Reportage: Dakarrallyt 2022

PREMIUM Det legendariska Dakarrallyt är en hård prövning för både förare och fordon. Under två veckor körs 80 mil långa dagsetapper på naturens villkor. Auto motor & sports utsände har följt Dakar 2022 på plats och kollat in Audis stora satsning på ökenrally.
Annons

✔ Mecka för rallynördar
✔ Ny ordentlig prövning för Audi

Den 26 december 1978 gick startskottet för den första upplagan av Paris–Dakar – en uthållighetstävling som blivit legendarisk. Bland annat för att 79 deltagare fått sätta livet till, men också för att tävlingen har gått genom områden i Nordafrika som knappt är civiliserade och där förararna fått klara sig helt själva om deras fordon gått sönder. 

Fordon ja, i tävlingen deltar motorcyklar, olika sorters bilar och lastbilar. Volvo Lastvagnar lyckades vinna lastbilsklassen 1983 med en civil version av militärfordonet C303. Modellen kallades Cross Country när den inte såldes i skogsgrönt.

Alla har inte haft samma tur. 1982 deltog Storbritanniens premiärminister Margaret Thatchers son i tävlingen i en Peugeot 504. Under sex dagar var han försvunnen i öknen tillsammans med sin förarkollega och en mekaniker.

Reportage: Dakarrallyt 2022
Mattias Ekström är fullt koncentrerad inför en ny 80 mil lång dagsetapp.

Sista gången tävlingen gick mellan Paris och Dakar var 2001. Oroligheter i vissa nordafrikanska områden gjorde rutten för farlig. Idag kallas tävlingen bara Dakar och för andra året i rad har den hållits i Saudiarabien.

Ett land i behov av positiv publicitet för att lyckas med sin strävan att likt Dubai och Abu Dhabi locka turister och företag till regionen. 

– Det är nacken som tar stryk, berättar racingstjärnan Mattias Ekström när vi träffar honom på serviceplatsen intill flygplatsen i Riyadh.

Reportage: Dakarrallyt 2022
Mattias glasögon ökar kontrasten så att han lättare kan se var han ska köra bland sanddynerna.

– Jag styrketränar hemma, men det räcker uppenbarligen inte. De många hoppen under en dag känns i nacken. Resten av kroppen är hur fräsch som helst.

Mattias Ekström rekryterades av Audi Sport tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist, som har större erfarenhet av rally, för att köra en av tre Audibilar under Dakar 2022 i Saudiarabien. 

Ingen tar hem Dakar på första försöket. Audi Sport är här för att lära så att de kan vinna nästa eller nästnästa år.

Reportage: Dakarrallyt 2022
Kartläsarna får ut sin elektroniska ”roadmap” strax före start. Det är 500 meter mellan varje GPS-punkt på kartan, vilket gör det lätt att köra fel.

– Det krävs erfarenhet för att vinna och Mattias är den yngste föraren i teamet, bara 43 år. Han är en begåvad förare och kommer att lära sig, säger Stefan Moser, pr-chef för Audi Sport, med en blandning av skämt och allvar.

Från Audis Sports stora team med ett 80-tal personer och egen kock är kontrasten stor till mc-klassen Classic som körs med liknande upplägg som under 80-talet. Tävlingarrangören transporterar deltagarens lilla verktygslåda mellan serviceställena och låser bara upp den på bestämda tider. Totalt finns fem huvudklasser.

Reportage: Dakarrallyt 2022
Det finns flera olika klasser i Dakar, bland annat för motorcyklar och äldre klassiska rallybilar. Här syns en Lada Niva 4×4.

Även för de stora fabriksteamen kan det vara tufft. På banan får föraren och karläsaren klara sig själva. Under tävlingen hade Audi problem med sina stötdämpare och vid ett tillfälle fick två av bilarna byta dessa med varandra i öknen, helt utan hjälp av mekaniker.

Flera svenskar i Dakar

I den mindre prototypklassen ATV körde Sebastian Eriksson. Annie Seel var kartläsare åt tyskan Annett Fischer i samma klass. F1-experten Eje Elgh tävlade i en Nissan Patrol i Classic tillsammans med sonen Alexander. Där gäller det inte att vara snabbast utan att komma så nära idealtiden som möjligt.

