PROV: Toyota Aygo X Play – mer plats och mer teknik

Premium Nya Toyota Aygo X vill vara mer än bara en småbil. I den tredje generationen bygger den på Yarisplattformen och har crossovervibbar och omfattande säkerhetsutrustning.

PROV: Toyota Aygo X Play – mer plats och mer teknik
Självsäker design med tuff, moderiktig fram-toning och stora fälgar. Limited Air-utförandet betyder öppningsbart tygtak.

VAD ÄR NYTT? Visst hade man kunnat göra det lätt för sig. Man hade kunnat sminka gamla Aygo, fräscha upp interiören och uppdatera säkerhetsutrustningen. Det hade varit enklare och säkerligen mycket billigare.

Uppbrottet från Toyotas gamla kompaktbilspartner PSA gav dock japanerna en helt ny möjlighet att göra något ordentligt av Aygo med framtidssäkrad plattform, ny design, mer plats och modern teknik.

För att markera att minstingen har fått en grundläggande makeover har namnet förärats med ett X som ska känneteckna innovations- och crossoverandan.

Nya Aygo X har en modifierad GA-B-plattform som i vanliga fall bildar grunden för Yaris och Yaris Cross.

Det innebär att Aygo växer på alla håll, och får ett längre axelavstånd och ett rymligare bagageutrymme (231 liter, +60 liter). Tillväxten gynnar först och främst första raden där man lätt glömmer att man faktiskt sitter i en småbil.

Tar man däremot plats i baksätet kommer verkligheten snabbt ikapp: när man väl har kämpat sig in genom det trånga insteget får man lätt klaustrofobiska anfall.

Limited Air-utförandet betyder öppningsbart tygtak.

Enligt Toyota är det dock inget större problem. Där hänvisar man till en marknadsundersökning som visar att 95 procent av alla resor med Aygo görs med högst två personer ombord.

Bakom multifunktionsratten från Yaris sitter man numera fem centimeter högre än förut och tittar på ett litet instrumentkluster i halvcirkeldesign med integrerad informationsskärm.

I mitten hittar man en större pekskärm för infotainmentsystemet som inkluderar en backkamera men som tyvärr får klara sig utan multifunktionsvred. Åtminstone har man behållit klimatanläggningens separata reglage.  

HUR ÄR DEN ATT KÖRA? Med ett knapptryck vaknar drivlinan till liv. Hade man förväntat sig en mild- eller laddhybrid under det häftiga skalet blir man antagligen en aning besviken.

Det enda motoralternativet är nämligen en trecylindrig enlitersbensinare på 78 hk som har flyttats över från föregångaren. Beroende på utrustningsnivå kopplas den lilla motorn antingen till en manuell låda eller till en automatisk CVT-låda. I Sverige finns den manuella lådan enbart till instegsmodellen Play. Pulse, Limited och Limited Air har CVT-lådan som standard.

Oavsett vad man väljer är den lilla trecylindern tillräckligt kvick i stadstrafik, men tappar snabbt flåset på landsvägen och i motlut. Då krävs intensivt växlingsarbete eller ett hjärtligt tryck på gaspedalen (för bilar med CVT) vilket kvitteras med en högljudd och ansträngd ljudkuliss från motorrummet.

Det hela hade fungerat mycket smidigare med 1,5-litersmotorn från Yaris som utvecklar 116 hk, men … Däremot jobbar man på en helelektrisk version av minstingen, som kommer senare.

Bagaget rymmer nu mellan 231 och 829 liter.

Här och nu njuter vi däremot av trevlig komfort och fina köregenskaper. Aygo X profiterar märkbart på tillväxten och ligger bra på vägen, sina smala däck till trots.

Fälgstorlekarna är för övrigt otypiska för en småbil: Aygo rullar på antingen 17- eller 18-tummare, och klarar sig fint i snabba kurvor. Styrningen övertygar dessutom med väldoserat servostöd och alert respons. Fjädringen är visserligen stram, men inte alltför hård. Tillsammans med bilens höga vridstyvhet och utmärkta byggkvalitet bidrar detta till förvånansvärt goda köregenskaper.

BORDE JAG KÖPA EN? Vi gillar att säkerhetspaketet Safety Sense ingår i standardutrustningen, oavsett vilken Aygo X du väljer.

Föregångarens trecylindriga bensinmotor har flyttats över till Aygo X och fungerar utan problem, åtminstone i stan. I högre hastigheter är den dock för klen och högljudd.

Paketet inkluderar alla viktiga säkerhetssystem, och det kanske gör prispåslaget jämfört med den utgående modellen lite mer lättsmält; nya Aygo X i Playutförande kostar nämligen från 164 900 kronor, vilket är betydligt mer än för gamla Aygo som hade ett grundpris på under 120 000 kronor. 

Ändå får man säga att Toyota har utnyttjat nystarten för Aygo optimalt, och byggt en väl sammansatt liten crossover med mer plats och teknik än förut.

Märkligt är bara att man har valt en konservativ drivlina helt utan elektrisk stöd i en annars framtidssäkrad bil.

Den nya plattformen från Yaris ger Aygo harmoniska köregenskaper.