Kriget i Ukraina: Nordiska vinterdäck kan bli dyra i vinter

PREMIUM Det rådande världsläget skakar hela fordonsindustrin. Däckbranschen är på inget sätt förskonad, den påverkas i allra högsta grad av sanktionerna mot Ryssland. Organisationen Däckbranschen Sverige följer utvecklingen med oro, den riskerar att fortsatt slå hårt mot de nordiska vinterdäcken.
Annons

Fredrik Ardefors är vd för Däckbranschen Sverige. I ett konsumentperspektiv ser han i princip bara en omedelbar konsekvens av rådande sanktioner: En högre prisbild. Redan under vårkanten har priserna på däck stigit med ungefär 15–20 procent.

Den stora oron, den som industrin själv just nu brottas med, kan slå mot konsumenterna framåt hösten/vintern.

– Vi kommer absolut vänta oss störningar när det gäller vinterdäck, säger Fredrik Ardefors. Nordiska vinterdäck skiljer sig i uppbyggnad mot europeiska vinterdäck och vi har dessutom dubbdäcken. En stor del av produktionen sker i Ryssland.

Kriget i Ukraina: Nordiska vinterdäck kan bli dyra i vinter
Fredrik Ardefors är vd för Däckbranschen Sverige.

På en årsbasis bedömer han att 20–30 procent av alla nya däck som säljs i Sverige är producerade i Ryssland. Av dessa är en hög andel just nordiska vinterdäck.

– Sommardäck är inte lika känsliga, menar Fredrik. Där finns andra marknader och däckuppbyggnaden skiljer sig inte nämnvärt mellan dessa. Men nordiska vinterdäck är svårare.

Problemen är mångbottnade, då även de producenter som inte har själva tillverkningen i Ryssland ändå är beroende av landet som inga västeuropeiska företag längre vill göra affärer med. När det gäller syntetgummi, kimrök och specialoljor står leveranser från Ryssland sedan lång tid tillbaka för nära hälften av de europeiska däcktillverkarnas behov. 

– När det gäller däck som idag tillverkas i Ryssland har flera globala däcktillverkare meddelat att de stänger sin produktion i Ryssland eller planerar att dra sig ur, beskriver Fredrik. Men all omställning är en utmaning. Tyvärr är däckbranschen ganska beroende av Ryssland. Det kommer att ta tid.

Samtidigt manar han till lugn. Någon omedelbar brist på vinterdäck tror han inte att det blir.

– Däcktillverkare har möjlighet att gå upp i produktionstakt och privatbilisten ett egenansvar att byta sina däck i god tid, samtidigt som man kan vänta något längre med att byta ut dem än vad man normalt brukar göra, så jämnar vi ut topparna. Det är viktigt att sköta om sina däck och att anpassa sin hastighet efter deras kondition, menar Fredrik Ardefors.

Den sviktande nybilsförsäljningen bidrar också till att förbättra läget något. Färre nybilar innebär att fler däck tillgängliggörs för utbytesmarknaden.

– Det kommer inte att bli tomt på hyllorna, men det kommer att bli störningar i leveranserna. I en sådan situation prioriterar däcktillverkarna även volymerna, vilket kan påverka tillgången till vissa specialdimensioner och specialdäck, summerar Fredrik Ardefors.

Omställningen kommer att märkas. Både när det gäller störningar i leveranserna, men också på priserna.

– Däck tillverkas i Ryssland eftersom råvaror, energi och arbetskraft alla finns lokalt tillgängliga till en konkurrenskraftig kostnad. Om man flyttar produktionen får man också en helt annan kostnadsbild och prislapp. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att på längre sikt trimmar fabrikerna in sig, effektiviserar sin tillverkning och får bättre teknik. Långsiktigt är en sådan flytt inte avgörande, men vi kan absolut ha en skakig resa framför oss den närmaste tiden.


Så förlänger du livslängden på dina däck

Kriget i Ukraina: Nordiska vinterdäck kan bli dyra i vinter
 

Annons
Annons
Rulla till toppen