Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier

PREMIUM I fjol skenade begagnatpriserna på elbilar för att i början av detta år falla brant. Vilka modeller har blivit billigare? Varför är det så stora svängningar i pris? Vad händer längre fram?
Annons
Annons

Säg vad som inte borde ha hänt som trots allt hände: pandemi, halvledarbrist, krig i Ukraina, brist på batterier – och vi fick en perfekt storm som sänkte tillverkningen av elbilar med längre och längre väntetider på en ny bil.

Samtidigt med alla problem ökade efterfrågan på elbilar mer än vad de flesta tillverkare prognostiserat.

Många kunder beställde till och med en ny Tesla när den nya anlände, för de visste att prisökningarna skulle se till att begagnatbilen minst var värd lika mycket när den skulle säljas ett år längre fram. Oftast mer.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Det såldes drygt 500 begagnade Audi e-tron det senaste året och den övervägande majoriteten var av årsmodell 2022. Märkligt nog peakar priserna nu, vilket kan bero på att ersättaren Q8 e-tron har ökat intresset samtidigt som en beställd bil nu kommer runt november. Gissningsvis kommer priserna att dala längre fram under året, på Europanivå tillhör e-tron de elbilar som står längst hos handlarna – ett tecken på att priserna kommer att tvingas justeras ned. Snittet är 130 dagar, mot 43 för en Tesla Model 3.

 

Audi e-tron

Audi e-tron GT

Audi e-tron SB

Februari 2022

690 000:–

1 400 000:–

873 000:–

Januari 2023

667 000:–

1 186 000:–

550 000:–

Februari 2023

716 000:–

1 244 000:–

694 000:–

Förändring procent:

11 månader

3,8

−11,1

−20,5

Jan-feb 2023

5

4,9

26,2

Kryddat med subventioner och extremt låga räntor var ett nyköp av en elbil något som inte kunde gå fel och priserna på begagnat sköt i höjden. I Sverige bidrog låga privatleasingpriser till hajpen.

Men i släptåg av kriget kom höga energipriser och höjda räntor (lägre efterfrågan) – och plötsligt stod Tesla med kapacitet att bygga fler bilar än vad man hade beställningar på. Tack vare effektiv tillverkning och försäljning kunde man sänka priserna drastiskt och hela begagnatmarknaden skakades ordentligt. Det syns tydligt på de siffror som vi har fått från Carla.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Priserna på BMW i3 går från cirka 180 000–390 000 kronor beroende på årsmodell och mil, etc. Årsmodellerna 2014–2015 har klarat sig bäst – billigt står sig bra. Mest tapp ser vi på årsmodellerna 2015 och 2017, men även nyare bilar, där konkurrensen från modernare modeller slår till. Det finns väldigt många privatleasingbilar som snart ska lösas in. Räkna med överflöd och prispress. iX-modellen såldes det 58 stycken begagnade av under fjolåret, med stora prisvariationer. iX 40 bör tappa mer.

 

BMW i3

BMW iX

Februari 2022

275 000:–

Januari 2023

298 000:–

927 000:–

Februari 2023

295 000:–

894 000:–

Förändring procent:

11 månader

7,3

Jan-feb 2023

−0,9

−3,7

Men priserna på begagnade elbilar är fortfarande högre i dagsläget än vad bensin- eller dieselbilar är – om vi tittar bakåt ett drygt år.

Den stora frågan är givetvis vad som kommer att hända nu. Höga räntor och dyrare elektricitet (vilket inte är fallet just nu) betyder att det blivit mycket svårare att räkna hem ett köp av en begagnad elbil och nu växer lagren av beggade elbilar i hela Europa. De senaste sex månaderna har lagren fördubblats i Europa och det tar mycket längre tid att sälja en begagnad elbil – som tidigare gick direkt. Allt enligt statistik från Indicata.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Suget efter prisvärda begagnade elbilar var stort under början av 2022 och priserna åkte upp rejält, för att falla efter Teslas prissänkningar. Leaf av årsmodell 2016 har tappat mest (-20% i februari), medan den nyare generationen stått emot bättre. Men den rekommenderar vi inte. Zoe har ett mycket bra andrahandsvärde, framförallt årsmodellerna 2016–2019. Bilar efter facelift (2020) har däremot tappat, vilket är märkligt eftersom de är mycket bättre – litet köpläge där.

 

Nissan Leaf

Renault Zoe

Februari 2022

227 000:–

166 000:–

Januari 2023

253 000:–

212 000:–

Februari 2023

230 000:–

199 000:–

Förändring procent:

11 månader

1,6

20

Jan-feb 2023

−8,9

−5,8

För bara ett år sedan räckte elbilslagren för 44 dagars försäljning men nu beräknas de räcka för närmare 120 dagar. För bensin- och dieselbilar har fluktuationerna inte varit lika dramatiska och lagren räcker runt 60 dagar.

