BMW M4 mot Jaguar F-type – två sportbilar i begagnatduell

Premium Vill du ha din sexa rak och turboladdad eller vinklad och kompressormatad? Ägarna tycker till om BMW M4 och Jaguar F-type.

BMW M4 mot Jaguar F-type – två sportbilar i begagnatduell

Tysk kvalitet har länge varit den universiella standarden för bilar i premiumsegmentet. Brittisk kvalitet å andra sidan har placerat sig i samma fack som italiensk pålitlighet och franskt rostskydd.

Idag är de italienska bilarna ibland lika pålitliga som en japan i stilig Armanikostym och fransoserna rostar varken mer eller mindre än den genomsnittliga moderna bilen. Men hur är det med den brittiska kvaliteten? Häng med när Jaguar F-type bjuder upp BMW M4 till begagnatdans och hör vad ägarna har att säga om sina bilar.

Jämförelsen kanske inte känns helt rättvis då det dels skiljer en hel del i nypris, men även ett baksäte mellan bilarna. Faktum är dock att det idag går att få begagnade exemplar för ungefär samma pengar, och även ägarnas köpskäl är nära nog identiska enligt vår ägarenkät. Eller är det kanske inte hela sanningen? En ägare har svarat att kvaliteten på F-type har varit en av anledningarna till köpet, annars är det uteslutande design och körglädje som lockat. Endast en enda ägare har alltså bockat i något annat än design och körglädje som köpskäl för sin Lilljagga!

I BMW:s fall varierar köpskälen, men även här är det i överväldigande majoritet körglädje och design som lockat ägarna till M4. Det är med andra ord inte konstigt att betygen i EQ-ronden kan mäta sig med de bästa i klassen, eller vad sägs om lika höga betyg för både motor och körglädje i F-type som i Porsche Boxster under samma tidsperiod?

Britterna har dock inte riktigt fått till det där med kvalitetskänsla eller märkestrogenhet. På den fronten levererar istället BMW M4 och visar uppstickare som Mustang GT men även Jaguar hur kvalitetskänsla i en bil i den här klassen ska vara.

Granskar man betygen noggrant kan man dock se att M4-ägare förväntar sig mer av sina bilar, och kanske lite för mycket i vissa fall. Trots en bränsleförbrukning som enligt ägarna själva är lägre än för F-type hamnar betyget 16 procentenheter under Jaguarens!

Med en milkostnad på knappt 52 kronor, som alltså är markant trevligare än Jaggans, men även något lägre än exempelvis senaste generationen Mustang GT:s är även betyget för totalekonomi skrämmande lågt. Den höga märkestrogenheten verkar helt enkelt följas av enorma förväntningar.


FELRAPPORTEN – PROBLEMFRIA BMW

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

BMW M4 är likt 4-serien den bygger på väldigt problemfri. I Jaguars fall har ungefär var femte bil i vår ägarenkät problem med elektroniken eller inredningen, i vissa fall bägge.

Något som däremot inte är enormt, är utbudet av begagnade F-type i Sverige. Kanske inte konstigt med tanke på hur nöjda ägarna är med sina bilar.

Letar du i hela Europa eller kanske specifikt i Tyskland är utbudet istället riktigt bra. Kan du dessutom tänka dig att köra med ratten på "fel sida" finns det fynd att göra i Storbritannien! Utbudet av begagnade M4 är desto bättre här hemma, om än inte överväldigande. Om du däremot letar i Tyskland finns det flera hundra till salu. Räkna inte med lägre priser om du väljer att importera en M4, däremot kanske du hittar en med just den utrustningen du är ute efter. 

Vad ska du se upp för när du hittat din tilltänkta drömbil? I BMW M4:s fall är det faktiskt inte så mycket då den inte verkar lida av några direkt modellrelaterade fel. Som vanligt med motorstarka versioner av BMW är det dock vettigt att kolla slitdelar som bromsar och däck då det kostar en rejäl slant att byta dessa. En ordentligt stämplad servicebok är också ett måste. 

Tittar du på ett svensksålt exemplar bjuder BMW på fri service i tre år eller 8 000 mil vilket betyder att de svenska bilarna är välservade.

På Jaguar F-type är det främst det automatiska ventilationsutblåset som sitter centralt monterat på konsolen som krånglar och har en tendens att fastna i stängt läge. Se till att detta fungerar och allra helst redan blivit åtgärdat då det är det vanligaste felet på modellen. Differentialen kan även läcka, något som orsakas av en dålig packning som antagligen blivit åtdragen med felaktigt moment på fabriken.

Flera ägare uppger problem med interören på Jaggan. Plastpaneler som skramlar och ibland trillar av verkar inte höra till ovanligheterna. Men på det hela taget är det inga allvarliga fel vi pratar om och med betygen i hand kan vi konstatera att brittisk kvalitet inte är något man bör fnysa åt. Men även att betygen verkar mätas med en helt annan måttstock än den som används för tysken i denna duell!

