Alrik: Laddupproret vs Bränsleupproret

Bensinpriset är en het potatis, men var är laddupproret?

Alrik: Laddupproret vs Bränsleupproret

Det här är chefredaktörens ledare i auto motor & sport nummer 23/2021.


Taxichauffören ler nöjt när han berättar hur skönt det har blivit i Stockholm när drivmedelspriserna gått upp. "Trafiken har sjunkit, folk ställer sina bilar hemma, så nu kommer man fram."

VW:s högsta chef Herbert Diess vill ha koldioxidskatt för att driva utvecklingen, framför allt för att kolframställd elektricitet ska bli dyrare. Han anser också att dieseln är för billig.

Moderaterna och Sverigedemokraterna anser att skatten på bensin och diesel ska sänkas eftersom den är "orimligt hög" medan Miljöpartiet tvärtom menar att en hel ungdomsgeneration kräver hårda tag för klimatet. Inga sänkningar.

Bränsleupproret/Bensinupproret 2.0 med över 500 000 medlemmar kräver "rättvisa bränsleskatter tills samhället erbjuder hållbara drivmedel till kostnader som möjliggör för ALLA att leva och bo där de vill och samtidigt kunna bidra till minskad miljöförstörelse och minskat klimatbidrag."

Samtidigt vill motreaktionen Bensinupproret med drygt 11 000 anhängare att fossila bränslen ska bli dyrare, för klimatets skull.

Konsumentorganisationen M, före detta Motormännen, vill inte röra bränslepriserna men anser att bidragen till omställningen måste öka.

Energiminister Anders Ygeman (S) "förstår frustrationen" och funderar på sänkt skatt för glesbygdskommuner samtidigt som man vill göra det lättare att gå över till elbilar.

Snart sagt alla har en åsikt om priserna på drivmedel samtidigt som både olja och el just nu blir allt dyrare – över hela världen.

Ska Sverige ligga i omställningens framkant? Ska alla svenskar ha råd att köra bil? Vad är ett lagom pris för en liter bensin? 10, 15, 20, 25 kronor? Eller?

Vem ska bestämma? 

Enligt en undersökning som presenterades av Svenska Dagbladet för två år sedan lade svenskarna 35 procent mindre på bensin då än tidigare – trots att bensinpriset ökat rejält. Ökade löner och sänkt förbrukning var förklaringen.

Känslan och literpriset är en sak och den faktiska ekonomin en annan. För de som har råd att privatleasa en ny elbil och kan ladda hemma har det nog aldrig varit billigare än nu att köra ny bil. Det går att privatleasa en ny elbil ett år och ladda den för 2 000 mil för under 40 000 kronor. Bara att tanka en bensinbil, som drar 7 l/100 km, kostar runt 25 000 kronor för 2 000 mil – och då ingår inte bilen.

I Norge är den absolut vanligaste orsaken till att man valt att köpa en elbil ekonomin – och i Norge ligger andelen laddbart på över 90 procent.

Men hur ska de som inte har råd att köpa eller privatleasa en elbil göra? Och, hur ska man göra om man inte kan ladda hemma, till vettig peng?

Personligen skulle jag försöka sitta kvar med den bil jag hade ett tag till, eller byta till en annan begagnad bil med låg förbrukning.

Tittar vi framåt fem år kommer över 80 procent av alla bilar i Sverige fortfarande drivas av bensin och diesel, och här är det viktigt att vi går över till mer förnyelsebara bränslen. Det är också lika viktigt att politikerna drar ner på det totala skattetrycket per liter, för att kompensera för att blandningarna blir dyrare.

Men det viktigaste är utbyggnaden av infrastrukturen. I alla mindre orter måste det byggas lagomsnabba laddare, där de som bor i lägenhet och alltså inte har en egen laddplats kan fylla på sina batterier. Varför inte ge de sakta avsomnande landsortsstädernas centrum en boost? Mota butiksdöden med laddplatser, med låt säg 10–20 kW-laddning. Inte för dyra, inte för snabba. Priset för laddning får inte heller bli för högt.

Personligen tycker jag att bränslepriserna inte borde gå över 18 kronor, och att man bör hålla koll på skattenivåerna utifrån detta.

Men det är min känsla.

Jag skulle också önska att vi inte lade all energi på att diskutera bränslepriserna och istället låg på politikerna som iglar när det gäller utbyggnaden av laddare i våra mindre städer.

Tänk om vi fick ett "ladduppror" där alla bilister samlades och krävde snabba tag med ny ladd-infrastruktur. Det är där jag vill höra politikerna bjuda över varandra, med nya laddplatser.