Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen

PREMIUM Hur bra är nya Mercedes C-klass och Audi A4? Rullar de bekymmersfritt? Eller är de föregående generationerna bättre? Sist vann C-klass, hur ska det gå denna gång? Vi har djupdykt i ägarnas betyg och tagit reda på vilken som är det bästa valet.
Annons

NÄR de föregående generationerna A4 och C-klass möttes i begduellen i nummer 21/2016 vann Mercedes på knockout. C-klass hade 93 procent i problemfrihet mot A4 som hade 80. Det har blivit dags att låta de nya generationerna mötas i en returduell. Har Audi åtgärdat problemen med oljetörstande motorer och växellådor som rasar? Har kvaliteten blivit bättre? 

Mycket tyder på det. Än så länge är bilarna väldigt nya och dagsformen indikerar inte att det skulle finnas några modellfel att se upp för.

Men att A4 och C-klass har över 30 procent garantiärenden är anmärkningsvärt. Snittet för BMW är 22 procent. För Mazda och Toyota cirka 16 procent. Och Lexus imponerar med 6 procent. En stjärna eller fyra ringar i grillen förpliktigar en viss kvalitet och att en så hög andel har haft åtgärder är inte premium.

De japanska billtillverkarna lyckas bygga bilar som håller bättre än tyskarnas. Det rör sig dock om småfel, som knirr i inredningen och elektronikproblem. Felrapporten visar att det i synnerhet är C-klass som är slarvigt ihopskruvad. ”Mercedes kvalitet var högre förr. Designen är bra, men delarna är inte hundraprocentigt ihopsatta”, skriver en ägare. Det positiva är att garantinöjdheten är hög, vilket tyder på att Audi och Mercedes tar hand om sina kunder. 

Nu för tiden är dubbelkopplingslådor gängse. De har bättre bränsleeffektivitet än traditionella automatlådor, men hur inverkar de på körkänslan? Drygt hälften av ägarna är tveksamma till S-tronic (som dubbelkoppling heter på Audispråk). Den har för lång betänketid vid start från stillastående och fördröjningen i responsen blir extra märkbar vid parkeringsmanövrar. Några ägare har till och med trott att den varit trasig. I det avseendet är Mercedesägarna lyckligare lottade.

”Den niostegade lådan växlar i rätt läge, den är helt perfekt”, skriver en ägare. Det bör dock tilläggas att programmeringen av Audis lådor kan variera över modellcykeln, vilket vårt testlag har uppmärksammat i nybilstester.

FELRAPPORTEN

Vad har du haft problem med? Ägarna har angett vad de specifikt har haft problem med på sin bil. 

Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
Garanti Var tredje bilägare har haft garantiåtgärder. Detta är klart högre än för den genomsnittliga japanska bilen. I övrigt är varken C-klass eller A4 behäftade med några allvarliga fel.

Hur är det med motorerna, dricker A4 fortfarande mycket olja? Endast en ägare har anmärkt på detta hittills. Mercedes får högre motorbetyg än Audi trots att ägarnas förbrukningssiffror visar att Audis dieselmotorer är 0,5 liter snålare per 100 km än Mercedes dito. Mellan bensinmotorerna verkar det däremot inte vara någon avsevärd skillnad. På det stora hela är ägarna nöjda och totalbetygen är inte dåliga, men i kategorin Bra köp når de inte upp till genomsnittsbilens betyg för samma årsintervall. Man förväntar sig att premiumbilar som Mercedes och Audi ska vara bättre än genomsnittet. Det har förstås med förväntningar att göra. Man väntar sig mer av premiumbilar än av billigare bilar och då är också toleransen lägre. 

Var föregående generationer bättre? Milkostnaden för gamla A4 och C-klass är 31 kr, drygt två kronors skillnad mot nuvarande generation. Gamla A4 har en del modellrelaterade problem som vi redan har nämnt. En Mercedes 220 CDI 4Matic kombi -13 kan man få för 200 000 kronor idag. Ett bra och billigt köpalternativ med hög problemfrihet dessutom. 

Vilken bör man välja av dagens modeller? Kampen är jämn. Audi A4 har blivit bättre sedan sist och milkostnaden skiljer bara en krona till Audis fördel. Mercedes har högre betyg för fjädring, motor och baksäte. Och att ägarna dessutom rankar den som ett bättre köp fäller avgörandet. Vinnaren är Mercedes C-klass … igen!

MODELLHISTORIK

AUDI A4 (B9)

1994 Första generationen presenteras.
2015 Nya generationen A4 presenteras. Sedanen och kombin släpps samtidigt och bygger på den nya MLB Evo-plattformen. Den femte generationen är 120 kg lättare tack vare ”space frame-teknik”.
2016 Bilen börjar säljas i Sverige. Nyheter är framför allt ny teknik och elektromekanisk styrning. Flera snåla (Ultra) dieslar och ben-sinare finns, samt gasalternativet G-tron.

MERCEDES C-KLASS (W/S205)

2014 Den nya C-klassen har blivit större in- och utvändigt. Ett rejält lyft med många lyx-detaljer från S-klass.
2016 Finns som sedan, kombi, coupé och cab.

