Ledaren: ”Förbjud elbilsladdning!”

Premium "I dagsläget drar elbilarna ungefär 0,3 procent av den el som konsumeras i landet, och om alla bilar gick på elektricitet skulle drygt sju procent av den totala elproduktionen gå åt till att driva bilarna. Mycket eller lite?"

Ledaren: ”Förbjud elbilsladdning!”
Konflikten mellan el och olja eskalerar. Hur ska man tänka?

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 21/2022.


Dammsug slingorna på frysens baksida flera gånger per år. Det är ett av Vattenfalls alla tips på hur man ska spara energi och en snabb googling ger 100-tals andra smarta råd.

Elräkningsskräcken breder ut sig över landet och det kommer att bli riktigt tufft för många. Ved är svårt att få tag på och eluppvärmda utomhuspooler säljs till vrakpris. Företag klappar igen eftersom kostnaderna skenar mer än vad man kan höja priserna.

Samtidigt ska vi gå över till elbilar …

Finns det el så det räcker? Finns det effekt till landets alla hushåll en bister vindstilla februaridag när kvicksilvret pekar på minus 27 grader?

Blir det dyrare att köra elbil än dieselbil? 

Ska vi verkligen ställa om nu när det oljeeldade kraftverket i Karlshamn går för högtryck? Är det inte lika bra att tanka bensin direkt? 

Frågorna kokar i min mejlkorg och signaturen "Eric" får inte ihop talet om att släcka utomhusbelysning och dra ner temperaturen hemma med en grad samtidigt som man ska köra elbil. 

"Förbjud elbilsladdningen istället!"

Eric låter sin Audi e-tron stå, kör sina dieselbilar och det finns som han säger "inte en chans i helvetet att han beställer en ny elbil när leasingperioden tar slut – förrän ny kärnkraft finns på plats". Han vill inte bidra till ökade elproblem i infrastrukturen.

Konflikten mellan el och olja eskalerar.

Hur ska man tänka?

Som grund kan det vara bra att veta att olja och gas står för runt två procent av landets elproduktion.

I dagsläget drar elbilarna ungefär 0,3 procent av den el som konsumeras i landet, och om alla bilar gick på elektricitet skulle drygt sju procent av den totala elproduktionen gå åt till att driva bilarna.

Mycket eller lite? 

Räknar vi TWh i stället för procent drog elbilarna 0,45 TWh av totalen på 174 TWh. Elexporten låg ifjol på 25,6 TWh. Elbilarna är en pyttedel av ekvationen – de drar inte ens hälften av vad som producerades med solkraft i fjol.

Sveriges oljeimport till drivmedel ligger som jämförelse runt 60 TWh. Debatten handlar alltså om 0,45–12 TWh el mot dryga 60 TWh olja, till allt bränsle …

Så nej, elbilarna kommer inte att sluka energin och få landet att kantra. Inte heller lär det bli dyrare att köra elbil än att köra dieselbil. Årets hittills dyraste snittpris i det dyraste elområdet var 1,8 kronor/kWh (område 4 i juni) vilket bör ge ett totalpris på dryga fyra kronor (beroende på en mängd faktorer) och man måste upp mot sju kronor för att det ska bli dyrare att köra på el än bensin.

Förmodligen är det också smartare att bränna olja i ett effektivt kraftverk och sedan ladda elbilar än att bränna oljan i miljontals bilar. Tittar vi på energieffektiviteten är vinsten med elbilar gigantisk eftersom en elbil ungefär tar en tredjedel så mycket energi som en vanlig snål förbränningsmotorbil. 

För Sveriges handelsbalans är det också bra om vi slipper importera olja, från delvis moraliskt tveksamma nationer.

Hur är det då med den mörka, vindstilla och kalla februarimorgonen? Kommer Sverige att mörkläggas när alla ska ladda sin elbil?

Det finns givetvis inga garantier för att enskilda inte kommer att drabbas av elbortfall när livsviktiga funktioner i samhället prioriteras. Men än så länge har vi inte varit där och det lär inte vara elbilarna som i så fall ställer till det eftersom de tar så lite av totalen.

Men det betyder inte att elbilsägarna ska brassa på och låtsas som om inget spelar någon roll. Det bästa vi alla kan göra för att hålla ner elpriserna är framförallt att inte starta laddningen klockan åtta på morgonen, eller fem på kvällen. Om vi hjälps åt att kapa eltopparna behöver vi importera mindre el och priserna blir lägre. Är man riktigt nördig kan man givetvis skaffa rörligt elprisavtal och köra alla maskiner på natten.

Energimyndigheten har räknat ut att om alla hushåll skulle spara genom att exempelvis duscha kortare, torktumla mindre och släcka lite lampor skulle landets elförbrukning kunna sänkas med 5-10 procent – det är fem miljoner elbilars totalförbrukning.

Men dit är det väldigt långt. Förmodligen mer än 15 år – och det är det perspektivet vi måste ha. För klimat, ekonomi och miljö är elbilsomställningen smart. Det kan till och med visa sig att elbilarna med sina batterier på sikt hjälper infrastrukturen med lastbalansering (V2G) och alla privata solcellsanläggningar. 

Det gäller bara att ha flera tankar i huvudet på samma gång och titta långt framåt.

Att inte bara se problemen här och nu.