De viktigaste bilnyheterna 2023! – Del 1

Premium Står nästa år helt i elbilarnas tecken, eller lyckas den gamla hederliga förbränningsmotorn klamra sig fast vid tillvaron lite till? 2023 handlar till största del om förändring och framför allt BMW, Hyundai, Mercedes och VW släpper en massa nya modeller.

De viktigaste bilnyheterna 2023! – Del 1

SQ8 Sportback e-tron

AUDI

2023 bjuder biltillverkaren från tyska Ingolstadt inte på särskilt många nyheter. Den enda nya modellen blir helelektriska Q8 e-tron som kommer till handlarna i början av året. Nykomlingen är egentligen inget annat än en faceliftad e-tron som kommer i två olika karossutföranden (e-tron och e-tron Sportback). Man har förbättrat drivlinorna på detaljnivå och modellens starkaste utförande får dessutom en ökad laddningseffekt på 170 kW.

I slutet av året får även vanliga Q8 med förbränningsmotor en uppdatering.

A3-serien utökas i samband med en facelift med en Allstreet-version med högre markfrigång och rustika karossdetaljer.

Det dröjer dock dessvärre till 2024 innan det händer något mer hos Audi. I slutet av 2023 vill man presentera Q6 e-tron, en suv som har utvecklats i kooperation med Porsche. Bilen bygger på PPE-plattformen (Premium Platform Electric) som integrerar 800 V-teknik för snabbare laddning. Andra fördelar är bilens stora interiörytor och kraftfulla drivlinor.


FIAT/ABARTH

I mitten av nästa år är det dags för en helt ny kompaktmodell från Fiat, men hur nykomlingen kommer att se ut har vi än så länge inte den blekaste aning om. Men vilket bilkoncept är det frågan om? Även där möts vi av tystnad från tillverkaren.

Vi vet dock att både Panda och 500X behöver förnyas, samtidigt som en Punto-efterföljare har saknats i många år. Vi är dock ganska säkra på att nykomlingen bygger på koncernplattformen CMP2, vilket innebär en längd mellan fyra och 4,25 meter och antingen elektriska drivlinor eller förbränningsmotorer. 

Redan i början av året kommer dock en elektrisk nyhet från den italienska koncernen: sportiga Abarth utrustas nämligen med den elektriska drivlinan från Fiat 500e men med mer effekt. Det är samtidigt startskottet för prestandamärkets transformation – redan 2024 ska man enbart bygga elbilar.

ALFA ROMEO

Alfas nästa sportbil ska vara ikonisk och sexig lovar chefen Jean-Philippe Imparato. Designmässigt ska nykomlingen påminna om T33 Stradale, en urläcker mittmotorbil från 1967. Även den nya ska produceras i limiterad upplaga, men vilken motor som ska sitta under skalet vet vi ännu inte. Alfa Romeo vill inte avslöja för mycket men vi ska kunna se de första bilarna under våren eller sommaren. Vi är minst sagt förväntansfulla!

Sedanen Giulia och suven Stelvio ska får en mindre uppdatering där man först och främst fokuserar på infotainment-enheten. Samtidigt minskar man mellanklass-modellernas motorutbud till tre motorer och fyrhjulsdrift. Nyligen presenterade Tonale får däremot en laddhybriddrivlina med 280 hk.

BMW 5-serie, Mini och Rolls-Royce Spectre.

BMW/MINI/ROLLS-ROYCE

BMW-koncernen har knappast legat på latsidan under de senaste åren men även 2023 kommer man med en mängd nyheter. Den viktigaste av alla är kanske den nya generationen av 5-serien (G60) som samtidigt landar som helelektriska i5 hos handlarna (höst 2023). En laddhybridsversion följer senare under året. Tekniskt liknar den nya generationen 7-serien och får även ta del av storebrors sexcylindriga mildhybridmotorer. Till skillnad från andra, nya BMW-modeller känns 5-serien inte lika korpulent. 

