Spännande tider för begagnade elbilar

Premium Coronakrisen må ha stoppat nybilsförsäljningen i år, men utbudet av begagnade bilar, och då i synnerhet elbilar har formligen exploderat. Är det kanske läge för dig att byta till elbil, och är det ens lönsamt?

Spännande tider för begagnade elbilar

På grund av ett ökat utbud av nya modeller, och kanske genom de restriktioner som införts för resor mellan Norge och Sverige har antalet begagnade elbilar ökat på den svenska marknaden. Samtidigt har priserna sjunkit något jämfört med strax före coronautbrottet. Är du intresserad av någon av de vanligare modellerna på marknaden kan det dock vara läge att pruta lite, då mängden tillgängliga bilar faktiskt är större än någonsin. I skrivande stund finns det ungefär 900 begagnade elbilar som rullat minst 500 mil ute på Blocket! 

Samtidigt visar siffror från handelsplatsen Wayke en dubblering av antalet begagnade elbilar till salu jämfört med maj i fjol, och en prissänkning på i genomsnitt 5,3 procent sedan coronautbrottet. De absolut hetaste bilarna, Tesla Model 3 och Kia e-Niro ligger i snitt ute i tre respektive sex ynka dagar innan de säljs! 

Därför har vi sammanställt en lista på några av de populäraste modellerna på marknaden, med lite snabb info och några saker att tänka på inför ett eventuellt köp. Lite längre ned hittar du även de fullständiga statistiksiffrorna från Wayke och intressant statistik ur vår egna begagnatdatabas.

Vad kostar det att köra begagnad elbil?

1) Folksam helförsäkring 50, år, bor i villa i Stockholmsområdet. Körsträcka 1 500–2 000 mil.
2) Sommardäck av märke Bridgestone. 3) Bensin/elpris 15 kr/l och 1,6 kr/kWh.
4) Prognos enligt Bilpriser.se, utslaget på 3 år/4 500 mil, räknat från maj 2020.

Att en begagnad elbil kostar mer än motsvarande förbränningsmotorbil i inköp går lätt att se när man surfar runt bland annonserna. Det du sparar in pengar på är i regel betydligt billigare servicekostnad, och självfallet drivmedlet.

I kölvattnet av coronapandemins reserestriktioner har oljeindustrin tagit en stor smäll. Fossila drivmedel är billigare än de varit på väldigt länge, men de har sakta börjat återhämta sig.

I jämförelsen här har vi använt den vanliga mallen från i våra begdueller, men även räknat med priset för service i den totala milkostnaden och det för stunden rådande bensinpriset. Som alltid räknar vi på ägande under en treårsperiod och totalt 4 500 mil under perioden.

Som du ser är e-Golfen marginellt dyrare. Den ekvationen ändras dock snabbt till elbilens fördel om du kör mer än 1 500 mil per år, eller så fort bränslepriserna återgår till den nivå de låg på innan coronakrisen.

Det händer enormt mycket på elbilsfronten och och det reflekteras i den förutspådda värdeminskningen. Värdetappet kan komma att bli betydligt mycket lindrigare än förutspått i takt med att elbilar blir allt vanligare på våra vägar. Den "vanliga" Golfen behöver också ett kamremsbyte efter tio år, behåller du bilen över den perioden gör de extra cirka 10 000 kronorna ett betydande negativt avtryck på kalkylen.

I slutänden vet du själv bäst hur du använder dig av din bil, men kontentan är att en elbil i den här storleksklassen är allt från marginellt dyrare, till betydligt billigare att äga än en motsvarande bil med bensinmotor.


AUDI e-tron 2019-2020

Nytillskottet i den lyxiga elsuvkategorin. Om effektsiffrorna känns låga beror det på att Audi tillämpar ett så kallat "boost mode", där bilen momentant får högre toppeffekt på strax över 400 hästkrafter under kraftig acceleration – om man satt bilen i sportläge.

