Säg vad som inte borde ha hänt som trots allt hände: pandemi, halvledarbrist, krig i Ukraina, brist på batterier – och vi fick en perfekt storm som sänkte tillverkningen av elbilar med längre och längre väntetider på en ny bil.
Samtidigt med alla problem ökade efterfrågan på elbilar mer än vad de flesta tillverkare prognostiserat.
Många kunder beställde till och med en ny Tesla när den nya anlände, för de visste att prisökningarna skulle se till att begagnatbilen minst var värd lika mycket när den skulle säljas ett år längre fram. Oftast mer.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Kryddat med subventioner och extremt låga räntor var ett nyköp av en elbil något som inte kunde gå fel och priserna på begagnat sköt i höjden. I Sverige bidrog låga privatleasingpriser till hajpen.
Men i släptåg av kriget kom höga energipriser och höjda räntor (lägre efterfrågan) – och plötsligt stod Tesla med kapacitet att bygga fler bilar än vad man hade beställningar på. Tack vare effektiv tillverkning och försäljning kunde man sänka priserna drastiskt och hela begagnatmarknaden skakades ordentligt. Det syns tydligt på de siffror som vi har fått från Carla.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
Men priserna på begagnade elbilar är fortfarande högre i dagsläget än vad bensin- eller dieselbilar är – om vi tittar bakåt ett drygt år.
Den stora frågan är givetvis vad som kommer att hända nu. Höga räntor och dyrare elektricitet (vilket inte är fallet just nu) betyder att det blivit mycket svårare att räkna hem ett köp av en begagnad elbil och nu växer lagren av beggade elbilar i hela Europa. De senaste sex månaderna har lagren fördubblats i Europa och det tar mycket längre tid att sälja en begagnad elbil – som tidigare gick direkt. Allt enligt statistik från Indicata.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
För bara ett år sedan räckte elbilslagren för 44 dagars försäljning men nu beräknas de räcka för närmare 120 dagar. För bensin- och dieselbilar har fluktuationerna inte varit lika dramatiska och lagren räcker runt 60 dagar.
I Sverige stod elbilarna i mars i fjol för drygt sex procent av begagnathandeln medan andelen gått ner till fyra procent i januari i år Det är en minskning med 38 procent. Samtidigt ökade hybriderna sin andel.

PRISFÖRKLARING
Vi har med hjälp från Carla.se fått underlag på de vanligaste elbilarnas försäljningspriser för varje månad under 2022 och starten av detta år.
Carla har uteslutit bilar som rullat 0 mil (nya) och även bilar över 15 000 mil. Bilar som sålts under 80 000 är också borttagna, för att exkludera leasingbilar. Årsmodellerna är 2014–2022.
Rådata kommer från Car.info och 38 097 försäljningar av laddbara bilar. Självklart spelar årsmodell, miltal och utrustning stor roll men det går att se tydliga trender. Juni var den månad som det såldes flest elbilar och priserna peakade, för ett stort antal bilar, under augusti månad.
Vi kan se att antalet dagar för försäljning har ökat markant i början av detta år, från cirka sju under 2022 till numera drygt 50 dagar.
Snittpriserna har även de fluktuerat rejält, från 400 000 upp till 480 000 för att sedan gå ner till runt 450 000 kronor.
Detta trots att de senaste årens höga försäljning av nya elbilar nu börjar komma ut på markanden. Det betyder att lagren av begagnade elbilar växer snabbast i Sverige. Betyder det att priserna nu kommer att rasa?
Med slopandet av miljöbilsbonusen i november blev nybilspriserna över en natt mycket högre, vilket betyder att det finns många bilar som såldes nya för 70 000–50 000 kronor billigare än dagens bilar – oräknat prishöjningar på nya bilar. Det lär hålla emot fallet för de begagnade elbilarna.
Samtidigt griper den ekonomiska verkligheten in och när svenska folket inte har lika mycket pengar att köpa för siktar man in sig på äldre, billigare bilar. Här ökar försäljningen, oavsett drivlina.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det betyder bland annat att de billigaste elbilarna i snitt har stått bäst i kurs under den senaste tiden. Där finns alltså inte klippen.
Den som har råd att köpa en finare begagnad elbil och har is i magen kan mycket väl lyckas bra med sitt prutande. Många bilhandlare som tjänat stora pengar på att köpa och sälja elbilar på en marknad när allt gick upp sitter förmodligen på allt större lager av dyra elbilar, som tickar högre räntor.
För märkeshandlarna kommer också allt fler privatleasingbilar i retur, som måste säljas.

Den stora frågan är om de som haft en privatleasad elbil nu kommer att köpa en begagnad elbil, trots att de är dyra och svåra att räkna hem. Kanske går en del tillbaka till en förbränningsmotorbil, om inte priserna faller.
Det är alltså inte mycket som talar för att begagnade elbilar ska bli dyrare. Men lägre nybilsförsäljning är alltid bra för begagnatpriserna och 2023 ser ut att bli ett dåligt år för nybilshandeln, trots att leveranstiderna börjar krympa eftersom covid och halvledarbrist inte längre är lika stora problem.

730 000 kr. Årsmodell 2020 av Model 3 har backat 18 procent – mer än äldre och nyare. Mest har Model Y årsmodell 2020 tappat: 20 procent. Gamla Model S med gratis laddning livet ut ökar i värde, drygt 20 procent under de senaste året. Model 3 är Sveriges mest sålda begagnade elbil.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Men det stämmer inte för alla märken och framförallt inte för elbilar. Flera märken tjänar mer på att sälja förbränningsmotorbilar och håller därför uppe väntetiderna på elbilar och exempelvis Volvo tjänar mer pengar på att sälja en elbil till USA än i Sverige på grund av växelkursen för kronan.
Däremot kan många kinesiska tillverkare leverera här och nu, men till rätt pris?
Teslas sänkningar av Model 3 och Model Y betydde över en natt att många av konkurrenterna begär priser för sina nya bilar som man inte längre kan konkurrera med.

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stannar deras försäljning försvinner väntetiderna och då är den stora frågan om man ska sänka produktionstakten eller priserna. Vad är minst kostsamt, att köra en fabrik på halvfart eller att tjäna mindre, eller inget alls, på varje såld bil. Helst av allt vill många tillverkare höja priserna, eftersom allting har blivit så mycket dyrare det senaste året.
Mot neddragning av produktionsvolymer står givetvis alla tillverkares koldioxidmål. Utan en viss procent elbilar kommer man tvingas att betala böter till EU, eller skicka dyra pengar till exempelvis Tesla som kan sälja ”elbilskrediter” om man går ihop i en CO2-pool. Vad är värst?

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
Vi kan också spekulera i att en hel del av de äldre elbilarna som fått bonus kommer att försvinna ut ur landet eftersom den svenska valutan ger en ”rabatt” för Euroländerna på runt 15 procent. I fjol fördubblades exporten av elbilar, till över 4 000 stycken.
Ska vi gissa är elbilspriserna på väg ner. Det vore en sund utveckling, för begagnade bilar har historiskt alltid fallit, så måste det vara. De som nu köper på toppen kan bli de stora förlorarna när – förhoppningsvis – priserna på nya elbilar lägger sig på samma nivå som förbränningsmotorbilar, vilket de flesta tillverkare har sagt ska ske runt 2025.
Den dagen vill du inte stå där med en dyrköpt gammal bil. Men blir det så? Ingen vet.

I Europa ligger elbilarnas andel av begagnathandeln på blygsammare 2,4 procent och hybrider på 10 procent. (KLICKA FÖR STÖRRE BILD)