BMW X1/iX1
• Fram- eller fyrhjulsdrift
• Nästan samtliga diesel- och bensinalternativ är mildhybrider
• 136 till 326 hk
I samband med kompaktsuvens generationsväxling utökas motorutbudet även med en helelektrisk variant. BMW iX1 har ett batteri på 64,7 kWh men är bara en liten del av modellens massiva motorutbud som även består av två bensinare, två dieselmotorer samt två laddhybrider. De flesta motorer kommer från 2-serie Active Tourer som är tekniskt nära besläktad med X1. Helt ny är däremot mildhybridiserade xDrive 23d som genererar en systemeffekt på 211 hk. Jämfört med dagens modell växer den nya med några centimeter åt alla håll. Interiören är i stort sett identisk med den i Active Tourer och även här får man klara sig utan iDrivevredet. Standardutrustningen innehåller numera en klimatautomatik och navigation som kan kryddas lite extra med flera assistanssystem. Säljstart i oktober.
BMW 7-SERIE/i7
• Finns som elbil och laddhybrid
• 489–544 hk
• Säljstart för i7 i november
Nya 7-serien kommer inte längre finnas i en långversion men det behövs inte heller: med en längd på 5,39 meter är den nya hela 13 cm längre än den utgående L-modellen. Som i7 finns tillverkarens lyxsedan för första gången som renodlad elbil. Nytt i den digitala kupén är en bakgrundbelyst interaktionspanel med diverse pekytor som sträcker sig över hela bilens bredd och en bit in på framdörrarna. I baksätet kan man dessutom njuta av förstklassig underhållning tack vare en 80 cm bred skärm som fälls ned från taket. I7 börjar säljas i november. Laddhybriden kommer i början av nästa år.
BMW X7
• Alla motorer är 48V-mildhybrider
• 352–530 hk ” från 975 000 kronor
En stor facelift ger modellutbudets största suv samma designspråk som kommande 7-serien. Samtliga motorer är numera mildhybridiserade med hjälp av en integrerad elmotor. På insidan får X7 en ny cockpit med uppdaterat användargränssnitt och bättre uppkopplingsmöjligheter.
BMW 3-SERIE
• Facelift och ny cockpit
• Utökad grundutrustning
• Oförändrat motorutbud
Nu i september fräschar BMW upp sin eviga bästsäljare med nya strålkastare, ny grill samt nya fram- och bakkjolar. Det är dock inga större förändringar, uppdateringarna är mycket diskreta. På insidan har man däremot modifierat cockpiten ordentligt med en stor, välvd skärm och samtidigt passat på att rensa bort en del knappar. Grundutrustningen omfattar numera trezons-klimatautomatik, åttastegad automatlåda och ett navigationssystem. Motorutbudet med diesel-, bensin- och två laddhybridalternativ är däremot oförändrat.
DS7
• Utökad standardutrustning
• diesel- och laddhybridalternativ
• 130–360 hk
Tillägget ”Crossback” försvinner i samband med uppdateringen och den nya grillen finns antingen i svart eller krom. Nytt är även tillverkarens nya infotainmentsystem ”DS Iris”, LED-Matrix-strålkastare och ytterligare en laddhybrid med 360 hk.
FERRARI 296 GTS
• Laddhybrid med V6
• systemeffekt 830 hk
• åttaväxlad dubbelkopplingslåda
Går det att köra en Ferrari elektriskt? Jadå, det går men bara i 25 km (WLTP). Sedan drivs bilen av en dubbelturboförsedd V6. Nu finns 296 alltså även som GTS och kostar då ungefär 400 000 kronor mer än GTB. Inklusive mekaniken väger hardtopracern cirka 70 kg mer än coupén och fäller ned taket på 14 sekunder i upp till 45 km/h. En evighet om man jämför med Spyderns 0–100-tid som anges till 2,9 sekunder.
