Begagnat: Lexus RX mot VW Touareg – vardagslyx på styltor

Premium Landet är avlångt, grusvägarna är många och delar av året ligger det något vitt på vägen. Lexus och Volkswagen har två väldigt olika lösningar på problemet. Här testar vi två vardagslyxiga familjesuvar och tar reda på vad ägarna tycker.

Begagnat: Lexus RX mot VW Touareg – vardagslyx på styltor

Året var 2005 när Lexus lanserade sin första hybridsuv. Bilar med hybriddrivlina var förvisso ingen ovanlig syn på vägarna ens då. Moderbolaget Toyota hade trots allt redan sålt Prius i drygt åtta år vid tillfället.

Men att den gröna hybridbilstekniken skulle gå hem hos köpare av stora lyxiga suvar var det nog ingen som hade väntat sig, än mindre att det var en stor och vräkig suv som skulle komma att bli Lexus bäst säljande hybridmodell. Miljötänket verkar gå hem även hos suvägarna helt enkelt, eller är det något annat som lockar?

Som kontrast till Lexus hybridsuccé säljs Touareg huvudsakligen med en dieselspis under huven. Trots den omtalade dieselskandalen finns nylanserade Touareg bara att få med en dieselmaskin i skrivande stund. I den andra generationen som vi jämför här, lanserade faktiskt Volkswagen bilen i en hybridversion.

När vi testade denna mot bland annat RX 450h i nummer 26/2010 var vi inte helt imponerade av bilen och gav den sistaplatsen tillsammans med Porsche Cayenne Hybrid som den delade både plattform och drivlina med. Inte heller köparna var övertygade då bilen sålde i ynka 41 exemplar mellan 2010 och 2014 här hemma i Sverige.

Någonting ägarna däremot är mer imponerade av är bilens tillåtna dragvikt på tre och ett halvt ton. Flera anger detta som ett av de huvudsakliga skälen till bilköpet. Då är det inte så konstigt att det är i just dieselutförandet bilen säljer bäst eftersom motorerna lämpar sig ypperligt för att dra tung last. RX 450h är förvisso en ganska duktig laståsna den också, men dragvikten är inte det som lockar köparna till Lexus.

Lustigt nog är det inte heller hybridtekniken, då motor och drivlina inte får ett särskilt högt betyg i ägarenkäten. Istället är det problemfritt ägande som är det bästa med Lexus. Flera är återkommande kunder som gladeligen pratar om hur problemfritt deras bilägande är varje gång de väljer en vagn från den japanska lyxbilstillverkaren. Felrapporten bekräftar även detta då höga staplar lyser med sin frånvaro.


FELRAPPORTEN – LEXUS ROSTAR

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Rosten på Lexus är faktiskt det enda konkreta problemet ägarna rapporterar om i vår felrapport. Man skulle nästan kunna kalla det för en problemfrihetsrapport i den japanska suvens fall. Hos Folkan är det inte riktigt samma visa, den verkar strula ungefär som snittbilen för perioden där elektroniken och bromsarna är de huvudsakliga problemen.

Detsamma kan man tyvärr inte säga om Touareg. Problemfriheten är förvisso i nivå med snittbilen för perioden både enligt vår ägarenkät och Dekras besiktningsstatistik, vilket är ett enormt lyft om man jämför med första generationen. Men återkommande problem med diverse elektronisk utrustning och bromsar som rostar och blir skeva gör att det är långt kvar till Lexus nivå av felfrihet.

Just rostande skivor var ett problem på föregångaren till RX 450h, som hette RX 400h. Men sedan ändrade man på materialet i bakbromsarna vilket gör att det inte alls är vanligt med sönderrostade skivor, trots att den elektroniska bakaxelns regenererande retardation faktiskt står för större delen av bromsverkan där bak.

Just bakaxeln, eller kanske snarare utförandet på fyrhjulsdriften, är en av väldigt få saker som ägarna är missnöjda med. Den elektriska bakaxeln driver fullgott vid körning på vanlig väg, men ägarna anser att den är oduglig till såväl lättare terrängkörning som svenskt vinterväglag. Missnöjet över fyrhjulsdriften är faktiskt den enda gemensamma faktorn för de ägare som svarat att de inte kan tänka sig att göra om köpet av bilen. Där skiner istället Folkan som klarar av förvånansvärt tuff terräng för klassen. 

Varken Lexus- eller VW-ägarna är nöjda med bränsleförbrukningen. Ingen av bilarna kommer ner i sina angivna förbrukningssiffror och ironiskt nog verkar det vara i omvända scenarion de är som värst. Touareg dricker som mest vid stadskörning, där RX skiner med sin hybridteknik, medan läget är det omvända så fort man ger sig ut på landsväg enligt ägarna.

Det är med andra ord inte konstigt att valet mellan dessa två suvar i huvudsak beror på ditt tilltänkta användningsområde. Men betygen talar sitt tydliga språk, vinnaren i denna duell är med god marginal Lexus RX.


