Att Volvo har fler märkestrogna ägare i Sverige än Audi är föga förvånande. Än mindre förvånande är att det är precis tvärtom i Tyskland. Vi har tidigare granskat andra modeller i kompaktklassen och kan konstatera att premiumalternativen Audi A3 och Volvo V40 lever upp till förväntningarna vad gäller körglädje, motor, ljudnivå och förarmiljö.
Däremot är de inte per definition mer problemfria eller driftsäkra än andra märken. Dagens generationer går att köpa för 137 000 kronor och uppåt hos bilhandlare. Köper du av en privatperson finns större prutmån men då ingår å andra sidan inte samma garantier. Audi A3 har haft gott om tid på sig att förfinas sedan introduktionen 1996.
V40 som modellnamn är gammalt, kanske minns ni den runda kombin från slutet av nittiotalet? Med sin nuvarande kaross introducerades V40 2012 och till viss del bygger den på Ford Focus. A3 erbjuds i många karossutföranden, femdörrars Sportback, sedan och cabriolet. V40 finns som femdörrars eller som förhöjd Cross Country med fyrhjulsdrift.
A3 är populärast som Sportback, det 80 millimeter förlängda axelavståndet är inget som inverkar på köregenskaperna men desto mer på utrymmena. Sportback rymmer gott fyra vuxna människor, värre är det med V40.
Den sluttande taklinjen ger bilen en elegant silhuett men det är på bekostnad av huvudutrymmet för passagerarna i baksätet. Dessutom har den klassens minsta bagageutrymme.
Ägarbetygen är otroligt jämna men skiljer sig på följande punkter:
1) Utrymmen, A3 är rymligare.
2) Kvalitetskänsla, A3 får toppbetyg, V40 har en del bekymmer med missljud från inredning och skrammel från dörrsidor.
3) Körglädje, enligt ägarna är V40 det mest körglada alternativet.
4) Säkerhet, där ligger Volvo i framkant. Båda bilarna har full poäng i Euro NCAP. V40 var först med att erbjuda krockkudde utanför bilen, under motorhuven finns en krockkudde som är avsedd för att skydda gångtrafikanter vid kollision.
I vårt räkneexmpel skiljer milkostnaden drygt 1,50 kronor till Audis fördel, vilket beror på att Audis motor är lite snålare än Volvos lilla diesel. Annars är årsskatt och värdeminskning identisk. Det finns en uppsjö motorer att välja mellan. De tidiga D2-maskinerna köpte Volvo från PSA-koncernen. D3, D4 liksom T5 var Volvos femcylindriga alternativ. T2, T3 och T4 kom från Ford och sedan 2015 sitter Volvos VEA-motorer i bilarna.
De femcylindriga är mysiga men något bullrigare och törstigare än den nya VEA-familjen. Audi har också ett brett utbud av alternativ där den trecylindriga enlitersmotorn överraskat positivt. Vad gäller driftsäkerheten verkar det som att den nya generationen A3 är förskonad från de problem som den föregående drogs med.
Endast några enstaka ägare har uppgett att kamkedjan rasat (1,2 TFSI). Volvoägarna retar sig mest på småfel, skrammel, elektronikfel, lacksläpp och rost. Det är en jämn kamp, men Audis kvalitetsuppryckning gör att A3 kammar hem duellen. A3 vinner för att den har lägst milkostnad och ger mest premiumkänsla!