GENESIS GV70 ELECTRIC
• Finns bara i sportutförande
• mellanklass
• 800V-teknik
Med GV70 Electric släpper Hyundais lyxmärke Genesis sin andra elbil efter G80, som bygger på samma plattform som bilarna med förbränningsmotor. I GV70 Electric genererar två elmotorer en systemeffekt på 436 hk. Tack vare 800V-teknik kan bilens 77,4-kWh-batteri laddas från 10 till 80 procent på endast 18 minuter.
JEEP GRAND CHEROKEE 4XE
• Finns endast som laddhybrid
• Luftfjädring är tillval
• Osäkert om den kommer till Sverige
Den femte generationen av Jeeps toppmodell kommer enbart till Europa som laddhybrid och har en systemeffekt på 380 hk. Interiören domineras av en modern förarmiljö draperad i fina material, head up-display och en mediaskärm på passagerarsidan (tillval). Man har dessutom utökat assistansutbudet med ett night vision-system som känner igen djur och människor.
INEOS GRENADIER
• Diesel- och bensinmotorer från BMW
• 249–286 hk
• Från 674 290 kr
När Land Rover avslutade produktionen av den gamla Defendern ville den engelske multimiljardären Jim Ratcliffe bygga en efterföljare. Nu har projektet blivit verklighet. Den tillsammans med Magna utvecklade Grenadier är en riktig offroadbil av den gamla skolan och byggs i den före detta Smartfabriken i tyska Hambach. Motorerna kommer från BMW och man planerar redan ytterligare en modell med eldrivlina.
KIA NIRO
• Som hybrid, laddhybrid eller elbil
• 460 km WLTP-räckvidd i elbilen
• Från 341 400 kronor
Det gamla, lågmälda formspråket är utbytt mot en fräck och futuristisk design. Det är bara drivlinorna som inte har modifierats nämnvärt: laddhybriden har blivit något starkare och ger numera 183 hk. Hybridens och elbilens drivlinor är dock i det närmaste oförändrade.
KIA XCEED
• Endast som laddhybrid
• 141 hk
• Tillgängligt i september
Kia fräschar upp sin toppsäljare något senare än resten av Ceedfamiljen. Vid sidan om diskreta exteriöra uppdaterigar kommer den nya med utökade assistanssystem och bättre uppkopplingsmöjligheter.
KIA EV6 GT
• 585 hk, 740 Nm
• 0–100 km/h på 3,5 sekunder
• Toppfart 260 km/h
I slutet av året får vi äntligen se toppversionen av Kias formidabla elbil EV6 hos handlarna (se test i ams nr 19/2022!). Med en effekt på 585 hk är GT inte bara Kias starkaste modell någonsin utan även den hittills starkaste modellen som bygger på Hyundaikoncernens 800V-elbilsplattform. Acceleration? Supersportbilsklass.
RANGE ROVER SPORT
• Sexcylindriga diesel- och bensinmotorer
• Mild- och laddhybrider
• 249–530 hk
Efter nio år är det äntligen dags för Sportmodellen att få en helt nyutvecklad efterföljare. Nykomlingen bygger på koncernens MLA-Flex-plattform och ska därför kännas betydligt mer dynamisk än föregångaren. Luftfjädring ingår i standardutrustningen, fyrhjulsstyrning är däremot tillval. Sport finns hädanefter även i två laddhybridutföranden med en elektrisk WLTP-räckvidd på över 100 km.
LOTUS EMIRA
• Sista modellen med förbränningsmotor
• First Edition från cirka 980 000 kronor
• Försäljningen börjar med V6-modellen med 405 hk
Lotus hör numera till den kinesiska Geelykoncernen tillsammans med Volvo. Geely vill gärna introducera eldrivlinor i sportbilssegmentet men innan det sker på riktigt släpper man Emira som ska kunna konkurrera med Alpine A110 och Porsche Cayman. Potential finns det gott om: bilens kompressormatade V6 på 3 456 cm3 utvecklar 405 hk. Toppfart: 290 km/h.
