REPORTAGE: Laddad för långresa till Alperna!

Premium Långkörning kan vara ett nöje, under rätt förutsättningar. För en barnfamilj kan det innebära en katastrofstart på semestern. Med den nya färjelinjen mellan Nynäshamn och Rostock sparar man in både mil och tålamod. Som extra krydda rullar vi ombord med vår Tesla och prövar elbilens räckvidd till de österrikiska Alperna.

REPORTAGE: Laddad för långresa till Alperna!
Framme i österrikiska Bregenzerwald!

Att ta sin elbil på bilsemestern ner i Europa är inga problem, men det kräver viss planering. Mer om man har en Tesla med fri Supercharge och vill testa om man kan ta sig till målet utan att betala en krona. Ännu mer om man dessutom är en barnfamilj på fyra personer som kräver täta pauser för allt från toabesök till glassköp.

Komforten under resan är en annan fråga. Jag brukar få ont av många timmars sittande vid längre bilresor, och Teslan är inte känd för att ha sköna säten. Snarare det motsatta. Hur kommer jag att känna mig efter flera dagars körning?

Att i förväg se ut var man kan ladda sin elbil är också, om inte nödvändigt, så i alla fall smart. Här är appen A Better Routeplanner till ovärderlig hjälp (ABRP finns även på webben). Vill du komma fram snabbt eller köra med så få laddstopp som möjligt? Appen erbjuder flera olika alternativ för att planera sin resa.

Vid körning med en fossilbil satsar man oftast på att köra så länge man själv och bilen orkar innan det behövs påfyllning av energi till båda. Visst kan man köra på samma sätt med sin elbil, men vill man komma fram så snabbt som möjligt är korta körsträckor och många stopp det som rekommenderas. Med två yngre barn i baksätet passar det oss extra bra.

Resan från Nynäshamn till Rostock tar cirka 18 timmar.

Genvägen till havs 

Är man inte intresserad av att göra Sverigesträckan till en del av semesterupplevelsen är den nya färjelinjen mellan Nynäshamn och Rostock en skänk från ovan. Som boende i Stockholm sparar vi in nästan 90 mils körning. Tack vare att man rullar ombord på färjan på kvällen kan man dessutom sova medan man färdas närmare målet. 

Avgångarna ligger bra, klockan 20 på kvällen (avgångstiden justeras till kl 19 i höst), så efter att vi ätit pizza inköpt i en av Nynäshamns små röda hamnbodar rullar vi ombord och installerar oss i en av de åtråvärda fyrbäddshytterna.

Det finns 38 stycken, men för dem som inte bokat tidigt - det vill säga bokat medan snön ännu låg vit på marken – väntar en vilstol på överresan. I receptionen hör vi hur de uppmanar mer spontana passagerare att återkomma när fartyget passerat Visby för att se om någon hytt blivit ledig. 

Själva tar vi en sväng på däck och njuter av sommarkvällen och friska fläktar i håret. Bak i aktern finns en utomhusbar där flera köpt sig något att dricka medan de blickar ut över solnedgången och havet, en bra mycket trevligare aktivitet än att ligga på vägarna och sörpla fesljummet kaffe för att hålla sig vaken.

Alla resenärer kan boka en vilstol utan extra kostnad.

Faran med vampyrer till havs

Bortsett från att vi blir väckta av utropen när vi angör Visby sover vi gott. Nästa morgon ser vi till att äta frukost sent för att matcha våra reseplaner. Vi anländer nämligen i Rostock klockan 13, och det första rekommenderade laddstoppet ligger i Herzsprung, drygt 14 mil söder om Rostock.

För att spara tid och inte behöva göra två stopp är planen att äta då bilen laddar. Detta är också den egentligen enda kritiska delen av resan, det vill säga då det är längst mellan laddningarna. 

Enligt appen ABRP ska vi kunna ta oss med vår fulladdade Tesla ända från vår startpunkt i Stockholm Västerort till Herzsprung i Tyskland. Detta tack vare att vi åker färja större delen av sträckan. I alla fall förutsatt att det energibortfall man får kalkylera med då bilen står still ombord, det så kallade vampire drain, inte blir för stort. Ofta handlar det bara om någon eller några få procent men självklart vill vi tappa så lite som möjligt.

