Ska jag köpa bilen utomlands?

Premium EU har öppnat möjligheten att föra varor och tjänster över gränserna utan att du behöver betala avgifter eller skatter. Vad som är ännu viktigare för bilspekulanten är att bestämmelser om säkerhet och miljö också är gemensamma inom EU-området. Så då återstår frågan: Var ska jag köpa min bil, och var är utbudet störst och priserna lägst?

Ska jag köpa bilen utomlands?

Att jämföra priser är inte så enkelt som det låter. Tillverkarnas utbud är enormt och för varje enskild modell finns ett stort antal varianter och utrustningsnivåer som inte alltid har samma namn på alla marknader. Ändå är det naturligtvis lättare att jämför nybilspriser än priser på begagnat.

Svaret är entydigt: Sverige är det mest förmånliga landet att köpa ny bil i. Priserna är generellt lägst och i den mån utrustningen skiljer är det till fördel för de svensksålda bilarna. Värmesystem, säkerhetssystem och rostskydd kan ibland vara bättre i Sverige men inte alltid.

Köp Bilköpsguiden 2021 här!

Den här artikeln kommer ur Bilköpsguiden 2021.

Du kan köpa tidningen som digital utgåva för 79 kronor eller också blir du prenumerant och får därmed tillgång till alla digitala utgåvor.

Volvo sålde tidigare folkbilar på en inhemsk marknad. Mer och mer styrdes produktionen om till ett internationellt premiumsegment där man kunde ta ut ett högre pris. Tog man då risken att förlora den egna marknaden till importbilarna? Nej, utan en stor svensk marknadsandel skulle Volvo tappa sin trovärdighet, sade företagets vd Håkan Samuelsson för några år sedan på bilutställningen i Genève. 

Volvo löste problemet, inte genom att bygga en enklare Sverigeversion av sina bilar utan man rabatterade dem istället här med cirka 100 000 kr. Receptet har fungerat och marknadsandelen är fortfarande hög. 

Detta har också medfört att vissa av Volvos internationella konkurrenter har varit tvungna att följa efter och därför är till exempel Audi Q5 cirka 100 000 kr billigare i Sverige än i hemlandet Tyskland. 

För de franska tillverkarna gäller det omvända. Där har exempelvis Citroën och Renault en stark och ohotad ställning i hemlandet och kan därför vara tuffare i prissättningen. I Sverige är konkurrensen en helt annan och man riskerar att bli omkörda av de sydkoreanska bilarna om man inte ser upp med prisnivån. Därför är vissa franska motsvarigheter cirka 15 procent billigare i Sverige än i hemlandet.

HÄMTA SJÄLV – MEN INTE NU

Under rådande pandemi, med begränsningar i resandet, karantänsregler och stängda myndigheter rekommenderar vi ingen att hämta hem sin importbil själv. Exakt vad som gäller för resor till exempelvis Tyskland kan förändras snabbt.

Samma sak gäller med myndigheten du måste besöka för att hämta exportskyltar (se zulassungsstelle.de). Den håller stängt eller tar endast emot bokade möten, eller har andra krav som kan sätta käppar i hjulet.

När väl denna verksamhet åter öppnar är det svårt att sia om hur kundtrycket kommer att bli.

Så, tvätta händerna och håll avstånd – snart kan vi förhoppningsvis åter flyga till Europa och köra bil hem.

När det gäller begagnat är situationen svårare att överblicka. Vi har jämfört begärda priser i Tyskland, Frankrike och Italien för några bilar med mer eller mindre entusiaststämpel. 

Sverige är nu inte billigast längre, åtminstone inte generellt. Lite förenklat kan man säga att tyska bilar är billigast som begagnade i Tyskland och italienska i Italien. Detta gäller dock inte för franska bilar som ibland kan vara dyrast i hemlandet.

Det finns fynd att göra men naturligtvis också fallgropar. Då utbudet är stort bör man veta exakt vad man söker. 

Tyska prestandavagnar bör kollas en gång extra då de kan ha körts hårt på autobahn med uppbrända katalysatorer som följd. Italienska bilar, i synnerhet från Syditalien, kan ha fått skador i lackering och inredning av solen om de förvarats utomhus. Franska bilar har ibland eftersatt service och är inte sällan försedda med små bucklor här och var, det gäller till stor del även i Italien.

