Alrik: Har världens största biltillverkare rätt eller fel?

PREMIUM "Har Toyota rätt i sin framtidsspaning har i princip alla andra biltillverkare gjort bort sig å det grövsta. Kinesisk bilindustri är på väg ner i diket, och Volvo är illa ute. Men har Toyota fel i sitt resonemang är det väldigt pinsamt."
Annons

Alrik: Har världens största biltillverkare rätt eller fel?

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 1/2023


Världens största biltillverkare ligger på 22:a plats bland jordens bilkoncerner när det gäller att sälja laddbara bilar. Toyota är frånkörda av alla stora europeiska och amerikanska koncerner och tolv stycken kinesiska.

Är det supersmart? Kan det rent av vara bra för klimatet? Det påstår Toyota. 

Flera miljöorganisationer anser tvärt emot att den japanska giganten sysslar med greenwashing, man anklagar företaget för att lobba mot elbilar och för ”anti-klimat-åtgärder” och rankar dem lågt när det gäller åtgärder för att sänka klimatutsläpp.

Det kan aldrig vara positivt, hur man än ser på saken. Image är viktigt.

Handlar Toyotas annorlunda approach om japansk kultur, struktur, stolthet, traditioner, företagets storlek – eller om pengar? Eller har miljöorganisationerna fel?

Jag har en teori. 

”Elbilar är framtiden!” Det var mantrat från Toyotas Europa-chef Matt Harrison på företagets stora framtidsevent Kenshiki forum i Bryssel som jag besökte. Där berättade han om deras skarpa plan för att bli koldioxidneutralt, och där finns elbilarna definitivt med och i Europa ska man enbart sälja elbilar – 2035. 2040 ska man vara koldioxidneutrala i Europa, 2050 i hela världen.

Men även om elbilarna är viktiga är det fortsatta huvudfokuset hybrider och laddhybrider – och Toyotas älskade vätgas.

Förklaringarna till att Toyota inte tar upp jakten på Tesla, BYD, VW och alla andra som satsar stenhårt på elektrifieringen är enligt egen utsago två: ”Alla ska ha råd att köpa nya bilar, ingen ska lämnas bakom i kampen mot koldioxid”, och ”Det kommer att ta 10–15 år innan världens gruvor hinner leverera tillräckligt med metaller så att det räcker till alla batterier som behöver tillverkas”.

Enligt Toyota kommer det helt enkelt inte att vara möjligt att tillverka batterier till alla bilar och det är ”för tidigt och för riskabelt för både kunder och klimat att satsa på elbilar för tidigt”.

Låt oss ta ”demokratiargumentet” först, att Toyota har ett ansvar att se till så att ”alla” ska ha råd att köpa en ny bil, och att ”alla ska kunna vara med på resan mot en koldioxidfri framtid”. 

Elbilar är dyra och infrastrukturen är långt ifrån utbyggd överallt, inte minst i fattigare delar av världen. Så långt är jag med, men ingen annan av bilvärldens storkoncerner gör samma analys, att elbilar är onödiga just nu. De flesta fortsätter också likt Toyota att sälja förbränningsmotorbilar. 

Varför satsar man inte hårt på alla typer? (Visst finns bZ4X men den blir aldrig en storsäljare och tekniken ligger långt bakom framkant.) Varför inte samtidigt driva på utvecklingen av elbilar som utvecklingen av hybrider? Har Toyota inte råd? Jodå, det har man och det ena utesluter inte det andra. Jag köper inte resonemanget.

Det andra argumentet är mer spännande. Vi vet att det är ont om de metaller som behövs till batterierna och Toyota menar att man bör ta all råvara som finns och tillverka hybrider (med mindre batteripaket), så att koldioxidutsläppen per kilo batteri minskas effektivast, mer än med elbilar. 

Resonemanget håller så långt att batterier gör mer ”koldioxidnytta” per kilo batterier i en hybrid än i en elbil.

”Har Toyota rätt i sin framtidsspaning har i princip alla andra biltillverkare gjort bort sig å det grövsta …”

Men kommer det verkligen att saknas råvaror? Gör det det kommer snart produktionen av elbilar att bromsa in och endast dyra elbilar tillverkas. De billigare elbilarna kommer i så fall att försvinna under några år.

Har Toyota rätt i sin framtidsspaning har i princip alla andra biltillverkare gjort bort sig å det grövsta. Kinesisk bilindustri är på väg ner i diket, och Volvo är illa ute. Men har Toyota fel i sitt resonemang är det väldigt pinsamt.

Vad vi vet just nu är att Toyota gör alla rätt när det gäller att tjäna pengar, vilket är själva idén med företagande. Man kommer att sälja över 1,1 miljoner bilar i Europa i år och göra ett rekordår, samtidigt som många konkurrenter backar. 

Jag tror att stora stolta Toyota har missat hur snabbt omställningen gått i många länder, på grund av sin storlek, envetna vätgasstrategi och det faktum att de snåla hybriderna betyder att man inte har behövt elbilar för att klara utsläppskraven. Man tjänar bra med pengar och vill få ut så mycket avkastning på hybriddrivlinorna som möjligt innan de måste bytas ut. Den industriella och ingenjörsmässiga omställningen smärtar för mycket och kostar för mycket för att man ska ta snabba drastiska steg mot elbilar. Innan man är tvingade.

I stället sveper man in sin sena entré bland elbilarna med ord som kärlek och solidaritet såpass att det börjar osa sektkänsla. Och dessutom ska man ”återuppväcka körglädjen i elektrifieringen”.

Det hade varit ärligare att säga som det är: ”Vi har en fantastisk teknik och kör på den så länge som inte nollutsläppsbilar krävs för att klara utsläppsmålen.”

Och: ”Ja, vi är lite sena med elbilar, men när vi väl satsar då djäklar!”

Mellan raderna tycker jag mig förstå att Toyota håller på att ta ett rejält omtag när det gäller tekniken i sina elbilar och att man kommer att bygga ett eget laddnätverk – så att alla Toyota-kunder ska kunna vara med i kampen mot koldioxiden!

Annons
Annons
Rulla till toppen