Det viktigaste försäljningsargumentet för en ny elbil idag är räckvidden, men egentligen borde det vara minst lika viktigt att veta hur snabbt man kan ladda ett tömt batteri.
Nästan alla moderna elbilar klarar av att snabbladdas med hög effekt och medan 50 kW ansågs som högeffektivt för bara några år sedan hanterar allt fler bilar likström med en effekt upp till 270 kW idag. Snabbladdare längs motorvägen och i större tätorter kan dessutom ge ifrån sig upp till 350 kW.
Riktigt så fort som i teorin kan man dock inte ”tanka” ström. En del modeller behöver visserligen endast sex, sju minuter för att ladda 100 km räckvidd, men det är maximalvärden som batteriet inte klarar länge.
Ju mer batteriet är laddat desto lägre effekt laddas det med. Därför dröjer de sista 20 procent oftast lika länge som de första 80.
Vi har samlat data och sammanställt laddiagram som visar hur mycket långsammare laddningen blir ju fullare batteriet är.
Diagrammen är visserligen inte jämförbara till 100 procent eftersom laddningen påverkas av yttre faktorer som temperatur, men kurvorna visar tydligt de grundläggande laddegenskaperna.
Det är tydligt att Audi e-tron, Hyundai Ioniq 5 samt Porsche Taycan laddar snabbare än konkurrenterna, tack vare deras 800V-arkitektur. Anledningen till detta är snabbladdarnas övre gräns på 500 Ampere, vilket innebär att elbilar med traditionell 400-voltteknik endast kan ladda med maximalt 200 kW. Men Tesla kan ladda mer. Snabbladdarens maximala effekt kan alltså bara nyttjas med 800 volt.
En annan sak man omedelbart upptäcker är att större batterier kan laddas med högre effekt än mindre kan. Ett större batteri består av fler celler och om en cell tål en ampere, tål två celler två ampere, alltså den dubbla effekten.
Förhållandet mellan batteristorlek och laddeffekt kallas ”C-rate”. Laddas ett batteri på 100 kWh med 100 kW är C lika med ett, laddas batteriet med 200 kW är C istället 2 och så vidare. Testbilarna med 800V-teknik når en C-rate på nästan 3 under laddstoppen.
Mercedes EQS med sitt jättelika batteri på 108 kWh kan därför laddas mycket länge med en effekt på 200 kW utan att man behöver vara rädd för större slitage.
En del tillverkare har börjat ange laddhastigheten i km/h, vilket inte säger något om bilens accelerationsförmåga eller toppfart utan snarare hur många kilometer som laddas per timme. Laddar man 200 km/h på en halvtimme är laddhastigheten således 400 km/h.
Laddhastigheten räknas fram när batteriets laddning ligger mellan 10 och 80 procent, eftersom de första och sista procenten laddar mycket långsammare. Våra beräkningar ligger på samma laddnivå men för att utröna den verkliga laddhastigheten har vi även tagit hänsyn till bilarnas förbrukning.
Trots att Porsche Taycan i genomsnitt laddar snabbare (213 kW) än alla andra testdeltagare får den se sig slagen av Hyundai Ioniq 5 eftersom koreanen förbrukar mycket mindre. Sistaplatsen i tabellen intas därför av Mercedes EQV, eftersom den stora familjebussen inte laddar särskilt snabbt och dessutom förbrukar en hel del.
En elbil som är lämplig för långfärder ska därför inte bara ha lång räckvidd utan därutöver låg förbrukning samt en hög laddhastighet.
Vid en direkt jämförelse ser vi stora skillnader: medan Ioniq 5 kan ladda 100 km på drygt fem minuter tar samma övning nästan 17 minuter för Mercedes EQV. Märkessyskonet EQS visar dock att även elbilar med 400-voltteknik kan ladda snabbt. Eftersom större batterier kan laddas med högre effekt under längre tid gynnas EQS-föraren av bilens höga laddningseffekt vid snabbladdaren.
TESTBILARNAS LADDNINGSDIAGRAM
Laddkurvorna visar tydligt hur bilarnas mjukvara reglerar effekten beroende på batteriets laddningsnivå.
Audi e-tron GT
Systemeffekt:
390 kW/530 hk
Batteriets nettokapacitet:
83,7 kWh
Förbrukning:
22,4 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 195 kW
Tidsåtgång för 100 km: 06.53
BMW iX xDrive50
Systemeffekt:
385 kW/523 hk
Batteriets nettokapacitet:
105,2 kWh
Förbrukning:
21,7 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 128 kW
Tidsåtgång för 100 km: 10.10
Cupra Born 58 kW
Systemeffekt:
170 kW/231 hk
Batteriets nettokapacitet:
58 kWh
Förbrukning:
18,2 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 75 kW
Tidsåtgång för 100 km: 14.34
Hyundai Ioniq 5
Systemeffekt:
160 kW/217 hk
Batteriets nettokapacitet:
72,6 kWh
Förbrukning:
15,7 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 179 kW
Tidsåtgång för 100 km: 05.16
Mercedes EQS 580 4Matic
Systemeffekt:
385 kW/523 hk
Batteriets nettokapacitet:
108 kWh
Förbrukning:
21,4 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 167 kW
Tidsåtgång för 100 km: 07.41
Mercedes EQV 300
Systemeffekt:
150 kW/204 hk
Batteriets nettokapacitet:
90 kWh
Förbrukning:
25 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 90 kW
Tidsåtgång för 100 km: 16.40
Porsche Taycan 4S Cross Turismo
Systemeffekt:
420 kW/571 hk
Batteriets nettokapacitet:
84 kWh
Förbrukning:
20,8 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 213 kW
Tidsåtgång för
100 km: 05.52
Skoda Enyaq iV 80
Systemeffekt:
150 kW/204 hk
Batteriets nettokapacitet:
77 kWh
Förbrukning:
17,9 kWh/100 km
Genomsnittlig laddeffekt:
10–80 %: 100 kW
Tidsåtgång för
100 km: 10.44
Andra konkurrenter
Diagrammet visar laddeffekt och tid
VW ID.3 och Tesla Model 3
Laddiagrammen för ID.3 och Model 3 visar laddeffekten i förhållande till tiden, inte hur laddat batteriet är. Ändå ser man tydligt hur olika laddstrategierna kan vara trots batterier i ungefär samma storlek.
Model 3 börjar laddningen med 160 kW, medan ID.3 nöjer sig med 100 kW. Däremot håller Folkan sin laddeffekt konstant längre än Teslan. Att ladda fullt går dock ändå lite snabbare för Model 3 än för Folkan (53 minuter mot en dryg timme).
VW ID.3 58 kWh
Systemeffekt: 150 kW/204 hk
Batteriets nettokapacitet: 58 kWh
Tesla Model 3 Standard Range
Systemeffekt: 239 kW/440 hk
Batteriets nettokapacitet: 57,5 kWh