Alrik: Ska man köpa en Volvo?

Premium Kan det gå så långt att den kinesiska regimen svänger i Rysslandsfrågan för att skydda sin industris utveckling i väst?

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor och sport nummer 9/2022.


Det är ett odiskutabelt faktum att Volvos kinesiska ägare Geely fortsätter att sälja bilar i Ryssland, samtidigt som de flesta västbaserade företag har lämnat landet mitt under brinnande krig i Ukraina.

Lika odiskutabelt är det att Volvo Cars bojkottar Ryssland. Men räcker det? Är Volvo – och Polestar som Volvo äger – därmed "bra" och "moraliska" företag? Och – spelar det någon roll vem som äger Volvo?

Påverkas vår syn på Kina och därmed Volvo av landets hållning mot Ryssland? Som att kinesiska lärare enligt uppgifter i Svenska Dagbladet måste lära ut att "Ukraina behövde lära sig en läxa av Ryssland" och att Kina inte inför sanktioner mot Putin utan snarare utökar affärsförbindelserna – i alla fall i skrivande stund. Vem vet vad som har hänt om några dagar?

Jag har svar från över 1 000 läsare som fyllt i en enkät om dessa frågor på vår hemsida. Svaren spretar åt alla håll men det finns en tydlig riktning som är väldigt intressant. 

Men innan vi tittar på dem: Är det någon som kommer ihåg att japanska bilar bojkottades i Kina 2012? I september för drygt tio år sedan föll försäljningen av Toyota med 49 procent, av Honda med 40 procent och av Nissan med 35 procent. JP Morgan förutspådde ett fall med 70 procent för de japanska tillverkarna under det året och några tillverkare stängde tillfälligt sina fabriker i Kina.

Bakgrunden var att Japan nationaliserade några små obebodda öar i Östkinesiska havet, vilka man tidigare hade kontrollerat, som Kina gjorde anspråk på.

Protesterna mot Japan svepte över landet med bojkott av japanska varor och demonstrationer. På sina håll vandaliserades japanska bilar och det gick så långt att en kinesisk man som råkade passera en demonstration i sin Toyota Corolla misshandlades mycket svårt medan bilen totalförstördes. 

Ägare till japanska bilar klistrade på dekaler där det stod "Japansk bil men kinesiskt hjärta" och enligt New York Times slog den kinesiska staten ner på demonstrationer mot regimen men lät de mot Japan hållas. 

Den som påstår att sport är sport och att bilförsäljning är bilförsäljning lever i sin egen skyddade bubbla. Snudd på allt är politik och kan användas för påverkan. En svensk basketspelare som väljer att skriva på för ett ryskt lag står inte högt i kurs i vårt land och skulle Vaz Lada funnits i Sverige hade med största sannolikhet försäljningen upphört. Men hur är det med kinesiska bilar? Och vad "är" en kinesisk bil? 

Enligt vår nyligen genomförda enkät, i skrivande stund med 1 112 svar, kan 60 procent inte tänka sig att köpa en bil som tillverkats i Kina. Det är hårda bud, även för exempelvis Tesla, som bland många andra bygger bilar i landet.

Anledningarna är allt från sämre kvalitet, regimen, synen på mänskliga rättigheter, "kinesisk dominans", säkerhetstänk med eventuell avlyssning/inspelning till miljömedvetenhet. 

Hela 53 procent av de som svarat gör ingen skillnad på om  ett kinesiskt märke har en privat ägare eller om staten äger företaget. Och endast nio procent säger att de gillar privata kinesiska bilföretag – där alltså Volvo och Polestar ingår enligt de flestas definition. Men runt 20 procent likställer Geely med ett statligt kinesiskt företag.

Runt 40 procent kan tänka sig att köpa en Polestar eller Volvo medan ungefär lika många inte kan tänka sig de här märkena. För de nya tillverkarna från Kina som Aiways, Nio och Xpeng ser det ännu värre ut – runt 70 procent säger sig nobba dessa bilar.

49 procent har blivit mer negativt inställda till Polestar/Volvo på grund av Kinas hållning till Rysslands invasion och 28 procent säger sig välja bort dessa märken eftersom Geely fortsätter att sälja bilar till ryssarna.

Det är bara 16 procent som kan tänka sig en MG (statlig kinesisk tillverkare) medan hela 70 procent nobbar MG.

Samtidigt säger svenska MG att de i år ska bli nummer ett på elbilar i landet och nummer fem i totalförsäljning. 

Man kan givetvis fundera på om ams-läsarna är representativa för Sveriges bilköpare och om det är de mest upprörda och engagerade som tagit sig tid att svara på frågorna.

Endast 23 procent tillstår att pengarna styr bilvalet – och det tror jag är en väldigt låg siffra.

Men det är tveklöst så att många funderar på vem man stödjer med sitt nästa bilköp. 

Frågan är hur långt vi ska dra det. Och, kan det gå så långt att den kinesiska regimen svänger i Rysslandsfrågan för att skydda sin industris utveckling i väst?

Till syvende och sist brukar pengarna styra. Men i krigstider gäller andra regler – då är moral den viktigaste valutan.