Från och med maj finns även nya BMW XM hos handlarna som är den första, egna M-modellen sedan M1. Kraftpaketet mäter mer än 510 cm på längden, väger 2,7 ton och drivs av en laddhybridslayout med V8 som producerar mer än 650 hk. För lite? Under hösten följer sedan XM Label Red med knappt 750 hk samtidigt som tyskarna rullar ut i7 M70, toppversionen av sitt elektriska flaggskepp med drygt 660 hk. 

Redan trött på elbilar? Då kan du se fram emot nya M2 med en sexcylinder från M4 och 460 hk. Det märkliga med bilen? Automatlådan är standard, den manuella kostar extra. 

Innan det är dags för M2 dyker även uppdaterade versioner av X5 och X6 upp hos handlarna, där de flesta nyheterna begränsas till interiöra modifieringar. En ny version av X2 dröjer dock till slutet av 2023, men då kommer den även i en helelektrisk version med namn iX2.

På samma arkitektur står även nya Mini Countryman som firar sin premiär på nästa IAA-mässa med både konventionella förbränningsmotorer och eldrivlinor. Man presenterar samtidigt efterföljaren till tvådörrarsversionen av Mini men dock enbart med eldrivlina som har utvecklats i samarbete med kinesiska Great Wall. Kompaktbilen blir kortare än föregångaren men bjuder på längre axelavstånd. På insidan är bilen nästan helt befriad från konventionella knappar och man har valet mellan två olika effektuttag, 184 eller 225 hk. 

2023 är BMW-koncernen dock god för ännu en elektrisk nyhet: självaste Rolls-Royce presenterar sin första elbil som lyssnar till namnet Spectre, väger drygt tre ton och genererar en effekt på 585 hk.

Alrik Söderlind

EN MARKNAD I SPAGAT

Det är en sak att ta fram nya modeller och ny teknik med lång framförhållning och en helt annan sak att reagera på det som händer här och nu. Skarpaste trenderna just nu är givetvis elektrifiering och en bilmarknad i spagat: Antingen ska det vara billigt så att folk har råd att byta upp sig trots höga räntor och dyra energikostnader, eller ska det vara riktigt exklusivt till de som har det gott ställt.

Mitt emellan blir svårt.

Jag tror att elbilsförsäljningen 2023 går i kinesisk favör, de har kortare väntetider och kan pressa priserna mer än konkurrenterna. Man ger sig inte in på europeisk marknad bara för att visa upp sig, det kommer att jagas marknadsandelar och det lär kännas för många etablerade handlare och märken.

Men laddhybriderna lär få ett uppsving liksom billigare bensinbilar – betyder det en chans att mota kinesernas intåg?

2023 blir alltså ett år för exklusiva drömbilar och tuff ekonomisk verklighet. Mest spännande blir Lotus suvsatsning och Zeekers lansering. Kinesisk högteknologi.

CITROËN/DS

Under sensommaren är det dags för Citroën att avtäcka nya C3. Kompaktbilen stannar kvar i fyra-meters-segmentet men bygger numera på CMP2-plattformen som möjliggör användandet av både eldrivlinor och förbränningsmotorer. En laddhybridversion kommer däremot inte att finnas.

I början av året får dessutom DS 3-serien en uppdatering med modernare infotainmentsystem samtidigt som Crossback-namnet faller bort. Den elektriska modellen DS 3 E-Tense får högre effektuttag (160 hk) och större batterikapacitet (54 kWh). 

Från och med mars får crossovern ë-C4 sällskap av en kupéversion med namntillägget X och i slutet av året kommer vi att mötas av uppdaterade versioner av ë-Berlingo och ë-Spacetourer hos handlarna.

FERRARI

Visst, den är mer crossover än suv men en klassisk sportbil är den definitivt inte. Vi talar såklart om nya Purosangue som finns att köpa från och med mars 2023. Bilens sportiga design och låga höjd låter Maranellos första fyradörrarsmodell verka som en något högre shootingbrake-modell och under huven sitter en 6,5-liters V12 utan överladdning och utan elektrisk draghjälp. Resultatet? En saftig effekt på 725 hk.

