Månadens begagnatbil: Allroundkompetens

PREMIUM En förhöjd kombi kan vara ett väldigt bra alternativ till en suv, inte minst tack vare utrymmena. Vi tittar närmare på tre ”skogsversioner”.
Annons

Nu när vintern är här börjar många familjer fila på vinterns aktiviteter i naturen. Vare sig det är att resa till fjällstugan, besöka mor- och farföräldrar eller ta sig ut i spåren kräver dessa intressen en bil med god framkomlighet som klarar att få dig och familjen att känna sig trygga. Minusgrader på termometern och vitt packat vägunderlag till trots. 

Då är fyrhjulsdrift och förhöjt chassi att föredra. Dessutom är komforten i dessa varianter lite högre till följd av bättre stötdämpning och något större däck. Det gör skillnad när du och familjen rör er mot nordligare breddgrader – liksom för de av er som redan bor där!

I denna artikel har vi därför valt ut tre rymliga allroundkombis anpassade för vinterns krav på framkomlighet samt vardagens praktikaliteter och komfort. Om det är en typ av bil den typiska familjen i Sverige ska välja, tycker vi detta är tre heta alternativ som både klarar de flesta helgprövningar och vardagsutmaningar i staden.

Vi har valt tre storsäljare i olika prissegment med det vanligaste motoralternativet, dieselfyran med två liters volym och fyrhjulsdrift. 

Passat Alltrack är det prisvärda alternativet, Volvo V90 Cross Country är svenskens favorit i premiumklassen, och vill man åt det där lilla extra är Mercedes E-klass All-Terrain med luftfjädring ett starkt kort.

Drivlinorna i V90 och Passat använder sig av traditionell Haldex där fyrhjulsdriften är latent och aktiveras vid behov, medan 4Matic-systemet i All-Terrain förlitar sig på 60/40-principen som kan växla kraften mellan hjulen. Där 4Matic ger en högre körupplevelse ger Haldex en aning lägre bränsleförbrukning.

Till följd av suvarnas framfart och elbilstransformationen har Volkswagen och Volvo valt att sluta producera Alltrack och Cross Country – vi vill därför slå ett slag för allroundkombin innan den försvinner för gott. 

”Kör du mycket på lite sämre vägar på väg till lantstället eller fjällen, men vägrar förlika dig med vad som i ditt tycke är en ”onödigt hög” suv? Lagom till vintern lyfter vi fram tre bilar i det segment som Volvo en gång skapade med sin Cross Country. Jämfört med ordinarie versioner bjuder dessa tre bilar inte bara på mer terrängduglighet utan även på extra komfort och en tuffare look. Vi jämför här Passat Alltrack, V90 Cross Country och E-klass All-Terrain i det vanligast förekommande utförandet. För mig är Mercan det mest intressanta valet: den är något dyrare men komforten är fantastisk och faktum är att E-klasskarossen passar oväntat bra i detta utförande”.
Ted Sporre, vd AUTO1 Group Nordics

VW Passat Alltrack
Markfrigång: 17,4 cm
Drivlina: Fyrhjulsdrift, Haldex
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Motor: 4 cyl 2,0, 190 hästkrafter (diesel)
0–100 km/h: ca 8,0 sek
Förbrukning*: 5,1 l/100 km
Bagageutrymme: 639 liter vid uppfällda säten 
Fordonsskatt: 2 354 kr/år (årsmodell 2017)
Antal ägare i Sverige: 11 300
Medianpris, max 12 000 mil (okt 2023): ca 260 000 kr
*Blandad förbrukning enligt Transportstyrelsen
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 2015-2019, B8 (Typ 3G)

Passat Alltrack har byggts i två generationer, den första 2011 efter att Volkswagen såg Volvos succé med Cross Country-serien. Alltrack var en väldigt attraktiv tjänstebil i Sverige med smarta paket och trevlig prissättning. Grundidén är egentligen ganska lik Volvons – fördelen med Alltrack är värdet för pengarna, här får du ungefär samma helhetspaket som Volvon, men till ett lägre pris. Dock med aningen sämre komfort då till exempel luftfjädring inte fanns att beställa, samt aningen äldre teknik i cockpiten.

Lastutrymmet är stort och bör utan problem räcka för en familjesemester i fjällen. Fyrhjulsdriften står Haldex för. Både bensin och diesel finns att välja – planerar du att dra tungt är Volvos och Mercedes drivlinor något starkare i denna jämförelse, då VW-gruppens dubbelkopplingslåda inte är lika lämplig för tunga släp.


