Saab 95 V4 Polisbil: Åter i uniform!

Premium Sådana har väl aldrig ­varit polis­bilar? Ägaren Niclas Gruffman får ofta den frågan när han visar upp sin Saab 95. Jodå, de fanns men de var inte vanliga. Detta exemplar tjänstgjorde i Umeå 1975–1982 och har återställts till sin forna glans.

Saab 95 V4 Polisbil: Åter i uniform!
Lars Bång var en av flera poliser som använde bilen när den tjänstgjorde i Umeå 1975–1982. Här tillsammans med Niclas Gruffman, båda i tidstypiska uniformer.

Denna artikel var ursprungligen publicerad i vår systertidning Classic Motor.


Annonsrubriken "Den bortglömda polisbilen" lockade Niclas Gruffman i Umeå att klicka sig vidare och han fann en Saab 95 från 1975.

– Jag hade tidigare haft en Polisamazon, men det var en kopia. Nu fanns chansen att bli ägare till en äkta polisbil, och det lockade förstås.

Att den sedan fanns i trakten gjorde inte saken sämre och snart hade Niclas köpt bilen. Saaben, eller mer korrekt en Saab 95 LHD PO, hade tjänstgjort i Umeå från att den var ny 1975 tills den pensionerades 1982. 

Saab hade i början av 1970-talet fått in fötterna hos polisen med sin 99:a och när VW Bubblan skulle ersättas föreslog Saab att de skulle ersättas med kombimodellen 95. Den kunde användas för enmanspatrullering, både med och utan hund, och var på många sätt en mer praktisk polisbil än Bubblan.

Under strålkastaren på förarsidan finns ett litet galler och bakom det sitter sirenen – en Klaxon Sonabel som ger det gamla tut-tut-ljudet.

Inredningen är blå och det lär vara den enda kulör som fanns på de polisutrustade Saab 95:orna.

Saab byggde om seriebilarna på sin specialverkstad i Nyköping och bland kunderna fanns inte bara polisen utan även militären, SJ, Televerket med flera. Samtliga hade sina egna kravspecifikationer.

Till en Saab 95 ville polisen bland annat ha bakrutetorkare, intervalltorkare fram, sökarljus på taket, blåljus, siren, glödtrådsvakt, eluppvärmd bakruta, gasfjäder till bakluckan, hund­galler, polisradio, ficklampor, batonghållare under sätet, förvaringsfack på dörrsidorna, extra långa vevar till fönsterrutorna, skydd för lampan i bagageutrymmet, kamera på solskyddet och större backspeglar. Vidare skulle de ha plats för den vanliga standardutrustningen som exempelvis borste, snöspade, kofot, diverse reserv­delar och rapportmaterial.

Där askkoppen satt finns bland annat strömbrytaren till blåljusen. Handtaget är likadant som det till motorhuvsöppningen.

– I juli 2018 blev jag ägare till bilen och jag började direkt återställa den till polisutförandet.

Skicket var ganska bra och bilen hade lackats ljusblå när den civiliserades 1982 och samtidigt hade de mest iögonfallande polisattiraljerna plockats bort.

– Däremot hade den kvar väldigt många prylar som du normalt inte hittar på en Saab. Batongfästet fanns kvar liksom det mesta av det uppgraderade elsystemet, inklusive alla knappar och liknande.

Genom likasinnade kunde Niclas få fram de återstående prylarna och lagom till sommaren 2019 var bilen mer eller mindre klar.

Kameran är monterad bredvid backspegeln och kan vid behov tas loss och användas ­utanför bilen.

Batongen förvarades i speciella hållare under framstolarna.

– Vissa delar är extremt svåra att hitta, inte minst till en så pass ovanlig polisbil som Saab 95 om jag har fått rätt uppgifter ­beställdes ett 50-tal 1975.

Det är oklart om siffran gäller enbart 1975 års modell eller om det var ett 50-tal totalt som skulle levereras under några års tid. Idag är dock beståndet kraftigt reducerat.

Bakrutetorkare och eluppvärmd bakruta var standard på polismodellen, liksom ett hundgaller. Ytterbackspeglarna har Saabens originalarmar men Volvo Amazons speglar, helt enkelt för att de var större. Den extra backspegeln på ­passagerarsidan fanns inte på polisens Saab 95:or.

– Jag känner till åtta exemplar i varierande skick, säger Niclas.

Det är lätt att snöa in på detaljer och Niclas har koll på det mesta som gäller Saab 95 LHD PO. Samtliga som Niclas sett eller hört talas om har haft den blå inredningen. En intressant detalj i sammanhanget är att Saab 95 var den enda målade polisbilen med manuell växellåda vid den här tiden. 

Sommaren 2019 hade Niclas en garageloppis och hade då ställt ut bilarna på gårdsplanen. Många kikade på Saaben och en av besökarna var extra intresserad. Han sökte upp Niclas och frågade om det var hans bil.

Spikmatta och annan specialutrustning ­förvarades i en särskild släpkärra.

– Jag kände väl igen den och nog blev jag överraskad att få se den igen, säger Lars Bång som var polis i Umeå mellan 1959 och 2000. 

– Det var en av flera polisbilar här i stan och jag körde en del med den. Så här i efterhand kanske det inte var den mest lämpliga modellen som polisbil, men den klarade av sin uppgift.

Det var mer en transport- och patrullbil än en bil som användes vid utryckningar eller under biljakter. Till det fanns det mer lämpliga bilar då Saabarna enbart hade standardmotorerna. Å andra sidan var framkomligheten på dåliga vägar svår att slå.

– Några särskilt dramatiska händelser var jag aldrig med om med denna bil, men väl en ganska kul grej.

Polisens egen komradio är tidstypisk och en av de prylar som är riktigt svåra att få tag i.

På en mindre väg utanför Skellefteå, ja polisdistrikten var och är stora i Västerbotten, fick de se en Saab 99 som de vinkade in för att kolla om taklasten var surrad ordentligt. Visst var den det och bilen var mer än fullastad.

Sätet var framskjutet så långt det gick och framför ratten låg en skrivmaskin på instrumentpanelen. I knäna hade föraren resterna av matsäcken han ätit på vägen och när han vevade ner sidorutan putade prylarna ut genom den.

– Vi fick ta det från den humoristiska sidan. Något annat gick inte att göra, säger Lars och visar ett par bilder som han knäppte av ekipaget, samtidigt som han och Niclas klär om till tidstypiska polisuniformer för bildernas skull.

Inget tvivel om var bilen hör hemma – eller hörde hemma.

– Jag får ofta frågan om jag egentligen ville bli polis. Det ville jag inte och att det blev en polisbil är mest en slump eftersom jag gillar udda bilar. Och en Saab 95 polisbil är en av de mest udda man kan ha, säger Niclas.

Fotnot: Bilen på bilderna har numera bytt ägare, och i Niclas garage finns istället en Saab 95 1976 polisbil, och han håller som bäst på att färdigställa en Saab 99 1976, även den en målad polisbil.

Ja, det blir rapport på det på det här... // Blåljusen från Pintsch-Bamag är monterade direkt på taket och mellan dem sitter en klassisk Marchal Fantastic-taksökare.

Inget trim under huven på polisens Saab 95:or. V4-snurran levererar 65 hästar.