Och skulle du vara intresserad av ett fordon som även ska köras vintertid, försäkra dig om att det är utrustat med sätesvärme, det kan saknas i södra Europa.

Att köpa bil utan att först ha träffat köparen innebär ju också ett visst risktagande. Är det ett mycket eftertraktat objekt är enda sättet att säkra affären att skicka hela eller delar av köpeskillingen innan du ens sett bilen. Är du försiktig till naturen, och reser ner för att först titta på den, finns annars risken att den är såld när du kommer fram. 

En allmän uppfattning är att säljare av äldre fordon är ärliga och inte vill ha reklamationer i efterhand. Men det finns ju undantag, det ska man ha klart för sig. I första hand gäller detta när du köper av privatpersoner.

Försök bilda dig en uppfattning om säljaren genom kontakt via mejl men också helst per telefon. Du får ju samtidigt ett litet äventyr på köpet när du hämtar din pärla, något som för evigt kommer att vara förknippat med bilen.

HÄR HITTAR DU BILARNA

Sverige – blocket.se

Frankrike – leboncoin.fr

Italien – subito.it

Tyskland – mobile.de

IMPORT – MED FÖRHINDER

Sitter du också framför datorn på kvällarna och letar efter din nästa bil? Söker du i timmar efter något du egentligen inte ens har råd med? Klart du gör. Drömmen om det ultimata kapet, vare sig det gäller nästa familjekärra eller den där sportbilen du alltid velat ha, lever i oss alla.

Nu finns det kanske en chans? Coronakrisens katastrofala påverkan på våra liv, våra jobb och industrin är inte bara mörker utan här finns också möjligheten att göra en bra bilaffär. Den tyska bilindustrin börja vakna ur sin dvala efter alltför många sysslolösa veckor och bilhandlarna tillåts öppna igen under restriktioner. Nu gäller det att sälja bilar som aldrig förr för att undvika ännu större förluster. Om inte läget förvärras igen …

Att importera bilar från Tyskland är populärt, men hur går man egentligen till väga? Det finns en mängd söksidor för begagnatmarknaden som mobile.de, autouncle.se, autoscout24.de och så vidare. 

Fredrik Wennerholm, grundare av importbil.se rekommenderar mobile.de, Europas största portal för bilköp. Utbudet är enormt och här är klippen aldrig långt borta. Men att försöka hitta just den där bilen som känns perfekt för dina behov och önskemål ger ännu fler frågor.

Transportstyrelsen skiljer mellan import och införsel. Vill du hämta hem en bil som finns utanför EU räknas det som import, annars kallas det för införsel. Skillnaden är att införsel inte medför en tullavgift. I båda fallen ska man göra en ansökan om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen.

Det finns dock skillnader mellan att ta hem en begagnad bil och en ny. Handlar det om en begagnad betalas momsen i landet där du köper den och du slipper betala moms i Sverige. Det är speciellt fördelaktigt eftersom många länder har betydligt lägre mervärdesskatt än Sverige. I Tyskland är momsen exempelvis 19 procent av bilens pris, medan Sveriges mervärdesskatt ligger på 25 procent. Men även begagnade exemplar kan räknas som nya om vissa kriterier uppfylls. 

Den aktuella bilen anses vara ny om körsträckan vid köptillfället är lägre än 600 mil eller om den har varit i trafik under kortare tid än sex månader. Om den har körts 1 500 mil under en period på fem månader räknas den som ny, vilket i sin tur innebär att du inte behöver betala moms i landet där du köper den. Men å andra sidan är du tvungen att betala mervärdeskatt i Sverige som är 25 procent av bilens pris enligt faktura. Det ska enligt lag ske senast 35 dagar efter köptillfället.

Hur gör jag för att ta hem en bil? Vad behöver man tänka på, vilka kostnader tillkommer och vem ska man lita på? Vill man göra det enkelt för sig är det bästa sättet att just anlita en importfirma. Här slipper du ansvaret, osäkerheten och körvägen fram och tillbaka, men betalar en avgift för tjänsten. 

