Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils

PREMIUM Volvo har ett klart mål: i framtiden ska ingen skadas svårt eller dö i en Volvo. Nya EX90 tar ett stort kliv framåt mot nollvisionen, bland annat med hjälp av en Lidarsensor.
Annons

Med intåget av den andra generationen av XC90 2015 etablerade Volvo inte enbart sin skalbara SPA-plattform utan samtidigt en innovativ elektrisk arkitektur. Under den mycket säkra karossen fanns redan då en stor arsenal av intelligent säkerhetsteknik i form av dedikerade mikroprocessorer, sensorer och kameror.

I nyligen lanserade, helelektriska EX90 har Volvo tagit det hela till en helt ny nivå och sätter sig tack vare sin speciella sensorik på ut- och insidan på toppen av säkerhetsfraktionen. Bilens yttre sensorer skapar en sömlös 360-gradersvy över bilens omgivning, vilket möjliggör proaktiva reaktioner av bilen även när körhjälpsprogrammet är avstängt.

Är säkerhetsassistansen aktiverad sköter EX90 vanliga körmanövrar som filhållning och omkörning delautonomt och håller även hastigheten och avståndet till framförvarande fordon automatiskt.

Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils
Volvons takmonterade Iris-Lidar-system från Luminar arbetar med en våglängd på 1 550 nanometer. Det är långt utanför det synliga ljusspektrumet (400–700 nm för det mänskliga ögat).

Mittpunkten i den genomarbetade säkerhetstekniken är en Lidarsensor (Lidar = Light Detection and Ranging) som har utvecklats i nära samarbete med de amerikanska specialisterna hos Luminar Technologies, som även samarbetar med märken som Mercedes, Toyota, Nissan och Volvos systermärke Polestar.

Lidartekniken använder en impulslaser för att mäta avstånd med hög precision och noggrannhet, och skapar på så sätt en virtuell, tredimensionell bild. Detta möjliggör att faror kan upptäckas tidigt.

Volvo placerar Lidarn centralt vid övergången från vindrutan till taket, där systemet har bäst verkningsgrad i alla situationer. EX90 kan därför se fotgängare på 250 meters håll och även små och/eller mörka objekt som ett däck på en mörk väg ska kunna upptäckas på avstånd runt 120 meter.

Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils
Volvo satsar även i fortsättningen på Matrix-LED-strålkastare.

Till skillnad från konventionell, kamerabaserad säkerhetsteknik kräver Lidarsensorn inget ljus och är därför alltid lika pålitlig, oavsett tid på dygnet.

Lidarsystemet får i EX90 sällskap av åtta kameror, fem radarsystem och inte mindre än sexton ultraljudssensorer.

Signalerna utvärderas av en intelligent mjukvara som har tagits fram i samarbete med välkända Nvidia. Hårdvaran i EX90 är dessutom lämpad för helautonom körning, till en början nyttjar dock bilen framför allt tekniken för sin omfattande säkerhetsutrustning.

Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils
Förarens ögonrörelser registreras upp till 60 gånger per sekund, Lidarsystemets maximala räckvidd är 250 meter. Här arbetar en Lidarsensor, fem radarsensorer, åtta kameror på utsidan samt två kameror på insidan ihop med sexton ultraljudssensorer.

Volvo hänvisar till oberoende undersökningar som visar att just Lidarteknik faktiskt kan sänka antalet svåra olyckor eller dödsolyckor med upp till 20 procent. Dessutom hoppas man kunna sänka antalet kollisioner med upp till nio procent (undersökningen här bygger dock på Volvos egen databas).

Tack vare kombinationen av sensorer och egenutvecklad mjukvara känner EX90 igen fler potentiella faror utanför – och även inne i bilen. Radarsensorer i den främre takkonsolen övervakar kupéutrymmet permanent när bilen är låst.

Sitter det fortfarande personer eller djur i bilen när den är låst, låser EX90 upp dörrarna och skickar en notis till föraren. Står bilen i solen och kupén blir alldeles för varm (när systemet upptäcker att någon lämnades kvar) aktiveras klimatanläggningen automatiskt.

Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils
När bilen upptäcker bollen kan den sedan reagera mycket snabbare på det undanskymda barnet som håller på att springa ut på vägen.

”Vi är övertygade om att EX90 är den säkraste bilen som vi någonsin har byggt”, berättar Joachim de Verdier, som är vicechef över avdelningen Safe Vehicle Automation hos Volvo och fortsätter:

”Vi smälter samman den yttre omgivningen med våra detaljerade kunskaper om förarens uppmärksamhet. När alla säkerhetssystem, sensorer, mjukvara och processorer samarbetar skapar de ett preventivt skydd runt föraren som inte ens märker att det finns – förutom när det behövs.”

EX90 håller dock inte enbart koll på omgivningen utan även på sin förare, bokstavligt talat.

”Samtliga system skapar en preventiv sköld som föraren inte upptäcker förrän den behövs”

Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils
Tack vare omfattande sensorik har EX90 koll på hela sin omgivning.

Förarövervakningen består av två kameror och ytterligare kupésensorer som utvärderar förarbeteendet i realtid. Systemet håller bland annat koll på hur och vart föraren tittar: stirrar är blicken fäst på vägen framför eller på mobilen? Har föraren ett säkert grepp om ratten?

Systemet registrerar allt och kan i nödfall ingripa aktivt. Det börjar med akustiska varningssignaler som ökar i intensitet, men om föraren inte reagerar parkerar bilen automatiskt vid ett lämpligt ställe och slår på varningsblinkers.

Förutom oaktsamhet, trötthet eller vacklande hälsa ska systemet även kunna upptäcka om föraren inte är nykter.

Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils
Interiören är modern och ljus tack vare ett stort glastak. För första gången finns aktiv förarövervakning ombord.

”Vi övervakar vart föraren tittar och hur ofta och länge han/hon blundar”, berättar Emma Tivesten, som jobbar som Senior Technical Expert i Volvo Cars Safety Center.

”På så vis känner systemet igen förarens aktuella humör och hälsotillstånd. Upptäcker systemet att förarens uppmärksamhet eller hälsa är påverkad erbjuds situationsbaserad hjälp.”

Systemets kameror skapar inga riktiga bilder utan översätter de optiska observationerna till ett binärt språk. Informationen från förarövervakningen sparas en tid i en integrerad blackbox. Skulle en olycka uppstå kan systemet ge värdefulla upplysningar om händelseförloppet.

Tekniken som ska göra Volvos elbil till den säkraste hittils
Fronten präglas av den typiska ljussignaturen ”Tors hammare”.

TEKNISK INFO/ Volvo EX90 Twin Motor AWD

Motor 2 x el, synkron permanentmagnet, systemeffekt 408 hk/770 Nm. Litiumjonbatteri 111 kWh. Fast utväxling. Fyrhjulsdrift. 

Kaross L/b/h 5 037/1 964/1 744 mm. Axelavstånd 2 985 mm. Bagagevolym 310–1 915 liter. Tjänstevikt 2 893 kg. Maxlast 487 kg.

Prestanda 0–100 km/h 5,9 sek. Toppfart 180 km/h. Förbrukning 20,9 kWh/100 km. Räckvidd 585 km.

Pris Från 1 085 000:–.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen