Beg-kollen: Vilken mellanklassuv är bästa andrahandsköpet?

Premium Sökningar på Blocket visar att det finns över 1.000 bättre begagnade exemplar av de testade bilarna att välja mellan och kan man tänka sig en Volvo XC60 ökar antalet dramatiskt. Men är siktet inställt på en begagnad laddhybrid blir det värre. I skrivande stund hittar vi drygt 60 Volvo XC60 T8 och bara fem Mercedes GLC – ingen från de andra märkena.

Beg-kollen: Vilken mellanklassuv är bästa andrahandsköpet?

Vi ställer oss tre frågor: Är det smart att köpa en begagnad laddhybrid, vilket av dessa fyra märken bygger den mest tillfredsställande mellanklassuven och är den senaste generationen värd merpriset?

Först laddhybrid eller inte laddhybrid. Prisgapet mellan likvärdiga Volvo XC60 med eller utan laddmöjlighet ligger runt 100.000 kronor. Den summa kan man inte räkna hem genom att köra på elektricitet. Men står valet mellan en laddhybrid och en dyr bensindriven version tror vi att andrahandsvärdet kommer att stå sig mycket bättre för T8 och bilupplevelsen är dessutom mycket bättre – har du råd, köp en T8. 

Handlar bilvalet mest om ekonomi lockar däremot en enklare utrustad XC60 D3 med ett begagnatpris som ligger runt 200 000 kronor lägre än för den där fina T8:an. Det smartaste Volvoköpet!

Dags för fråga två. Vilket är det bästa begagnatköpet? 

Svaret är tveklöst BMW X3, av den senaste generationen. Prisbilden är lockande och totalbetyget (se tabellen) är dessutom högst. 

Men Mercedes GLC har de mest nöjda ägarna, vilket vi inte ska bortse från. Det finns också betydligt färre GLC till salu och att ha en lite mer udda bil kan också ha ett egenvärde.

Volvo XC40 är överlägset vanligast på begmarknaden. Men ägarbetygen är sämst.

Volvo XC60 är vanligast och tyvärr är ägarbetygen också sämst i detta gäng, lite sämre än snittbilens, vilket gör att man undrar varför XC60 ska vara dyrare som begagnad än Audi och BMW. Skillnaden i ägarbetyg mellan vanliga XC60 och laddhybriden T8 visar att T8 har fler elektronikproblem och garantiärenden. Övergången till el har fortfarande barnsjukdomar. Pruta på XC60!

Till sist funderingen kring om man bör köpa den senaste generationen, eller kanske slå till på den gamla och billigare. I fallet Volvo XC60 är den äldre absolut det smartare köpet rent intellektuellt, med den bästa driftsäkerheten av alla Volvobilar! Men i dagsläget känns den daterad. Skillnaden mellan generationerna är inte lika stora när det gäller Audi och BMW, men även här skulle vi helst gå på den nya, om budgeten tillåter. 

Förra generationen Audi Q5 har ett katastrofalt betyg för verkstad vilket främst beror på att runt 30 procent drabbats av motorproblem: hög oljeförbrukning, AdBlueproblem, kamremsoljud, spridare som gått sönder och motorras. Till det kommer en upplevelse av att servicen är väldigt dyr och att verkstäderna inte har varit generösa i sina bedömningar.

Kontrollera historiken och drivlinan noggrant före ett köp. 

BMW X3 av förra generationen är däremot inte drabbad av allvarliga typfel och kan mycket väl vara en bra affär. 

Alrik Söderlind