BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan

PREMIUM Har du köpt häst, båt eller husvagn och behöver en praktisk bil med extra markfrigång, dragkapacitet, lastutrymme och fyrhjulsdrift? Eller söker du en bekväm suv för stadsbruk? Vi har jämfört Kia Sportage och Volkswagen Tiguan, två av marknadens mest populära suv alternativ, och tagit reda på vilket som är det bästa begagnatvalet för dig.
Annons

MAJORITETEN av alla suvar som byggs idag lämpar sig mer för stadsmänniskors behov av att dra saker än för att klara riktigt tuffa terrängturer. Men tufft blir det ändå när marknadens mest populära suvar möts. Är Sportage verkligen det bästa valet för din plånbok och lever den eviga testvinnaren Tiguan upp till sin testvinnarstatus även som begagnad? 

Kia bygger bilar till konkurrenskraftiga priser och är duktiga på både design och körkänsla. Lägg därtill en generös nybilsgaranti som gäller i sju år och hög driftsäkerhet så har du svaret på varför de lyckas plocka allt större marknadsandelar i Sverige. En genomgång av ägarnas betyg bekräftar detta. Sportage får högre betyg för design än Tiguan och ägarna är extremt nöjda med garantin, 97 procent för Garantinöjdhet är ett högt betyg. Förutom smågnissel och elektronikproblem är Sportage driftsäker. Att få över 90 procent i problemfrihet i vår databas är normalt bara asiatiska bilar förunnat och Kia Sportage är inget undantag. 

Tiguan är inte lika bekymmersfri, 20 procent av ägarna uppger att de har drabbats av motorproblem på grund av brusten kamkedja. Värst är det för 1,4 TSI och från 2014 ersatte Volkswagen kamkedjan mot kamrem. Ett annat typfel är ryckiga DSG-lådor. Det säkraste sättet att gardera sig mot dessa problem är att se till att servicehistoriken är komplett. 

Om man bortser från detta bjuder Tiguan på hög kvalitetskänsla och fina köregenskaper. Även om Kia är ett levande bevis på att det går att bygga bra bilar till ett lägre pris är det köregenskaperna man får försaka jämfört med den dyrare Folkan. Tiguan är tveklöst ”the driver’s choice”, den har trevligare och snålare motorer, bättre ljudisolering och mer komfort i chassi och fjädring.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
Tiguan dras med typiska VAG-problem (se kontrollpunkter). Enligt besiktingsorganet DEKRA klarar den sig bra, där utmärker sig istället Sportage med slitna bromsbelägg och parkeringsbromsar.

Sportage framstår istället som det förnuftiga valet tack vare generös garanti, hög driftsäkerhet och lägre inköpspris. 

Är man ute efter minsta möjliga transportkostnad torde Sportage vara förstahandsvalet men så enkelt är det inte.

Något förvånande har Sportage tre kronor högre milkostnad i vårt räkneexempel, detta beror på att årsskatten är cirka 1 500 kr högre än för Tiguan. Här finns det pengar att spara om man kan tänka sig en manuellt växlat version som har lägre årsskatt (3 000 kronor). Även försäkringskostnaden är högre i vårt räkneexempel men detta kan variera stort från försäkringsbolag till försäkringsbolag.

Kia har däremot lägre underhållskostnader och kamkedja som ej kräver underhåll (Tiguan har kamrem som måste bytas), så på det stora hela är Sportage ett plånboksvänligare alternativ om man dessutom räknar in att den är drygt 30 000 kronor billigare i inköp för samma årsmodell och miltal. Men prisskillnaden är inte fullt så stor som man hade kunnat tro.

Därför har denna begduell två vinnare. Den förnuftiga vinnaren är Kia Sportage medan den körmässiga vinnaren är Volkswagen Tiguan. Volkswagen har lite högre felprocent och något högre service- och reparationskostander än Sportage men på begagnatmarknaden handlar en god affär mycket mer om att välja rätt exemplar med rätt specifikation. Undvik Tiguan 1,4 TSI och gör en nogrann kontroll av DSG-lådan. 

Båda modellerna har nyligen ersatts av en ny generation vilket brukar vara postivt för priserna på begagnatmarknaden.

MODELLHISTORIK

KIA SPORTAGE

1993 Sportage har modellpremiär och bygger till stora delar på en Mazda Bongo. Kia hade ett samarbete med Ford och Mazda.
2010 Tredje generationen presenteras.
2014 Facelift med nya lampor och ny grill.
2015 Ny generation med rejält förändrat utseende.

VOLKSWAGEN TIGUAN

2007 Premiär på Frankfurtsalongen, säljstart i Europa på senhösten som årsmodell 2008.
2011 Facelift med uppdaterat utseende.
2014 Kamekedjorna ersätts med kamrem.
2016 Ny generation.

