TEST: Sex året runt-däck i dimension 235/35 R19 – snabbast i vinter?

Premium Ibland vill man helt enkelt ha kakan och äta upp den. Vinterdugliga däck med fina köregenskaper även i vått och torrt? Detta erbjuder åretruntdäcken. Fördelarna är direkt körkänsla och bättre kurvgrepp. Vi testar mot ett sommardäck och ett odubbat vinterdäck!

TEST: Sex året runt-däck i dimension 235/35 R19 – snabbast i vinter?
Hyundai i30 N med sitt sportigt neutrala chassi och 353 Nm på framaxeln ställer höga krav på däcken.
Däcken i detta test:

• Bridgestone Weather Control A005 Evo
• Continental All Season Contact
• Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3
• Michelin Crossclimate 2
• Toyo Celsius AS2
• Vredestein Quatrac Pro
• Bridgestone Potenza Sport (sommardäck)
• Bridgestone Blizzak LM 005 (vinterdäck)

Utvecklingen av åretruntdäck sker med en rasande fart och det finns knappt någon tillverkare kvar som inte har åtminstone ett däck i portfolion som i teorin skulle kunna fungera hela året.

För oss innebär det alltså att vi behöver djupdyka i däckens gummiblandning, konstruktion och köregenskaper. Sedan vårt senaste test av allrounddäck (som då var monterade på en BMW 330i i storleken 225/45 R18) har det nämligen hänt en hel del: de flesta tillverkarna har modifierat gummiblandningen, optimerat däckmönstret och hängett sig åt minimala finjusteringar som man inte kan se med blotta ögat.

Men helt ärligt, allrounddäck på en sportbil?

Förstå mig inte fel här: Det är naturligtvis helt meningslöst att sätta åretruntdäck på en sportbil under sommarmånaderna, vi talar istället om att kunna köra sin dyrgrip säkert och legalt under vinterhalvåret utan att behöva kompromissa allt för mycket med dynamiken.

Till skillnad från de tidiga, smala vinterdäcken med låga hastighetsbegränsningar och stenhård fokus på grepp på snö är dagens allrounddäck bättre lämpade i vardagen. Så länge man inte befinner sig i snörika områden, vill säga.

De moderna däcken greppar säkert på kall och blöt asfalt, har utmärkt vattenplaningsskydd och stabila köregenskaper även i högre hastigheter. På snö och is är dessa däck dock definitivt inte lika bra som renodlade vinterdäck. 

Klimatförändringarna tvingar oss naturligtvis till att omvärdera våra betyg. Hittills ingick grepp på snö med en femtedel (20 procent) av helhetsbetyget för allrounddäck och för första gången minskar vi andelen med fem procent, vilket även gäller för betyget på vått underlag.

Flygande däckbyte. Michael klarar att byta fyra däck på under 120 sekunder – helt själv!

Däckens grepp och säkerhet på torr asfalt, som hittills har varit en svag punkt hos segmentet ökar i betydelse med tio procent. Miljöegenskaperna, rullmotståndet och ljudnivån ingår som vanligt med tio procent i helhetsbetyget.

Och vilka däck ska vi titta närmare på idag? Bland våra testobjekt finns WeatherControl A 005 evo från Bridgestone, Continental AllseasonContact, Goodyear Vector 4 seasons Gen-3, Michelin CrossClimate 2, Vredestein Quatrac Pro och Celsius AS2 från Toyo. Som referensdäck har vi även Bridgestones sommardäck Potenza Sport och vinterdäcket Blizzak LM 005.

Däcken monteras på en 250-hästars Hyundai i30 N som med sitt sportigt-neutrala chassi och 353 Nm på framaxeln ställer höga krav på däcken. På snö hjälper vridmomentet dock inte mycket, här saknas helt enkelt greppet. Det går dock stadigt framåt rätt snabbt.

Medan referenssommardäcket klappar ihop redan i de minsta backarna och endast mäktar med krypfart i kurvorna kör vinterväglagets bästa allrounddäck Michelin CrossClimate 2 nästan på samma nivå som ett riktigt vinterdäck. 

Ändå ligger det världar mellan de olika däckkoncepten: medan vinterdäcket förlåter förarfel tack vare stora säkerhetsreserver, balanserar de flesta åretruntdäck på en mycket smalare greppnivå. Vana sportförare är naturligtvis snabba även i smala gränsområden och därför ligger varvtiderna tätt ihop. Är man inte särskilt rutinerad kan det dock hända att man istället hamnar i diket.

Anledningen är däckmönstret. Mellan vinterdäcket och flertalet av våra testade allrounddäck med liknande, pilformade mönster finns en väsentlig skillnad: antalet lameller.

Att mäta däckens hårdhet (shore-värdet) är vardagsmat för oss.

Det filigrana mönstret ger fler greppvänliga kanter på ytan och ger bättre grepp på snö. Spinner hjulen lätt fungerar lamellerna som en slags fräs som ger bättre drivgrepp. Nackdelen med konstruktionen är att de enskilda mönstersegmenten är känsligare för deformering, vilket påverkar stabiliteten under kursbyte på torr eller våt asfalt negativt – köregenskaperna blir alltså mer indirekta och diffusa.

