Begduellen: Ford Focus eller Honda Civic?

Premium Tysk körglädje möter japansk kvalitet. På begagnatmarknaden finns det gott om alternativ till en Volkswagen Golf. Vi har tittat närmare på Ford Focus och Honda Civic, vilken ska man välja? Lever de upp till förväntingarna? Vi har frågat ägarna.

Begduellen: Ford Focus eller Honda Civic?

Körglädje är främsta köpskäl för Fordägarna medan Hondägarna köper bilen av kvalitetskäl. Har man valt rätt bil och fått det man vill ha?

Bilarna är goda alternativ till en Volkswagen Golf om man vill lägga mindre pengar på sin bil och dessutom kan tänka sig att kompromissa med kvalitetskänslan i materialvalen. Ägarna är nöjda, 91 procent tycker att de har gjort ett bra köp.

Statistiken från vår databas visar tvärtom mot vad man hade kunnat tro, att ägarna skattar Honda Civic som det körgladare alternativet. Civic har 83 i körglädjebetyg mot Focus 80. Skillnaden är inte jättestor men den finns där. Körglädje har som bekant alltid varit Fords gren medan driftsäkerhet alltid har varit de japanska billtilverkarnas styrka. Honda Civic är inget undantag och 93 procent i problemfrihet är ett högt betyg.

Efter en genomgång av ägarnas driftrapporter kan vi inte konstatera några allvarliga fel. Antalet ägare som fått byta koppling på sin Focus fick oss att reagera och efter ett antal samtal till oberoende Fordmekaniker verkar detta snarare kopplat till de som kör än till komponenternas kvalitet. Det rör sig alltså om ett handhavandefel. En kopplings livslängd avgörs av hur du kör. Vissa människor tenderar att slira mer på kopplingen än andra, inga nämnda inga glömda.

Även att dra tungt sliter på kopplingen eftersom släp, husvagnar och hästtransporter kräver att man slirar på kopplingen för att komma iväg. Man gör klokt i att undersöka kopplingen. Känner man den där karaktäristiska lukten av bränd svampomelett (lukten av bränd koppling) betyder detta inte att det är dags för lunch! Då kan med all säkerhet konstatera att kopplingen misshandlats under en längre tid.

FELRAPPORTEN

Vad har du haft problem med? Ägarna har angett vad de specifikt har haft problem med på sin bil. 

Statistik Focus har många garantiåtgärder och elektronikproblem, samt hög felstatistik på växellåda, vilket hör ihop med utbytta kopplingar. (Handhavandefel.) Civic har haft ett par fall där givare/insprutning spökat.

Hur vet man om en koppling är bra? Känn efter, finns det ett bra samspel mellan koppling och gaspådrag eller tar den väldigt sent? Och det klassiska tricket att köra på femman, trycka ner kopplingen i botten och släppa upp – då ska varvtalet gå upp med en gång. Annars är det ett tecken på att kopplingen sjunger på sista versen och ett kopplingsbyte kostar drygt 12 000 kronor på märkesverkstad.

Ljudnivån i kupén får betyget 70 vilket är helt okej för bilar i denna kategori. Det som skiljer desto mer är bagageutrymmena. Civic halvkombi har drygt 100 liter mer i uppfällt läge och det är en stor skillnad. I övrigt har Civic högre omdömen i alla kategorier utom Ljudnivå där det enbart skiljer en procentenhet. Är Civic en bättre bil? Ja. Och det som fäller avgörandet är framför allt totalekonomin, bränsleförbrukningen och problemfriheten. 

Efter en djupdykning i förbrukningssiffrorna kan vi konstatera att Honda har snålare dieselmotorer. Fords "downsizing" med de trecylindriga enliters Ecoboostmotorerna har inte levt upp till ägarnas förväntningar. Deras förbrukningssiffror visar att de inte är nämnvärt snålare vid blandad körning än de större fyrcylindriga motorerna. 

Är Civic och Focus bättre, snålare och billigare alternativ än Volkswagen Golf? Milkostnaden för en Golf 1,4 TSI -13 är drygt 23,70 – det vill säga nästan på öret lika mycket som för en Focus. 

Civic är däremot billigare (21,57 kr/mil). Lägg därtill japansk byggkvalitet och ett lägre inköpspris.

Civic kammar hem segern i denna begduell.

Det är en riktig slamkrypare som visar sig vara det vassaste alternativet i Golfklassen. Köp den! Som en ren bonus får du udda design som garanterat gör att du skiljer dig från mängden.


MODELLHISTORIK

FORD FOCUS

1998 Första generationen introduceras.
2011 Den tredje generation presenteras.
2012 Focus ST lanseras, turbomatad tvålitersmotor med 255 hk.
2014 Facelift. Ny front och bakspoiler, nya lampor. RS får en "drift-knapp".