Att tänka på: Bilmodellen är fortfarande relativt ny, och vår enkätundersökning visar på att den drabbas av en hel del barnsjukdomar i form av spökande elektronik. 22 kW AC ombordladdare finns som tillval.

Nybilstest hittar du här!

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
ca 800 000 kr 799 000 kr 288-360 71,95 kWh 11 kW AC, 150 kW DC CCS

BMW i3 2013-2020

BMW:s tillskott i elbilssegmentet är vad man själva beskriver som en citybil. Till skillnad från alla andra har man valt att uppge batteristorleken (bruttokapaciteten) i amperetimmar (Ah) istället för i kWh. 2018 lanserades i3s, som är en sportmodell med något högre effekt på bekostnad av lite räckvidd.

Att tänka på: Tidiga modeller hade 50 kW DC-snabbladdning endast som tillval. Bilar med räckviddsförlängaren (REX) saknar värmepump, vilket sänker räckvidden på vintern. Utöver det ökar serviceskostnaderna då REX-motorn kräver ett oljebyte och service vartannat år (oavsett hur mycket/lite du använder den).

Nybilstest hittar du här!

Begtest BMW i3 möter VW Golf

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
ca 170 000 kr 419 200 kr 170-184 hk 22(60), 33(90), 42,2(120) 7,2 kW AC, 50 kW DC CCS

Hyundai Ioniq Electric 2016-2019

Ioniq Electric är en elbil i Golfklassen vars paradgren är låg strömförbrukning, som du även kan se i tabellen nedan. När den figurerade i begduellen 2019 var det största problemet tillgången på begmarknaden. Lanseringen av en uppdaterad modell till 2020 och ett allmänt ökat utbud av elbilar har nu åtgärdat bristen på begagnade tidiga exemplar.

Att tänka på: Den nya modellen med 38,3 kWh batteripack som släpptes till modellår 2020 har stöd för fjärrstyrning via Hyundais Bluelink-app och längre räckvidd. Men ägare uppger att bilen laddar betydligt långsammare (och tappar laddstyrka redan efter 50 procent laddning, nedåt 14 kW efter 75 procent laddning!) än den gamla modellen som konsekvent klarar av att ta emot laddning i 70 kW (upp till 75 procent laddning, sedan 22 kW)! 

NybilstestIoniq möter Zoe och Leaf

BegtestIoniq möter Nissan Leaf

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
ca 195 000 kr 375 000 kr 120-136 hk 28-38,3 kWh 7,2 kW AC, 50-70 kW DC CCS

Hyundai Kona Electric 2018-2020

En kompakt crossover som driver enbart på framhjulen. Som nybilsköp stoltserar den i 64 kWh-utförande genom att placera sig i topp på vår lista över mest räckvidd per krona! I vår ägarenkät har den delad förstaplats med Tesla Model S över högst andel ägare som skulle göra om köpet av sin elbil!

Att tänka på: Kona electric finns med två batteristorlekar, det lilla batteripacket på 39 kWh kan locka med tillräcklig räckvidd och lägre prislapp. Men du offrar även halva laddeffekten som resulterar i betydligt längre laddtider för samma räckvidd! Till modellår 2020 lanserades en uppdaterad version med stöd för fjärrstyrning via Hyundais Bluelink-app och stöd för 11 kWh AC-laddning. 

NybilstestKona Electric möter Tesla Model 3, Audi e-tron och Kia e-Niro

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
ca 280 000 kr 364 900 kr 136-204 hk 39,64 kWh 7,2 kW AC, 50-100 kW DC CCS

Kia e-Niro 2018-2020

Suven Kia e-Niro delar drivlina med den mindre syskonmodellen Hyundai Kona Electric. Till skillnad mot Kona erbjuds inte e-Niro med mindre batteri, i gengäld får du mer utrymme för familj och packning med nästan samma räckvidd.