Och under rådande omständigheter är importfirma det tryggaste alternativet, för att slippa resor, karantän och andra problem. Inte så konstigt då kanske att importbil.se har ett stort uppsving för tillfället.

Vill du däremot importera själv är det bästa tipset enligt Fredrik att köpa av en bra handlare som mer än gärna får vara auktoriserad. Visst är bilarna som säljs av privatpersoner många gånger billigare, men utan ett omfattande tekniskt kunnande är det ofta som att köpa grisen i säcken.

Fördelen med den tyska andrahandsmarknaden är att säljaren alltid har upplysningsplikt om bilen har varit krockad, vilket även måste finnas med på köpeavtalet. Dessutom är det olagligt att skruva mätaren. Dessa lagar finns dessvärre än så länge inte i Sverige.

"Är bilen en tidigare tjänstebil från Audi AG eller märkt med BMW Premium Selection kan det finnas upp till fem års garanti från första registreringsdatum. Mercedes motsvarighet, Junge Sterne, kan ge upp till två års garanti från köpet och samtliga dessa gäller även i Sverige", tipsar Fredrik Wennerholm.

Nu kvarstår dock den absolut viktigaste frågan: Hur mycket kan man tjäna (eller spara) på att importera? 

Enligt Fredrik på importbil.se beror det helt och hållet på vilken bil det gäller. Vissa modeller kan ha en prisfördel på hela 25–30 procent, men ofta ligger förtjänsten runt 10–20 procent. Enligt honom är det ett ytterst fördelaktigt köpläge på det mesta med motor i Tyskland. Importföretagets senaste år har varit rekordbra och nu importerar man 30–40 bilar i månaden, husbilar inkluderat, där dessa utgör cirka 20 procent. 

"Vi vill fortsätta resa, men nödvändigtvis inte med flyg. Utbudet av begagnade husbilar är begränsat i Sverige. Utöver de större husbilarna är VW California extremt populär. Den såldes inte i Sverige under ett antal år, men har alltid erbjudits i Tyskland, därför är suget efter modellen stort och utbudet skapligt", säger Fredrik Wennerholm.

Bland personbilarna man tar hem är det mest bensinare och dieslar, max fem procent är hybrider eller elbilar. Och man har bara tagit in en Tesla under den senaste tolvmånadersperioden.

FREDRIKS TYSKA TOPP 3

Mercedes E-klass

Alla karosser, stora motorer

MOTIVERING: I Sverige finns ett överflöd av E 200/220/250 och då talar vi om både bensin och diesel. Men för den som vill ha cabriolet, coupé eller en vassare motor är det Tyskland som gäller. Ett enormt utbud och här har vi verkligen begränsat vår sökning hårt till E 63. Siffrorna ovan talar sitt tydliga språk. Det är i Tyskland som smörgåsbordet står dukat.

BMW X5

Hög utrustningsnivå

MOTIVERING: Här ligger fokus på bilar från 2016–2018, alltså föregående generationen, F15. Det är årsmodeller som inte drabbas av Bonus/malus. I Sverige är 30d-motorn vanlig och därmed inte intressant för import. Köparna söker 40d eller M50d med hög utrustningsnivå. Svenskarna brukar köpa välutrustade bilar men i fallet med X5 blir vi inte sällan slagna av tyskarna. Utbudet är enormt men satsa på BMW Premium Selection.

Jaguar F-Type

Allt är intressant

MOTIVERING: Det svenska utbudet är skralt, både gällande coupé och cabriolet. När artikeln skrivs finns det endast fyra F-Type S, alltså med V6 och 380 hk, på Blocket. Två är taklösa och två coupéer. På Mobile hittar vi 18 stycken. Här bli snittpriset 44 800 euro, alltså cirka 455 000 kronor med en eurokurs på 10,15 kronor. De svenska bilarna är dressade i vitt, silver eller svart. Ett mönster som går igen i det tyska utbudet, men det finns några röda exemplar och lite andra kulörvarianter. Mer att välja på helt enkelt, men prismässigt gör du ingen enorm vinst.