När vi kommer fram nästa dag verkar det som att vampyrerna föredragit någon annans bil än vår änglavita. Under den cirka 18 timmar långa färden har vi konstigt nog inte tappat en enda procent. Vi anländer till resans första laddstopp med 29 procent kvar, vilket utöver vampyrgåtan skulle kunna bero på allt från lättare bagage än beräknat till gynnsamt väder. God marginal alltså och vi kan pusta ut!

Vi behövde aldrig köa för att få en laddplats, ofta var laddstationerna helt tomma.

Löjligt smärtfri resa

Nu ska det tilläggas att, lite beroende på var man startar sin elbilresa, ska det inte vara några som helst problem att klara sig mellan laddstationerna - om man kan tänka sig vilken laddstation som helst. Det går dessutom att ladda direkt när man kör av i Rostock om man skulle behöva.

Vårt mål är dock att bara ladda på Teslas egna laddstationer. Som ägare till en Model S från 2016 med fri Supercharge blir det lite av en sport att se om vi kan ta oss hemifrån ända ner till Alperna utan att det kostar oss något.

Nu är det inte riktigt sant att vi reser helt gratis. Utöver vår natt på färjan M/S Drotten övernattar vi också i Tyskland, något som en van långkörare utan barn hade kunnat skippa. Vi har dock ingen brådska utan ser till att göra resan så trevlig som möjligt med många pauser längs vägen. Eftersom appen ABRP också lagt upp rutten just så för oss, med många pauser, känns det löjligt smärtfritt att ta sig från Sverige ända ner till Österrike.

Körpassen i Tyskland är aldrig längre än någon dryg timme i taget. Vid varje stopp behöver vi bara ladda cirka 20 minuter, men det blir ofta längre pauser eftersom vi är fyra i bilen vars önskemål och behov ska koordineras.

Även mobiler och surfplattor behöver laddas. Se till att alla har en USB-sladd för glada barn i bilen.

Laddstopp i Lützen

Ett av stoppen appen rekommenderar ligger i Lützen. Slaget vid Lützen blir laddstoppet i Lützen och istället för general Pappenheims kavalleri med påstådda 5 000 hästar (som nog krävde en och annan höbal för att "laddas") boostar vi våra 525 hästar vid Teslas laddstolpe.

Istället för dimma bjuds vi på strålande solsken, och efter bara några minuter rekommenderas vi av Tesla-appen att köra vidare. Innan vi betar av dagens sista sträcka stannar vi till vid Schwedenstein, en minnessten vid en kyrka som båda rests på den plats kung Gustav II Adolf stupade den 6 november 1632.

Vi har tur med trafiken och även sista biten rullar på bra. Vi slipper såväl stau, Tysklands lika ökända som långdragna bilköer, som vägbyggen och andra tidsslukare som skulle kunna äventyra vår laddplanering.

På Lützens slagfält, där Pappenheims kavalleri med 5 000 hästar drog fram, laddar vi våra 525 hästar. Andra bilar såväl som dimman lyser med sin frånvaro.

Till vår hjälp har vi även Teslas inbyggda navigator. Den vet både momentan beläggning på samtliga Teslas Superchargers och ger en lägesprognos vid ankomst, eftersom det då kan ha hunnit dit nya kunder samtidigt som andra kan ha kört därifrån.

Vi har hört att Tesla inte är lika vanlig i Tyskland som hemma, men vi blir ändå förvånade att vi aldrig råkar ut för kö på någon av Teslas laddstationer. Tvärtom är det nära på tomt vid varenda en, trots att det är mitt i semestertider.

I Lützen står det bara en annan Tesla när vi kommer dit, men snart kör även den och vi blir enda Teslan kvar. Vid många av laddplatserna ser vi andra laddnätverk, till exempel för Ionity. På dem är det ofta helt fullt.

Den som har tid att avvika från Autobahn har många små trevliga byar att upptäcka. Här Lützen.

Det enda som sinkar oss några minuter är den trevliga Tesla-representanten som står och svettas i värmen vid laddstoppet i Münchberg. Hon bjuder på en nyckelring med en hängande miniladdstation mot att vi tackar ja till att svara på en enkät online. Syftet är att förbättra användarnas upplevelse vid Teslas Supercharger-stationer.

