Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S

PREMIUM Audi R8 eller Porsche Turbo? Valet är inte enkelt. Två helt olika bilar vad beträffar, ljud, motor och design. Vi synar dem under luppen...
Annons

Vad kännetecknar en sportbil? Lutning på rutan. Höjd på bilen.  Låg vikt och tyngpunkt. Motor. Vikteffekt. Ljud. Varvvillighet. Aerodynamik. Downforce. Däckdimension. Kurvgrepp. Fet bakvinge. Att det går att koppla ur ESP. Extrem design. Sportstolar. Flerpunktsbälten. Snabb 0-100-tid. Ska vi fortsätta?

R8 mäter 125 centimeter i strumplästen och Porsche 129. R8 har en mittmonterad sugmotor med åtta eller tio V-cylindrar. Turbo har en klassisk boxersexa med turbo i svansen.  När Audi först presenterade sitt sportbilssvar darrade alla Carreror men Turbon stod ännu ohotad. Vissa ansåg att en V8 med 420 sughästar var i klenaste laget. Men vilken design! Även om bilen då effektmässigt var i par med de Ferrari som fanns på marknaden ansågs R8 som lite klen. Men det dröjde inte länge innan man drämde till med en V10 hämtad från koncernsläktingen Lamborghini Gallardo och plötsligt fick även Porsche Turbo det lite svettigt. 

Två extrema sportbilar som till karaktär och körkänsla skiljer sig en hel del borde kunna göra sportbilsvalet lättare? Nej. Vem man än frågar blir det ett slags vaggande mellan å ena sidan R8 och å andra sidan Turbo… för så härliga är de båda två. Och om man frågar ägarna är det en perfekt avvägning mellan gat- och banräcer.

 Porsche må ha blivit en vanlig syn i Sverige vilket medfört att nu även en Turbo kan flyga under radarn, turbovisslandet är också mer lågmält än ljudet från V8/V10 i R8. Men det kräver sitt ljudtrim för att få till det där sista. Där erbjuder både Ferrita, EDO Competition och Miltek alternativ. R8 drar betydligt mer uppmärksamhet till sig, vilket återspeglas i ägarnas betyg på nästa uppslag, R8 har högre betyg än Turbo vad beträffar utseende och ljud.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
KVALITET Den gamla robotlådan som satt i R8 V8 är det inte många som gillar, även läckand stötdämpare spökar. Här framstår Turbo som en slitvarg med enbart garantiärenden över genomsnittet.

Något annat som sticker ut är priset, men så är dessa bilar delvis sammansatta för hand. Några saker att fundera på innan man slår till vad beträffar R8 är om man ska välja 1) V8 eller V10? 2) Manuell eller automatlåda? 3) Innan eller efter facelift? 4)Adaptiva dämpare eller ej?  5) Cabriolet eller Coupé?

Den första generationen har en så kallad robotlåda, det vill säga en automatiserad manuell låda även kallad R-tronic. Förutom att den är långsammare än moderna dubbelkopplingslådor har den även högre felstatistik än dubbelkopplingslådan (S-tronic) som kom i samband med facelift. 

991 är nyare betraktad som modell och bygger på den sjunde generationen 911 som har haft god tid på sig att förfinas och än så länge verkar den vara driftsäker. Varken ägare eller de mekaniker vi har varit i kontakt med har några problem att rapportera. Turbo är en bil som tåls att sättas på prov och köras riktigt hårt, vilket också fäller avgörandet för denna duell. Turbo vinner på förnuft. Hög problemfrihet, bra driftsäkerhet och hög kvalitetskänsla fäller avgörandet. Däremot kostar den i runda slungar mellan 400-500 000 kronor mer än en jämförbar R8 (V10) av samma årsmodell.

Vad beträffar känsla är detta en oavgjord duell. Vill du synas är R8 det givna valet, vill du vara snabbast är Turbo S fortast från rödljusen. 0-100 km/h på 2,9 sekunder med en toppfart på 330 km/h!

MODELLHISTORIK

AUDI R8

2007 4,2 FSI V8 med 420 hk, motor från RS4 fast med torrsumpssmörjning.
2008 5,2 FSI V10 med 432 hk. Motor från Lamborghini Gallardo fast med effektstrypning.
2010 5,2 FSI V10 kommer i Spyder året därpå lanseras spyder även på lillebror 4,2 FSI.
2012 Facelift: LED-strålkastare, ljud från B&O och S-tronic dubbelkopplingslåda. V8 får enkla runda utblås på vardera sida.

PORSCHE 991 TURBO

2011 Den sjunde generationen 911 visas upp på Frankfurts bilsalong.
2013 3,8 liters boxermotor med twinturbo.Turbo 520 hk och Turbo S 560 hk på 991.
2013 Facelift innebär bland annat 20 extra hk på Turbo respektive Turbo S. Finns som cab.

