Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?

PREMIUM I golfgrytan finns det mycket att välja på. 1-serie sticker ut med sin bakhjulsdrift och Volvo C30 med sin rara design. Den må vara bortglömd men inte borträknad… Vilken ska du välja?
Annons

Audi A3 var först ut med att lansera ett premiumalternativ i Golfklassen 1996, som senare följdes av BMW 1-serie. När Volvo lanserade sin minsting C30 rörde de om i ”Golfgrytan”, måhända inte rent försäljningsmässigt men både designen och köregenskaperna överraskade.

Sist vi skrev om C30 i begduellen var den mer driftsäker än både 1-serien och A3. Hur hävdar den sig idag drygt tio år efter introduktionen? Har den en chans mot 1-serien? Trots att C30 enbart byggdes i en ”opraktisk” tredörrarsversion med fyra separata sittplatser och minimalt bagageutrymme kom den långt på sin charm. Modellen blev mycket omtyckt men glädjen varade bara i sex år innan produktionen upphörde, då både S40, V50 och C30 gick i graven och ersattes av V40.

Vårt testlag utsåg den till det bästa premiumalternativet tack vare de fina köregenskaperna. Styrning, låda och komfort fick bra betyg. C30 har fortfarande en hög problemfrihet enligt besiktingstatistik från DEKRA samt de ägarraporter vi tagit del av. Den åldras värdigt men det finns några typfel att se upp med (se ruta).

Maximal körglädje erbjuds i den femcylindriga versionen T5 R-Design med 220 hästkrafter (som senare blev 230) och sänkt chassi. Den populäraste versionen i Sverige är 1,8 med Flexifuel-motorn (samma som i Ford Focus), även miljöversionen DRIVe med 1,6-liters diesel var populär under de sista modellåren. Dubbekopplingslåda introducerades först i samband med facelift 2010. BMW 1-serie sticker också ut i Golfklassen genom att vara det enda bakhjulsdrivna alternativet. Den lanserades i en femdörrars halvkombiversion och kom att ersätta 3-serie Compact. Därefter kom en tredörrarsvariant, en cabriolet samt en tvådörrars coupé.

Felrapporten

(Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garanti’ärenden.)

Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
MOTORPROBLEM förekommer både hos C30 och 1-serie och har drabbat cirka 10-17 procent av ägarna som fyllt i en begagnatrapport på vår hemsida.

Minsta motorn är den fyrcylindriga bensinaren 116i med 115/122 hästkrafter. Vill man slå på den stora trumman finns 130i, en sexcylindrig version på tre liter och 265 hästar.

På kontinenten är tredörrars bilar attraktiva medan vi i Skandinavien föredrar mer svängrum. Ägarna till C30 och tredörrarsversionen av 1-serien berättar att de främst brukar sina bilar som tvåsitsiga, men att det inte är några problem att sitta fyra vuxna. Bagageutrymmet är i minsta (men läckraste) laget, i synnerhet i C30, vilket man enligt en ägare kommer runt genom att fälla baksätet när så behövs.

Både 1-serien och C30 får höga körglädjebetyg. Ser man till betygen går 1-serien starkast ur denna duell. Men Volvo C30 klår 1-serien på två punkter, den har bättre ljudnivå samt ett bekvämare baksäte om man frågar ägarna.

Det finns ytterligare ett par skillnader som kan fälla avgörandet. 1-serien erbjuds som redan nämnts antingen med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift, och C30 finns enbart i framhjulsdrivet utförande. Önskar man större utrymmen vinner BMW. C30 är det mindre praktiska alternativet om man vill maximera utrymmena men har å andra sidan en stor personlighet och en egensinnig design. Kan man tänka sig ett tidigt exemplar finns det bilar från 50 000 kronor och uppåt.

Personligen skulle jag lägga vantarna på ett välskött exemplar som skulle få tjänstgöra som hushållets andrabil.

Modellhistorik

BMW 1-serie (E87/81/82/88)

2004 Premiär för 1-serien, den enda bakhjulsdrivna bilen i Golfklassen.
2007 Facelift, nya karosser, tredörrars coupé 12 cm längre än halvkombi och cabriolet samt snålare motorer (efficient dynamics) med stopp/start-funktion.
2013  Generation II.

 

Volvo C30 2006–2013

2006 Premiär för C30. Delar plattform med Ford Focus och Volvo S40/V50.
2008 Utrustningspaketet R-Design tillkommer, med sänkt chassi, karossdetaljer, sportratt och extraskålade stolar.
2010 Lättare facelift med uppdaterade karossdetaljer, nya starkare dieslar och direktinsprutade bensinmotorer. Uppdaterad R-design.
2012 C30 läggs ner tillsammans med S40 och V50, samtliga ersätts av V40.