MASERATI GRECALE
• 4,85 meter lång lyxsuv
• Instegsversionen har 300 hk
• Även som elbil 2023
Suget efter överdådiga lyxsuvar har aldrig varit större än nu och det vill även Maserati utnyttja. Därför lanserar man Grecale som bygger på samma plattform som Alfa Romeo Giulia och Stelvio. Motorutbudet sträcker sig från en mildhybridiserad tvålitersmaskin med 300 hk (GT) eller 330 hk (Modena) till en V6 med 530 hk. Bagagevolymen i de mildhybridiserade versionerna anges till 535 liter, i Trofeo (utan elektrisk hjälp) är det 570 liter.
MAZDA CX-60 DIESEL
• Nyutvecklad R6-diesel på 3,3 liter
• Hybridstöd på 17 hk
• Förbrukning på 4,9 l/100 km (WLTP)
Dieseldagarna är inte räknade än, Mazda lanserar nämligen en helt nyutvecklad dieselmotor (e-Skyactiv D) som arbetar i den bakhjulsdrivna versionen av CX-60 med 200 hk eller med 245 hk i den fyrhjulsdrivna varianten. En särskild insprutning och speciellt utformade kolvar ska göra radsexan ytterst snål och hålla utsläppen i schack. Mellan motorn och automatlådan sitter dessutom en elmotor som producerar 17 hk. Säljstart i januari.
NISSAN ARIYA
• Elsuv på 4,60 meter
• Bagagevolym på 468 liter
• Från 543 200 kronor
Nya Ariya bygger precis som Renault Megane E-Tech på elbilsplattformen CMF-EV men har en större kaross. Räckvidden för instegsmodellen 2WD med 63-kWh-batteri och en effekt på 220 hk anges till 403 km. Den starkare versionen med 245 hk och ett batteri på 87 kWh har däremot en räckvidd på 530 km. Ariyas huvudkonkurrenter? VW ID.5 samt Skoda Enyaq iV Coupé.
MERCEDES GLC
• Från 552 900 kronor (GLC 200 4Matic)
• Två bensinare och en dieselmotor med mildhybridisering
• Tre laddhybrider med elektriska räckvidder på upp till 100 km (WLTP)
Nya GLC bygger, precis som C-klass, på MRA-plattformen. Det innebär att mellanklassuven växer med 15 mm till 4,72 meter och får ett 50 liter större bagageutrymme (600 liter). Även förarmiljön kommer från C-klass, inklusive en centralt placerad multimediaskärm på 11,9 tum. Dessutom har man lyckats att pressa bilens cW-värde från 0,31 till 0,29. Till en början finns två bensinare och en dieselmotor i utbudet, med effekt på mellan 197 och 258 hk. Senare kommer suven även i tre laddhybridversioner (313–381 hk). Samtliga versioner finns enbart med niostegad automatlåda, startmotor/generator och 48V-teknik.
MERCEDES EQS SUV
• Från 1 477 000 kronor
• Elektrisk räckvidd på upp till 664 km (WLTP)
• Snabbladdar till 80 procent på 31 minuter
Den 5,12 meter långa EQS SUV är en elektrisk lyxsuv som bygger på samma plattform som Mercedes EQS och som även finns i en sjusitsig variant. Den längsta räckvidden får man med 450+ som utvecklar 360 hk och som enbart driver bakhjulen. Toppmodellen 580 4MATIC med 544 hk är däremot fyrhjulsdriven. Priset för 580? 1 785 000 kronor.
OPEL ASTRA SPORTS TOURER
• Från cirka 220 000 kronor
• Med bensin- och dieselmotorer
• Även som laddhybrid
Du vill ha mycket bil för pengarna? Då har du hamnat rätt. Opel lanserar i dagarna kombiversionen av nya Astra som är hela 26,8 cm längre än femdörrarsversionen och som sväljer minst 597 liter bagage, alltså 60 liter mer än hittills. När det kommer till laddhybriden är det bakre gapet inte lika stort, här får man nöja sig med 516–1 553 liter. Laddhybriden har en elektrisk räckvidd på 60 km tack vare en elmotor på 110 hk.
