Bilköparguiden: Allt du behöver veta om däck

Premium Däcken är bland det absolut viktigaste för säkerheten. Här är allt du behöver veta för att se till att du har greppet som behövs.

Bilköparguiden: Allt du behöver veta om däck
Vi reder ut:

• Däckmärkning – Så lär du dig tyda symbolerna
• Storlek – Stora hjul kan stå dig dyrt!
• Ålder – Så vet du när däcket är tillverkat
• Mönsterdjup – Så mäter du
• Vinterdäck – Då ska de användas
• Däcktryck – Viktigare än du tror
• Rotera däck – Eller bästa däcket bak? Så ska du tänka
• EU-märkningen – Det betyder den


Köp Bilköpsguiden 2021 här!

Den här artikeln kommer ur Bilköpsguiden 2021.

Du kan köpa tidningen som digital utgåva för 79 kronor eller också blir du prenumerant och får därmed tillgång till alla digitala utgåvor.

MÄRKNING

Här ser du vad symbolerna betyder.

1. Bredd i millimeter
2. Däckets profil i procent av bredden
3. Den inre diametern i tum (samma som fälgstorlek)
4. Belastningsindex
5. Hastighetsindex

STORLEK

Stora hjul kan stå dig dyrt!

Ska du köpa en ny eller begagnad bil är det bra att ha koll på däckens storlek. Breda däck och låg profil kostar mer att byta, det sistnämnda ger även sämre komfort. Belastnings- och hastighetsindex påverkar också priset.

ÅLDER?

Hur gammalt är däcket?

Generellt sätt spelar åldern på ett däck liten roll men det ger en hint om hur mycket däcken fått gå igenom. Därför kan det vara bra att kolla DOT-märkningen när du köper begagnad bil.

De fyra sista siffrorna är det som gäller. 2920 som ovan innebär att däcket tillverkades vecka 29 år 2020.

Saknas en av de fyra siffrorna är det riktigt gamla och ska inte användas. Den rekommenderade maximala åldern hos de flesta däcktillverkare är tio år, men det är bäst att byta ett antal år tidigare.

TYDLIGT MÖNSTER

Kontrollera mönsterdjupet.

Enligt svensk lag måste sommardäck ha 1,6 millimeter och vinterdäck 3,0 men det är bra att byta däck med ett par millimeters marginal för att se till att bilen har det grepp som krävs för att du ska kunna hålla dig på vägen.
Glöm aldrig att däcken är det enda på bilen som har kontakt med marken.

M+S

Rätt däck till rätt årstid.

Sedan ett par år tillbaka innebär inte M+S att ett däck får användas på vintern. Alptoppen med snöflinga krävs!

Kör aldrig med vinterdäck på sommaren eller tvärtom. Gummiblandningen och utformningen av däcket är gjort för körning i specifika förhållanden och i fel väglag försämras prestandan. 

En del tror att dubbfria vinterdäck fungerar under de varma månaderna men trots att de är lagliga är egenskaperna mycket sämre än för ett sommardäck. Livsfarligt!

"Åretruntdäck" låter som en smidig lösning men är en kompromiss som tyvärr inte funkar speciellt bra i Sveriges skiftande klimat.

MONEY, MONEY, MONEY

Snåla aldrig med däcken.

Många försöker spara pengar genom att köpa budgetdäck, men skippa dem helt. Dessa är i de allra flesta fall sämre på det mesta och sänker säkerheten avsevärt.

Dessutom är det inte ovanligt att de slits fortare och har högre rullmotstånd vilket ger högre förbrukning. Det gör att det inte nödvändigtvis är billigare i slutänden.

TRYCKET

Däcktrycket är viktigare än många tror.

Kolla i instruktionsboken så att du kör med rätt tryck i däcken. Fel tryck kan ge högre förbrukning, förändrade köregenskaper och ökat slitage på däcken.

ROTATION

Däckrotation eller bästa däcken bak?

Biltillverkarna bygger bilarna för att ha jämnt slitna däck. Går inte det ska bästa däcken sitta bak för att minimera risken för sladd. Samma princip innebär att man helst ska byta alla fyra däck samtidigt, men behöver man inte ersätta alla ska man åtminstone köpa dem parvis så att däcken på samma axel är likvärdiga. Med fyrhjulsdrift ska du byta alla samtidigt. 

Det är inte ovanligt att däcken som sitter på drivhjulen slits mer. Därför kan man rotera, byta plats, på hjulen för att de ska nötas jämnt. Men ska det göras ska man leta upp pilen på däcken som visar rotationsriktningen.

Ett däck som monteras "åt fel håll" har sämre prestanda. Även TPMS (Tire Pressure Monitoring System) kan strula till däckbytet. Läs mer här (shorturl.at/wPX27), kika i instruktionsboken eller kolla med en märkesverkstad för att vara säker på att det blir rätt.

AWD-FEL

Fyrhjulsdriften kan sättas ur funktion.

Ett däck som är mer slitet än ett annat har kortare rullomkrets, det kan lura fyrhjulsdriften. Systemet kan tro att ett däck har tappat greppet trots att så inte är fallet.
Det kan leda till att systemet gör ingrepp som inte behövs och det ger ökat slitage på både däck och drivlina.

VAR?

Hur förvarar jag däcken?

När däcken inte sitter på bilen ska de förvaras svalt och mörkt. Skydda dem från solljus, fetter, olja och smuts. Att lägga dem i sopsäckar är ett bra knep. När det gäller vinterdäcken får man inte glömma att saltslask torkar ut gummi, tvätta alltså innan förvaring.

Däck på fälg ska man ha hängande eller liggande för att vara säker på att däcken håller formen.

Däckhotell kan vara en bra lösning och kostar inte många hundralappar per säsong, men ha koll på vad som ingår. Det kan bland annat vara kontroll av däcken, rengöring, skifte, balansering och försäkring.

Ta även reda på hur däcken förvaras så att de inte åldras i förtid, däckhotell som använder containrar är inte alltför ovanligt och med dålig ventilation kan det bli många grader under somrarna och vintertid kan det lätt bli för få.

SYMBOLER

Så tolkar du EU-märkningen

Märkningen ovan finns inte på dubbdäck, då är det extra viktigt att läsa våra tester om du går i köptankar!
1. Bränsleeffektivitet. Det skiljer ca 0,5 l/100 km mellan A (bäst) och F (sämst).
2. Våtgrepp. Bromsträckan skiljer över 10 meter
och A är bäst.
3. Däckbuller, mätt
utanför bilen.
4. Ny märkning på alla däck tillverkade efter april 2021. Den övre står för snögrepp och den undre för isgrepp. Saknas någon av dem uppfylls inte de officiella kraven för Norden.

DÄCKTEST

Läs våra däcktest innan du köper nytt!

10 mellaneuropeiska friktionsdäck


8 sommardäck för sportig körning


11 mellaneuropeiska friktionsdäck


8 nordiska friktionsdäck och 6 dubbade för stora suvar


7 åretruntdäck mot sommar- och friktionsdäck


18 nordiska friktionsdäck och två mellaneuropeiska


11 sommardäck för mellanklassen