Många allrounddäck försöker att jämna ut nackdelen med kraftiga ribbor samt olika materialblandningar. Resultaten är allt annat än dåligt, bortsett från faktumet att greppnivån som tidigare nämnt är ganska smal. Med finkänslig ABS, ASR eller ESP ombord kan man dock känna sig säker i vinterväglag, oavsett hur rutinerad man är.

Den goda nyheten är att inget av våra testdäck missar grundkraven på snö. Bäst är Michelin, Continental, Bridgestone och Goodyear, men även Vredestein och Toyo uppfyller våra krav.

På våt asfalt vill vi framför allt se säkra köregenskaper och korta bromssträckor och här missar Celsius AS2 från Toyo målsättningen ordentligt: från 80 km/h stannar däcket hela sex meter bakom de andra konkurrenterna, vilket såklart kostar poäng.

Vredesteins Quatrac stannar däremot nästan tre meter innan alla andra och har dessutom testets bästa prestanda och köregenskaper på vått underlag. 

På snö styr man med gaspedalen! Neutrala Hyundai i30 N är riktigt rolig i vinterväglag!

Kan regnkungen dominera konkurrensen även i testets resterande discipliner? Nej. På torr asfalt får Quatrac se sig slagen av Michelin CrossClimate 2.

Det franska däcket som produceras i Italien når med sina bromstestresultat på drygt 38 meter nästan samma höga nivå som referenssommardäcket. Bridgestone och Toyo klarar 40 respektive 41 meter, Continental och Vredestein 42 och 43 meter. Det är endast Goodyear-däcket som med en bromssträcka på nästan 44 meter inte ens kan hålla emot vinterdäcket.

Vi hade dock knappast varit ams om vi inte hade testat dagens däck på en bana. Tre snabba varv med en urstark Hyundai i30 N är ingen barnlek för allrounddäck, men om man tror att däckmönstret hänger i slamsor efteråt har man definitivt fel. Trots sitt mönster är samtliga däck ganska sportiga men alltid säkra.

Sommardäckens varvtider kommer man däremot inte ens nära, dock är samtliga testdeltagare kurvsäkrare och precisare än vinterdäcken som efter tre snabba varv dessutom är redo för återvinningen.

Testets bästa däck kommer från Michelin, Vredestein och Bridgestone. Michelin är med de kortaste bromssträckorna det säkraste valet, Bridgestone har högst precision och regnkungen från Vredestein har bäst komfort på bekostnad av rullmotståndet.

Vilket som är bäst? Michelin CrossClimate, ett allrounddäck som kommer farligt nära vinterdäcken och som med gott samvete kan rekommenderas för vinterbruk så länge man inte bor i snörika områden. 

Alrik Söderlind

Spiken i ratten

Den bästa säkerhetsutrustningen som man skulle kunna ha i en bil vore en sjutums spik som gick rakt genom ratten - pekandes mot föraren...

Idén är inte min, men det ligger en hel del i det. Rädsla ger försiktighet. Förmodligen skulle man inte ens våga parkera bilen.

Men dagens bilar bjuder på precis tvärtom, maximalt med förtroendehöjande teknik som får en att tro att man inte kan göra fel, köra fel.

Självklart handlar det inte bara om att boosta självförtroendet, systemen räddar oss ofta utan att vi ens har en aning om hur nära olyckan vi ibland är. Däck är livräddare och skillnaden mellan bra och dåliga däck är mycket större än man kan tro.

Ska man då sko sin bil med de testade "vinterdäcken"? Kör du mycket på snö och is är det en riktigt dålig idé, men vet du om att du inte köpt vintervärstingar fungerar de som testresultaten fantastiskt bra i jämförelse med sommardäck, som är rent livsfarliga i en hel del av situationerna.

Det är alltså gränslandsmästare som skiner när vädret skiftar, som ger både säkerhet och bra köregenskaper när vädret inte klarar av att bestämma sig för om det ska vara vinter eller bara tjurigt och trist.

En klar fördel är att de kan slängas på tidigt och gärna får sitta kvar längre på våren än vanliga vinterdäck – för att säkra upp de där tidiga vinterattackerna eller efterslängarna på våren.

Men det viktigaste är att vi ibland funderar på hur vi kör – tanken på en sjutumsspik i ratten är inte så dum att ha med sig.

SÅ HAR VI TESTAT

För högsta möjliga noggrannhet har vi genomfört samtliga moment upprepade gånger så långt det har varit möjligt. Vi använde oss av ett progressivt betygsschema som tar hänsyn till både mätdata och de subjektiva åsikterna hos våra erfarna testförare. För att säkerställa våra resultat har vi testat samma produkter i efterhand som köptes stickprovsaktigt i fackhandeln.

I år kunde vi fastställa oegentligheter hos däcket från Vredestein. Medan testets däck producerades i januari 2022 och testades i februari/mars köpte vi samma däck i fackhandeln. Däcket producerades i juli 2022. 

Även om vi inte kunde hitta några fysikaliska skillnader avvek stickprovsdäckets köregenskaper på våt asfalt märkbart från testdäckets. Vi köpte därför ytterligare en uppsättning som var producerad i april 2022 och jämförde med testdäcket. Resultatet? Testdäckets fina resultat bekräftades i samtliga punkter. Vi väntar dock fortfarande svar från tillverkaren angående däckuppsättningen som inte höll måttet.