I Sverige stod elbilarna i mars i fjol för drygt sex procent av begagnathandeln medan andelen gått ner till fyra procent i januari i år Det är en minskning med 38 procent. Samtidigt ökade hybriderna sin andel.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Analysfirman Indicatas graf visar tydligt att priserna på elbilar har haft en mycket märklig utveckling det senaste året. Rimligtvis bör de gå ner mer, men när, det är den stora frågan. (KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

PRISFÖRKLARING

Vi har med hjälp från Carla.se fått underlag på de vanligaste elbilarnas försäljningspriser för varje månad under 2022 och starten av detta år.

Carla har uteslutit bilar som rullat 0 mil (nya) och även bilar över 15 000 mil. Bilar som sålts under 80 000 är också borttagna, för att exkludera leasingbilar. Årsmodellerna är 2014–2022.

Rådata kommer från Car.info och 38 097 försäljningar av laddbara bilar. Självklart spelar årsmodell, miltal och utrustning stor roll men det går att se tydliga trender. Juni var den månad som det såldes flest elbilar och priserna peakade, för ett stort antal bilar, under augusti månad.

Vi kan se att antalet dagar för försäljning har ökat markant i början av detta år, från cirka sju under 2022 till numera drygt 50 dagar.

Snittpriserna har även de fluktuerat rejält, från 400 000 upp till 480 000 för att sedan gå ner till runt 450 000 kronor.

Detta trots att de senaste årens höga försäljning av nya elbilar nu börjar komma ut på markanden. Det betyder att lagren av begagnade elbilar växer snabbast i Sverige. Betyder det att priserna nu kommer att rasa?

Med slopandet av miljöbilsbonusen i november blev nybilspriserna över en natt mycket högre, vilket betyder att det finns många bilar som såldes nya för 70 000–50 000 kronor billigare än dagens bilar – oräknat prishöjningar på nya bilar. Det lär hålla emot fallet för de begagnade elbilarna.

Samtidigt griper den ekonomiska verkligheten in och när svenska folket inte har lika mycket pengar att köpa för siktar man in sig på äldre, billigare bilar. Här ökar försäljningen, oavsett drivlina.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Det såldes 177 stycken begagnade Taycan under det senaste året, och nypriserna på de olika modellerna varierar stort vilket betyder att snittpriset för en månad beror mycket på vilka modeller som såldes. Snittpriset under perioden var 1 277 000 kronor, och månaden med det lägsta priset var februari -23, med endast tre sålda bilar. Ett större utbud begagnat bör pressa priserna nedåt.

 

Porsche Taycan

Februari 2022

1 211 000:–

Januari 2023

1 374 000:–

Februari 2023

1 078 000:–

Förändring procent:

11 månader

−11

Jan-feb 2023

−21

Det betyder bland annat att de billigaste elbilarna i snitt har stått bäst i kurs under den senaste tiden. Där finns alltså inte klippen.

Den som har råd att köpa en finare begagnad elbil och har is i magen kan mycket väl lyckas bra med sitt prutande. Många bilhandlare som tjänat stora pengar på att köpa och sälja elbilar på en marknad när allt gick upp sitter förmodligen på allt större lager av dyra elbilar, som tickar högre räntor.

För märkeshandlarna kommer också allt fler privatleasingbilar i retur, som måste säljas.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Den ekonomiska krisen har slagit hårt mot de nästan nya bilarna. Numera är det bilar som är fem år och äldre som står för den stora omsättningen av begagnathandeln i Sverige och kurvorna ser likadana ut i stort sett hela Europa.Priserna har gått ner mer i Sverige än i de flesta andra länder i Europa, fallet är bara större i England. I Tyskland, Frankrike och Italien har de gått upp. (KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Den stora frågan är om de som haft en privatleasad elbil nu kommer att köpa en begagnad elbil, trots att de är dyra och svåra att räkna hem. Kanske går en del tillbaka till en förbränningsmotorbil, om inte priserna faller.

Det är alltså inte mycket som talar för att begagnade elbilar ska bli dyrare. Men lägre nybilsförsäljning är alltid bra för begagnatpriserna och 2023 ser  ut att bli ett dåligt år för nybilshandeln, trots att leveranstiderna börjar krympa eftersom covid och halvledarbrist inte längre är lika stora problem.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Teslas prissänkningar av nya bilar satte fart på prissänkningskarusellen bland begagnat. En ny Model 3 kostar från 519 000 kr, och en Model Y med 45 mils räckvidd från 539 000 kronor. Begagnatpriserna visar att det är många Performance i Y-beståndet. En ny Y Performance kostar
730 000 kr. Årsmodell 2020 av Model 3 har backat 18 procent – mer än äldre och nyare. Mest har Model Y årsmodell 2020 tappat: 20 procent. Gamla Model S med gratis laddning livet ut ökar i värde, drygt 20 procent under de senaste året. Model 3 är Sveriges mest sålda begagnade elbil.

