Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass

PREMIUM Mercedes har en hög andel märkestrogna ägare, i synnerhet med E-klass. Vi har jämfört den förra generationen med den nya, vad tycker ägarna? Vilken är det bästa valet och vad kostar det att kliva upp till den nya generationen?
Annons

Alles in ordnung. Nyligen spenderade undertecknad otaliga kilometer i baksätet på gamla E-klass i Berlin, som är en populär taxibil i Tyskland liksom i Sverige. Många av dessa bilar har rullat över 40 000 mil, utan bekymmer. Väl tillbaka på Arlanda landade jag istället i baksätet på den nya E-klassen. 

Skillnaden är stor. Interiören är mer komplex med dubbla widescreenskärmar som löper längs med instrumentbrädan (tillval) tillsammans med en interiörbelysning som går att ställa i ett sextiotal olika kulörer. Förra E-klass var ett kassaskåp, enkel och gedigen. Den nya är modern, digital och uppkopplad. E-klass toppar våra nybilstester, men vad tycker ägarna? 

”E-klass är en bil som har allt man söker, bra fjädring, välisolerad kupé, len och stark motor och generösa utrymmen”, lyder en kommentar. Hos den förra generationen finns några modellrelaterade svagheter man bör kontrollera innan köp (se nästa uppslag), i övrigt är ägarna bara positiva. Många är så pass nöjda att de har valt att behålla bilen betydligt längre än vanligt. Enligt värdeprognosen från bilpriser.se har den föregående generationen sjunkit en del i pris i samband med att den nya generationen gjort entré, vilket borde ge ett bra prutläge.

Vad får man betala för att kliva upp till nya E-klass? I skrivande stund finns inte alls många bilar av den nya generationen till salu på begagnatmarknaden. Det skiljer drygt 75 000 kronor mellan en begagnad E 220 CDI -16 jämfört med den nya E 220 d -16. Kapitalkostnaden för att låna de extra kronorna motsvarar drygt 2,50 kronor extra per mil. Milkostnaden för en ny E-klass är drygt 38 kronor om man räknar in kapitalkostnaden jämfört med 37 kronor för den äldre generationen.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Elektronik och garantiproblem. Varannan ägare har haft garantiåtgärder på sin nya E-klass, det rör sig om mindre fel. Samma gäller elektroniken. Den äldre generationen hade problem i början men dessa är åtgärdade nu.

Ska man köpa den? Med drygt ett år på nacken har bilarna som betygsatts i vår databas rullat drygt 2 000 mil. En första genomgång visar att ägarna är mycket nöjda. 

Nya E-klass är fullbombad med ny teknik, däribland de senaste självkörande assistanssystemen som pilotkörning och en knapp för Concierge-service, som innebär att man kan få personlig hjälp med att boka hotell och restaurang direkt från bilen. Mer teknik innebär fler potentiella felkällor och den nya generationen har mycket mjukvaruproblem, 46 procent av ägarna har haft garantiärenden och 25 procent har uppgett att de haft elektronikproblem. Detta är inget unikt för Mercedes, nya Volvo V90 och XC90 har liknande felstatistik. Moderna bilar har mycket mjukvarubuggar och elektronikproblem. Ska det vara så?

Ägarna bryr sig mer om kvalitet, körkänsla, komfort och totalekonomi än digitala finesser. ”Jag har haft alla generationer E-klass till dags dato och den föregående hade en gedignare kvalitetskänsla, fastän den nya är roligare att köra och har en mer förfinad motor.” Det är tydligt att den förra var mer av en slitvarg men att den nya är en mer förfinad bil. Hur den håller om ett par år återstår att se.

Det är en ytterst jämn duell, vilket visar hur pass bra föregående generation var. Det kostar bara en krona mer per mil att köra nya E-klass. Därför tar den hem vinsten, med liten marginal. Den är modernare, har högre problemfrihet, bättre milkostnad, snålare motorer och spås ett bättre andrahandsvärde.


MODELLHISTORIK

MERCEDES E-KLASS (W212/S212) 2009-2016

2009 Nya generationen kommer som sedan och coupé.
2010 Kombi och cab lanseras.
2011 E 63 AMG får ny dubbelturbo-V8.
2013 Facelift. Aggressivare front och de typiska tvådelade lamporna blir en.

MERCEDES E-KLASS (W213/S213) 2016-2017

2016 Ny generation, nya motorer och växellådor. Nu med självkörande funktioner och dubbla färgskärmar som löper över instrumentpanelen.
2016 Hösten, kombin har premiär.
2016 December, E 63 AMG lanseras.
2017 E-klass får gummistövlar med den förhöjda versionen All-Terrain.