Reportage: Dakarrallyt 2022
De kraftfullaste bilarna får köra i upp till 180 km/h. Övriga klasser, inklusive lastbilar och motorcyklar, får köra i max 130 km/h.
Reportage: Dakarrallyt 2022

Audi satsar på eldrift i öknen

Reportage: Dakarrallyt 2022

Vad har ett rallymonster i öknen gemensamt med kommande bilmodeller? Audis tekniske chef berättar om framtiden för märket.

Reportage: Dakarrallyt 2022

Att köra långlopp med elbil i öken kan tyckas märkligt. Särskilt när man tvingas dra igång en bensinmotor för att ladda batteriet, men det finns en logik bakom.

Audi vill visa att elbilar är framtiden – på alla plan. Därför har de sedan 2014 tävlat i banracing inom Formel E. Nu tar de nästa steg och visar att även inom en uthållighetssport som ökenrallyt Dakar finns det fördelar med eldrift.

Batterierna i 2022 års tävlingsbil väger 150 kg mer än reglementets minimivikt på två ton. Den övervikten ska bantas bort till nästa säsong, men redan nu finns det vinster med eldriften.

– Den främsta fördelen är att man slipper växla. Elmotorerna gör att bilen alltid har full kraft i alla lägen. Jag slipper turbolagg. Körningen blir mer avslappnad och effektiv. Batterierna ger en låg tyngdpunkt, vilket underlättar manövreringen över sanddynerna, berättar Mattias Ekström som rattade en av de tre Audibilarna under Dakar 2022. 

– Vi gör inte heller slut på bromsarna eftersom vi använder kraftig bromskraftsåtervinning (regenerering). Vi har lika mycket bromskraft från början till slut.

Konkurrenterna tankar upp till 500 liter inför varje dagsetapp som ofta är 80 mil lång. Audin har en tank på 295 liter men fyller oftast bara 200 liter.

Beteckningen ”e-tron” betyder elektrifierad på Audi-språk (och bajs på franska). Vi frågade Audi Sports kommunikationschef Stefan Moser om de tror att e-tron kommer att få samma betydelse för Audi som fyrhjulsdriften quattro fått.

– Det finns en risk för bakslag om vi pushar e-tron för hårt. Alla marknader är inte redo för elektrifiering. Därför får vi vara lite försiktiga i vår kommunikation.

Stefan Moser berättar också att quattroarvet från 80-talet inte är helt lätt att leva upp till.

– Vi har en fantastisk historia inom rally med quattrobilarna, men det var ingen inom Audi Sport som hade erfarenhet av rally när vi drog igång satsningen på Dakar. 

Något mer än eldrift och beteckningen e-tron måste det väl finnas gemensamt mellan Audi RS Q e-tron och Audis vanliga elbilar?

Audi RS Q e-tron visar möjligheterna med eldrift och har gemensamma drag med kommande Audi-modeller. Det finns detaljer hos RS Q e-tron som även kommer på framtida modeller, berättar Oliver Hoffman, vd för tävlingsavdelningen Audi Sport och även teknisk chef för Audi.


Reportage: Dakarrallyt 2022

AUDI RS Q E-TRON UTVECKLADES PÅ TOLV MÅNADER

Flera viktiga komponenter i ökenrallybilen Audi RS Q e-tron kommer från andra tävlingsbilar. Karossen är till stora delar byggd i kolfiber. På varje drivaxel sitter en elmotor, som hämtats från Audis Formel E-bil, och som är kopplad till en enstegad växellåda. Den sammanlagda effekten är begränsad till 288 kW enligt regelboken.

Högvoltsbatteriet har 52 kWh kapacitet och väger 370 kg. Elsystemet har en spänning på 800 volt. Under färd laddas batteriet med upp till 220 kW. Det sker  med en 600-hästars bensinfyra med två liters cylindervolym. Motorn härstammar från Audis DTM-bil RS 5 DTM. Batteriet laddas även genom kraftig bromskraftsåtervinning.

Bilens olika system är sammankopplade med en kraftfull centraldator. Det är det mest komplicerade systemet som Audi Sport byggt och de befarande att det skulle uppstå dataproblem under den två veckor långa tävlingen. Istället drabbades teamet nästan bara av mekaniska problem, främst med stötdämparna. Till nästa säsong ska 150 kg bantas bort.

Annons
Annons
Rulla till toppen