Begagnatguide: 5 populära kombidrömmar – här är ägarnas vinnare

Premium På jakt efter en begagnad familjekombi med lyxkänsla? Då har du många alternativ att välja på. Men bara en modell vinner överlägseg när ägarna själva får bestämma.

Begagnatguide: 5 populära kombidrömmar – här är ägarnas vinnare

Det är egentligen bara ägarna som kan avgöra hur bra en bil är och hur totalupplevelsen är efter köpet. Delvis beror det på vilka förväntningar man har, ju dyrare bil desto högre brukar förväntningarna vara.

I vår begagnatdatabas har i skrivande stund svenska bilägare satt betyg på 48.615 bilar. Det här är en skatt av information som vi kan ösa ur och som prenumerant kan du studera betygen direkt på nätet.

Vårt senaste kombitest visar att det inte behöver vara så dyrt som du tror att välja en stor kombi. Men kalkylen blir förstås ännu smartare med en begagnad bil. Till det här testet har vi analyserat svaren och noterat vilka problem som ägarna av testbilarna har haft – minus givetvis nya Audi A6 som är för ny för att ha fått några ägarbetyg.

Vi har dessutom jämfört med snittbilen av samma årsmodeller. I totalsumman har vi adderat alla betyg, förutom när det gäller andelen som har haft garantiärenden. Där har vi lagt till det värdet som vi får när vi tar andelen garantiärenden minus 100 – då får vi det den positiva värdet. 

Har du inte satt betyg på din bil – gör det nu!

Resultatet av denna genomgång är att BMW har de mest nöjda ägarna, är bäst att köra och har minst antal garantiärenden. Landets två storsäljare, Volvo V90 och VW Passat klarar sig inte alls lika bra, tyvärr är driftkvaliteten inte lika hög som för exempelvis BMW.

Läs också: Nya Audi A6 överraskar i första testet: Frånkörd av alla konkurrenter
Läs också: Diesel eller laddhybrid? Här är bästa valet som tjänstebil

På sista plats: Storsäljaren med elfel

Volvo V90 2016–2018

Betyg Snittbilen Volvo V90
Körglädje 80,6 81,8 
Ljudnivå  81,4  78,8 
Totalekonomi  70,9  74,6 
Bagageutrymme  78,9  77,6 
Kvalitetskänsla  86,3  85,8 
Problemfri  82,3  88,5 
Service/verkstad  80,7  81,4 
Göra om köpet  80,9  88,9 
Haft garantiärenden  55 %  35 % 
Garantinöjdhet  77,8  82,2 
Totalt  765  805 

Den billigaste V90-modellen vi hittar är en D3 som kostar 270 000 kronor för en 2017 års modell som gått 4 000 mil – det är faktiskt lite dyrare än en BMW 520d med samma mil och årsmodell. Volvos värde håller bra.

Tyvärr är elektronikproblemen mycket vanliga – 44 procent av läsarna berättar om just detta. Småstrul med inredning, bromsar och chassi förkommer också i väl hög grad. Volvo brukar vara bra på att ta hand om garantiärenden, men även här ligger man sämre till än snittet.

På femte plats: Populära laddhybriden

Volkswagen Passat GTE 2016–2018

Betyg Snittbilen Volkswagen Passat GTE
Körglädje 81,0 81,8
Ljudnivå  83,3  78,8 
Totalekonomi  83,3  74,6 
Bagageutrymme  86,3  77,6 
Kvalitetskänsla  78,9  85,8 
Problemfri  83,6  88,5 
Service/verkstad  74,6  81,4 
Göra om köpet  92,0  88,9 
Haft garantiärenden  43 %  35 % 
Garantinöjdhet  68,5  82,5 
Totalt  788  805 

Det råder brist på begagnade Passat GTE – i skrivande stund finns det bara 15 stycket på Blocket. Billigaste pris är 260 000 för en 2016 års bil med 13 000 mil på mätaren. Andrahandsvärdet är alltså väldigt högt.

Men tyvärr rapporterar ägarna mycket problem med elektronik och inredning. Det handlar mest om mjukvaruproblem som behöver uppdateras. Tyvärr är ägarna inte nöjda med verkstäderna och många har haft garantiproblem. Men man älskar bilen och den elektriska drivlinan.

