Ledaren: Laddkatastrofen blir värre och värre

PREMIUM Utbyggnad som går "baklänges", bidragspengar som slösas bort, usla betalningsmöjligheter. Det finns mycket som inte faller chefredaktören på läppen när det gäller omställningen till elbilar.
Annons

Ledaren: Laddkatastrofen blir värre och värre

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 12/2022.


Laddkatastrofen blir värre och värre och det gör mig förbannad. Laddstationerna är för få och risken är för stor att man möts av en kö, laddarna är ofta trasiga, det är hopplöst att betala, många har på tok för låg effekt, prisinformationen lyser med sin frånvaro och ibland skiljer kWh-priset mer än 100 procent. 

Det är så illa ställt med långreseladdning att en undersökning gjord av Volkswagen visade att varannan elbilist låter elbilen stå vid långresa! Man köper eller privatleasar – med skatterabatt – en bil som oftast kostar över en halv miljon kronor och låter den stå hemma när man ska köra långt. För de resorna har man sin ”sparade” förbränningsmotorbil…

Var finns samhällets miljövinst om bilarna inte används?

Förbannad blir jag också över att utbyggnaden ”går baklänges” – under de senaste två åren har antalet snabbladdare per elbil gått från 79 till 28.

Men de tekniska lösningarna finns och jag blir arg över hur det slösas med bidragspengar utan att det ställs krav. Politikerna måste lyfta blicken – för vi ägnar oss åt en oförsvarlig penningförstörelse med dagens wallboxinstallationer och snabbladdare. 

Energimyndigheten har tillsammans med ett antal stora laddoperatörer nöjt gått ut och sagt att betalningsstrulet vid snabbladdarna nu är fixat – att man ska kunna betala med kort överallt och att priset per kWh ska synas tydligt.

Men kortbetalning blir inte standard och man kommer även fortsättningsvis att tvingas ner i appträsket och/eller strula med QR-koder ibland.

Kortbetalning borde vara ett minimikrav för att man ska få stöd för utbyggnaden och ingen ny laddare bör få detta om den inte kan känna av nätets belastning eller om den inte stödjer Plug & Charge – att laddaren identifierar bilens VIN-nummer och automatiskt tar betalt från det kort som är kopplat till bilen. Det är ett system som Tesla har haft sedan dag ett…

Skamligt är det också att det i dagsläget, vad jag vet, endast är Teslas samt Mercedes nyaste bilar som klarar av Plug & Charge. VW-koncernen är på gång, när kommer resten?

Laddoperatörer borde också tvingas att skriva under ett driftavtal med en maxgräns för hur stor driftstörningsprocent laddarna får ha – för att få bidrag. I dagsläget verkar många inte bry sig om att de är trasiga.

Tillståndsprocessen för att få bygga laddstationer är frustrerande snigellångsam, och som sagt, det finns inte tillräckligt med ström överallt, vilket inte borde ha kommit som en överraskning för våra stadsplanerare och politiker.

På tal om bidrag: Borde det inte vara ett krav att en wallbox ska kunna mäta energi, styra den och vara uppkopplad för att ge rätt till bidrag? Som det är nu installeras det för många billiga laddare som kommer att behöva bytas ut för att göra jobbet så effektivt som möjligt.

Så har vi det här med att de som inte har en egen laddplats har mycket svårare att gå över till elbil. Varför inte satsa på den allra billigaste och enklaste typen av långsamladdning som faktiskt skulle revolutionera möjligheten för de som bor i lägenhet att ha elbil? Bygg ut rejält med de enklaste möjliga laddarna som kanske bara ger 1,3 kW. Det kan låta som idioti, men bilar står parkerade under den absoluta merparten av sin existens. 

På tolv nattimmar skulle man få 15 kWh, vilket räcker för runt sju mils körning, som är tillräckligt för många under en vanlig dag. Det skulle också betyda att elinfrastrukturen inte nödvändigtvis måste uppgraderas överallt. Boende skulle också få låta bilen stå på offentliga laddplatser över natten och inte tvingas ut och flytta den efter säg fyra timmar. Hittar man därtill en långsamladdare på dagen blir det kanske ytterligare fem mils ström och batteriet skulle snabbt bli fyllt.

Så fram för massvis med enkla och billiga laddare på gator, P-platser och pendlarparkeringar.

Det finns givetvis ljuspunkter. Förhoppningsvis betyder Teslas öppnande av sina laddare för andra märken att laddköerna minskar. Att allt fler laddar smart – när elbehovet är lägre – är givetvis bra. Undersökningar har visat att man kan kapa 20–40 procent av elkostnaden bara genom att ladda rätt.

Framöver får vi självklart V2G (vehicle to grid) vilket betyder att elbilarna blir energilager som kan kapa energitopparna. Det är mycket bra för både nätet och eltillgången och borde stöttas med projekt. De modernaste bilarna kommer att ha tekniken inom något år.

Vi är alltså mitt i en smärtsam omställning, som måste skyndas på – med tuffare krav på bättre teknik – med det kommer att lösa sig.

Då kommer jag vara förbannad på något annat!

Annons
Annons
Rulla till toppen