Ledaren: ”Kan vi få ett löfte om stopp för subventioner av E85-bilar?”

PREMIUM "Jag ser mycket hellre bidrag till producenter av biodrivmedel än subventioner av etanolbilar."
Annons

Ledaren: ”Kan vi få ett löfte om stopp för subventioner av E85-bilar?”

Sveriges bilpolitik är ofta som en omogen tonårshjärna: Känslostyrd, lustdriven och irrationell. Konsekvensanalysen är närapå obefintlig. Lägg till att budgetkollen ligger på Lyxfällannivå.

Ta E85 som ett praktexempel. Varför skattebefriar man bilar som kan tankas med etanol? Svaret är givetvis att ”E85 är bättre för klimatet än bensin” – och så långt är det rätt.

Men alla vet att extremt få som köper en E85-bil gör det för att tanka på det miljövänligare bränslet. Försäljningen av E85 sjunker i samma takt som priset stiger. Enligt Drivkraft Sverige har det varit ekonomiskt lönsamt att köra på E85 under 20 procent av tiden de senaste fem åren. Lägg till tätare serviceintervaller och kalkylen är totalt kaputt.

Men trots det brukar Miljöpartiet förespråka subventioner för de som vill konvertera sin bil, vilket ingen vill.

Regeringen är självklart också medveten om att priset på E85 lär höjas med runt 8 kr vid årsskiftet, för att landa på 25 kr litern…

Det beror på att EU förmodligen inte längre kommer att godkänna att Sverige skattebefriar E85 och HVO 100. Och det har varit känt sedan länge.

Men skattesubventionen av bilarna fortgår obegripligt nog och Ford planerar som en konsekvens av detta att sälja över 5 000 etanolbilar i år medan Subaru lär kränga långt fler än 2 000 etanolkonverterade bilar. 

På Subarus hemsida svarar man direkt på de två mest intressanta frågorna: ”Vad blir skatten?” och ”Måste jag tanka E85?”. Skatten är från frestande låga 1 119 kr och svaret på om E85 är ett krav är: ”Nej det är valfritt.”

Ordet ”måste” visar att det underförstått är något man helst inte vill göra. Den som vill köra en stor jänkepickup med V8 billigt kan också belönas för sitt förmodade miljöarbete genom att slå till på en etanolkonverterad sådan, med en skatt på 2 300 kronor i stället för långt över 20 000 kronor.

Hade det funnits logik i galenskapen borde givetvis också bilar som kan köras på HVO 100 få lägre skatt, men så är det inte. Beror det på att etanolproducenterna varit duktigare på sitt lobbyarbete?

HVO 100-priset förutspås skena till över 30 kr litern när den blir skattepliktig och totalt beräknas den höjda skatten ge statskassan 1,8 miljarder. OM försäljningen håller i sig.

För att hålla igång försäljningen av E85 och HVO 100 föreslås bränslebolagen kunna räkna in klimatnyttan i inblandningen av förnyelsebart i de vanliga bränslena, vilket är ett krav. Men då blir givetvis bensinen och dieseln ännu dyrare än vad den är idag!

Självklart är det bra att vi mixar förnyelsebart i våra drivmedel men när det gör bränslet extremt dyrt påverkas både näringsliv och privatpersoner hårt – och som jag ser det med tveksam klimatnytta. 

Att Sverige har den högsta ambitionen inom EU när det gäller inblandning av biobränslen (30,5 procent minskad klimatpåverkan för diesel och 7,8 procent för bensin) kan tyckas vara bra, men effekten blir att priserna drivs upp utan att tillverkningsökningen hänger med.

Det blir ett ekonomiskt slagsmål om de droppar som finns, vilket straffar svenskar utan att det påverkar klimatet.

Höga bränslepriser ger massvis med skatt men driver inflationen och försvagar svenska företags konkurrenskraft, samtidigt som köpkraften minskar – vilket drabbar företag och anställda i en ond spiral.

Jag ser för övrigt mycket hellre bidrag till producenter av biodrivmedel än subventioner av etanolbilar. Det vore också mycket bättre med ytterligare stimulanser till elbilar för att snabba på omställningen än att massvis med bensinbilar som kan gå på E85 subventioneras – som kommer att rulla 20 år till.

Så har vi det här med ”Lyxfällankalkyler”. Hur kan det komma sig att politikerna alltid räknar grovt fel på hur mycket pengar som ska betalas ut i miljöbonus? Pengarna för 2022 är redan tingade av bilar som registrerades i fjol!

Varför ska företag och privatpersoner vänta på att få sina pengar? Och varför upprepar det sig om och om igen? Det är knappast någon överraskning.

Samtidigt tycker jag att våra politiker ska ha cred för att Sverige tillhör länderna med störst elbilsförsäljning. Det kommer att snabba på vårt oljeoberoende och ge oss renare luft – och lägre milkostnad fram till den dag då det blir kilometerskatt för alla bilar. Men den dagen har ”miljöargumentet” mot bilismen tappat relevans.

Men det är längre fram och i år är det valår med stora chanser för partier att bjuda under varandra med skattesänkningar.

Kan vi få ett löfte om stopp för subventioner av E85-bilar?

Annons
Annons
Rulla till toppen