 

Tesla Model 3

Tesla Model Y

Tesla Model S

Tesla Model X

Februari 2022

540 000:–

791 000:–

625 000:–

872 000:–

Januari 2023

482 000:–

681 000:–

654 000:–

772 000:–

Februari 2023

467 000:–

651 000:–

635 000:–

819 000:–

Förändring procent:

11 månader

−13,5

−17,7

−1,6

−6

Jan-feb 2023

−3,1

−4,5

−2,9

6

Men det stämmer inte för alla märken och framförallt inte för elbilar. Flera märken tjänar mer på att sälja förbränningsmotorbilar och håller därför uppe väntetiderna på elbilar och exempelvis Volvo tjänar mer pengar på att sälja en elbil till USA än i Sverige på grund av växelkursen för kronan. 

Däremot kan många kinesiska tillverkare leverera här och nu, men till rätt pris?

Teslas sänkningar av Model 3 och Model Y betydde över en natt att många av konkurrenterna begär priser för sina nya bilar som man inte längre kan konkurrera med.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Billiga VW e-Up och e-Golf har gått upp i pris medan nyare ID-bilar backat en aning. Marknaden för prisvärda begagnade elbilar är alltså hetare än för nästan nya, där konkurrensen är hårdare och utbudet är mycket större. Vi kan se en Teslaeffekt på jan-feb-sifforna 2023, för ID-bilarna. VW-bilarna stod som högst i augusti efter att ha sålt i störst volym under juni. Stor efterfrågan sätter fart på priserna!

 

VW e-up

VW e-Golf

VW ID.3

VW ID.4

Februari 2022

179 000:–

239 000:–

383 000:–

548 000:–

Januari 2023

166 000:–

252 000:–

392 000:–

569 000:–

Februari 2023

183 000:–

244 000:–

375 000:–

546 000:–

Förändring procent:

11 månader

2,4

1,9

−2,1

−0,4

Jan-feb 2023

10

−3,3

−4,3

−4,1

Stannar deras försäljning försvinner väntetiderna och då är den stora frågan om man ska sänka produktionstakten eller priserna. Vad är minst kostsamt, att köra en fabrik på halvfart eller att tjäna mindre, eller inget alls, på varje såld bil. Helst av allt vill många tillverkare höja priserna, eftersom allting har blivit så mycket dyrare det senaste året.

Mot neddragning av produktionsvolymer står givetvis alla tillverkares koldioxidmål. Utan en viss procent elbilar kommer man tvingas att betala böter till EU, eller skicka dyra pengar till exempelvis Tesla som kan sälja ”elbilskrediter” om man går ihop i en CO2-pool. Vad är värst?

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Syskonbilarna Polestar 2 och Volvo XC40 har en mycket likartad prisutveckling. De nya uppdaterade modellerna med längre räckvidd/lägre förbrukning kommer först i höst, men kan betyda att nästan nya bilar blir mindre attraktiva. Av årsmodell 2021 är det fler dyra fyrhjulsdrivna bilar, vilka har tappat mer i värde än de framhjulsdrivna billigare bilarna. Modell 2022 av XC40 har ökat i värde med 8,8 procent, vilket ska jämföras med att totalen har ökat med 2,1 procent. Polestar 2 är mer lik Tesla Model 3, vilket förmodligen förklarar tappet under januari–februari.

 

Polestar 2

Volvo XC40

Februari 2022

637 000:–

643 000:–

Januari 2023

632 000:–

589 000:–

Februari 2023

598 000:–

601 000:–

Förändring procent:

11 månader

−6,2

−6,5

Jan-feb 2023

−5,4

2,1

Vi kan också spekulera i att en hel del av de äldre elbilarna som fått bonus kommer att försvinna ut ur landet eftersom den svenska valutan ger en ”rabatt” för Euroländerna på runt 15 procent. I fjol fördubblades exporten av elbilar, till över 4 000 stycken.

Ska vi gissa är elbilspriserna på väg ner. Det vore en sund utveckling, för begagnade bilar har historiskt alltid fallit, så måste det vara. De som nu köper på toppen kan bli de stora förlorarna när – förhoppningsvis – priserna på nya elbilar lägger sig på samma nivå som förbränningsmotorbilar, vilket de flesta tillverkare har sagt ska ske runt 2025.

Den dagen vill du inte stå där med en dyrköpt gammal bil. Men blir det så? Ingen vet.

Priser på begagnade elbilar är volatila som aktier
Stor försäljning av nya laddbara bilar märks nu tydligt på begagnatmarknaden även om dieselbilarna dominerar. Totalt i Europa är handeln med bensinbilar fortfarande större än med dieselbilar.
I Europa ligger elbilarnas andel av begagnathandeln på blygsammare 2,4 procent och hybrider på 10 procent. (KLICKA FÖR STÖRRE BILD)
 
Annons
Annons
Rulla till toppen