Ledaren: Elbilsfallgroparna

PREMIUM "Tvärs över USA eller 75 mil på svensk vinterväg – med samma laddtid..."
Annons

Ledaren: Elbilsfallgroparna

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 6/2022.


Det är mycket som är bra med elbilar – men tyvärr är för mycket också ruttet med elbilslivet. 

Årets stora 75-milatest med åtta elbilar var likt fjolårets test både himmel och helvete. Skillnaden mellan reklamens underbara värld och verkligheten där ute i snön är snudd på kriminellt stor, och jag är faktiskt inte mest förbannad på elbilstillverkarna, eller…

Det är inte själva bilarna som är problemet, vilket både är goda och dåliga nyheter. I teorin, och faktiskt även i praktiken, kan en långresa med elbil framstå som löjligt effektiv och i högsta grad vara genomförbar utan att man måste slösa bort sitt liv och sin tid vid laddstolpar.

Ta in detta: Med ungefär samma laddtid som jag behövde för att åka 75 vintermil med en MG ZS har Wayne Gerdes korsat Amerika i en Porsche Taycan!

Guinnesrekordet för den kortaste laddtiden för att köra de 456 milen lyder på två timmar, 26 minuter och 48 sekunder.

Det var givetvis extremt bra förhållanden och en minutiöst planerad resa. Men hastigheten var enligt uppgift inte ”löjligt” låg utan han körde med den normala trafikrytmen. Förbrukningen låg runt extremt låga 13 kWh/100 km. Energiförbrukningen omräknat till bensin var cirka 1,3 deciliter per mil och elkostnaden, med ett Porsche Ionitykonto, skulle hamna under 2 500 kronor – för att korsa USA!

Det är alltså så bra som en elbil av idag kan vara. Om några år kommer man förmodligen kunna hålla 110 km/h under hela resan, eftersom effektiviteten blir bättre och räckvidden snabbt mycket längre.

Men tillbaka till den svenska vintern 2022 och vägar norrut från Stockholm, där laddinfrastrukturen inte är så väl utbyggd.

Som jag ser det finns det minst fyra stora problem som måste åtgärdas, vilket man också kommer att göra. Frågan är när det är gjort.

1) För det första är det pinsamt att se hur mycket de flesta biltillverkare lever kvar i en värld där man är bilbyggare – men inte klarar av att programmera. Av de åtta bilarna är det bara en som på ett riktigt smidigt vis kan hjälpa till med att lägga upp en effektiv rutt som tar över ansvaret för var och hur mycket man ska ladda vid varje stopp.

Det är självklart Tesla. Alla andra bilar kräver engagemang från sin förare, som ger stress och förmodligen också en längre resa. Trots att alla vi som jobbar på tidningen har kört en hel del elbil är det inte avslappnande bakom ratten i någon av bilarna, förutom i Teslan.

Vad spelar det för roll om en bil kan ladda snabbt om man inte får hjälp att hitta till den bästa laddaren längs vägen, i rätt tid? Moderna elbilar kräver skickliga programmerare och snabba processorer.

2) Laddnätverket är en ännu större utmaning. Bortanför de mest trafikerade vägarna är det ont om riktiga snabbladdare. Hur relevant är det om bilen kan ladda med 230 kW – om det bara finns en 50 kW-stolpe där du behöver fylla på energi? Och varför är det fortfarande vanligt att stolpar inte fungerar? Och, givetvis, det blir snabbt laddköer om antalet laddare på en plats är för få.

Samhället måste hjälpa till ekonomiskt, så att det finns moderna laddare i tillräcklig mängd. Tyvärr halkar Sverige efter när det gäller antal snabbladdare per elbil.

3) Priserna på elektricitet varierar mellan billigt till ocker. I skrivande stund kostar en hemmaladdad kWh mellan 45 öre och 1,50 kr beroende på var man bor. Det högsta kWh-priset under testet var 13,20 kr! För de två mest energikrävande bilarna betyder det en milkostnad på mellan 1 krona och 31 kronor!

4) Strulet att betala för elektriciteten är inte heller värdigt ett modernt samhälle. Man ska inte behöva fylla mobiltelefonen med appar och samla på sig laddkort för att förhoppningsvis kunna betala.

Vissa laddare tar äntligen emot betalkort men det ska givetvis fungera så som det gör hos Teslas laddare: anslut laddsladden, ladda, ta ut sladden – så är det automatiskt betalt eftersom ditt bankkort är kopplat till bilen.

VAG-koncernen jobbar med den här funktionen och alla andra måste självklart följa efter. Att köra elbil på långresa behöver inte vara krångligare än med bensinbil, även om man måste stanna lite oftare. 

Men det är en bra bit till dess man kan skicka iväg sina föräldrar eller farföräldrar med noll koll på mobiltelefoner och appar på en långresa med elbil – och så ska det förstås inte vara. Om det inte råkar vara en Tesla.

Sorry alla etablerade tillverkare, ni är långt ifrån ikapp om man kliver utanför reklamens värld.

Annons
Annons
Rulla till toppen