Begduell: Audi TT mot BMW Z4

Premium

Begduell: Audi TT mot BMW Z4

 

Toscana Nästa! Skriver en nöjd Z4-ägare. "Direktörssoffa" skriver en annan som tycker att Z4 har pösigt sköna fåtöljer och bra långfärdskomfort. Posörbil eller frisörbil säger den elaka tungan. Det går att säga mycket om Audi TT och BMW Z4, både gott och ont. 

Det är ingen hemlighet att dessa vagnar trivs bättre på långsträckta vägar än att plågas i tajta chicaner på till exempel Mantorp och i det hänseendet har de alltid stått i skuggan av Porsche Boxster. Är du ute efter en banrejser kan du sluta läsa. Söker du istället kvalitetstid i bilen och vill ha möjligheten att kunna cabba ner när solen skiner? 

Vi har frågat ägarna hur mycket GT-vagn det finns i TT och Z4. De skattar körglädjen till 89 för TT och 92 för Z4. Det samlade motorbetyget för TT är 86 och Z4 93 – höga omdömen även inom sportbilsegmentet. Driftsäkerheten är god, där båda modellerna hamnar i toppen i Dekras statistik.

Det finns en rad motorer att välja mellan, Z4 har fyr- och sexcylindriga alternativ, där 35is är värstingversionen med 340 hästkrafter (samma motor som i BMW 1M). Fyrorna har en starkare posörimage än de raka sexorna, som i 30s finns i klassisk tappning utan turbo, övriga har nämligen turbo. Prisskillnaden mellan fyra och sex cylindrar är drygt 40 000 kronor.

TT bjuder på en varierande palett av motorer där till och med en tvåliters diesel lurar. I toppversionen RS sitter en go femcylindrig turbomotor med ljud och känsla som för tankarna till Urquattron. Det finns även en V6 på 3,2 liter och övriga alternativ är fyrcylindriga.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Enligt Dekra är Z4 nästintill felfri i besiktningsstatistiken, värt att kolla är skicket på stötdämpare och avgassystem. TT klarar sig okså bättre än genomsnittsportbilen.

Ljudet är en stor del av upplevelsen i en bil med nedfällbart tak där avgaspiporna är placerade strax bakom dig. BMW-sexorna sjunger fint till skillnad från fyrorna. Denna generation Z4 fick hard top (föregående har tygtak) medan TT finns som coupe och cab. 

TT finns som fyrsitsigt alternativ medan Z4 är strikt tvåsitsig. TT erbjuds antingen med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och Z4 driver på bakhjulen. Detta gör TT till en lämpligare allroundbil. Den rymmer fler passagerare, har större bagageutrymme och med quattro har den även bättre drivgrepp på vintern. Se då till att bilen är utrustad med stolsvärme. Detta gäller även Z4, för vem vill åka nedcabbat utan värme i fåtöljerna?

Då är frågan om man ska lägga pengarna på en Porsche Boxster istället? Inte nödvändigtvis. Undantaget om du är intresserad av bankörning för då är Boxster/Cayman tveklöst ett bättre alternativ. Milkostnaden är inte så hög som man kan tro, för en Boxster 987 -09 är den cirka 54 kronor/mil men då är ej det högre inköpspriset medräknat. Är du ute efter körglädje i vardagen kan både TT och Z4 göra jobbet till en lägre kostnad.

Segraren är BMW Z4 tack vare sina köregenskaper. Goare motorer, bättre styrning och roligare chassi fäller avgörandet. Dessutom är den inte en lika vanlig syn på de svenska vägarna. I skrivande stund är det inte bekräftat om eller när den tredje generation kommer. TT är å sin sida ett förnuftigt åretrunt-alternativ.

MODELLHISTORIK

AUDI TT (8J)

2006 Andra generationen lanseras.
2008 Får dieselmotor i form av 2,0 TDI 170 hk.
2009 TT RS med turbofemma och 340 hk.
2010 Facelift med mindre kosmetiska förändringar. V6:an på 3,2-liter försvinner ur utbudet.
2010 TT RS Plus med höjd effekt till 360hk.
2014 Tredje generationen presenteras.

BMW Z4 (E89)

2002 Första generationen Z4 har modellpremiär. Bakhjulsdriven, mittmotor. Den finns både som coupe och roadster.
2009 Den andra generationen får fällbart plåttak. Första BMW:n designad av kvinnor invändigt som utvändigt.
2013 Facelift.
2017/8 En ny generation är på ingång.