Ägarna om sina bilar

Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
En designmässig fullträff. Ställbara dämpare (Magnetic Ride) blev standard på V10 efter facelift.
Audi-ägarna gillar… 
Audi-ägarna gillar inte…
”Fungerar bra som Gt-vagn.” ”Den bästa sportbil jag kört.” ”Jag använder den både på bana och vid vardagskörning.” ”Det är svårt att sätta in den i garaget.” ”Ljudet är förbättrat med ett system från Ferrita.” ”Kör med fulldubbat under vintern och det är en riktig höjdare.” ”Tips, montera sportavgassystem!” ”Kört 124 mil på en dag utan träsmak vid dagens slut.” ”Rekommenderar magnetic ride-fjädring, manuell låda och stora B&O-stereopaketet.” ”Ett framhjulslager gav upp.” ”På tok för tyst med original ljudsystemet och onödigt bekväm.” ”Ljudet kunde vara ’sexigare’.” ”Växelpaddlarna följer med ratten, inte bra.” ”Växelväljaren är felvänd, plus framåt, minus bakåt.” ”Funkar inte i familjen då man inte får in två golfbagar i bilen.” ”Lite bökig i stan med korta växlar och lite svår koppling.” ”Hjullager fram bytta två gånger.”Läckande oljepump.” ”Oljetemperaturgivaren var trasig.”
Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
Turbo har till skillnad från R8 två baksäten att stoltsera med, de är i minsta laget men rymmer viga vuxna alternativt barn.
Porsche-ägarna gillar… 
Porsche-ägarna gillar inte…
”Superkul sommarbil.”  ”Snygg, snabb, underbar ljudbild.” ”Jag är 194 centimeter lång och sittkomforten är superb.” ”Komfort och körglädje i samma bil.” ”Väldigt trevlig bil med roliga köregenskaper i och med den tunga baken.” ”Helt okej ägandekostnader för biltypen.” ”Kylningen fungerade inte.” ”Missljud från fläkten.” ”Defekt strålkastare.” ”Spricka i lampglaset bak.” ”Felmeddelande vattentemperatur.” ”Oljetrycksgivare.”Oljud från inredning.” ”Knacksensor skadad.” ”Vindrutetorkare ur funktion.” ”Fukt i baklampor.”  
Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
Om det är en R8 med V8 eller V10 plockar du främst på avgasrören och om grillen är svart eller kromad. Ovala för V10 och enkla/dubbla runda på V8. Svart grill på V8 och kromad på V10.

Ägarnas köpskäl

AUDI R8 2008–2015

Körglädje R8 är Audis roligaste bil.
Design ”Råttan” är snygg enligt köparna.
Kvalitet Välbyggd och solid på Audi-vis.

PORSCHE 991 TURBO 2011-2017

Körglädje Sportbilen sportifierad.
Design En klassisk silhuett, i stort sett oförändrad sedan 1963.
Varumärke Porsches varumärke väger tungt.

Kontrollpunkter

AUDI R8 2008–2015 

Kopplingen Gäller bilar med R-troniclådan, alltså före facelift. Bilen ska inte hacka sig fram vid körning, det tyder på slitage.
Stötdämpare Kan börja läcka bak på bilar utrustade med magnetic ride och i huvudsak före facelift. Märks genom att det klonkar från bakvagnen samt att bilen blir svampig bak över 100 km/h. Upptäcks genom visuell kontroll.
Kaross och kolfiberdetaljer. Kontrollera skicket. Delar i aluminium och kolfiber är dyra att byta ut.

PORSCHE 991 TURBO 2011-2017

Bromsskivor På de tidiga modellerna var bromsskivorna belagda med en hinna som gav upphov till ett missljud från bromsarna. Detta har åtgärdats i samband med service, lyssna efter missljud.
Porsche Ta bilen till en Porsche-verkstad och låt dem göra ett 111-punktstest, det är en god försäkring.

Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
Den manuella växellådan med metallklädda kanter ger ett härligt växelljud.
Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
Sport-Chrono Package och alcantara i Turbo. På Turbo S är keramiska bromsskivor standard, de kostar 139 615 kronor att byta men bör hålla bilens livslängd.
Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S

Vårt expertråd: ”Ta på dig guldbyxorna”

Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S
Julia Brzezinska, begagnatexpert

Guldbyxor. Ta på dig guldbyxorna innan du åker till din bilhandlare. (Välj handlare med omsorg, läs vår stora sportbilshandlarundersökning i föregående nummer.) 

Porsche har haft en osund prisutveckling på begagnatmarknaden på sistone och 991 Turbo/S är fortfarande så pass ny att den ännu står högt i pris.

Det köpet som ger dig mest sportbil för pengarna är Audi 4,2 TFSI med V8 innan facelift.

Hitta ett välskött exemplar med manuellt växlad låda och väldokumenterad historik. Ett fint exemplar kan mycket väl bli ett samlarobjekt på sikt. Om inte så lär de stå sig riktigt bra värdemässigt. Undvik R-tronic lådan, den är inte alls så härlig och har tveksam driftsäkerhet. 

Begduell: Audi R8 mot Porsche 991 Turbo S

Annons
Annons
Rulla till toppen