Begduellen: Volvo V70 mot Volvo V90 – på giganternas axlar

Premium Det är ingen enkel uppgift att ta över efter V70 som förädlats till perfektion under många år. V90 har gjort en storartad entré, premiumkänslan och designen slår rekord i vår databas men hur är det ställt med byggkvaliteten? Är V90 verkligen en bättre bil?

Begduellen: Volvo V70 mot Volvo V90 – på giganternas axlar

TACK vare vår begagnatdatabas kan vi i ett tidigt skede göra analyser av bilarnas kvalitet samt få en uppfattning om vad ägarna tycker om dem. Lever bilarna upp till förväntningarna? 

Vi har analyserat de första ägarrapporterna för V90, som ännu får anses vara en väldigt ny bil. Den stora frågan är om den är bättre än V70? 

Vi har gjort flera intressanta iakttagelser men det bör tilläggas att de bilar som har betygsatts fortfarande är rätt nya, Snittkörsträckan för V90 är 677 mil, det vill säga inte särskilt långt. Vi har också valt att göra ett snävt urval för V70 med årsmodeller 2016–2017 för att göra det mer jämförbart mot V90. Detta får ses som en initial analys och vi lovar att återkomma när bilarna har gått längre.

Vi kan konstatera att ägarna älskar V90:s design och förarmiljö. Betyget 96 för utseende respektive 95 för förarmiljö är normalt sportbilar/lyxbilar förunnat. Här har Volvo överträffat sig själva. De har lyckats förena teknik och lyx med en skandinavisk enkelhet. Omdömena för kvalitetskänslan och körkänslan är högre i V90 än i V70.

Det som däremot inte lever upp till ägarnas förväntningar är bränsleförbrukningen. Vi konstaterade i nummer 19/2016 där vi testade V70 D4 mot V90 D4 att den gamla bilen var snålare. Våra testsiffror visade att V70 D4 förbrukade 5,8 l/100 km medan V90 D4 förbrukade 6,9 l/100 km. Detta bekräftas även av ägarnas förbrukningssiffror. Snittförbukning för V70 är 5,8 l/100 km för diesel och 8,1 l/100 km för bensin. Motsvarande siffror för V90 är 6,5 l/100 km för diesel respektive 9,1 l/100 km för bensin. Förvisso sitter det samma motor och låda i V90 som i den senaste generationen V70 (en uppdatering skedde med VEA-motorerna) men bredare däck och mer extrautrustning ger högre vikt, båda påverkar förbrukningen.

FELRAPPORTEN

Vad har du haft problem med? Ägarna har angett vad de specifikt har haft problem med på sin bil. 

BYGGKVALITET Elektronikproblemen är skyhöga för V90 liksom antalet garanti­ärenden. V70 har problem med kopplingen vilket förklarar siffrorna för motor och växellåda.

Betygen visar att ägarna ger V90 sämre betyg för ljudnivån, upplevs den bullrigare? Är den sämre ljudisolerad? V90 får även sämre betyg för bagageutrymmet. Att V90 har blivit mindre stämmer, man har offrat utrymme till förmån för design.

V90 är utrustad med den senaste självkörande tekniken (adaptiv farthållare, filhållningsassistens och avståndsvarning) "piloten" ingår i standardutrustningen. Att V90 är en modernare bil råder det inget tvivel om men det är också det som är dess akilleshäl.

Vår felrapport visar att elektroniken spökar. Det nyckelfria låsningssytemet fungerar så där, liksom fjärrstyrningen av motorvärmaren via appen Volvo On Call, för att nämna några typfel. Problemen ågärdas med en programuppdatering, men 44 procent elektronikfel är en hög siffra. Antalet garantiåtgärder för V90 är 45 procent. När vi analyserade XC90 i begduellen var dessa siffror ännu högre (58 procent). Det verkar således ha skett en viss förbättring i samband med V90. 

13 procent uppger att de har haft problem med chassit på nya V90. Ägarna berättar hur de vid leverans noterat att dörrar och bagagelucka varit slarvigt monterade och svåra att öppna och stänga. Går det för fort på fabriken I Torslanda? Sett ur denna synvinkel är V70 en driftsäkrare bil men den har å andra sidan haft många år på sig att bli så bra som den är. Och förhoppningsvis kommer V90 också att växa in i kostymen.


MODELLHISTORIK

VOLVO V70

1997 Volvo 850 kombi döps om till V70.
2000 Andra generationen V70N har premiär.
2007 Tredje generationen presenteras.
2010 Nya motorbeteckningar, nya effekter och snålare motorer.
2013 Facelift, ny front, senare ny D4 diesel & åttastegad automatlåda.