Ägarna om sina bilar

"En ikon är en ikon", skriver en ägare om TT och den väckte stor uppståndelse med sin design när den kom 1998.

Audi-ägarna gillar...
Audi-ägarna gillar inte...
"Otroligt kompetent bil med mer utrymme än man kan ana och förpackad på ett sätt som gör alla glada." "Kul bil att köra." "En ikon är en ikon." "En lysande vinterbil på hala vägar." "Elhissarna slutade fungera." "När bilen har stått under vintern vill cabben bara öppna till hälften." "Vattenpumpen krånglar." "Trasigt kablage till lambdasonden." "En dämpare läckte olja."

En förhållandevis ovanlig syn på svenska vägar. Snygga proportioner med lång motorhuv och kort bakända.

BMW-ägarna gillar...
BMW-ägarna gillar inte...
"Underbar motor och växellåda." "Lagom stor, smidig och härlig att köra." "Fin sommarbil." "Jag kör inte fort men ljudet från den raka sexan är härligt." "Fantastisk motor." "Detta är inte banbil utan en häftig cabriolet att cruisa med." "Cabfunktionen är världsklass." "Motorbyte vid 1 500 mil, pga vevlagerras, byttes på goodwill." "Missljud från bakaxel." "Byte av högtrycksbränslepump." "Oljud från inredning." "Cabben hakade sig." "Komforten med runflat är sådär." "Bagageutrymmet är litet, i synnerhet med taket nere."

Z4 finns i GT3-kostym, då sitter en 4,4 liters V8 under huven. De vanliga Z4:orna för gatbruk är enligt intiterad BMW-källa en ganska ovanlig syn på bankörningar. Det finns även en konceptversion på Z4 i samarbete med italienska Zagato.

Ägarnas köpskäl

AUDI TT 2006–2014

Körglädje Liten rolig bil.
Design Ikonisk till formen.
Kvalitet Audi har hög kvalitetskänsla.

BMW Z4 2009–2016

Design En sportig kaross lockar till köp.
Körglädje BMW:s signum.
Kvalitet Bayersk kvalitetskänsla lockar många.

Kontrollpunkter

AUDI TT 2006–2014

Cabstag Kontrollera att cabmekanik, hydraulik och elektronik fungerar, testa att fälla och stänga taket även i hastighet. Reservdelar och reparationer är kostsamma.
Avgassystem kolla att det är intakt.
Kamkedjor Kolla att servicehistoriken är välskött. Då kamkedjor och kamkedjesträckare spökar. Lyssna efter rassel.

BMW Z4 2009–2016

Cabstag Kontrollera att cabmekanik, hydraulik och elektronik fungerar, testa att fälla och stänga taket även i hastighet. Reservdelar och reparationer är kostsamma.
Bränslepump Problem med bränsleinsprutningen, detta har tidigare ågärdats via servicekampanj och gäller N54-motorn i 35is. Kolla att det är gjort. Märks på att motorn känns svag. Även problem med turbon och att det sotar igen i insuget.
Run-flat-däcken Spårkänsliga.
Oljeläckage i växellådan.

Hög kvalitetskänsla och materialval på klassiskt Audi-manér.

Interiören känns något daterad, bra läsbarhet men vit text på grå tavlor var det inte i går vi såg.

Vårt expertråd: "Starkare versioner håller värdet bättre"

Julia Brzezinska, begagnatexpert

Spåkulan. BMW's fyrcylindriga motorer har god driftsäkerhet men kommer inte stå sig lika bra värdemässigt som de starkare sexorna. Med handen på hjärtat lär varken TT eller Z4 av denna generation bli samlarobjekt, där står sig förra Z4 med tygsuflett och den första generation TT bättre med kompromisslös design. På begmarknaden brukar de starkare motorerna hålla värdet bättre – det är ju då man har råd med lite motor och vem tänker på bränsleförbrukningen när man ska välja en entusiastbil som rullar högst några månader per år? 35is är en riktig pärla men den turbolösa sexan i 30s är också fin. Å andra sidan finns det en god chans att göra bra klipp på de fyrcylindriga spisarna, om man bara vill ha en bil "for the looks" så att säga. TT:s dieselalternativ känns stendött, köp inte en gammal diesel, desto mer intressant är den femcylindriga motorn i RS.

Manuell eller automat? Personligen skiner jag upp varje gång jag får chansen att växla själv.