Alrik: Bilindustrins farliga väntan på 2025

Premium "Resultatet lär bli att andelen elbilar blir lägre än vad den kunde ha blivit och att de övervärderade elbilsföretagen får mer eller mindre fritt race att gasa ifrån de övriga …"

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor och sport nummer 3/2022.


Det är lätt att tro att elbilsexplosionen har detonerat. Alla talar elbilar, försäljningen skjuter i höjden och bilföretag som endast bygger elbilar har en fullständigt galen aktievärdering …

Fel fel fel!

Eller, det är inte helt fel. Men den riktiga smällen kommer 2025. Och då syftar jag inte på det faktum att svenska Koenigsegg börjar sälja sin första rena elbil 2024–2025 – som utan tvekan kommer att blåsa det mesta av vägen med sin extremt avancerade teknik.

Nej, det är först 2025 det blir full fart i elbilsfabrikerna och det är då som tekniken tillåts ta gigantiska kliv. Att det dröjer till 2025 beror främst på gamla politiska beslut som styr hela vår bilindustri – som är långt mer förändringsobenägen än vad den vill låtsas om i alla annonser och utfästelser.

Just nu befinner sig elbilsutvecklingen och samhället i en mycket märklig fas som jag skulle vilja påstå är ganska obehaglig för många bilföretag och svår för oss konsumenter.

Långt många fler kunder skriker efter elbilar än vad tillverkarna förutspådde för några år sedan och den klimatpolitiska vinden har vänt snabbare än väntat. Jag skulle också vilja påstå att många biltillverkare har överraskats av den snabba teknikutvecklingen, och hur kvickt det har gått att tjäna pengar och ta marknadsandelar med elbilar.

Men faktum kvarstår. Det är först 2025 som nästa stora steg inom elbilsutvecklingen kommer. 

Mina fyra starkaste "bevis" för att man väntar med det stora påstället till dess är:

1/ 2025 kommer EU:s nästa skärpning av koldioxidutsläpp. Då måste snittutsläppet från tillverkarna minska med 15 procent mot 2021, och då får man inte heller så kallade superkrediter för elbilar. 2020 räknades en elbil som två registrerade bilar. Däremot får man bonus om minst 15 procent av de registrerade bilarna är elbilar – vilket de kommer att vara.

2/ I december 2020 var registreringarna av laddbara bilar cirka 23 procent inom EU – för att falla till 14 procent i januari 2021. Man boostade registreringarna för att klara de dåvarande utsläppsmålen, men när det var klart blev det plötsligt väldigt långa väntetider på elbilar … Tillverkarna tog det sedan medvetet långsamt med elbilsbyggandet under 2021 – eftersom den utsläppssiffra som man registrerade då avgjorde hur mycket man måste ner 2025. Bäst att inte göra det för jobbigt för sig själv.

3/ Laddhybridvågen hos premiumtillverkarna. Trots att Tesla bevisat att rika bilköpare gärna väljer en elbil och det faktum att elbilar totalt sett säljer bättre inom EU än laddhybrider har exempelvis BMW, Mercedes, Toyota och Volvo en större andel laddhybrider än elbilar – eftersom man vill sälja sina förbränningsmotorer. Det styrs av tillverkarnas produktion – inte av efterfrågan.

4/ Bilföretagens närmast likgiltiga inställning till laddinfrastruktur. Hade de sett bristen på snabbladdning som ett stort problem hade man engagerat sig. Nu känns det som att tillverkarna inte tycker att det gör något att det går lite långsamt, eftersom det lär betyda att fler kommer att köra förbränningsmotorbilar de närmaste åren av oro för brist på laddmöjlighet längs vägarna.

5/ Teknikvågen. Dags för det verkliga argumentet:

Visst presenterar både Volvo och Polestar var sin ny och riktigt spännande elbil i år – med det är först 2025 som företagens första helt dedikerade elbilsplattform presenteras, med en tekniknivå som vi drömmer om.

BMW smattrar just nu ut ett pärlband av nya elbilar, som byggs på samma lina som deras förbränningsmotorbilar. Tekniken i deras nya elbil iX är därtill inte tillräckligt tekniskt avancerad för att man ska bemöda sig om att bygga fler modeller på den.

Men 2025 kommer "Neue klasse" – BMW:s stora elektriska kliv framåt med mycket modernare teknik – som ska yngla av sig i en massa modeller.

Toyota har äntligen lancerat en gigantisk elbilssatsning – som kommer att rulla igång på allvar runt 2025.

2025 introducerar Porsche sin eldrivna Boxster/Cayman

Mercedes tog mer eller mindre livet av sin nyligen presenterade EQS genom att visa EQXX – som 2025 ska gå 100 riktiga mil på en laddning. Man blir ju frestad att vänta …

Och så vidare och så vidare. Och kan många elbilar gå 100 riktiga mil 2025 – varför bry sig om att bygga dyr laddinfrastruktur?

Den etablerade industrins planer säger 2025, men kunderna säger nu. 

Resultatet lär bli att andelen elbilar blir lägre än vad den kunde ha blivit och att de övervärderade elbilsföretagen får mer eller mindre fritt race att gasa ifrån de övriga – som fokuserar på pengar nu. 

Och att snabbladdning blir ett större problem än vad det borde få bli.