Alrik: Världens sämsta reservplan

Premium "Vem vill köpa saker från företag som vill bromsa utvecklingen? Vilket företag vill framstå som bakåtsträvande? Tydligen Volvo."

Alrik: Världens sämsta reservplan
”Är den nya tekniken helt enkelt ännu inte mogen i Volvos värld?”, undrar Chefredaktören.

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 19/2022.


Tänk om Volvo gjorde reklam mot elbilar? Om Vattenfall marknadsförde kolproducerad elektricitet som "stabilt med fast pris och höga koldioxidutsläpp" och Michelin satsade hårt på att sälja däck helt utan återvunna material "för att livslängden blir längre". Eller om H&M lanserade en kollektion enbart producerade av barnarbetare, med extra låga priser.

Katastrof. Vem vill köpa saker från företag som vill bromsa utvecklingen? Vilket företag vill framstå som bakåtsträvande? 

Tydligen Volvo.

Just nu går en reklamfilm på svensk tv med rubriken "Electric Cars with a Backup Plan".

Pappan vaknar på morgonen och upptäcker att dottern har dragit ur hans laddsladd till telefonen och på jobbet laddar datorn ur. Som att det brukar hända. 

Nästa morgon visar det sig att mamman har dragit ur laddsladden till pappans Volvo i garaget och i stället pluggat in sin bil...

Men det löser sig eftersom pappan kör en laddhybrid. Hurra! Han kan komma till jobbet, med sin bensinmotor. 

Med en elbil hade det gått åt skogen, lika illa som med telefonen och datorn. 

Sensmoral: Man kan inte lita på batteridrivna produkter eftersom det kan bli problem med laddningen. Men en gammal hederlig oljebrännare går i ur och skur.

Eller är det verkliga budskapet att man inte ska lita på sin omgivning, på sin dotter och fru? Eller är den nya tekniken helt enkelt ännu inte mogen i Volvos värld?

Varför dissar ett multinationellt bilföretag elbilar samtidigt som man deklarerat att hälften av alla deras sålda bilar ska vara elbilar om tre år, och som enbart ska sälja elbilar om sju år?

Volvo har dessutom stuckit ut hakan rejält genom att inte längre vilja vara medlem i den stora europeiska bilorganisationen ACEA – eftersom man tycker att de är för defensiva när det gäller elektrifieringsambitionerna. 

Varför dissar man elbilar samtidigt som man investerar miljarder i en elbilsbatterifabrik? Och så vidare och så vidare. 

Varför göra reklam mot elbilar när försäljningen av dessa har ökat med 65 procent i världen under det första halvåret samtidigt som laddhybriderna "bara" har ökat med 29 procent? Mycket talar för att laddhybrider snart peakar och är på väg ner – i Europa minskade de med 22 procent i juni.

Svaret kan inte vara något annat än ekonomi. 

Volvos Sverigeförsäljning av laddhybrider har nästan fallit lika hårt som dieselbilsförsäljningen, minus 36 procent i år mot i fjol, mot minus 43 procent för dieselbilarna. Och elbilsförsäljningen är fortfarande långt under Sverigesnittet. Volvo har sålt 10 procent elbilar medan totalen från alla märken ligger på 27 procent.

Av Volvos totala försäljning i världen har laddhybriderna under det första halvåret tappat 14 procent, medan elbilarna ökat med 122 procent, visserligen från löjligt låg nivå. Totalt har man sålt 7,5 procent elbilar.

Min gissning är att man betalar för mycket för batterierna och alltså inte får ihop kalkylen. Då kör man på näst bäst. Trist när den enda typen av bilar som verkligen ökar sin försäljning är just elbilar.

Men mer än trist för Volvo och alla andra etablerade biltillverkare som inte får upp nivåerna av elbilar är att det snart finns närmare tio kinesiska elbilstillverkare i landet – som kommer att kapa åt sig rätt stora marknadsandelar. 

Aiways, BYD, MG, Nio, Xpeng och snart också Zeekr och förmodligen också Honqi och Ora Cat och ... ser luckan eftersom det går för trögt för de etablerade tillverkarna. Ja, Volvo har förvisso Polestar och Lynk i sin portfölj, men de är också kinatillverkade bilar.

Kina leder elbilstillverkningen och försäljningen i världen, långt över varannan elbil som säljs, säljs i Kina och nu är man på väg till Europa med full fart.

Vi ser också att märkestroheten aldrig har varit så låg som nu. Är priset rätt och tekniknivån okej går det att sälja vilket varumärke som helst – om man kan leverera den direkt. 

Och kanske finns det en lockelse i de för oss nya märkena som känns spännande och hårdsatsande?

Jag förstår ärligt talat inte varför Volvo och gänget av fina biltillverkare bjuder in en armada av nya märken –  med så svagt motstånd. Att göra reklam mot elbilar måste vara den värsta reservplanen någonsin. Eller vad tycker du?