Att tänka på: Förmodligen inte det bästa begagnatköpet sett till totalkostnad. Se begduellen för mer info. För bilar tillverkade efter 20 maj 2019 ändrade Kia serviceintervallen till att inkludera ett kylarvätskebyte för batteriet vart tredje år eller var 4 500:e mil beroende på vilket som inträffar först. Till modellår 2020 lanserades en uppdaterad version med stöd för fjärrstyrning via UVO-Connectappen och stöd för 11 kW AC-laddning. 

NybilstestKia e-Niro möter Tesla Model 3, Audi e-tron, Hyundai Kona

BegtestKia e-Niro mot Lexus NX

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
400 000 kr 481 900 kr 204 hk 64 kWh 7,2 kW AC, 100 kW DC CCS

Kia e-Soul 2019-2020

Samma drivlina som Kia e-Niro fast i ett nättare format i Golfklassen. Vår ägarenkät visar dock på en högre förbrukning, och således kortare räckvidd än e-Niro.

Att tänka på: Till modellår 2020 uppdaterades ombordladdaren med stöd för 11 kW AC-laddning. Begagnatutbudet är näst intill obefintligt i skrivande stund, men det finns ett antal demobilar till salu.

NybilstestKia e-Soul och fyra andra bilar i Golfklassen

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
ca 370 000 kr 396 900 kr 204 hk 64 kWh 7,2 kW AC, 100 kW DC CCS

Kia Soul EV 2014-2019

Föregångaren till Kia e-Soul. Trots avsaknad av energieffektiva lösningar som vätskekylt/värmt batteripack är ägarnas genomsnittliga förbrukning lägre än för föregående modell. Räkna dock ändå med ungefär halva räckvidden på grund av de betydligt mindre batteripacken.

Att tänka på: Till skillnad mot Kias nuvarande bilar använder Soul EV inte CCS-uttag för snabbladdning, utan CHAdeMO. Tillsammans med Nissan Leaf är man ensamma om detta på den svenska marknaden idag. Vilket också begränsar snabbladdningsmöjligheterna något, då det finns betydligt fler CCS-laddare ute på vägarna. Den uppgivna batterikapaciteten är angiven som netto, det vill säga faktisk tillgänglig effekt. Till skillnad mot övriga bilar som skyltar med batteriets bruttokapacitet.

NybilstestSex elbilar

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
ca 160 000 kr 377 000 kr 110 hk 27-30 kWh 6,6 kW AC, 50 kW CHADEMO

Nissan Leaf 2010-2020

Fram till rätt nyligen världens mest sålda elbil! Nissan Leaf har funnits på marknaden sedan 2010. Utbudet av begagnade bilar är rikligt oavsett vilken generation du är på jakt efter! Till modellår 2018 introducerades en ny generation med 40 kWh stort batteripack och semiautonoma funktioner i form av Nissans Propilotsystem. Något senare kom en E+-version med 62 kWh stort batteripack och hela 214 hästkrafter.

Att tänka på: Först till modellår 2013 bestyckades Leaf med värmepump, men även efter det har bilen gått att få i en snikversion utan värmepump. Till skillnad mot de övriga bilarna är det superlätt att se batterihälsan i Leafs instrumentpanel. Batterierna i Leaf är passivt kylda, upprepade snabbladdningar höjer batteriets temperatur och leder till att bilen inte laddar med full effekt. Detta fenomen upplevs tydligast på den nya generationen av Leaf. Första generationen gick att få med 6,6 kW AC-ombordladdare som tillval från årsmodell 2013, i andra generationen är 7 kW standard.

