Forza MINIBILAR! Låt oss först göra en mental resa till kontinenten för att förstå dessa bilars existensberättigande. I Rom samsas människor och bilar om utrymmena. Här är det trångt och kaotiskt. För en utomstående ter det sig som total trafikanarki. Men trafiken flyter på trots det, även om de flesta bilarna ser ut som buckliga russin. Det är ur detta perspektiv vi bör förstå småbilar som Aygo och Up. I södra Europa är denna bilkategori vanlig men hur klarar de sig i den svenska infrastrukturen?
Till att börja med är de inte alls en lika vanlig syn i Sverige, men ägarna är rörande överrens om att bilarnas styrka är körglädjen, totalekonomin och dess praktiska storlek.
Bland kommentarerna kan man läsa: ”Man hittar alltid parkeringsplats.” ”Som citybil är den oslagbar.” ”Billigare bil får man leta efter.”
Det är svårt att inte tycka om dessa små skapelser, dimensionerna och designen väcker sympati på samma sätt som hundvalpar. Både Toyota och Volkswagen har tagit fasta på detta genom att erbjuda lekfulla designdetaljer och färgval. Ta till exempel den utstickande varvräknaren som du kan få som tillval i Aygo (se bild). Hur kul är inte den?
För dig som funderar på en småbil finns däremot skillnader som kan fälla avgörandet. Låt oss först se till priset. Aygo är billigare än Up som nybil men vår värdeprognosen visar att Up håller värdet bättre över tid. Däremot håller Aygo värdet bättre än sina syskon Citroën C1 och Peugeot 107 trots att det i grunden är samma bil. Det finns skäl att tro att Toyota surfar en del på sitt varumärke. De är som bekant kända för att bygga bilar som håller. Vilket även bekräftas av betygen.
FELRAPPORTEN
Vad har du haft problem med? Ägarna har angett vad de specifikt har haft problem med på sin bil.
Siffrorna i betygstabellen gäller bilar ända från 2005 då första generationen Aygo kom, medan Up lanserades först 2011. Up är alltså en mycket nyare bil. När vi istället jämför Aygo och Up med samma årsintervall (2011–2017) får Toyota betydligt högre driftsäkerhetsbetyg. Hela 97! Men då är alltså även den nya generationen inblandad i betygen.
Up har högre kvalitetskänsla och bättre ljudnivå. Volkswagens småbil är mer påkostad med bättre materialval. Att ljudnivån är hög i dessa bilar är inte förvånanade. De är byggda för att rulla i städer och då tänker man inte på den tunna isoleringen. Ägarna berättar att det är först i hastigheter över 90 km/h som man störs av hög bullernivå. Aygo har bland de lägsta bullerbetygen i begdatabasen. Bagageutrymmet är blygsamt litet oavsett vilken bil du väljer även om Up har fler VDA-liter i upp- och nedfällt läge.
En sista men nog så viktig punkt är säkerheten. Den första generationen Aygo fick fem stjärnor i Euro NCAP, på den tiden var betygssystemet inte lika hårt som det är idag. De första bilarna hade inte antisladd som standard, det kom 2007.
Aygo testades igen 2012 och fick då endast tre stjärnor i Euro NCAP, efter att man standardutrustat bilarna för den europeiska marknaden med isofixfästen, bältespåminnare, sidokrockkuddar och antisladdsystem. Om du är ute efter en äldre Aygo kan det vara värt att undersöka vilken säkerhetsutrustningen bilen har. Up kammar å andra sidan hem full pott i säkerhetsronden och ägarna ger den höga betyg. Körmässigt är det en mycket bättre bil. I våra nybilstester har den fått fem stjärnor.
Denna rond slutar oavgjort. Aygo är det bästa plånboksvalet, eftersom den är billigare att köpa och äga medan Up är och känns nyare, den är det bästa känslomässiga valet.
MODELLHISTORIK
TOYOTA AYGO
2005 Modellpremiär. Hos Peugeot heter den 107 och hos Citroën C1. Två motoralternativ: 1,0 l bensin, 67 hk och 1,4 l diesel, 54 hk. Finns som tredörrars och femdörrars.
2009 Facelift. Ny framspoiler och nya baklysen.
2012 Facelift. Uppdatering av spoiler och lysen.
2014 Andra generationen lanseras.
VOLKSWAGEN UP
2011 Up ser dagens ljus. 1,0-liters trecylindrig bensinmotor. Seat Mii och Skoda Citigo är samma bil under andra varumärken.