Markfrigång: 21,0 cm
Drivlina: Fyrhjulsdrift, Haldex
Max släpvagnsvikt: 2 400 kg
Motor: 4 cyl 2,0, 190 hästkrafter (diesel)
0–100 km/h: ca 8,8 sek
Förbrukning*: 5,2 l/100 km
Bagageutrymme: 560 liter vid uppfällda säten 
Fordonsskatt: 2 510 kr/år (årsmodell 2017)
Antal ägare i Sverige: 14 500
Medianpris, max 12 000 mil (okt 2023): ca 347 000 kr
*Blandad förbrukning enligt Transportstyrelsen
Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017-2021, PW/PZ

1997 var Volvo först med att sätta plastskydd runt hjulhusen på en kombi, höja markfrigången och kalla den Cross Country. Sedan dess har Volvo fått en form av fadersstämpel i segmentet.

V90 CC lanserades hösten 2016 och är ett komplett paket för den som söker en bil som tål lite tuffare terräng eller spenderar mycket tid i fjällen. Stolarna håller absolut världsklass och komforten är allmänt bra. Bilen går även att få med luftfjädring på bakaxeln.

Lastutrymmet räcker gott och väl för de flesta, och lägg till en takbox så har du ett komplett paket att ge dig ut på semester i även för den större familjen. Haldex står för fyrhjulsdriften och bilen finns i både bensin- och dieselutförande, men här föredrar vi dieseln för dess lägre förbrukning och dragkraft med husvagn på dragkroken.


Mercedes-Banz E 220d 4Matic
Markfrigång: 12,1–15,6 cm (ställbar luftfjädring) 
Drivlina: Permanent fyrhjulsdrift, 4Matic
Max släpvagnsvikt: 2 100 kg
Motor: 4 cyl 2,0, 194 hästkrafter (diesel)
0–100 km/h: ca 7,7 sek
Förbrukning*: 5,2 l/100 km
Bagageutrymme: 640 liter vid uppfällda säten 
Fordonsskatt: 2 458 kr/år (årsmodell 2017)
Antal ägare i Sverige: 1 668 
Medianpris, max 12 000 mil (okt 2023): ca 390 000 kr
*Blandad förbrukning enligt Transportstyrelsen
Mercedes-Benz E 220 d 4Matic All-Terrain 2017-2020, W213 (S213)

Bara några veckor efter att Volvo lanserade V90 CC släppte Mercedes sin E-Klass kombi i skogsutförande, kallad All-Terrain. Prisbilden är högre och så även komforten då luftfjädring är standard på bilens båda axlar, vilket också möjliggör anpassning av markfrigången.

Mercedes använder 4Matic för drivning på alla fyra hjul kontra Haldex på de övriga två vilket gör att bilen känns mer bakhjulsdriven. Lastutrymmet är störst i klassen vilket gör detta till ett utmärkt alternativ för familjen som vill plocka med sig lite extra på resan. Mercedes E-klass All-Terrain finns med dieselmotorer på två och tre liter.

Tråkigt nog är detta den enda av dessa tre som fortfarande tillverkas idag (i ny modell) då både Volvo och Volkswagen istället valt att helt fokusera på suvsegmentet. 


ÄGARNAS BETYG

SnittbilenVolkswagenVolvoMercedes
Passat AlltrackV90 Cross CountryE-klass All-Terrain
2015–20212015–20192017–20212017–2020
Ekonomi 76726770
Bagage 76887693
Baksäte 78868884
Problemfri 87798585
Kvalitetskänsla 84808786
Gjort om köpet 87798378
Felprocent:
Motor 781015
Lack/rost 6783
Elektronik 19161512
Inredning 9141018
Chassi 103146
Infotainment 3110

Alla tre bilarna har genomgående höga betyg, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det är påkostade vagnar vi talar om. Ekonomiskt får de såklart svårt jämfört med snittbilen, men så är de också relativt dyra i inköp. 

Noterbart är att Volvo V90 har ett aningen sämre ekonomibetyg än den dyrare E-klass, och att All-Terrain har det lägsta ”Gjort om köpet-betyget” av alla tre. Mercedes gigantiska bagageutrymme får ett väldigt högt betyg, hela 93 procent.

Volvos chassi är drabbat av fel i klart högre utsträckning än de övriga två, men å andra sidan håller inredningen ihop bäst i detta gäng. 

Månadens begagnatbil(ar): Körmaskiner
Annons
Annons
Rulla till toppen