NybilstestTre elbilar i kompaktklassen
Sex elbilar i test

BegtestNissan Leaf mot Hyundai Ioniq Electric
Begduell: Nissan Leaf mot Renault Zoe

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
90 000 kr 397 000 kr 109-214 hk 22, 30, 40, 62 kWh 3,6 kW AC, 50 kW CHADEMO

Renault Zoe 2012-2020

Zoe är en småbil som storleksmässigt ligger någonstans mellan Nissan Leaf och Volkswagen Up. Modellen har hängt med sedan 2012 och såldes under en lång tid utan batteriet inkluderat i priset. Detta fick man istället hyra. På senare tid har bilen sålts både med batterihyra och inklusive batteriet. Det går även att köpa loss det på äldre bilar med batterihyra.

Till årsmodell 2019 lanserades Zoe i sin andra generation (Renault själva kallar det för den tredje generationen då Zoe fick ett större batteripack och en smärre facelift till årsmodell 2016) med batterikapacitet på hela 52 kW och 50 kW DC-snabbladdning via CCS-uttag som tillval.

Att tänka på: Första generationen har visat sig ha en något underdimensionerad framvagn för bilens vikt, vilket gör att glapp och slitage inte är helt ovanliga. Glöm heller inte att undersöka om bilen har batterihyra, då det annars kommer att kosta dig 699–1 199 kronor i månaden, beroende på batteristorlek och antal mil per år. Vill du köpa loss batteriet kan du räkna med att betala ungefär 60 000 kronor för en relativt ny bil med väldigt få mil på mätaren, och sedan successivt lägre pris beroende på batteristorlek, årsmodell och miltal. Kolla med en Renault- återförsäljare för den specifika kostnaden på just den bil du funderar på.

NybilstestZoe möter Hyundai Ioniq och Nissan Leaf

BegtestBegduell: Renault Zoe mot VW e-Up

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
70 000 kr 296 990 kr 88-135 hk 22, 41, 52 kWh 22 kW AC

Tesla Model 3 2017-2020

Världens numera mest sålda elbil! Tesla Model 3 är företagets senast lanserade modell till försäljning utanför USA. Statistik från Wayke visar att den genomsnittliga försäljningstiden på begagnade exemplar av Model 3 passande nog är tre dagar. Är du sugen på ett exemplar är du alltså inte ensam om tanken!

Att tänka på: En väldigt hög andel Model 3-ägare uppger sig ha problem med lack- och inredningsdefekter. Samtliga bilar på marknaden omfattas dock fortfarande av garanti. Den enklare standard range-modellen har begränsad laddhastighet till 7,7 kW AC och 170 kW DC.

NybilstestTesla Model 3 Performance möter Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro

Begpris från Nypris från Effekt Batteristorlek Laddning
500 000 kr 569 080 kr 286-456 hk 54, 62, 75 kWh 11 kW AC, 200 kW DC CCS

Tesla Model S 2012-2020

Urfadern som ofta anses ha startat hela den moderna elbilstrenden. Model S finns i en myriad olika utföranden med batterier från 60 till 100 kWh, och drivning antingen bak eller på alla fyra. 

Att tänka på: Reparationer är dyra, ha med detta i beräkningarna om du väljer att köpa en Model S utan kvarvarande garanti. Ett vanligt förekommande fel enligt ägarna är att de automatiskt utskjutande dörrhandtagen slutar att fungera, räkna med att betala ett femsiffrigt belopp per handtag för att få detta åtgärdat! Bilar som beställdes nya före den 15 januari 2017 har gratis snabbladdning livet ut. Bilar tillverkade före maj 2016 har antingen 11 eller 22 kW AC-ombordladdare.

NybilstestTesla Model S möter Audi S7 Sportback och Porsche Panamera

Begtest: Begduell: Tesla Model S utmanar Volvo V90

Begpris fr Nypris fr Effekt Batteristorlek Laddning
ca 430 000 kr 909 990 kr 306-772 hk 60, 70, 75, 85, 90, 100 kWh 16,5 kW AC, 150 kW DC Supercharger

Tesla Model X 2015-2020

Fram till rätt nyligen det enda alternativet för dig som velat åka elektrisk lyxsuv där hela familjen får plats. Delar till 30 procent komponenter med Model S, men till skillnad mot denna går X bara att få med drivning på alla fyra hjulen via en elmotor monterad både i fram- och bakaxel. 