2013 Elversionen E-up lanseras.
2014 Facelift med fler motoralternativ och förbättrat chassi. Ny front, navigation. Samt ny drivlina på el.
Ägarna om sina bilar
Toyota-ägarna gillar… |
Toyota-ägarna gillar inte… |
”Underbar bil i stan.” ”Tyvärr får jag bråka med min man om vem som ska köra den trots att han har en egen betydligt dyrare och större bil.” ”Rolig bil trots avsaknaden av ’allt’.” En rolig bil, med förvånansvärt bra väghållning.” ”Varvvillig motor, men lite klent vrid.” ”MMT-lådan är speciell men fungerar bra när man vet dess begränsningar.” ”Ekonomin och driftsäkerheten är främsta köpskälet.” ”Jag gillar att man har kontakt med vägbanan och känner vad som sker med bilen.” ”Den roligaste bilen för pengarna.” ”Bättre utrymmen än vad man tror.” ”Vi ville ha en andrabil som var billig, problemfri samt miljöklassad.” ”Jag borde ha beställt delbart baksäte.” |
”Det finns inget nivålarm till spolarvätskebehållaren.” ”Läckande list kring bakrutan.” ”Avgasröret brast, men fixades på garantin.” ”Dålig ljudisolering.” ”Motorn förbrukar mycket olja.” ”Avgassystemet hänger.” ”Rostskyddet är uselt.” ”Det läcker in vatten vid dörrlisterna.” ”Bagageutrymmet är jättelitet.” ”Det händer att bilen inte startar efter att jag kört en sväng och ska iväg igen.” ”Motorn är svag i motorvägsfart, men trevlig och pigg i stan.” ”Kupébelysningen tänds endast när man öppnar förardörren, saknar belysning i bagageutrymmet.” |
VW-ägarna gillar… |
VW-ägarna gillar inte… |
”Rolig att köra. Klen motor men med liten och lätt bil fungerar det väldigt bra.” ”Enligt mig finns det ingen bättre bil i storleksklassen.” ”Fantastisk pendlarbil med hög komfort för sin storlek.” ”Modern design och kul interiör, oväntat rymlig inuti.” ”Mycket för pengarna.” ”Väldigt snål.” ”Jag ångrar att jag inte valde en femdörrars. ”Hög kvalitet på plastdetaljerna.” ”Detta är den billigaste och bästa bilen jag har ägt.” ”Jag är så nöjd med bilen att jag funderar på att köpa en ny när faceliften kommer.” ”Den perfekta bilen för stan, man hittar alltid parkering.” |
”Oljud från växellådan.” ”Bromsskivorna fram är skeva, beläggen har slitits mycket på kort tid.” ”Förarstolen gnisslar under körning.” ”Backspärren gick sönder.” ”Parkeringssensorerna spökar lite ibland.” ”Säkerhetsbältet är inte justerbart i höjd.” |
Ägarnas köpskäl
TOYOTA AYGO 2005–2014
Ekonomi Billig småbil är främsta köpskälet.
Varumärke ”My Toyota is fantastic.”
Körglädje Liten och körglad.
VOLKSWAGEN UP 2011-2017
Ekonomi Man köper Up för att det är en billig bil att äga och köra.
Miljö Miljöbil med låga utsläpp.
Design Stilren design lockar många till köp.
Kontrollpunkter
TOYOTA AYGO 2005–2014
Avgassystem Lossnar, hänger löst.
Läckage Vatten läcker in på flera ställen. Vid antennen, samt vid dörr- och fönsterlister.
Oljeförbrukning Hög oljeförbrukning. Kolla nivåerna noggrant! Det är inte alltid lampan indikerar.
Rost Ett antal ägare har fått rostangrepp på karossen. I synnerhet de allra första årsmodellerna.
Koppling Kolla skicket. Det är inte ovanligt att man slirar på kopplingen i dessa småbilar. Det sägs att årsmodeller 05–07 hade klenare kopplingar.
VOLKSWAGEN UP 2011-2017
Bromsar Slitna klossar redan efter 2 500 mil.
Elektronik Diverse elbuggar.
Koppling Det är lätt att man slirar på kopplingen i småbilar för att ”hämta hem vridet”. Kolla att kopplingen är fräsch.
Växlar Svårt att få i växlarna. Oexakta lägen. Lätt att lägga i fel växel.
AC Klen vid låg respektive hög utomhustemperatur.
Vårt expertråd: ”Små bilar, små kostnader”
Milkostnaden för en Aygo av första generationen landar på 17 kr/milen. Det är den billigaste bilen vi testat i begduellen sedan januari 2016. På andraplats hittar vi Prius generation III som landar på en milkostnad på 19 kr/milen.
En Volkswagen Up kostar 20 kr/mil. För att ge ytterligare perspektiv kostar en Volkswagen Polo 21 kr/milen (Begduellen 14/2016).
Låg skatt, billig försäkring, små hjul och låga servicekostnader ger sammantaget en bra milkostnad. Perfekt för hushållet som behöver en andrabil eller må vara en förstabil för singeln eller stadsbon.
Personligen skulle jag spana in syskonen istället. Aygo finns som Citroën C1 eller Peugeot 107. Ups alternativ är Mii eller Citigo. Det är i princip samma bil men med annorlunda lampor och varumärke på huven men framför allt är prislappen lägre.