På fjärde plats: Precis som snittbilen

Audi A6 C7 2011–2018

Betyg Snittbilen Audi A6
Körglädje 81,6 80,6 
Ljudnivå  85,3  76,3 
Totalekonomi  71,5 75,3 
Bagageutrymme  79,3 76,3 
Kvalitetskänsla  90,9  84,9 
Problemfri  86,8  88,4 
Service/verkstad  76,4  80,0 
Göra om köpet  84,7  88,5 
Haft garantiärenden  20 %  25 % 
Garantinöjdhet  71,2  82,3 
Totalt   808 808 

En tre år gammal Audi A6 som gått cirka 7 000 mil begärs det drygt 220 000 kronor för, alltså lite mer än för jämförbar BMW. Den härliga 3,0-liters dieselsexan är vanlig och kostar bara cirka 20 000 kronor extra.

Visst är kvalitetskänslan närmast oslagbar, men problemen är enligt ägarna fler. Ironiskt nog klagar man på inredningen, som annars brukar vara Audis paradgren, men även allvarligare nog på motor, växellåda och chassi – mer än för snittbilen. En del är inte heller glada i Dieselgateuppdateringen och problem med AdBlue och partikelfilter finns.

På tredje plats: Bekväma storlastaren

Mercedes E-klass W213 2016–2018

Betyg Snittbilen Mercedes E-klass
Körglädje 81,8  81,8
Ljudnivå  83,7  78,8 
Totalekonomi  74,3  74,6 
Bagageutrymme  89,2  77,6 
Kvalitetskänsla  90,9  85,8 
Problemfri  91,1  88,5 
Service/verkstad  82,3  81,4 
Göra om köpet  89,3  88,9 
Haft garantiärenden  35 %  35 % 
Garantinöjdhet  79,5  82,2 
Totalt  827  805 

Mercedes ligger lite högre i pris än BMW och Audi, en E-klass kombi från 2015 med en mätarställning tunt 7 000 mil begärs det cirka 260 000 kronor för. Är den värd det? Ja, om bagagevolym är det viktigaste.

Problembilden är spridd och ligger lite över snittbilen på många områden. Radio, bromsar och chassi bör kollas före köp.

På andra plats: Förra "femman"

BMW 5-serie 2010–2016

Betyg Snittbilen BMW 5-serie 2010–2016
Körglädje 87,7 80,2
Ljudnivå  87,2  75,6 
Totalekonomi  71,9  75,2 
Bagageutrymme  79,8  76,0 
Kvalitetskänsla  92,0  84,4 
Problemfri  89,3  87,6 
Service/verkstad  80,4  79,1 
Göra om köpet  91,4  87,9 
Haft garantiärenden  21 %  23 % 
Garantinöjdhet  81,3  81,9 
Totalt  840  805 

En tre år gammal 520d Touring med runt 7 000 mil på mätaren kostar från cirka 200 000 kronor. Ägarna är mycket nöjda med sin bil och körglädjen får högt betyg.

Problemområdena är bromsar och chassi. Luftfjädringen bak kan gå sönder, hjulinställningarna är också förvånansvärt ofta fel. Dessutom, tvåliters dieselmotorn kan börja brinna – se till att EGR-ventilen är åtgärdad! Men totalt sett ett mycket bra köp!

På första plats: Nya "femman"

BMW 5-serie G31 2017–2019

Betyg Snittbilen BMW 5-serir 2017–2019
Körglädje 90,3  83,1 
Ljudnivå  89,5  80,1 
Totalekonomi  70,0  73,8 
Bagageutrymme  78,8  77,5 
Kvalitetskänsla  92,1  86,8 
Problemfri  92,9  88,8 
Service/verkstad  79,8  81,8 
Göra om köpet  91,9  89,9 
Haft garantiärenden  16 %  34 % 
Garantinöjdhet  76,0  81,9 
Totalt  845  810 

Nya 5-serien finns redan i mycket stor mängd som begagnad. Räknar vi med 2 000 mil per årsmodell ger det att en 2017 kostar runt 260 000 kronor. Ägarna njuter av körningen och är mycket nöjda med sin bil, som har få fel, det enda området där den ligger över snittet är problem med inredningen.

Försök att hitta en bra verkstad, med tanke på att det är en premiumbil borde verkstadsbetyget vara högre. Att endast 16 procent har haft ett garantiärende är mycket bra. Vinner denna genomgång.

Läs också: Nya Audi A6 överraskar i första testet: Frånkörd av alla konkurrenter
Läs också: Diesel eller laddhybrid? Här är bästa valet som tjänstebil