När vi når vårt mål, en idyllisk alpby i regionen Bregenzerwald, har batteriet 67 procent kvar. Det betyder att det räcker gott för de närmaste dagarnas småutflykter som till exempel till bergsrestaurangen med den vackraste vyn och godaste wienerschnitzeln. Fast å andra sidan gör sig den där schnitzeln bra med en lokalproducerad öl till, så kanske snörar vi på oss vandringskängorna istället och låter bilen stå.

Det är bara att hoppas att de där eltörstiga vampyrerna inte hittar oss i Alperna heller.

Alla stationer ligger inte centralt vid en mack med restaurang; i Belitz gick laddningen dessutom långsamt.

Tesla Model S körkänsla

Samtidigt som autopiloten har sina fördelar, som att den reagerar snabbt på inbromsning och inte tappar koncentrationen som en mänsklig förare, har den också nackdelar. Den läser av hastighetsbegränsningarna men utan att bedöma situationen, vilket gör att bilen vid ett tillfälle tar en skarp kurva i alldeles för hög hastighet.

Körningen upplevs ibland också lite ryckig, framförallt om man manuellt kopplar ur autopiloten, samtidigt som filbytena är utdragna. Teslan ligger dock stabilt på vägen i höga hastigheter, har väl avvägd fjädring och svarar snabbt vid omkörning.

Komforten under resan

I baksätet upplevs Teslas säten för korta, särskilt för den som är lång. Sittpositionen blir inte riktigt bekväm vilket gör att man riskerar att få ont vid långkörning. Barn som sitter bak upplever inte sätena på samma sätt eftersom de är mindre (eller sitter i bilbarnstol). Fram sitter man betydligt bättre - även om säteskomforten är tveklöst bättre i många andra bilar.

A Better Routeplanner

Gratis app som hjälper till att planera körningen efter olika valmöjligheter;

• Få och långa körpass,

• Snabbast ankomst, 

• Korta och många körpass - och mellanlägen till dessa. 

• Det finns även en premiumversion med ännu fler funktioner.

Resans kostnader 

Vi klarade målet att ta oss hemifrån ända till Österrike och bara ladda fritt! Om vi hade betalat vid varje Tesla Supercharge-station hade det totalt kostat oss 123 euro. Som jämförelse kan nämnas att för en bensinsnål, fullpackad bil med AC på (som drar 0,7 l/mil) hade det kostat cirka 143 euro, det vill säga inte särskilt mycket mer. 

Pris för resan med M/S Drotten, Hansa Destinations bilfärja som går mellan Nynäshamn och Rostock, varierar under året och med bokningsläget. Frånpriserna ligger på 56 euro för en personbil, 56 euro för en fyrbäddshytt, 33 euro för en vuxenbiljett. Barn är gratis upp till 3 år, mellan 3-12 år är priset från cirka 3 euro, mellan 13-18 år kostar det från cirka 8 euro.  

Vi övernattade på en tysk motsvarighet till B&B i en by i norra Bayern längs A9. Pris 70 euro för en lägenhet med två sovrum (fyra bäddar), badrum och kök samt enkel frukost.

M/S Drotten är delvis ombyggd för att trafikera sträckan Sverige–Tyskland. Fartyget är 196 meter långt och kan ta 1 500 passagerare.

Om Hansa Destinations 

Rederiet ägs av Rederi AB Gotland som har satt den tidigare Gotlandsfärjan M/S Drotten på att fortsätta ända till Rostock i Tyskland. I högsäsong lägger fartyget även till i Visby på Gotland men inte i lågsäsong, då går fartyget direkt till Rostock. Avgång kl. 20 eller kl. 19 från Nynäshamn, och kl. 18 eller kl. 19 från Rostock.    

Ombord har fartyget Drotten en kombinerad butik/servering, en bar som också säljer smörgåsar samt en liten hörna i ena änden av receptionen som fungerar som lekrum och i den andra en barnbio. Det finns 88 hytter totalt varav 38 stycken är fyrbäddshytter, övriga är tvåbäddshytter. Hytterna är utrustade med sängkläder, handdukar, badrum med dusch, tv och litet bord. Läs mer på hansadestinations.com

Fakta 

TeslaMate är ett gratisprogram som man kan installera om man har en server hemma (eller en dator som hela tiden är på). Den kan logga precis allt om ens Tesla, som värden som energiförbrukning, geoposition, hastighet, fakta om olika reglage med mera.