HONDA CIVIC

1972 Första generationen lanseras.
2012 Nionde generationen Civic har premiär.
2014 Facelift, nya lampor, ny motor och uppdaterad teknik med autobroms. Finns även som prestandavapnet Type-R.
2017 Tionde generationen väntas.

Ägarna om sina bilar

Vill man ha mer rally i vardagen är Focus RS ett alternativ. Stötig och hård fjädring men kul som få.

Ford-ägarna gillar...
Ford-ägarna gillar inte...
"Bra motor, bilen känns stabil på vägen." "Enlitersmotorn är en liten pärla." "En härlig bil som förvånar i varje sväng. Den är rolig att köra men 125- hästarsdieseln hade behövt några hästar extra för att motivera förbrukningen." "Bra bruksbil och bekväm att åka 25 mil i utan stopp." "Rost på bagageluckan." "Problem med blåtandskopplingen." "Dålig samtalskvalitet på högtalarfunktionen i bilen." "Kopplingen tog allt längre ner, till slut blev jag tvungen att byta koppling, tryckplatta och svänghjul på garantin." "Kopplingen rök vid 6 900 mil, det gick på garantin." "Det nyckellösa systemet slutade fungera." "Motorn har missljud för sig ibland." "Förarplatsen känns rörig med alla knappar." "Ford har inte valt de mest påkostade materialvalen." "Bilen har svagt  helljus."

I samband med denna generation fick Civic en klart udda design. Kul om man vill sticka ut i mängden.

Honda-ägarna gillar...
Honda-ägarna gillar inte...
"Oslagbar förbrukning." "Civic är den mest problemfria bilen jag har ägt någonsin." "Trevlig och bra bil utan några som helst bekymmer." "Billig bil med bra komfort." "Stolarna är sköna." "Honda har grym mekanisk kvalitet." "Dieselmotorn är extremt bränslesnål." "Det gick hål i damasken runt växelspaken, det byttes på garantin." "Det hugger i kopplingen." "Varningsmeddelande för partikelfilter, men det gick över." "Skrammel från bakvagnen." "Jag har fått byta låset till bagageluckan eftersom systemet trodde att luckan var öppen, detta medförde att larmet kunde starta utan anledning." "Inredningen känns gedigen, men felplanerad." "Infotainmentsystemet känns gammaldags."

Ford Focus ST kombi är den roliga familjebilen. Tvåliters motor med 250 hästkrafter. På Blocket finns en rejsgul version till salu med Recarostolar.

Ägarnas köpskäl

FORD FOCUS 2011–2016 

Ekonomi Totalekonomi och driftkostnad leder till köp.
Körglädje Ford har alltid stått för körglädje.
Utrymmen Praktiska utrymmen.

HONDA CIVIC 2012–2016

Kvalitet Japansk byggkvalitet lockar många köpare.
Ekonomi Bra totalekonomi.
Utrymmen Förhållandevis rymlig och bra bagageutrymmen.

Kontrollpunkter

FORD FOCUS 2011–2016 

Koppling Flera ägare har bytt koppling vid 6 000 mil, drabbade bilar är 1,6 tdci -11, -12. Märks bland annat genom att den tar längre och längre ner. I de flesta fall åtgärdat på garantin. Kontrollera så att kopplingstryckrör är bytt på garantin. Vanligt fel på 2011 års modell.
Rost På bagageluckan.
Lacksläpp På nedre kanten av dörrarna.
Blåtand Tappar kontakten.

HONDA CIVIC 2012–2016

Lack Tunn lack, många stenskott. Kolla i synnerhet motorhuven.
Elektronik Diverse elbuggar.
Motor Enstaka ägare har haft problem med insprutningen.

Många knappar och plottrig navigation.

Stor analog varvräknare trots digital hastighetsmätare en våning upp.

Vårt expertråd: "Bensin och upsizing är tillbaka"

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

GENERATIONSSKIFTE i Golfklassen Både Civic och Focus står inför ett generationsskifte, vilket har en positiv inverkan på begagnatpriserna och i synnerhet på de bilar som fortfarande står osålda kvar i bilhallen. 

Vad ska du då välja? Bensin eller diesel? Halvkombi eller vanlig kombi? Trecylindrigt eller fyrcylindrigt? 

Bor du i stan kan de små Ecoboost-motorerna från Ford vara ett alternativ, där lär de komma till sin rätt. Men att pressa dem på långkörning/motorvägspendling är ingen höjdare. Välj då istället de större fyrcylindriga alternativen. 

Allra snålast är Hondas dieselmotorer och bilarna är mer driftsäkra. Men dieselns framtid är osäker. Därför är valet givet. Honda Civic med bensinmotor. Bensin och upsizing är tillbaka. Där finns två riktigt körglada alternativ som stavas RS och Type-R.