Ägarna om sina bilar

Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Hur känner du igen en faceliftad W212? På kantigheten i lampor och kaross, samt de extra vecken i karossen.
E-klassägarna (W212) gillar…
E-klassägarna (W212) gillar inte…
”Fantastisk familjebil.” ”Bagaget rymmer allt och lite till.” ”Det finns ingen bättre bil i mellanklassen.” ”Underbar bil som fungerar jämt.” ”Jag brukar byta vart tredje år, men denna får rulla fler år till.” ”Underbar motor.” ”Luftbälgar.” ”Läderklädseln i förarsätet sprack.” ”Det rycker i växellådan strax innan man stannar.” ”Kylarvätskan läcker.” ”Galvblåsor.” ”Backsensorer.” ”Missljud från inredningen.” ”Automatväxelväljaren vill ibland inte lägga i P eller D vid start.” ”En lucka i mittkonsolen förlorade sin mjuköppning.” ”Jag har fått byta motor till baklucke-öppningen.” ”Rost på hundbenen.” ”Fått byta spjällmotor under turbon, tydligen ett vanligt fel.” ”Fick byta spridarhus efter 7 500 mil.” ”Solgardinen i taket har krånglat.”
Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Nya E-klass har blivit betydligt rundare i formen.
E-klassägarna (W212) gillar…
E-klassägarna (W212) gillar inte…
”Luftfjädringen är värd varenda krona.” ”En mycket trevlig bil på såväl korta som långa sträckor.” ”Bagageutrymmet är enormt även om AdBlue-tanken har tagit halva reservhjulsbaljan.” ”Det finns ingenting att anmärka på.” ”Den niostegade automatlådan är helt fantastisk.” ”GPS-antenn utbytt.” ”Motorhuven måste smällas igen med kraft, inte premium.” ”Radio och navigation hänger sig.” ”Säljarna på de större bilanläggningarna är extremt dryga.” ”Fick ingen lånebil när jag var tvungen att lämna in min bil på grund av ett garantiärende, dåligt av Mercedes.” ”Skeva bromsskivor efter 1 000 mil, byttes på garantin.” ”Den fjärrstyrda parkeringsfunktionen fungerar inte.” ”Röststyrningen fungerar inte på svenska.” ”Givare i avgassystemet trasig.”
Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Med Avantgarde-paketet får man sänkt chassi, detta inverkar negativt på komforten men positivt på utseendet, tycker flera ägare.

Ägarnas köpskäl

MERCEDES E-KLASS 2009–2016

Komfort Bekvämligheten värderas högt.
Kvalitet Efter en formsvacka kom Mercedes tillbaka i sin paradgren.
Utrymmen Bra sitt- och bagageutrymmen.

MERCEDES E-KLASS 2016–2017

Komfort Samma köpskäl som för föregående generation.
Kvalitet Mercedes förknippas med kvalitet.
Utrymmen Bagageutrymmet har blivit lite mindre men det är fortfarande en rymlig bil.

Kolla detta innan du köper

MERCEDES E-KLASS 2009–2015 

Luftbälgarna går sönder efter varierande körsträckor. En ny kostar drygt 4 500 kr. Det kan också vara en läcka i ledningarna, vilket är betydligt billigare att laga. Kör man för länge med läckage kan även komressorn ta stryk.
Spruckna sömmar i lädret på förarstolen.
Spridare När motorgenerationen OM651 introducerades (2009) plågades den av spridarfel. E 220 CDI och E 250 CDI var värst drabbade. Det borde vara åtgärdat på serviceaktioner men kontrollera att det är gjort.
Växellåda Hårda växlingar och ryck. Åtgärdas med programmering av mjukvara.

MERCEDES E-KLASS 2016–2017

Mjukvaruproblem Småbuggar i infotainment och radio, många olika återkallningar.
Klen fläkt, några ägare har haft problem med att framrutan immar igen.

Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Kult med analog klocka. Den föregående generationen är enkel i sin utformning och andas en svunnen tid, sista E-klassen som byggdes innan digitaliseringen.
Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Den analoga klockan är kvar. Touchknappar på ratten och bred färgskärm. Det är mycket att hålla reda på.
Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Julia Brzezinska, begagnatexpert

Experten: ”Pruta hårt”

MELLANKLASSEN Bland premiumalternativen finns mycket att välja på, Audi A6, BMW 5-serie, Volvo V90 och Mercedes E-klass. De är rymliga och solida men kittlar olika nerver. 

Vilken är billigast att köra?

Milkostnaden för Audi, BMW och Mercedes skiljer en krona upp eller ner. Till exempel kostar en 520d Xdrive -15 drygt 37 kronor milen, den har hög problemfrihet (92 procent) och inga kända typfel. När den nya generationen nu kommit (Touring i juni) blir det dessutom prutläge. Allra billigast är V90 D4 -16 med en milkostnad på drygt 34 kronor milen, men den har än så länge en del kvalitetsbrister. Det bästa tipset är att göra en god affär på den bil man bestämmer sig för. Den förra generationen E-klass ter sig outslitlig. Satsa  på en årsmodell efter facelift 2013 och pruta hårt, det lär finnas en del osålda exemplar kvar på marknaden.

Begduellen: Gamla och nya Mercedes E-klass
Annons
Annons
Rulla till toppen