Alrik: Världens bästa greenwashing

"BMW iX är kanske världens just nu bästa greenwashing och ett fantastiskt exempel på hur den europeiska bilindustrin kämpar med image, marginaler och den hänsynslöst snabba teknikutveckling – samt inte minst sina vinstkrav."

Alrik: Världens bästa greenwashing

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 2/2022.


Visste jag inte bättre skulle jag säga att BMW tagit ledningen i bilvärlden. Bakom ratten på min nya favorit, BMW iX xDrive50, är det svårt att tro något annat. Habegäret är osedvanligt stort – och jag är både bortskämd och kräsen, vilket betyder att det är väldigt sällan som jag skiljs från en testbil med riktig saknad.

Men iX blandar en komfort- och sportkompott som för tankarna till Bentley och Rolls-Royce. Tyst, mjuk och värdig. Helt underbar med svävande luftfjädring, stora sköna fåtöljer med massage och nästan inget vidbrus. 

Samtidigt är drivlinan så mjuk och rapp att de anrika engelska varumärkenas motorer framstår som stenåldersknaggliga och flegmatiska. En ocean av mjuk kraft kan på någon millisekund slunga mig framåt likt en jättevåg.

Lägg därtill bayersk byggkvalitet och inte minst en futuristisk displayförarmiljö som får vilken ny bil med förbränningsmotor som helst att kännas närmare 100 år gammal.

Fyrhjulsstyrning ger småbilsvändcirkel och trots vikten på 2,5 ton finns det spänst i stegen. Lägg till 45 riktiga långfärdsmil på en laddning och hyfsat snabb påfyllning av batterierna, och det är svårt att inte kapitulera. Jag gillar dessutom formgivningen som ger identitet och stark karaktär. Kolfiber som blottas när man öppnar dörrarna är pricken över i:et: high tech med syfte.

En BMW i3 i lyxbilsformat för en dryg miljon. Wow!

Den är så fantastisk att den är slutsåld en bra bit in på 2023?! Och just där försvinner förtrollelsen.

BMW iX är kanske världens just nu bästa greenwashing och ett fantastiskt exempel på hur den europeiska bilindustrin kämpar med image, marginaler och den hänsynslöst snabba teknikutveckling – samt inte minst sina vinstkrav.

Den helt nya elektriska plattform som BMW iX bygger på kommer aldrig att få syskonmodeller. Det är en one-off, som ska säljas i små volymer. Norge och Sverige kommer att få 70 procent av den totala Europaproduktionen! (BMW har efter publiceringen dementerat denna siffra, men har inte några andra siffror att ge oss. Blir det stor produktion och kortare väntetider är bilköparna att gratulera!)

iX är förmodligen en svindyr felinvestering sett i reda pengar. Kanske är elbilsteknologin redan passé? Kanske är bilen på tok för dyr att bygga? Kanske kom den för tidigt? Kanske var det en gardering för tuffare utsläppskrav i EU?

Bortsett från iX kommer BMW fram till 2025 enbart att bygga "blandelbilar" på gemensamma plattformar med deras förbränningsmotorbilar. Först 2025 kommer BMW:s riktiga elbilsplattform, för en palett av modeller. Förmodligen ultramoderna och billiga att tillverka.

Så vad göra fram till dess, och varför först då?

På fråga A är svaret: Marknadsför skiten ur den!

Trots att man inte har bilar att sälja satsas all marknadsföring på den. Man bygger ett miljövänligt varumärke. 

Jason Timbuktu Diakité säger i helsidesannonser utan bild på bilen: "Det är helt otroligt att gamla fiskenät kan återvinnas och bli golvmattor till min nya BMW iX." 

Visst är det! Min ovetenskapliga undersökning av bilannonser i DN, SvD, Aftonbladet och Dagens industri ger följande: Samtliga imageannonser från Audi, BMW, Kia, Land Rover, Lexus, Mercedes, Polestar, Skoda, VW och Volvo visade laddbara bilar, trots långa väntetider.

Meningen är inte att sälja bilar, utan att miljömärka sitt varumärke. Lexus pumpar annonser för sin elbilstekniskt ofattbart föråldrade UX 330e som mellan januari och november bara såldes i 86 exemplar – vad blev reklamkostnaden per bil?

Volvo marknadsför aggressivt sina eldrivna XC40 och C40. Fram till november hade det registrerats 934 eldrivna XC40 och 114 stycken C40. Samtidigt var bensindrivna Volvo XC40 (som inte var med i en annons) Sveriges mest sålda bensinbil under perioden, med 6 812 exemplar.

Svaren på fråga B, varför väntar de etablerade biltillverkarna med att sälja elbilar i mängd, är minst tre: Man har inte lärt sig tjäna pengar på elbilar, man vill krama ur allt ur de gamla förbränningsmotorbilarna och därtill klarar man redan EU:s utsläppskrav med råge. Det finns ingen press. 

Kanske är det av den anledningen som de etablerade biltillverkarna inte investerar i laddinfrastruktur? Ionity är ett skämt med tanke på vilka varumärken som ligger bakom. Det finns drygt 300 Ionitystationer i Europa, mot 600 Teslastationer …

Men när det gäller image vet man att det är elbilar som "säljer" och satsar reklampengarna där. Men räcker det? 

Enligt Transport & Environment är det bara VW och Volvo som har en hållbar elbilsplan.

En artikel i tyska auto motor und sport konstaterar att över 50 procent av de kinesiska bilköparna planerar att köpa en kinesisk premiumelbil och att de tyska biltillverkarna inte hänger med i teknikutvecklingen, speciellt inte när det gäller batterier och infotainment.

Att vara "fat & happy" i Europa kan visa sig livsfarligt. Image är långt ifrån allt.