
POPULÄRA MÄRKEN OCH MODELLER
Volvo och VW har fortfarande de vanligaste bilmodellerna i Sverige. 89% av beståndet ägs av privatpersoner med Volvo V70 som vanligaste bil. På företagssidan dominerar V60 med hela 6,35% av alla företagsägda bilar.
Bestånd personbilar (äldre än 6 månader) |
||||
Modell | Antal | Antal privatägda | Antal företagsägda | |
1 | Volvo V70 | 276 390 | 267 686 | 8 704 |
2 | VW Golf | 263 231 | 239 410 | 23 821 |
3 | VW Passat | 179 342 | 150 155 | 29 187 |
4 | Volvo V60 | 148 536 | 107 573 | 40 963 |
5 | Volvo XC60 | 133 016 | 102 190 | 30 826 |
6 | Kia Ceed | 87 632 | 83 219 | 4 413 |
7 | Ford Focus | 86 672 | 82 115 | 4 557 |
8 | Saab 9-3 | 80 588 | 78 844 | 1 744 |
9 | Skoda Octavia | 79 493 | 69 055 | 10 438 |
10 | Volvo V40 | 76 453 | 73 229 | 3 224 |
11 | Audi A4 | 76 115 | 69 181 | 6 934 |
12 | Toyota Yaris | 75 335 | 67 892 | 7 443 |
13 | Renault Clio | 72 442 | 69 465 | 2 977 |
14 | Toyota Corolla | 72 216 | 65 690 | 6 526 |
15 | Saab 9-5 | 71 676 | 69 657 | 2 019 |
Antal bilar på marknaden | 6 187 746 | 5 549 634 | 644 609 |
• Top 15 personbilar, äldre än 6 mån i beståndet
• Personbilar ”i trafik och ”avställda” inkluderade i urval
• Skrotbolag exkluderade från urval
”När vi pratar om de vanligaste bilmodellerna i Sverige är det bokstaven V som i Volvo och Volkswagen som gäller, fortfarande. I allt fokus på nya lanseringar och bränslen är det lätt att glömma bort att en kombi som V70 fortfarande är Sveriges vanligaste bil, tätt följd av Golf. Intressant att notera gällande beståndet är också att gamla trotjänare som Saab 9-5 faktiskt är vanligare än exempelvis Volvo V90, där V60 istället tagit över som den nya folkbilen.”
Ted Sporre, VP AUTO1 Group Nordics
ÄGARBYTEN 2022 – MEST POPULÄRA MODELLER
Äldre etablerade bilmodeller står sig fortfarande starkt i topp bland de begagnade bilar som registrerats på konsumenter under 2022.
Ägarbyten till konsument (äldre än 6 månader) |
|||
Modell | Ägarbyten | Innehavstid median | |
1 | Volvo V70 | 51 507 | 21 |
2 | VW Golf | 49 491 | 21 |
3 | VW Passat | 34 041 | 18 |
4 | Volvo V60 | 18 576 | 27 |
5 | Ford Focus | 18 532 | 21 |
6 | Saab 9-3 | 17 790 | 17 |
7 | Audi A4 | 16 877 | 18 |
8 | Volvo XC60 | 16 647 | 29 |
9 | Saab 9-5 | 15 820 | 17 |
10 | Volvo V50 | 15 614 | 19 |
11 | Renault Clio | 15 464 | 23 |
12 | Kia Ceed | 14 027 | 30 |
13 | VW Polo | 13 705 | 23 |
14 | Audi A6 | 13 311 | 16 |
15 | Volvo V40 | 12 729 | 27 |
Totalt antal ägarbyten | 1 023 883 | 22 |
• Top 15 mest köpta personbilar av privatkonsumenter under 2022 (jan-nov)
• Personbilar äldre än 6 månader vid tid för ägarbyte
• Innehavstid baserad på alla försäljningar under 2022 (jan-nov) av privatpersoner

”I linje med beståndet är Volvo V70 också den mest köpta begagnatbilen under 2022 av konsument, tätt följd av VW Golf. Innehavstiden för de båda är 21 månader (median), medan exempelvis XC60 har längre innehavstid delvis drivet av att det är nyare och dyrare bil i snitt vilket privatbilisten tenderar att behålla längre. Kia Ceed sticker också ut med lång innehavstid, medan Audi A6 har den kortaste innehavstiden av alla modeller på topp 15.
Noterbart är också att enbart topp tio av de mest köpa begagnatbilarna hittills under året representerar fler bilköp än de totala nybilsleveranserna. Vardagen för de allra flesta handlar inte om att köpa ny bil, utan snarare om att köpa ny begagnad bil.”