Den höga värdeminskningen och interiörproblemen till trots blir det ändå Jaguar F-type som kammar hem segern denna gång tack vare svårslagen körglädje och design som inte lämnar någon oberörd.


MODELLHISTORIK

BMW M4 (F82/F83)  

2014 Lansering av M4 först som coupé och senare under året som cabriolet. BMW överger den högvarviga V8:an i föregående generation av M3 till förmån för en turbomatad rak sexa på 431 hästkrafter.
2016 Specialmodellen M4 GTS lanseras och byggs i 700 exemplar. Samtidigt släpps competitionpaketet bestående av bland annat något högre effekt och omprogrammerad diff.
2017 M4 CS lanseras och byggs i 3 000 exemplar.

JAGUAR F-TYPE  

2013 Säljstart för F-type som ursprungligen går att få som cabriolet med treliters vinkelsexa på 340 hästkrafter, eller med kompressor och 380 hästkrafter i S-utförande.
2014 Cupéversionen lanseras och en V8 på 495 hästar tillkommer.
2015 Fyrhjulsdrift blir tillgängligt i kombination med V8:an.
2016 SVR-versionen med 575 hästkrafter och fyrhjulsdrift lanseras.


Ägarna om sina bilar

M4-ÄGARNA ÄLSKAR...
M4-ÄGARNA GILLAR INTE...

"En mycket bra bil som går bra på bana och även funkar på gata och semester." "En otroligt rolig bil att köra aktivt med." "Grym bil! Kommer på mig själv med att sitta och skratta högt." "Sjukt underhållande bil."

"Främre länkarm glappar efter 1 000 mil." "Liten lackskada på förardörr redan vid leverans." "Skallrande högtalargaller." "Förstärkaren till stereon gick sönder."

F-TYPE-ÄGARNA ÄLSKAR...
F-TYPE-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Bilen får mig att njuta av livet." "Jag ler stort vid varje åktur." "En väldigt unik bil." "En fantastisk bil att köra och ljudet från motorn i sportläget slår allt." "Kompromisslös!"

"Kvalitetskänslan brister i en del plastpaneler invändigt." "De två automatiska ventilationsgallren som ska öppna vid behov fungerar ej." "Felkod på luftblandning på tomgång." "Färddatorn krånglade." "En mjukvarubugg gör att bilbatteriet kan tömmas på ett dygn i parkerat läge." "Motorproblem, fick en ny motor på garantin."

Jaguar F-type SVR. Med 575 hästkrafter och fyrhjulsdrift avklaras sprinten till 100 kilometer i timmen på blott 3,6 sekunder. Det är lika snabbt som en Ferrari Enzo!

Ägarnas köpskäl

BMW M4 (F82/F83)2014–2018

Körglädje BMW:s löfte till kunderna!
Design Lång huv och korta överhäng.
Kvalitet Tysk premiumkvalitet.

JAGUAR F-TYPE 2013–2018

Design Slanka linjer lönar sig.
Körglädje Stor motor i en nätt förpackning.
Kvalitet Tredjeplats med en enda röst!

Kolla detta innan köp!

BMW M4 (F82/F83) 2014–2018

Slitagedelar I brist på direkta modellrelaterade fel är det huvudsakligen slitagedelar som däck och bromsar du bör vara extra noggrann med. Särskilt på bankörda exemplar. En ny uppsättning däck och bromsar kommer att kosta dig en bit över 20 000 kronor!

JAGUAR F-TYPE 2013–2018

Ventilation Det automatiskt uppfällbara ventilationsgallret har en tendens att fastna i stängt läge. Undersök att detta är åtgärdat eller fungerar som det ska.
Diff En packning till differentialen kan ha felaktigt åtdragna bultar vilket resulterar i ett lätt läckage.
Interiör Ett stort antal ägare uppger att de har problem med rasslande interiörpaneler. Se till att din tilltänkta bil är ordentligt ihopskruvad.

Traditionell BMW- interiör med fokus på föraren.

Det centralt placerade och automatiskt uppfällbara ventilationsystemet har en tendens att fastna i stängt läge på Jaguar F-type.

Experten: "Miljövänligt...med vatten i motorn"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

I dessa miljömedvetna tider kan det vara bra att veta att BMW tillverkade en version av M4 som går på vatten! Precis som föregående E92 M3 coupé har M4 fått en GTS-behandling. Till skillnad från M3 GTS har denna version dock inte bantats närmare 200 kilo, utan bara 27.

Men det är här vattnet kommer in. Vattentanken som sitter monterad under bagagerumsmattan är dock inte där av miljöskäl. Vattnet sprutas in i insuget där det förvandlas till ånga som sänker temperaturen på insugsluften, som i sin tur tillåter att turbotrycket kan skruvas upp för ännu mer effekt. Hela 500 hästkrafter har man lyckats krama ur S55B30-motorn!

M4 GTS tillverkades bara i 700 exemplar vilket gör att begagnatpriserna börjar på ungefär 1,3 miljoner kronor. Alltså betydligt dyrare än nyligen lanserade M4 CS.