Att tänka på: Enligt vår ägarenkät är Model X den minst problemfria elbilen i den här skaran. Frekvent återkommande kommentarer rör vibrationer från framvagnen vid acceleration, samt att de bakre så kallade falkvingedörrarna strular för en hel del ägare. Bilar som beställdes nya före den 15 januari 2017 har gratis snabbladdning livet ut. Bilar tillverkade före maj 2016 har antingen 11 eller 22 kW AC-ombordladdare.

NybilstestTre lyxiga elsuvar

BegtestSå står sig Model X mot Porsche Cayenne

Begpris fr Nypris fr Effekt Batteristorlek Laddning
ca 670 000 kr 1 009 990 kr 490-772 hk 60, 70, 75, 90, 100 kWh 16,5 kW AC, 150 kW DC Supercharger

Volkswagen e-Up 2014-2020

Volkswagen e-Up är minstingen i gänget. Låg vikt och relativt liten effekt gör den också till den näst snålaste när det kommer till elförbrukningen enligt ägarna själva. Till modellår 2019 växte batteripacket till hela 36,8 kWh. Samtidigt lanserades syskonmodellerna Seat Mii Electric och Skoda Citigo e iV som i princip är identiska med e-Up, så när som på lite utrustning och yttre paneler.

Att tänka på: Hela 16 procent av ägarna som svarat i vår enkät har haft problem med bromsarna på sin e-Up. Det är med god marginal en högre siffra än för de övriga bilarna här, men även jämfört med snittbilen. Undersök att handbromsen tar och att bromsskivorna inte rostat ihop fullständigt. Till årsmodell 2019 fick e-Up utöver ett större batteri även en kraftigare ombordladdare för 7,1 kW AC.

NybilstestFem småkarameller

Begtest: VW e-Up mot Renault Zoe

Begpris fr Nypris fr Effekt Batteristorlek Laddning
ca 95 000 kr 273 600 kr 82 hk 18,7, 36,8 kWh 3,3 kW AC, 40 kW DC CCS

Volkswagen e-Golf 2014-2016

Golfklassens måttstock i elektriskt utförande. Gör vad du förväntar dig av en bil i den här storleksklassen, fast utan motorljud. Passivt kylda batterier och en något lägre snabbladdningshastighet gör den kanske inte till den bästa partnern på långresor. Men utbudet av begagnade bilar är rikligt.

Att tänka på: Faceliften till årsmodell 2017 bjöd på både större batteri och något kraftigare motor, men även på en uppdatering av ombordladdaren till 7,2 kW AC. Den vanligast återkommande kommentaren i vår enkätundersökning är att laddsladden för att ladda bilen i ett vanligt vägguttag slutat att fungera.

NybilstestSex elbilar i test

BegtestVW e-Golf mot laddhybriden Golf GTE

Begpris fr Nypris fr Effekt Batteristorlek Laddning
ca 95 000 kr 273 600 kr 82 hk 18,7, 36,8 kWh 3,3 kW AC, 40 kW DC CCS

Vågar jag köpa elbil?

Av Peter Ternström

Om jag kan tänka mig att köpa en begagnad elbil? Absolut inte. I alla fall inte just nu. Detta eftersom jag, för exakt en timme sedan, fick min nya bil levererad. Det är en elbil. 

Säg HELLO till P1 HELLO, min nya vardagsbil. Det är en Volkswagen e-Up. Levererad från Porsche inter auto i Poznan, Polen. Det är därför registreringsplåten är ljusgrön och börjar med P1 (Poznan). 

