Dumsnålhet är bland det värsta som finns. Att köpa en fin bil och sedan spara på däck eller extraljus är som att tro att olyckor inte existerar.
Året runt sker det närmare 200 viltolyckor per dygn. Att få syn på viltet i bästa möjliga tid kan göra väldigt stor skillnad på hur efterspelet ser ut – eller att du helt enkelt undviker att bli en siffra i statistiken.
Bra ljus gör också att man slipper anstränga ögonen så mycket vilket betyder att man kommer fram mer utvilad. Så, kör du ofta på mörka vägar och tycker att helljuset på din bil inte är tillräckligt vasst – köp ett par bra extraljus.
I årets test har vi som vanligt mätt upp ett gäng nya och spännande extrastrålkastare i olika prisklasser och utföranden. Det är enbart LED-lampor eftersom de har tagit över marknaden. Halogen och Xenon är på väg ut, och ska du montera extraljus på din elbil är det definitivt energieffektiva LED-lampor som gäller.
Några av lamporna har ett intressant off road-läge, eller så kallat boost-mode (inte lagligt på väg) som ger ännu mer ljus när du verkligen behöver en rejäl ljuskägla, kanske på parkeringen vid jaktstugan?

Volt: 10-35 V – Watt: 130-134 W
1 LUX vid.: 680 meter
Typ. LED – Lins: PC
Hus: Aluminium – E-märkt: Ja
Rek. ca pris: 2 950 kr

Volt: 9-36 V – Watt: 180 W
1 LUX vid: 245 meter
Typ: LED – Lins: PC
Hus: Aluminium – E-märkt: Ja
Rek. ca pris: 2 795 kr


Volt: 10-32 V – Watt: 87 W
1 LUX vid: 707 meter
Typ: LED – Lins: PC
Hus: Aluminium – E-märkt: Ja
Rek. ca pris: 5 995 kr

Volt: 9-36 V – Watt: 160 W
1 LUX vid: 280 meter
Typ: LED – Lins: Lexan PC
Hus: Aluminium – E-märkt: Ja
Rek. ca pris: 3 495 kr


Volt: 9-32 V – Watt: 120 W
1 LUX vid: 350 meter
Typ: LED – Lins: PC
Hus: Aluminium – E-märkt: Ja
Rek. ca pris: 2 450 kr


Volt: 10-33 V – Watt: 150 W
1 LUX vid: 720 meter
Typ: LED – Lins: PC
Hus: Aluminium – E-märkt: Nej
Rek. ca pris 4 995 kr
EXTRALJUS GUIDE
Halogen
Halogenlampor säljs fortfarande men ofta för att konverteras med LED-glödlampor. Främst till privatkunder. Halogenlampor måste vara stora, och gärna runda, för att ge bra ljus, vilket kan ställa till problem med en modern bils frontdesign och säkerhetsteknik.
Xenon
Xenonljus ger starkt ljus men är dyra. Räckvidden kan mer än fördubblas med xenon jämfört med halogen. På sikt kommer det mest finnas billigare halogenljus och dyrare LED-ljus och xenon försvinner. Precis som trenden inom bilindustrin.
LED
LED finns både som runda extraljus och som ramper. LED har bra livslängd vilket balanserar deras högre pris och de drar inte så mycket el som xenon. En fördel är att de smala avlånga och enradiga ramperna är lättare att passa in med moderna bilars fronter.
Laser
Laserextraljussystem är den senaste och hetaste innovationen inom fordonsbelysning och nästa stora steg framåt efter introduktionen av halogen, xenon och LED. Det är dyra ljus men de kommer säkert att ta en ökad andel av marknaden. Dock deltog inga i årets test.