Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna

PREMIUM Snart kommer vargavintern och höljer landet i mörker, samtidigt som en stor del av den svenska befolkningen fortfarande kör bilar med torftiga halogenstrålkastare. Ett alternativ till en ny bil med bättre ljus är då att byta ut standardlamporna. Men vilka är bäst? Vi testar.
Annons

Med tanke på dagens superkomplexa och effektiva strålkastare kan man ju undra varför vi ens skulle överväga ett test som handlar om något så föråldrat som halogenlampor. Men faktum är att en stor del av den svenska befolkningen fortfarande kör med strålkastare där en glödande volframtråd i en glascylinder försöker lysa upp mörkret. Oftast utan större framgång.

Det finns dock hjälp att få i form av utbyteslampor där tillverkarna i vissa fall lovar 200 procent bättre ljus. Kan det stämma?

För att ta reda på det köpte vi in 22 olika testlampor, en H7-strålkastare från en Audi Q3 samt en H4-strålkastare från en Mini. Sedan åkte vi till ljustunneln hos Marelli Automotive Lightning i tyska Reutlingen för att testa hårdvaran.

Varför? Jo, för endast ett standardiserat test ger noggranna och objektiva resultat. Vårt fokus här låg såklart på att belysa vägen framför bilen så effektivt som möjligt.

Halogenstrålkastarens i särklass viktigaste komponent är reflektorn som ansvarar för cirka 75 procent av ljuset. Glödlampan skapar endast ljuset, reflektorn fördelar det effektivt på vägen. På så vis kan även en medioker lampa i en bra reflektor övertyga, medan en superlampa i en dålig reflektor kan vara en besvikelse.

H7-lampor har en ljusstyrka på 1 500 lumen och borde därmed rimligtvis vara vida överlägsna H4-lampor som endast mäktar med 1 000 lumen. Ibland är dock motsatsen ett faktum eftersom H4-reflektorn oftast är betydligt större än den för H7-lampor. 

Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Justering av Audins strålkastare på goniometern.

Det var viktigt att hitta en bra spridning bland produkterna vi köpte för att ge en rättvis bild över utbudet. Därför innehåller vårt test alla möjliga lampor från billiga standardlampor över longlifevarianter till topplampor från olika tillverkare.

Dessutom valde vi extremt billiga LED-konverteringar, som går att köpa via nätet men som inte har något godkännande för gatbruk samt högkvalitativa LED-lampor från Osram och Philips. Deras effekt i gamla halogenstrålisar är svårslagen men så är tyvärr även prisbilden: LED-konverteringar kostar runt tusenlappen.

Men även de högkvalitativa diodlamporna saknar i de allra flesta fall ett godkännande, arbetet med att ta fram detta borde rimligtvis skyndas på eftersom säkerhetsvinsten är enorm med LED-lampor.

Men att få ett typgodkännande för dioder är allt annat än lätt. Medan en sedvanlig glödlampa endast kräver konstruktionstester, testar man användningen av LED-element för varje enskild strålkastartyp. 

Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Philips H7 LED-lampa med kylfläns och fläkt är godkänd för cirka 35 bilar.

Hur mycket kunskap och utvecklingsteknik som står bakom utvecklandet av LED-lampor visar våra billiga inköp från Kina. De har oftast fantasifulla namn och kostar runt hundralappen på sajter som Ebay. Dessa lampor är allt annat än gatlegala, och det finns anledningar till det som vårt test tydligt visar. Geometrin och ljusstyrkan är nämligen under all kritik. 

Vad mer skiljer lamporna åt egentligen? H4-longlifelampor ska hålla tre gånger (2 000 timmar) så länge som standardlamporna (H7: 1 500 timmar) tack vare lite tjockare lindningar och lägre temperaturer. Ju varmare tråden blir desto mer ljus produceras samtidigt som livslängden sjunker. Ingenjörerna försöker motarbeta detta med hjälp av olika gasblandningar och högre tryck. 

Bor och lever man i stan kan det vara bra med longlife-lampor, men på landsbygden borde man kanske överväga att byta ut sina långlivade glödlampor mot riktigt ljusa diton.

När lampan väl har slutat fungerar är det smart att byta ut båda två samtidigt. Slocknar den ena lär den andra slockna kort därefter. Priserna varierar starkt beroende på var du köper grejerna. För vårt test har vi dock beställt det mesta coronasäkert via nätet.

