Alrik: Svensson är grundlurad!

Premium När elbilsbonusen försvann var det en seger för "vanligt folk". Men vad är sanning och vad blir effekterna för "vanligt folk" och landet som helhet?

Alrik: Svensson är grundlurad!
Segern för ”vanligt folk” betyder i realiteten att staten säkerställer skatteintäkterna från bensin och olja, konstaterar chefredaktören.

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 24/2022.


Vänner av rikets finanser jublade förmodligen när elbilsbonusen över en natt försvann. 50 000 i bonus trollades bort, även om många giriga rikingar sprang till kvällsöppna bilhandlare landet runt och beställde bilar som aldrig förr

Hur många kontrakt som skrevs den kvällen vet vi inte, men på samma vis som stora strömavbrott eller snöoväder ibland har kunnat avläsas på födslotalen kommer efterverkningarna att märkas under lång tid, elbilsboomen fick sig en rejäl injektion. 

Skrevs det kontrakt på 50 000 bilar betyder det ytterligare 2,5 miljarder kronor i bonusutbetalningar efter den kvällen. Totalt lär årets elbilsinköp resultera i minst tio miljarder kronor i bonusutbetalningar. Finns pengarna?

Men det grumlar nog inte lyckan speciellt mycket.

Efter den natten får de rika betala sina elbilar själva. Nu blir det rättvisa – framför allt för de som har lägre inkomster och bor på landet – som slipper subventionera lyxbilarna.

En seger för "vanligt folk". 

Så framställdes det. Men vad är sanning och vad blir effekterna för "vanligt folk" och landet som helhet?

Landets kanske bästa billiga elbilsköp, MG4, kostar fortfarande sina modiga 414 900 kronor. Men privatleasingkostnaden har skenat. För bara någon månad sedan kostade det 3 990 kr/månad att hyra en MG4. Nu kostar det 6 660 kronor!

BYD Atto 3 kostade vid introduktionen 3 000 kr att privatleasa. Det nya priset som skulle gälla från 1 januari 2023 – då bonusen skulle ha sänkts från 70 000 till 50 000 kronor – var 6 000 kronor.

Nu är det 8 000 kronor som gäller!

"Resultatet är dödsdomen för privatleasade elbilar."

Räkneövningen är enkel. 70 000 plus 25 procent moms betyder att privatleasingen blev 87 500 kronor dyrare. Utslaget på tre år blir det 2 430 kronor mer i månaden.

Resultatet är dödsdomen för privatleasade elbilar. Smärtgränsen har överskridits. På flera hemsidor hittar man inte längre privatleasingpriser, det är ingen idé att räkna på det.

Möjligheten att någorlunda billigt köra elbil utan lånemöjlighet till någorlunda rimlig ränta och utan att riskera sin ekonomi med osäkra andrahandsvärden har försvunnit.

Möjligheten att köra bil med låg milkostnad – vilket fortfarande är fallet med elbilar, trots de höjda elbilspriserna – har försvunnit. Möjligheten att ställa om till mer miljövänliga och klimatvänliga bilar försvann också, för de utan stor plånbok.

De mindre bemedlade har numera inte en chans att spara pengar och miljö genom att köra ny elbil, och sneglar de på en begagnad elbil är sannolikheten att dessa blir dyrare eftersom andrahandsvärdena lär dra iväg när efterfrågan blir större än utbudet.

Försäljningen av billigare elbilar kommer att drabbas hårdast av bonustvärniten medan de som har råd att köpa dyra lär fortsätta med det, och det gäller även tjänstebilsmarknaden som nog tuffar på på grund av miljöpolicys och låga förmånsvärden. 

Det framtida utbudet av begagnade elbilar kommer alltså att svänga mot dyrare bilar. Är det bra för de som inte har så mycket pengar? 

Men det här kan man kanske leva med bara de rikaste personernas bilinköp inte subventioneras? Men är det verkligen det som sker?

En fyrhjulsdriven VW ID.4 betyder efter 50 000 i bonus en momsinbetalning på minst 75 000 kronor. Det är exakt samma momssumma som läggs på en betydligt mycket billigare fyrhjulsdriven VW Tiguan.

De dyra elbilsköpen är rena kassakossorna för staten och vem vet hur slutraden ser ut när allt fler har köpt allt dyrare bilar, samtidigt som malusskatten tickar på?

Förutom att privatleasing av elbilar i stort sett lär försvinna finns det andra effekter. Laddhybridernas andel kommer att öka, såväl som bensinbilarnas. Framför allt lär försäljningen av billiga bensinbilar ta fart. Det blir helt enkelt mycket billigare att välja en vanlig bensinbil eller en laddhybrid – om man trots allt vill vara lite elektrifierad. Elbilsomställningen kommer att bromsa in. 

Investeringsviljan i laddinfrastruktur kommer att sjunka, speciellt på landsbygden, och inkomsterna för de som byggt laddstolpar likaså.

Importen av olja lär däremot inte minska så som vi hoppas, vilket påverkar handelsbalansen negativt. Förbättringen av luften i städer går inte så snabbt som önskat. 

Och man ska komma ihåg att de bilar vi köper idag lever i minst 15 år.

Biltillverkarna säger att prispariteten mellan elbilar och bensinbilar kan slå in 2025 – fram till dess lär det vara svårt att räkna hem en ren elbil. Och många av oss styrs av kronor.

Segern för "vanligt folk" betyder i realiteten att staten säkerställer skatteintäkterna från bensin och olja.

Landsorts-Svensson ska stå på sin gård med en bolmande och törstig Volvo 740 och vara nöjd med att rättvisa har skipats.