Än så länge har jag bara kört bilen en kort sväng. Jag körde ner till byn och tillbaka, en sväng på åtta kilometer. Första intrycket? Fantastiskt. Bilen känns väldigt solid även om den är liten. Jämfört med min bensindrivna Up, som denna ska ersätta, känns den dock lite tyngre. Kanske något batteri någonstans som väger en del...

Instrumentpanelen är lite annorlunda jämfört vanliga Up. Stor hastighetsmätare i mitten, effektanvändning till vänster och batteriet till höger. När jag slog på bilen första gången var den laddad till strax över hälften. Enligt instrumenten skulle jag då kunna köra 116 kilometer. Det borde nog stämma? 

Läste på nätet att räckvidden var "ungefär" 200 km. Det är mer än jag behöver. Bilen ska tjänstgöra som "göra ärenden-bil". Åka till snabbköpet, lämna något barn, hämta något barn, hämta någon pryl, lämna någon pryl och så vidare. Allt detta sker inom en radie av 25 kilometer. Att då kunna slippa köra förbränningsmotor känns väldigt bra.

Elmotorn har absolut tillräckligt med kraft. Skaplig acceleration upp till hundra, även om den inte är en raket. Inuti kupén är det i princip ljudlöst, förutom ett lätt vinande från motorn vid gaspådrag eller broms. Det är en väldigt rolig och annorlunda upplevelse att köra elbil. Första gången för mig idag!

Ett litet problem dock. Jag har inget uttag i huset som passar till bilens laddkabel. I min enfald trodde jag det var 220V som gällde. Det var det inte. Jag har ringt en elektriker. Hoppas han kommer innan jag har soppatorsk i min nya fina elbil.


Vågar jag köpa elbil?

Av Jan "Flash" Nilsson

Va?, tänkte jag, vad skulle få Janne Flash, världens modigaste, som vågar åka backspegel mot backspegel i 200 km/h på sladd att inte våga något?

Jag åkte till en återförsäljare i Värmland och provkörde en begagnad BMW i3. 

Jag har en samling med vattenskotrar, jetskis, gamla motorcyklar, fyra mc-skotrar, gokarter, och jag HATAR batterier i leksaker. Jag är också totalt ointresserad av elbilar som tävlingsfordon. Fula, tysta, tunga bilar som åker omkring som hyrkartar. Däremot gillar jag tanken att använda en elbil i vardagen.

Säljaren sade att batteriet på 120 Ah räcker i sextio mil, vilket är okej om det är så. Det betyder att man laddar den en gång i månaden i snitt. Batterierna skulle också tappa cirka 30 procent på tio år, så ungefär där hamnar jag om jag köper en beggad i3. 

Hur klarade den en dag med mig då? Betyget blev mycket bra.

Skulle jag våga köpa en elbil? Absolut. Visst, de är så mycket dyrare än en vanlig bil att ekonomiskt blir det inte billigare trots att man slipper "tanka". Sedan är el inte heller gratis, plus ska man vara rädd för något är det nog att elbilar kommer att beskattas på något sätt framöver, jag misstänker att staten inte kommer att skänka bilägarna de uteblivna miljarderna de idag får in på bensin/dieselskatt. 

Som avslutning har jag en god vän som köpt en Audi e-tron, och totalt freakat ut på bilen. Han har kört 3 000 mil och kontaktat ÅF för att byta in den, den fungerade inte logistiskt för honom. Svaret från ÅF är att de inte tar in den i byte. Jag gissar att den är för dyr och för svårsåld så inte ens Audi vill ha en begagnad bil i sitt lager?

Så svaret på frågan om jag vågar köpa elbil idag blir nej. Inte om jag vill ha bra ekonomi på mitt körande, enkelheten när jag ska runt Sverige, jag kör ändå 4 000 mil om året. Hade jag obegränsat med pengar skulle jag däremot köpa en elbil, för jag tycker de fungerar väldigt bra – speciellt som andrabil i city. Så var det utrett!


Vågar jag köpa elbil?