Mustang.

FORD

Klassiskt eller modernt? Spelar ingen roll – Ford har något för båda smakerna. För inbitna traditionalister finns nyupplagorna av Mustang och Bronco på den europeiska marknaden, även om Wrangler-konkurrenten Bronco enbart kommer i limiterad upplaga. Den sjunde generationen av Mustang finns återigen som cabriolet eller coupé samt med V8 och manuell eller automatisk växellåda. 

Andra nyheter är komplett nyutvecklade Tourneo Custom som till en början finns enbart med helelektrisk drivlina och den första, elektriska modellen från Fords europeiska gren – en än så länge namnlös (internbeteckning CX43) suv i mellanklassegmentet med en räckvidd runt 500 km. Modellen ska produceras i tyska Köln och delar plattformen med VW ID.4.

Civic Type R

HONDA

2023 är det dags för nya Civic Type R som till skillnad från andra, nya modeller från Honda klarar sig utan elektrisk draghjälp. Den japanska sportbilen kommer återigen med stor bakvinge, en tvåliters turbofyra med 330 hk, sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift och tre centralt placerade slutrör. 

Under årets gång följer även splitternya CR-V som även finns som laddhybrid samtidigt som Honda kompletterar suv-familjen med ZR-V som positioneras mellan HR-V och CR-V och drivs av en märkestypisk hybriddrivlina utan växellåda. Dessutom presenteras en elektrisk version av HR-V med namntillägget e:Ny1 som optiskt knappt skiljer sig från ursprungsmodellen.

HYUNDAI

Efter ett något lugnare år startar man återigen för fullt 2023 och börjar med mer prisvärda versioner av niositsiga Staria som hittills enbart fanns i toppversionen Signature. Kort därefter är det dags för tillverkarens andra bil på E-GMP-arkitekturen i form av Ioniq 6 som återigen använder sig av 800 V-tekniken för att kapa laddningstiderna.

Tack vare sin aerodynamiska form ska nykomlingen ha en märkbart bättre räckvidd än kantiga Ioniq 5 som i slutet av året får sällskap av en sportig N-version som har kapacitet för effektuttag på över 500 hk.

Minst lika viktig är efterföljaren av storsäljaren Kona som såg dagens ljus 2017. Nyupplagan kommer till sommaren och då först med diesel- och bensinmotorer samt som fullhybrid. Utöver detta uppdaterar man sina konventionella modeller: i10 i maj, i20 i september och i30 i oktober, men även Tucson faceliftas under senhösten.

Avenger

JEEP

Redan i början av det nya året är det dags för nya Avenger, Jeeps första elektriska modell. Den kompakta suven mäter 4,10 meter på längden och drivs av en 156-hästars elmotor. Energin för den framhjulsdrivna modellen kommer från ett batteri på 54 kWh.

Året därpå är det för övrigt dags för en fyrhjulsdriven version. Samma år är det också dags att elektrifiera de större Jeep-modellerna Recon och Wagoneer. Presentationen sker i slutet av 2023.

KIA

Kia kröner sitt modellutbud med en mäktig elsuv under 2023. Nya EV9 utnyttjar samma 800 V-teknik som EV6 och har med sin längd på drygt fem meter plats för upp till sju personer. EV9 ska locka kunderna med hög kvalitet, omfattande utrustning och utmärkt komfort. Världspremiären firas under våren och de första bilarna ska levereras till kunderna i oktober.

LAMBORGHINI

Det unika ljudet stannar kvar när Aventador får en efterföljare under våren 2023. Den nya, än så länge namnlösa modellen, drivs av en tolvcylindrig sugmotor med 800 hk som får draghjälp av en elmotor. Tack vare bromskraftåtervinningen håller batteriet även på bana. Designmässigt kan vi förvänta oss en skarpt ritad kilform med märkestypiska saxdörrar.

