goda resultat i alla discipliner."

Svaret på frågan om vilka däck som är lämpligast för vilka förhållanden har därmed redan fått sitt svar. I regioner med mycket snö är BF Goodrich g-Force Winter 2 det absolut bästa valet. I södra Sverige och då kanske främst i ett snöfattigt Skåne ligger Bridgestone Blizzak LM 005 i toppen av listan med sina fantastiska våtegenskaper. 

Undviker man däremot helst alla former av vinterväder (om det nu är möjligt) och lägger vikt vid kördynamik och säkerhet på torra, kalla vägar väljer man helst det precisa Michelin Alpin 6.

Det bästa allrounddäcket är dock Bridgestone Blizzak som lämnar konkurrenterna bakom sig med genomgående goda resultat i alla discipliner. Även prismässigt är det japanska däcket ett mycket trevligt val. Något riktigt toppbetyg blir det ändå inte. Varför?

Testbilarnas mindre däckdimension (195/55 R16) hade lätt kunnat vara lite vassare jämfört med de mer högkvalitativa (och dyrare) däcken för kompakt- och mellanklassen. Småbilarna förtjänar nämligen också däcktillverkarnas samlade know-how.

Alrik Söderlind, chefredaktör

...MEN DUBBDÄCKEN DÅ?

Knappt 60 procent av Sveriges bilister kör på dubbdäck på vintern. 

Nackdelarna först: Dubbdäck sliter mer på vägarna vilket kostar stora pengar och ger hälsofarliga partiklar. De bullrar mer och dubbarna är i många fall tillverkade av den problematiska metallen kobolt.

En undersökning från Chalmers har kommit fram till att dubbdäck totalt sett tar fler liv är de räddar. Både rullkomfort och ljudnivå är också sämre.

Fördelar: På våt och rå is är dubbdäcken överlägsna och andelen olyckor sägs minska med runt fem procent på isiga vägar. Men även på våt asfalt och på slask är ett dubbdäck generellt sett bättre än nordiska dubbfria däck.

Nordiska dubbfria däck är bra på is och snöiga vägar men faktiskt inte så bra på våt asfalt. De mellaneuropesika däcken är överlägset bäst på asfalt och bra på slaskiga vägar – men relativt sett dåliga på is. 

Var kör du mest? Låt svaret på den frågan avgöra däckvalet.


Hjulskifte vid -15 grader. Under testet har vi bytt hjul cirka 80 (!) gånger.

SÅ HAR VI TESTAT

För att kunna säkerställa högsta möjliga precision och därmed tillförlitliga resultat genomför vi samtliga delmoment upprepade gånger där det är möjligt. Vi använder oss av ett progressivt betygssystem som inte enbart förlitar sig till mätresultat utan även till våra testförares subjektiva omdömen. 

På de olika underlagen (snö, vått, torrt) leder endast ett jämnt och säkert uppträdande till höga betyg. Vattenplaningsmomentet är uppdelat i längs- och tvärgående riktning och vi bedömer de olika däckens reaktion, exempelvis hur de beter sig när man kör över vattenfyllda spår på motorvägen. Hur snabbt bilen kan ta sig över dessa innan vattenplaning inträffar visar prov på däckens säkerhetsreserver. 

På grund av att rullmotståndet påverkar förbrukningen mäts detta på en rullande landsväg i två oberoende testlabb. Resultatens medelvärde ingår i det sammanlagda omdömet. För att vara så opartiska vi bara kan brukar vi jämföra våra testdäck med stickprovsmässigt inköpta däck. Här fokuserar vi på otypiskt lyckade testresultat eller ovanligt slitage.

Covid-19-pandemin satte dock stopp för våra planer. Vi lyckades helt enkelt inte få tillgång till passande testanläggningar för att undersöka slitage och avvikelser.