Ägarna om sina bilar

BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
Minns du föregångaren? Den här generationen är en riktig fullträff designmässigt och får höga betyg för utseendet.
Kia-ägarna gillar…
Kia-ägarna gillar inte…
”Jag har fått byta torkarblad annars går bilen som en klocka.” ”En mycket bekväm bil.” ”Mycket bra nybilsgaranti på sju år.” ”Fin bil med bra körkänsla.” ”Bra bagageutrymme även för en barnfamilj.” ”Känns säker.” ”Suv är perfekt när man är gravid eftersom det är lätt att stiga i  och ur.” ”Backsensorerna ger felsignal ibland.” ”Fick byta motorn till nivåregleringen.” ”Blåtandsanslutningen krånglar.” ”Dålig radiomottagare, fick byta antennfot.” ”Det är glapp i stötdämparfästet.” ”Spolarvätskan saknar nivåvarning.” ”Mediaspelaren hänger sig.” ”Ångrar att vi inte köpte en diesel istället eftersom vi kör mycket.” ”Fukt i ljus och blinkers.” ”Skrammel i inredningen.” ”Sätena är obekväma, för kort sittdyna och utan ordentligt stöd för nacken.” ”Dyr skatt.”
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
Tiguan är en ständig testvinnare som är bra på det mesta utan att vara bäst på något.
Tiguan-ägarna gillar…
Tiguan-ägarna gillar inte…
”Bra dragbil med hög dragvikt.” ”Vi ville ha en mindre suv eftersom vi bara är två personer och en liten hund.” ”Perfekt storlek och mycket utrustning.” ”Fantastiskt tyst och bekväm bil med en modern inredning.” ”Jag köpte denna tjänstebil tack vare dragförmågan 2 500 kg.” ”Lackbubblor.” ”Brusten bakfjäder.” ”Oljeläckage i fördelningslådan.” ”Bromsskivorna slits fort.” ”Kontrollera att farthållaren fungerar.” ”Motorn rasade på grund av att kamkedjan brast.” ”Oljud från DSG-lådan när den var kall, byttes på garantin.” ”Dålig värme i en av ytterbackspeglarna.” ”Volkswagens longlife-olja är ett skämt, byt olja oftare.”
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
Tiguan finns i sportigt utförande kallat R-line med bland annat 19-tumsfälgar.

Ägarnas köpskäl

KIA SPORTAGE 2010–2015

Kvalitet Många väljer Kia för kvaliteten.
Komfort Bra komfort lockar köpare.
Körglädje Sportage anses körglad.

VOLKSWAGEN TIGUAN 2007–2016

Kvalitet  Volkswagen är synonymt med kvalitet för många köpare.
Säkerhet Bra krocksäkerhet attraherar.
Komfort Tiguan är en bekväm och praktisk bil.

Kontrollpunkter

KIA SPORTAGE 2010–2015

Parkeringsensorer Glapp och felsignaler, -kontrollera att sensorerna fungerar.
Antenn Kontrollera att du får in radiostationerna.
Helljus Helljuset är för klent. Provkör om -möjligt när det är mörkt.
Bromsar Bromsarna slits fort. 

VOLKSWAGEN TIGUAN 2007–2016

Kamkedja Framför allt 1,4 TSI, tidiga års-modeller (2008–2013).
Oljeläckage I vevhus och fördelningslåda.
DSG-lådan Missljud och ryck. Kopplingen -”tuggar” när den är kall. Flera utbytta lådor.
Dragkrok Ett tillval är dragkrok som fälls in med fjäderkraft. Kan kärva enligt några ägare. Viktigt att ta bort adapterkontakten innan kroken fälls in annars kan den fastna i mittläget.
Dieselgate Drabbad av dieselfusket, kolla att uppdateringen är gjord.
Bromsar Bromsarna slits fort.

BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
Kia Sportage har bra förarergonomi men tänk på att takhöjden blir lidande om bilen är utrustad med panoramatak.
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan
Tiguan har bra körställning och god förarergonomi med
knappar och reglage placerade inom en armlängds avstånd.
BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan

Vårt expertråd: ”Var inte dumsnål”

BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan

Något som kan te sig lockande när man ska köpa bil är att spara in pengar på motor och drivning. Och hur många är det inte som ångrat sig.

Både Kia och Tiguan finns som framhjulsdrivna alternativ. Men om man lyssnar till vad Kiaägarna har att säga bör man undvika de minsta motorerna och framhjulsdrift. Eller åtminstone ta sig en ordentlig funderare innan. Flera Kiaägare skriver så här: ”Jag snålade och köpte den lilla bensinmotorn med 136 hästar och framhjulsdrift och ångrar mig starkt. Motorn är slö vid omkörningar och när jag drar tungt släp.” Fyrhjulsdrift och större motorer innebär även ökade driftkostnader men det är få saker som irriterar så mycket som små motorer som får jobba hårt på höga varv. 

Men bor man i stan och vet med sig att man kommer köra mest där kan dessa mindre motorer istället vara ett ypperligt val.

BEGDUELL: KIA Sportage mot Volkswagen Tiguan

Annons
Annons
Rulla till toppen