MODELLHISTORIK

Lexus RX (AL10)  

2008 Tredje generationen RX har premiär sent i november och börjar säljas året därpå som årsmodell 2010 i RX 350-utförande med en V6-motor på 3,5 liter.
2009 Debut för den nya hybridversionen RX 450h med kombinerad effekt på 299 hästkrafter.
2012 Facelift som kännetecknas av de nya LED-ljusen. I samband med faceliften lanseras även F Sport-utförandet med en åttastegad automatlåda och en sportigare front. 

Volkswagen Touareg (7P)  

2010 Andra generationen Touareg lanseras. Bilen blir först i världen med en ny typ av adaptiva bixenonljus som bländar av delar av ljusbilden. Erbjuds i dieselutförandena V6 TDI (240 hk) samt V8 TDI. Utöver detta finns även en bensinsexa på 280 hästar, samt en bensinhybrid med sammanlagt 333 hästar.
2015 Touareg får en facelift och bixenonljusen blir standard på samtliga modeller. Dieselsexan får utökad effekt till 258 häsktrafter.


Ägarna om sina bilar

F Sport-utförandet gör att denna Lexus-hybrid ser förvånansvärt sportig ut.

LEXUS-ÄGARNA ÄLSKAR... 
LEXUS-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Hybriden är helt fantastisk!" " Världens bästa bil!" "Lexus är det mest problemfria bilmärket jag ägt." "Den musliknande kontrollen är enkel att använda." "Ljudisolering i världsklass."

"En parkeringssensor har gått sönder." "Rost vid bagageluckans nederkant." "På motorvägen bullrar det en del." "Sätesvärmen försvann på grund av glapp i kontakten." "En glödlampa behövde bytas."

TOUAREG-ÄGARNA ÄLSKAR... 
TOUAREG-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Superkomfortabel med luftfjädringen." "Bra och prisvärt Cayenne-substitut." "Lysande komfort, bra med utrymme och en motor med massor av vrid." "Den får dra 3 500 kilo." "Den perfekta familjebilen!" "Suverän vinterbil!" "Bra alternativ till Q7 och Cayenne."

"En ventil i luftfjädringen har gått sönder två år i rad." "Dyra servicekostnader." "Högt vägljud!" "Fick byta EGR-ventil." "Dieselgate!" "Oljeläckage mellan motor och växellåda." "Parkeringssensorer larmar om fel när det är kallt."

 

2010 lanserade Volkswagen en hybridversion av Touareg. Med totalt 41 stycken sålda bilar i Sverige blev den knappast en succé.

Ägarnas köpskäl

Lexus RX (AL10) 2010–2015

Kvalitet Lexus levererar på kvalitetslöftet.
Komfort Osedvanligt bra ljuddämpning.
Ekonomi Hybridens låga förbrukning lockar.

Volkswagen Touareg (7P) 2010–2018

Komfort Superbt ombonad, nästan ofolkligt!
Utrymmen Stor som ett hus även på insidan.
Körglädje De stora motorerna bjuder på glädje.

Kolla detta innan köp!

Lexus RX (AL10) 2010–2015

Rost Flertalet bilar har drabbats av rost i bagageluckans nederkant och detta är det enda egentliga typfelet att leta efter på denna bilmodell.
Servicehistorik RX har tämligen täta serviceintervall, se till att serviceboken är välstämplad. Värt att veta är att servicen vid 9 000 mil är särskilt dyr för modellen, räkna med en kostnad på 15 000 kronor.

Volkswagen Touareg (7P) 2010–2018

Luftfjädringen har en tendens att strula, undersök om den fungerar som den ska, samt om den har lagats tidigare då det kan bli en väldigt dyr åtgärd.
Bromsar Kolla skivorna som har en tendens att både slitas ojämnt och slå sig. Detta märker du genom att bilen vibrerar mycket vid inbromsning.
Återkallelse Trelitersdieseln med Euro 6-klassning har varit föremål för en återkallelse. Undersök om din bil omfattas och huruvida det är åtgärdat.

Designspråket interiört i RX är inte vad man skulle kalla för "traditionell lyx".

Interiören är väldigt ombonad. Hade det inte varit för emblemet skulle detta kunna misstas för något mycket mer exklusivt än en Folka!

Experten: Smart med elektrisk fyrhjulsdrift – om du inte kör i tuff terräng

Andrew Petrykowsi, begagnatexpert

Fyrhjulsdrift är något vi traditionellt förknippat med tuffa terrängegenskaper och rallybilar.

Med Haldexkopplingens framfart i bilindustrin har vi i snart två decennier fått anpassa vår bild av vad fyrhjulsdrift i en bil innebär. Till en början var de inga "riktiga fyrhjulsdrivna bilar". Men tekniken utvecklades och idag fnyser vi inte längre åt systemet.

Nu är det istället dags att vänja sig vid fyrhjulsdrift med elektrisk bakaxel. Fördelarna är många: plant golv i baksätet, regenerering av bromsenergi och möjligheten till aktiv momentstyrning, för att nämna några.

Men som vi ser i RX 450h är tekniken fortfarande inte helt mogen att ersätta traditionell fyrhjulsdrift. Det finns dock bättre exempel på elektrisk bakaxel: Mitsubishi Outlander PHEV har både mer effekt i bakaxeln och väger mindre.