H4-LAMPOR

Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Testets näst bästa ljusstyrka med den längsta räckvidden samt ljus och jämn belysning. Bättre än så här blir det knappast. Nackdelen är den begränsade livslängden (350 timmar) som dock gäller för alla performancemodeller.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Tre gånger längre livslängd än standardlamporna med jämn ljusfördelning, gulaktig sken, medioker räckvidd och ljusstyrka.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Glascylinderns blåa ytskikt ger synbart vitare ljus. Räckvidden är utmärkt, precis som den jämna körbanebelysningen. Lampan ligger därmed på nästan samma toppnivå som Bosch Plus 150 Gigalight utan dess extrema ljusstyrka.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
LED-lampor för en hundring? Kan det fungera? Inte någonstans faktiskt. Ljusstyrkan och -fördelningen är under all kritik vilket blandas med katastrofal geometri samt hög risk för bländning – en typisk budgetlampa från Kina utan typgodkännande helt enkelt.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
GE byter namn till Tungsram vilket dock inte spelar någon som helst roll här. Megalightlampan lyser jämnt, ljust och med bra räckvidd. En finfin lampa till ett lågt pris som dock inte når upp till topplampornas nivå.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Xenonoptiks extremt blåa glascylindrar släpper inte igenom mycket ljus. Ljuskäglan blir mycket vit, dock aldrig särskilt ljus även om ljusfördelningen är homogen utan tydlig gräns mellan ljust och mörkt. Räckvidden är nästan 20 meter kortare än topplampornas.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Nästan som dagsljus. Ingen annan lampa har högre ljusstyrka, ingen annan har bättre räckvidd. I Minis H4-strålkastare sopar Osrams värsting mattan med konkurrenterna. Priset är dock en kort livslängd på runt 300 timmar.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Ljusbilden är intensivt vit dock inte särskilt ljusstark på grund av det blåa ytskiktet. Efterföljaren Next Gen 100 procent är lite dyrare och har kortare livslängd, men bjuder å andra sidan på högre ljusstyrka.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Philips senaste topplampa motsvarar inte våra (högt ställda) förväntningar och får se sig slagen av både Bosch och Osram. I H7-testet är lampan däremot topp!
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Testets bästa lampa. Tio gånger högre livslängd och mer än dubbelt så ljus som testvinnaren. Harmonisk ljusfördelning, extrem räckvidd och enkel montering. Kan det bli bättre? Ja, med ett typgodkännande som än så länge saknas i EU.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
En bra standardlampa till ett fantastiskt pris. Vision är till och med bättre än GT200-lampan men håller med 600 timmar dubbelt så länge. Rekommenderas för alla utan extrema ljusbehov.

H7-LAMPOR

Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
En extremt blå glaskolv ger extremt vitt ljus dock utan speciell ljusstyrka. Räckvidden är en besvikelse och ljusfördelningen fläckig. Geometrin fungerar möjligtvis i stadsmiljön. Äkta Xenonpower? Absolut inte.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
En bra standardlampa som lyser lite bättre för lite pengar. Tydlig gräns mellan ljus och mörker, fin ljusfördelning och ordentlig räckvidd. Plus 150 Gigalight kostar dock bara marginellt mer
men lyser betydligt bättre.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Tillverkarens topplampa har lång räckvidd, hög ljusstyrka och en jämn ljusbild. Gigalight ligger därmed på en delad förstaplats tillsammans med Osram Night Breaker.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
En typisk budgetlampa från Kina, med andra ord: under all kritik. Hög bländrisk, undermålig räckvidd (nio meter!), tack och lov utan typgodkännande. Finns dock att köpa online för alla som behöver dov belysning till gillestugan.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Mest glödlampa för pengarna med fina testresultat över hela spektrumet. Inte på samma nivå som topplamporna. Livslängd cirka 500 timmar.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Istället för 100 watt ger Jurmannlampan bara 75. Resultatet är därför mediokert: kort räckvidd och dålig ljusstyrka talar emot 100 W-lampan. Det gäller för övrigt alla 100-wattslampor. Även standardlampor är bättre.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Extremt ljus och mjuk ljusbild, hög livslängd och tydlig gräns mellan ljus och mörker. Kan behöva en CAN-Bus-adapter.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Night Breaker gör skäl för sitt namn och lyser upp mörkret med besked! Osrams H7-värsting får toppnoteringar i nästan samtliga mätdiscipliner. Ingen lampa är ljusare, inte ens LED-fraktionen. Lampans enda nackdel? En livslängd på bara 250 timmar.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Som H7-variant är GT200 bland testets bästa deltagare. Den ger bra ljus med lång räckvidd och jämn ljusbild. Skillnaderna till topplamporna från Bosch och Osram är visserligen mätbara men knappast synliga.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Med en livslängd på cirka 1 500 timmar håller LL EcoVision tre gånger längre än standardljusen. Ljusbilden är gulaktig med jämn fördelning men inte alltför ljusstark i bästa LL-stil. Rekommenderas för stadstrafik.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Testets andra LED-konvertering: extremt vit och ljusstark ljusbild. Skillnaderna till Osramsystemet är mätbara men inte synliga. Livslängd runt 3 000 timmar. Enkel montering utan adapter i Audi Q3. Ej godkänd för gatbruk i Sverige.
Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

SÅ HÄR HAR VI TESTAT

Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
En kombination av supernova och svart hål? Nja, snarare den katastrofala ljusbilden hos en billig LED-lampa med farlig ljusbild.

Testet genomfördes enligt ECE-Norm R 112 i Marellis ljuslabb. Strålkastaren fixeras på en vinkelmätare (goniometer) och centreras. Därefter monteras testlamporna och justeras med hög noggrannhet. Redan en vertikal avvikelse på runt 0,5 grader ger betydligt bättre räckvidd men ökar risken för att blända mötande trafik.

Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Raka motsatsen till bilden ovan för Philips H7 LED: mycket ljusstark, extremt vit, tydlig gräns mellan ljus och mörker, enorm räckvidd.

Goniometern svänger sedan till höger och vänster med en maximal vinkel på 45 grader. En fotocell mäter ljuset från ett avstånd på 25 meter. Därefter sköter en dator uträkningarna för ljusfördelningen med hjälp av 5 670 olika mätdata och presenterar sedan resultatet i en isolux-ljuskurva.

Stort test: det är bästa (och sämsta) H4- och H7-lamporna
Halogenlampan Philips Vision +30 bjuder på en mycket gulare men mycket homogen ljusbild i Minis stora H4-strålkastare.

Viktiga mätdata är 50 och 75 meter framför bilen, den yttre kanten markerar 3-lux-linjen. Fram dit kan man alltså urskilja föremål. Helljusstyrkan har vi inte mätt över huvud taget. Samtliga tester genomfördes med identisk systemspänning (13,2 V).

 
Annons
Annons
Rulla till toppen