Av Peder Karlsson

Köpa begagnad elbil? Nja …

Min relation till elbilar är inte toppen. Inte så mycket på grund av bilarna i sig tror jag, utan mer på grund av elbils-maffian som får härja fritt och likställt med Jesus lärjungar predikar elbilens excellens över allt annat, oavsett vad det gäller.

Teslaägarna är värst, eller bäst, beroende på vilket sida om korset man står. De finns överallt, de infiltrerar styrelserum, dagisparkeringar, till och med till bilträffar törs de tuffaste medlemmarna av maffian leta sig till och proklamera sitt budskap. Jag ser det som min förbannade plikt att försvara förbränningsmotorn, till sista blodsdroppen. 

Så på frågan om jag funderar på att köpa en begagnad elbil skulle allt utom ett nej vara en lögn. Att sitta och spekulera i vilken modell jag skulle välja är lika sannolikt som att jag skulle köpa en segelbåt. 

Jag har dock beställt två nya elbilar. En Porsche Taycan Turbo S som jag avbeställde när jag insåg att den var mindre än Panamera och att mina hundar inte skulle få plats. Ska jag ha en elbil vill jag inte tvingas ha en andrabil också, så den fick stryka på foten. Jag har också beställt Teslas konstiga truck. Jag tror fortfarande den är ett PR-trick och att den aldrig kommer, men den var för konstig för att inte boka direkt när nyheten kom. 

Det leder mig in på mitt enda elbilsminne. Jag fick faktiskt låna en Tesla för en tur fram och tillbaka till Oslo. Värstingen, en P100DL eller vad den heter, 0–100 på en nysning gör den.

Det var jättetrevligt på vägen till Norge, då var jag hungrig och de 20–30 minuter långa laddstoppen passade perfekt för att sätta sig och äta. Jag trivdes riktigt bra i den måste jag erkänna. Hemresan gick dock sämre. Först fick jag köra fem mil i fel riktning för att hitta en laddstolpe, för den i min riktning var för långt borta, jag hade inte tillräckligt med batteri för att ta mig dit.

När jag väl kom till den där laddstolpen åt fel håll pluggade jag in och konstaterade via någon display att den skulle vara fulladdad om 27 minuter. Jag satte mig och åt, igen. Efter 30 minuter gick jag ut, då stod det att den skulle vara fulladdad om 27 minuter. Den laddstolpen var tydligen trasig. Så jag fick byta stolpe och äta en middag till. Halv fyra på morgonen var jag hemma.

Jag förutspår en fetmaepidemi i samband med elbilarnas övertagande av landsvägarna. Jag tror jag gick upp 2 kg på min Norgeresa. Hur skulle jag se ut om jag åkte omkring i en hela tiden? Nej, jag väntar lite. 

SNITTFÖRBRUKNING OCH RÄCKVIDD

Ur vår begagnatdatabas med över 55 000 inlägg från er bilägare, har vi sammanställt de olika elbilarnas snittförbrukning. Sedan har vi räknat fram en uppskattad räckvidd baserad på snittförbrukning och 95 procent av batteriets bruttokapacitet. Ta siffrorna nedan som en fingervisning snarare än som faktisk max räckvidd. Vissa av bilmodellerna reserverar mer än fem procent av batteriets bruttokapacitet, och några finns i olika utförande som gör att förbrukningen inte stämmer överens med modellgenomsnittet till 100 procent.