Ägarna om sina bilar

Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
Nya A4 har en kantigare design med fyra veck på huven. Backspeglarna är fästa direkt på
dörrarna istället för på sidorutorna.
Audi-ägarna gillar… 
Audi-ägarna gillar inte…
”De adaptiva dämparna är magiska.” ”Extremt låg ljunivå i kupén.” ”Min tredje A4 och denna generation är den klart bästa hittills.” ”Automatlådan reagerar långsamt och känns ryckig vid parkering och kökörning.” ”Audi connect slutade fungera efter två månader, det gick inte att logga in.” ”Läckage från slang till spolarvätskan.” ”Klonkande ljud från fjädringen.” ”Blåtandsanslutningen strular ibland.” ”S-troniclådan är seg när man ska iväg från stillastående vid rödljus.” ”Motorn drar en liter olja på 300 mil, helt normalt enligt Audi själva.” ”Bagage-utrymmet är litet för en barnfamilj.”
Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
C-klassen finns med hybriddrift (C 350 e) som har 210 plus 68 hästar. Är man lagd åt prestandahållet finns AMG C 63 med V8 och 476 hästar – eller 510 i S-versionen.
Mercedes-ägarna gillar… 
Mercedes-ägarna gillar inte…
”Luftfjädringen är fantastisk.” ”Bilen är så tyst att vindbruset blir framträdande.” ”Mycket fin långfärdskomfort.” ”Högtalarna från Burmester är toppen.” ”En list lossnade.” ”Skeva bromsskivor byttes på garantin.” ”Batteriet vägrade ta laddning.” ”Vibrationer i instrumentbrädan.” ”Bagageluckan öppnar sig själv trots att bilen är låst.” ”Kvaliteten på inredningen varierar.” ”Oförklarligt oljud från mittkonsolen.” ”Vindbrus från framrutorna åtgärdades genom ny laminering.” ”Blåtandsanslutningen strular.” ”Bromsarna gnisslar.” ”Start/stopp-funktionen slutade fungera.” ”Inredningsdetaljer lossnar.” ”Knarrande ljud i stolen.”
Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
I S4 sitter en turbomatad V6 på 354 hästar. Den gör 0–100 på 4,9 sekunder. Även en RS4 är att vänta men den har inte haft premiär ännu.

Ägarnas köpskäl

AUDI A4 2015– 2017

Kvalitet Hög kvalitetskänsla lockar till köp.
Varumärke De fyra ringarna i grillen är ett köpskäl.
Design Tilltalande former.

MERCEDES C-KLASS 2014–2017

Komfort Mercedes är tysk bekvämlighet när den är som bäst.
Kvalitet Kassaskåpskvalitet lockar ägarna.
Design Mercedes nya formspråk attraherar köpare.

Kontrollpunkter

AUDI A4 2016–2017 

AdBlue Indikatorn felsignalerar, löses via programvaruuppdatering.
Blåtand Tappar kontakten. Svårt att sammankoppla mobilen. Kräver omstart.
Sportchassi För stötigt för mångas smak.
S-tronic Är växlingarna smidiga? Fickparkera, start från stillastående. Känn efter.

MERCEDES C-KLASS 2015–2017

Nox-givare Fungerar inte. Korta körsträckor kan ge kondens i avgassystemet som skapar sprickor i keramiken och slår ut givaren.
Inredningen Slarvigt ihopsatt. Knirrande ljud och dåligt limmade detaljer.
Vindbrus Bilen är så pass tyst att man hör minsta lilla ljud, detta har ägarna löst genom att laminera rutorna.
Bromsar Skeva bromsskivor, typiskt garanti-ärende.

Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
Med Virtual Cockpit kan du se en satellitbild från Google Maps över det område du kör igenom.
Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
Mercedes nya uttryck går hem, ägarna ger mycket höga betyg för förarmiljö och design.
Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen
Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen

Vårt expertråd: ”Så många garantiärenden är inte godkänt!”

Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen

AUdi eller mercedes? Det är som att välja mellan Canon eller Nikon, Ica eller Konsum, Frankrike eller Spanien. Till stor del är det ett känslomässigt val. Ett vanemässigt val och sällan ett förnuftigt val. Givetvis finns faktiska för- respektive nackdelar med båda alternativen. 

Men att Mercedes och Audi har så hög procentandel garantiärenden är icke godkänt. Om japanerna har MVG i driftsäkerhet borde också tyskarna kunna göra sina läxor bättre. Gör om, gör rätt! 

Mellanklasskombi-bilarnas eviga dilemma är att deras styrka, att de är mindre, smidigare och billigare också är deras svaghet. Ägarna önskar bättre utrymmen. 

Vad får man betala för fler VDA-liter?

Cirka tre kronor extra. Milkostnaden för en begagnad E 220 d -16 är cirka 37 kronor per mil, inte så mycket kan tyckas. Därtill får man Mercas nya snåla motor!

Begduell: Audi A4 mot Mercedes C-klass – returmatchen

Annons
Annons
Rulla till toppen