VOLVO V90

1997/98 Modellbeteckningen används första gången när Volvo döper om 960 till S90/V90.
2016 Trotjänaren V70 går i graven och ersätts av V90.
2017 V90 CC presenteras.

Ägarna om sina bilar

V70-produktionen upphörde förra våren och under det sista modellåret utgick BLIS-systemet som tillval.

V70-ägarna gillar...
V70-ägarna gillar inte...
"Inte den mest körglada bilen men den är förnuftig och har skön komfort." "Den sista snygga V70:n." "En klassisk snygg kombi med förhöjd kvalitetskänsla (jämför med 2012)." "Stor och praktisk." "Skön motor." "Polestar är värt varenda krona, nu lever bilen även efter 100 km/h." "Prisvärd, säker och snygg bil." "Otroligt skön åkkomfort." "Fantastiskt komfortabel och praktisk." "Helljusautomatik, adaptiv farthållare och Sensussystemet krånglar." "Jag har fått byta kupéfläkt." "Gnisslande kopplingspedal, det är numera klassat som ett typfel på bilar producerade hösten 2015." "De elektriskt infällbara backspeglarna fungerar varannan gång man låser bilen." "Sensussystemet är långsamt och svårmanövrerat under färd." "Missljud från bromsarna."

"Världens just nu snyggaste och bästa förarmiljö", tycker en ägare.

V90-ägarna gillar...
V90-ägarna gillar inte...
"Världens snyggaste kombi." "Jag gillar att det är 'svenskt'. "Helt underbar bil, Volvo har tagit ett gigantiskt kliv." "Säkerhetsfunktionerna är guld." "Volvo lyfter sig till världstoppen med S/V90." "Bagageutrymmet räcker mer än väl, det är en stor bil." "Fantastisk långfärdskryssare. En fröjd att köra varje dag." "Kvaliteten på det nyckelfria låset är så där, det fungerar inte problemfritt." "Mycket bil för pengarna." "Höger dörr behövde justeras vid leverans." "Volvo On call strular, det går inte att kolla saker via appen." "Lådan var ryckig i början men blev mycket bättre efter lite körning." "Skakningar i ratten, speciellt vid inbromsning." "Stolsvärmen på passagerarsidan glappar."

Ägarnas köpskäl

VOLVO V70 2016–2018

Säkerhet Volvos ess i rockärmen.
Komfort V70 är en klassisk komfortkryssare.
Utrymmen/Ekonomi Generösa utrymmen och god ekonomi. 

VOLVO V90 2016–2018

Design Designen är en snackis och det främsta köpskälet.
Säkerhet Nyligen krocktestad i Euro NCAP med fullt betyg.
Komfort Komforten är bibehållen.

Kontrollpunkter

VOLVO V70 2016–2018

Elbackspeglar Fälls inte alltid in när man stänger av bilen.
Kopplingspedal Missljud. Ett känt typfel som drabbar kopplingen har åtgärdats på garantin. Lyssna efter missljud.

VOLVO V90 2016–2018

Volvo On Call Appen fungerar inte.
Karossinpassning Bagageluckan och dörrarna behöver justeras.
Nyckelfria låset fungerar sporadiskt.
Bränslevärmaren Startar inte.
Fukt och kondens kryper in i lamporna. Förekommer både fram och bak.
Backkamera Slutat fungera för ett flertal ägare.
Skakningar i ratten, speciellt vid inbromsning.
Fönsterlister Skaver, dessa sprayas med silikon för att minska friktionen.

Daterat utseende och något krångligt infotainmentsystem.

På den stora pekskärmen manövrerar du det mesta, från stolsvärme till navigationssytemet Sensus.

Vårt expertråd: "Jag förlitar mig att Volvo fixar felen"

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

Stå på giganternas axlar.

Att utmana V70 är ingen lätt uppgift – den har förädlats under många år och fått en emotionell plats hos många svenskar, märkestrogenheten är högre för V70 än för V90. Anledningen till att V90 inte tar hem duellen beror på den höga felprocenten. Man kan bara tänka sig att tempot på fabriken är högt, nya rutiner ska arbetas in och kvalitetssäkringen av underleverantörer. Klassiska "tillväxt-problem". 

Personligen hade jag valt nya V90 alla dagar i veckan, det är en mycket läckrare bil! Jag hade förlitat mig på att Volvo fixar felen. Och hoppats på att långtidskvaliteten är god – av just denna anledning ber vi att få återkomma när V90-bilarna har hunnit rullat lite längre.