PORSCHE 911 GT3 RS
• Fyraliters sugmotor med 525 hk
• Litereffekt: 131,4 hk
• Tjänstevikt 1 450 kg, 20 kg mindre än föregångaren
• Från 2 480 000 kronor
Kundönskningarna var tydliga: nya GT3 RS skulle vara en ännu råare, ännu hårdare banbil. Istället för tre intercoolers har den nya en stor, vinklad kylare under fronthuven. Kylaren är en integral ingrediens i bilens aerodynamiska koncept med steglöst ställbara vingar som ökar marktrycket med 100 procent jämfört med föregångaren.
RENAULT AUSTRAL
• Tiguankonkurrent på 4,51 meter
• Mild- och fullhybridbensinare med 140–200 hk
Kadjars efterföljare bygger precis som systermodellen Nissan Qashqai på koncernens CMF-CD-plattform. Den märkestypiska karossen har gott om plats för fem passagerare och 575 liter bagage. Trots stora skärmar styr man med fördel bilens grundfunktioner via knappar och vred. Lanseras i höst, svenska priser är inte klara än.
SEAT TARRACO
• Ny utrustningsnivå Xperience med diskreta uppdateringar
• 150–245 hk
• Från 429 900 kronor
Drygt tre år efter lanseringen är det dags att utöka utrustningsutbudet med Xperienceversionen som ger modellen ett fräscht yttre med en lätt modifierad grill och uppdaterad interiör. På motorsidan kan man välja mellan tre bensinare och två dieselmotorer.
SMART #1
• 4,27 meter lång, 1,64 meter hög
• 66 kWh, räckvidd upp till 440 km (WLTP)
• Snabbladdning med upp till 150 kW DC
Nya Smart #1 produceras i Kina och bryter ny mark för företaget. Den kompakta elcrossovern är starkare än någonsin. Elmotorn producerar nämligen hela 272 hk! Interiören är helt digital och uppdateringar sker naturligtvis via en over-the-air-funktion. Priserna är inte klara än.
SUBARU SOLTERRA
• Systemeffekt 220 hk
• Batterikapacitet 71,4 kWh
• Snabbladdning upp till 150 kW DC
Subarus första helelektriska modell får hjälp av delägaren Toyota. Därför är 4,69 meter långa Solterra mycket nära besläktad med Toyotas bZ4X, drivs av dubbla elmotorer med en systemeffekt på 218 hk och har en WLTP-räckvidd på 466 km.
SUZUKI S-CROSS HYBRID
• Systemeffekt 115 hk
• Förbrukning på 0,59 l/100 km (WLTP)
• Börjar säljas i höst
Vid sidan om 1,4-liters Boosterjetbensinaren kommer nyligen uppfräschade S-Cross nu även i en hybridversion. Här kombinerar Suzuki en fyrcylindrig sugmotor på 102 hk med en elmotor med 33 hk för en systemeffekt på 115 hk. Kraftöverföringen sker via en sexstegad automatlåda.
VW ID.BUZZ
• Till en början bara med 204 hk och 77 kWh
• WLTP-räckvidd 420 kr
• Från 625 000 kronor
Väntan är över! Snart surrar de första exemplaren av Volkswagens nya elbuss längs gatorna. Designen är inspirerad av den klassiska Folkabussen, och det gäller även tekniken. Elmotorn på 204 hk sitter nämligen på bakaxeln och driver enbart bakhjulen. Till en början är ID. Buzz enbart femsitsig, en längre version med sju säten kommer inte förrän 2024.
VW GOLF R 20 YEARS
• Mer effekt, mer utrustning
• Finns inte som kombi
• Från 544 900 kronor
Till R-modellens tjugonde födelsedag unnar man bilen en specialutgåva som dock inte finns för kombimodellen. 20 Years bygger på Golf R Performance och utvecklar 333 hk istället för 320, som räcker för att accelerera den fyrhjulsdrivna bilen till 100 km/h på 4,6 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 270 km/h. På utsidan känner man igen födelsedagsbarnet på blå spegelkåpor och fälgar.