BIL SNITTFÖRBRUKNING
kWh/100 km
BATTERIKAPACITET
kWh
RÄCKVIDD (km) 1)
Audi e-tron 2019-2020 27,5 71-95 245-328
BMW i3 2013-2020 15,8 22-42,2 132-253
Hyundai Ioniq El 2016-2019 14,1 28 188
Hyundai Kona El 2018-2020 15,8 39,2-64 235-384
Kia e-Niro 2018-2020 16,5 64 368
Kia e-Soul 2019-2020 17,9 64 339
Kia Soul EV 2014-2019 16,4 30,5-31,8 176-184
Nissan Leaf 2010-2017 15,7 24-30 145-181
Nissan Leaf 2018-2020 17,3 40-62 219-340 
Renault Zoe 2012-2018 15,3 22-41 136-254
Renault Zoe 2019-2020  15,9 41-52 244-310
Tesla Model 3 2017-2020  17,6  54-75  291-404
Tesla Model S 2012-2020 21,0 60-100 271-452 
Tesla Model X 2015-2020  25,2  60-100 226-376 
VW e-Golf 2014-2016 15,0 24,2 153 
VW e-Golf 2017-2020 15,3 35,8 222
VW e-Up 2014-2020 14,6 18,7-32,3 125-210 

1) Baserat på 95 % batteribrutto/snittförbrukning.

(KLICKA FÖR STÖRRE)

STATISTIK FRÅN WAYKE

Bilmodell Snittförsäljningstid 
Tesla Model 3 3 dagar 
Kia Niro 6 dagar 
Volkswagen Up 7 dagar 
Hyundai Kona 21 dagar 
Kia Soul  24 dagar 
Mini  27 dagar 
Tesla Model S  27 dagar 
VW e-Golf  27 dagar 
Renault Zoe 30 dagar 
Audi e-tron  35 dagar 

ANALYS: Vilken bör du välja egentligen?

Vilken elbil som lämpar sig bäst för dina behov vet självfallet ingen bättre än du själv. Men om det är något vi kan se i siffrorna ovan är det att alla verkar vilja ha en Tesla Model 3. Efterfrågan är tydligt större än utbudet, vilket gör att begagnatpriserna för just Model 3 i vissa fall faktiskt är dyrare än att köpa bilen ny direkt av Tesla med den statliga rabatten.

Även Kia e-Niro går åt som smör i solsken, och om du läser vårt begagnattest av bilen ser du att det kanske inte är det bästa begagnatköpet att göra i dagsläget. Hyundai Kona Electric som e-Niro delar drivlina med ligger däremot inte lika hett till på begagnatmarknaden av någon anledning.

Men ägarna är de mest nöjda och enligt vår enkätundersökning är bilen också den näst mest problemfria, en ynka procentenhet efter BMW i3. Kort sagt är det förmodligen det vettigaste begagnatköpet av bilarna i den här listan. Annars kan du alltid köpa dig en Volkswagen e-Up och få den lägsta möjliga milkostnaden. Om du kan stå ut med begränsningen i prestanda, räckvidd, ombonad och utrymme vill säga.

UTVECKLING PÅ SVENSKA BEGAGNATMARKNADEN FÖR BILAR

Pris 1 månad 3 månader 1 år
Bensin 0,2% 2,2 % 7,2 %
Diesel -0,3 % 0,5 % 2,7 %
El -3,1 % -5,3 % 8,0 %
Elhybrid -1,2 % -4,5 % -1,3 %
Laddhybrid -0,9 % -6,6 % -1,8 %
Totalt 0,0 % 1,9 % 6,0 %

 

Utbud 1 månad 3 månader 1 år
Bensin -7,1 % -5,4 % 22 %
Diesel -2,6 % 8,4 % 29 %
El 4,8 % 43,3 % 101,5 %
Elhybrid 0,6 % 27,5 % 70,3 %
Laddhybrid -0,6 % 45,9 % 133,7 %
Totalt -4,2 % 4,2 % 29,4 %

 

Försäljning 1 månad 3 månader 1 år
Bensin 18,1 % 11,1 % -0,3 %
Diesel 28,7 % 9,9 % -3,5 %
El 26 % 5 % 76,0 %
Elhybrid 30,2 % 15,4 % 17,5 %
Laddhybrid 27 % 28,8 % 51,7 %
Totalt 24 % 10,9 % -0,5 %