Ägarna om sina bilar

Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
C30-ägarna gillar…

”Snygg design.”
”Bilen är snygg, ekonomisk och har en trivsam motorkaraktär.”
”Charmigt opraktisk.”
”Bra åkkomfort för fyra, faktiskt.”

C30-ägarna glllar inte…

”Farthållaren har krånglat.”
”Klen dörrinpassning.”
”Vattenläckage och vindbrus i dörrar.”
”Stolstyget slits snabbt.”
”Knirr i inredning och stol.”
”Klonk i drivlinan.”
”Dieselvärmaren har krånglat.”
”Vindrutespolarpumpen har krånglat.”
”AC:n fungerar inte.”
”Fukt i strålkastarna.”
”Felande bromsok.”
”Jag har fått byta partikelfilter trots att det inte skulle behövas. Jag har även fått byta generator.”
”Problem med partikelfilter, AC som immar igen bilen vid tomgångskörning.” ”Sliten O-ring på en spridare så det luktade avgaser.”
”Byte av EGR-ventil.”
”Hjullager fram.”
”Litet bagageutrymme.”
”Onödigt mycket glapp i drivlinan leder lätt till ryck vid långsam körning.” 

Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
BMW 1-serie-ägarna gillar…

”Den perfekta småbilen för de som pendlar långt och uppskattar körglädje.”
”Bra utrymmen i förhållande till bilens storlek.”
”Mycket trevlig bil med sportchassi.”
”Bakhjulsdrift, bra växellåda, chassi och motor.”
”Körglad och ekonomisk liten bil.”
”God kvalitet.”
”Liten men praktisk med fällbart delat baksäte.”
”Smidig att fickparkera.”
”Låg förbrukning och bra kraft i dieselmotorn på 143 hk.”

BMW 1-serie-ägarna gillar inte…

”Strulande aux-ingång.”
”Kamkedjan rasade.”
”Rost i framskärmar ovanför hjulhusen och på bakluckan.”
”Bubblor i lacken.”
”Stopp/start-funktionen slutade fungera, avhjälptes genom att byta batteri.”
”Vevhusventilationen fryser under vintern”. 

Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
Den stora glasade bakluckan känner vi igen från 1800ES. C30 har läckra, separata fåtöljer i baksätet där man sitter riktigt bra.

Ägarnas köpskäl

BMW 1-serie

Körglädje BMW levrerar körkänsla även i sin kompaktklass.
Design En vattendelare men köparna anger detta som köpskäl.
Ekonomi Bra totalekonomi för att ratta BMW.

Volvo C30

Design Utseendet med de läckra linjerna från 1800ES skapar habegär.
Körglädje C30 är kul att köra.
Säkerhet/Ekonomi Dödavinkelnvarning m.m.

Kolla detta innan du köper!

BMW 1-serie 2004–2012

Rost på bakluckan och vid hjulhusen.
Kamkedja Slappa kedjespännare med brustna kedjor som följd. Har tidigare åtgärdats på garantin. Bland våra rapporter är det framför allt bilar med 118d-motorn som drabbats men problemet finns även på bensinmotorer. Detta gäller N46/N47-motorerna.
Motortemperatur Oljemätaren/sensorn slutar fungera.
Stopp/start-funktionen slutar fungera.
Ryck Bilen rycker till i jämn hastighet, förekommer i första hand på 120i-motorn av tidiga årsmodeller.

Volvo C30 2005–2013

AC Går sönder, att byta AC-kondensorn är dyrt.
Partikelfilter/EGR-ventil/Additivtank Givarna krånglar. Bilen blir slö och motorn tappar ork.
Stolstyg Dålig kvalitet.
Glapp i drivlinan. Märks genom klonkande ljud vid växling. Kan bero på växellådan alternativt drivaxlarna.

Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
Snygg och funktionell förarplats som i alla Volvo.
Bra baksäteskomfort.
Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?
Den interiöra designen är återhållsamheten själv.
Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?

Vårt expertråd: ”C30 kan bli attraktiv i framtiden”

Väldesignade bruksföremål kommer alltid att tåla tidens tand. Ta Mercedes-suvarna Geländewagen och ML som ett exempel där den sistnämnda får anses vara en riktig häck idag medan G-wagen står sig år efter år oavsett årsmodell. Jag tror att C30 kan komma att mogna på ett liknande sätt, och att den dessutom bara tillverkades under sex år lär göra den än mer attraktiv. 

Hur exotisk är inte 1800ES eller Lamborghini Espada idag? Den gemensamma nämnaren är bagageutrymmen som liknar vitrinskåp. 1-serien må vara en bättre transportör men C30 kommer att väcka omgivningens sympatier även i framtiden. Den är tillräckligt knasig och nischad för det.

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

Begagnat: Praktiska BMW eller Volvos personlighet?

Annons
Annons
Rulla till toppen