CX-60

MAZDA

En underbar nyhet för alla tekniknördar: Mazda återupplivar wankelmotorn! Dessvärre inte som drivlina i en ny sportbil utan i crossovern CX-30 som får en laddhybriddrivlina. Förbränningsmotorn spelar i sammanhanget bara en biroll och laddar batteriet via en generator. Hjulen drivs uteslutande av en elmotor.

Även CX-60 går sin egen väg. Den nyligen presenterade suven får under våren en komplett nyutvecklad dieselradsexa på 3,3 liter och under hösten följer en bensindriven sexcylinder på 3,0 liter som använder sig av en speciell förbränningsteknik (SPCCI) som ska sänka förbrukningen markant. I slutet av året följer tillverkarens nya flaggskepp CX-80 som är en sjusitsig suv. Nyheterna avrundas med ännu en facelift för CX-5.

MC20 Cielo

MASERATI

Cielo betyder himmel: till våren finns nya MC20 även i en öppen version. Mittmotorbilen med kolfibermonocoque drivs av en 2,9-liters V6 med dubbelturbo som skickar 630 hk via en åttastegad dubbelkopplingslåda till bakhjulen. Taket öppnas på tolv sekunder och priset för skapelsen väntas börja runt 2,3 miljoner kronor.

Folgore betyder blixt: italienarna elektrifierar modellutbudet. Startskottet ljuder till hösten med Grecale som firade sin premiär 2022. Granturismo och Grancabrio kommer i en nyupplaga lagom till sommaren 2023 och elektrifieras året därpå. Drivlinan integrerar tre elmotorer för en sammanlagd systemeffekt på 560 kW, alltså maffiga 762 hk!

Nio ET5

KINESISK OFFENSIV

Aiways och MG har redan anlänt på den europeiska marknaden men 2023 möts vi av en flod av nya, kinesiska bilar och nästan alla märken satsar uteslutande på elektriska drivlinor: Aiways kommer med suv-kupén U6 och Ora presenterar kompakta Funky Cat. BYD har tre modeller (Atto 3, Han och Tang) och fortsätter under 2023 med Model 3-utmanaren Seal. Xpeng har också flera bilar på gång.

Nio har vid sidan om sin stora sedan ET7 ytterligare två modeller på startlinjen i form av EL7, en midsize-suv och ET5 som är en sedan i mellansegmentet. En specialitet är deras batteribytesstationer där man kan byta sitt tomma batteri på några minuter mot ett fulladdat.

Wey, som tillhör Great Wall-koncernen släpper med Coffee 01 och 02 två suvar med laddhybriddrivlina. Geely-dottern Zeekr kommer dessutom snart att avslöja sina egna planer för den europeiska marknaden.

Mikael Johnsson

MYCKET NYTT PÅ G. VILKA BLIR VINNARE?

Det saknas verkligen inte intressanta bilar som anländer 2023. Speciellt i det högre prissegmentet. Hur kommer Volvo EX90 att kännas på vägen och hur väl kommer den att stå emot exempelvis konkurrenten Mercedes – som har både EQE SUV och EQS SUV i programmet? Hur mycket spänstigare kommer nya Polestar 3 att kännas än sin lite större Volvokusin?

På tal om suvar tycker jag att det var bra att Ferrari Purosangue inte blev en regelrätt sådan – puh!

Nya BMW 5-serien blir mycket spännande och med tanke på hur bra drivlinorna är i i4 torde i5 kunna bli suverän och ge EQE en riktig match.

Som gammal Smartägare sörjer jag att man tydligen anser att den behöver växa upp och bli lika stor som alla andra för att bli lönsam. Istället hyllar jag Honda som år 2023 lanserar ännu en version av favoriten Type-R. Vågat!


Förändringens år 2023 kommer att innehålla massor av bilnyheter. Missa inte del två av vår genomgång av bilåret imorgon – i den går vi igenom vad bland andra Polestar, Volvo, Mercedes och Porsche har på gång!