DRIVMEDELSTRENDER PÅ BEGAGNATMARKNADEN
86 procent av personbilarna har en traditionell förbränningsmotor. Rena elbilar har vuxit kraftigt på företags- och tjänstebilsmarknaden men motsvarar enbart 2,3 procent av totalbeståndet.
Bestånd per drivmedel | Fullt bestånd | Företag | Privatägda | Privat median innehavstid (månader) |
Bensin | 55,8 % | 24,0 % | 59,5 % | 23 |
Diesel | 30,5 % | 33,8 % | 30,1 % | 23 |
Elhybrid | 3,8 % | 10,8 % | 3,0 % | 24 |
Laddhybrid | 3,5 % | 18,0 % | 1,8 % | 15 |
Etanol | 3,1 % | 1,2 % | 3,4 % | 22 |
El | 2,3 % | 9,3 % | 1,5 % | 15 |
Gas | 0,7 % | 2,6 % | 0,5 % | 17 |
Antal bilar | 6 194 243 | 644 609 | 5 549 634 |
• Top 15 personbilar, äldre än 6 mån i beståndet
• Personbilar ”i trafik och ”avställda” inkluderade i urval
• Skrotbolag exkluderade från urval
Företags- och tjänstebilsmarknaden har drivit elektrifieringen framåt – mycket till följd av bolagens miljöinriktade fordonspolicies och de låga förmånsvärdena. Exempelvis finns det fler laddhybrider ägda av företag än av privatpersoner, trots att företagsägda bilar enbart utgör en tiondel av det totala beståndet. Faktum kvarstår dock att nästan 9 av 10 bilar i Sverige idag har traditionell förbränningsmotor – myten om att bensinbilen är död kan avskrivas.
Det har spekulerats i att avskaffandet av miljöbonusen för elbilar skulle ha en positiv effekt på begagnatpriserna. Än så länge är det för tidigt att utvärdera den effekten. I takt med att hushållens kostnader ökar minskar dock viljan att betala för en elbil vars inköpspris i snitt är väsentligt högre än en traditionell bensinbil. Detta driver priserna nedåt.
Ted Sporre

Försäljning av elbilar och hybrider ökar på bekostnad av andelen dieselbilar. 2022 är det första året på länge då bilhandeln säljer fler bensin- än dieselbilar.

”Vi har en unik situation i världen där vi kommer direkt ur en brist på nybilsleveranser som drivit upp priserna på begagnade bilar, in i inflation, högre räntor och försvagad ekonomi som påverkar efterfrågan negativt. Konsumenterna har dock fortfarande ett stort behov av transporter, vilket leder till att exempelvis plånboksvänliga mindre bensinbilar blir mer attraktiva.
Elbilarnas andel av försäljningen från bilhandel till privatperson har dubblerats mellan 2021 och hittills 2022 och även andelen el- och laddhybrider växer kraftigt. Vi kan förvänta oss att den här trenden fortsätter givet hur stor andel av nybilsförsäljningen som varit laddbara bilar de senaste åren. Givet att en vanlig leasingcykel på nybil är 24-36 månader, kan man spå hur kompositionen ser ut i beghallarna ett par år framåt.”
Ted Sporre
FORDONSÅLDER VID ÄGARBYTE
Medianåldern* vid köp av begagnad bil från handlare har ökat med 1 år sedan 2018. Till stor del på grund av bristen på nybilsleveranser.

• Säljare Bilhandel och köpare Privatpersoner
• Registrerade skrothandlare exkluderade från urval
”Medianåldern på en begagnad bil som säljs från bilhandeln till privatperson har gått upp med över ett år (20% ökning) mellan 2019 och 2022. Låg nivå av nybilsleveranser har lett till ökade priser på begmarknaden och att bilhandlare köper in äldre bilar. Konsumenten har helt enkelt fått äldre bilar för samma pengar eftersom det inte funnits något annat att köpa.”
Ted Sporre


SMÅBILSDAGS?
Många är de som gladdes åt den sjuka uppgången på begagnat. Kanske körde man sin bil två-tre år och sedan sålde man med vinst, eller så köpte man loss tjänstebilen och cashade in rejält.
Vart hoppade man då? Förmodligen till det lockande privatleasinghimmelriket. Ny bil för en struntsumma!
Nu är det andra tider. Priserna på begagnade bilar peakade för ett halvår sedan, och kanske kommer de fortsätta att falla trots att nybilsförsäljningen kör i uppförsbacke under 2023. Räntechocken sabbade privatlesingpriset, och på det kom elprischocken och givetvis skenande bostadslån, matpriser …
Men bilen behövs. Vad att göra? Köpa en mindre bil? Det är nog det mest ekonomiska valet.