Alrik: Elbilen som var mitt bästa bilköp

PREMIUM "Med elbil som vardagsbil ökar suget efter något som brummar. Känslan av att det gäller 'att passa på nu' driver på".
Annons

Alrik: Elbilen som var mitt bästa bilköp

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 18/2022.


Jag kommer snart att dubbla min månatliga bilkostnad, samtidigt som det förmodligen kommer att vara omöjligt att ha bil billigare än med det nya upplägget – som kanske snart är passé.

Låter det krångligt? Det är det inte! Men bilmarknaden är helt tokig och jag har mina teorier om vad som håller på att ske och varför det är som det är.

Av en slump upptäckte jag dessutom för en vecka sedan att jag gjorde en av mina sämsta bilaffärer för fyra år sedan. Men vi tar allt i tur och ordning. Bruksbilen först, entusiastbilen därefter.

För tre och ett halvt år sedan köpte jag en begagnad BMW i3 till ett rimligt pris: 220 000 kronor. Nu sålde jag den online för 190 000 kronor. 

Värdeminskning 30 000 kronor! Lägger jag till två servicebesök på märkesverkstad, försäkring och en uppsättning nya däck hamnar den totala månadskostnaden på 1 200 kronor, eller 40 kronor om dagen. Och inte ett enda fel har det varit på bilen, som har passat mina behov perfekt. Det är svårt att hitta en bättre stadsbil än BMW i3.

Elkostnaden har varit noll eftersom den ingår i garageplatshyran, men okej, att parkera bilen har kostat 2 000 kronor i månaden – mer än bilen!

Varför fick jag så bra betalt? För att den så kallade ”marknaden” skriker efter bilar, speciellt elbilar.

För det första är det bilbrist som till stor del beror på att många fler vill köra bil efter pandemin, bristen på halvledare har gett långa väntetider på nya bilar och höga bränslepriser och att folk har insett elbilarnas storhet – speciellt som stadsbilar – har gett ett stort sug.

Sammantaget betyder det att värdet på begagnade elbilar har gått upp rejält i år, och många har som jag gjort bra bilaffärer, massvis har självklart gjort ännu mycket bättre.

Men vad händer nu? Med inflationen höjs räntorna och svenskarnas nya kärlek – privatleasing – är helt plötsligt inte lika lockande längre. Många har fått sin månadskostnad höjd med 500–1 000 kronor och det stannar kanske inte där?

Efter nyår blir en ny vanlig elbil därtill runt 500 kronor dyrare att privatleasa eftersom bonusen sänks från 70 000 till 50 000 kronor. Vill du ha en elbil över 700 000 kronor försvinner bonusen och på en treårsleasing betyder det nästan 2 000 kronor mer per månad.

Högre räntor och lägre bonus lär betyda att smärtgränsen passeras för väldigt många. Inte minst eftersom nästan allt annat i samhället också blir dyrare. 

Som ett exempel på hur mycket dyrare det har blivit att privatleasa en billig elbil kan vi ta MG ZS i sin uppdaterade version. För ett år sedan var kostnaden 2 800 kronor per månad, beställ en som kommer efter årsskiftet och priset är 4 400 kronor. 57 procents höjning på samma vara.

Våra politiker borde definitivt höja bonusen till 70 000 kronor för alla elbilar – nu finns risken att för få har råd att byta till en ny bil och då avstannar elektrifieringen och vi får åter en flotta med gamla bilar i Sverige.

Kan man låna på sitt eget boende tror jag att det i många fall blir billigare att köpa en dyr elbil än att privatleasa den – speciellt om andrahandsvärdena håller i sig vilket det mesta pekar på eftersom allt blir dyrare. Exit privatleasing?

Hur har jag då löst mitt bilbehov? Med privatleasing givetvis! Och här har vi nästa stora trend: klipp och specialpriser! Vill du komma undan billigt gäller det att leta efter extrapriser och inte snöa in så mycket på vilken bil det blir. Själv snubblade jag på ett erbjudande som BMW erbjöd medlemmarna i BMW-klubben: en ny i3 för 2 005 kronor inklusive vinterdäck. Sjukt billigt!

Visst, det blir dyrare månadskostnad än den jag hade, men löjligt billigt, och visst ska det bli härligt med en ny bil och längre räckvidd. Vi får se om jag köper loss den eller förlänger leasingen, eller om det kommer något som jag inte kan stå emot…

Så till sist entusiastbilen och nästa trend, sportbilstrenden. För fyra år sedan sålde jag min Lotus Elise eftersom jag flyttade till lägenhet och inte körde den så mycket efter en höftoperation. Marknaden var trög, det var inte många hugg men till sist fick drygt 200 000 kronor. Av en slump såg jag nu min gamla bil till salu för över 300 000 kronor …

Min trendspaning är att entusiastbilar gör samma resa som elbilarna, uppåt. Med elbil som vardagsbil ökar suget efter något som brummar. Känslan av att det gäller ”att passa på nu” driver på och eftersom priserna går upp är det en bra investering. Köp och njut.

Om det nu inte blir en ”sommarstugedipp” i spåren efter räntehöjningar och sämre ekonomi. Då köper jag tillbaka min Lotus – hoppas att det inte blir så!

Annons
Annons
Rulla till toppen